Kikki
23-11-2010 om 22:02
Zelf leren lezen
Mijn dochter van 5 -groep 2- liet een tijdje geleden zien dat ze al aardig wat kan lezen. We waren helemaal verbaasd omdat we er zelf nooit wat naar haar toe mee hebben gedaan.
Dochter vond het zelf ook plots spannend en ze nam een boekje mee naar de juf om dat ook aan juf te tonen. Die heeft met haar de letters doorgenomen en ze kent er al heel veel (los). De juf adviseert om thuis juist met andere dingen bezig te gaan, zoals spelletjes. Maar dat soort dingen doen wij juist eigenlijk altijd wel. Voor het lezen lijkt het wel leuk als ze het ook meer kan beheersen. Lezen geeft zoveel meer mogelijkheden.
We hebben het wel een beetje zo gelaten. Maar dochter wil er nu ook helemaal niets meer van weten. Het enige wat ik doe is soms vragen wat er staat als ik haar voorlees. Maar ze wil dan niet. Ik huiver er voor om er met haar mee bezig te zijn en doe het dan ook verder niet. Maar tegelijk vind ik het ook heel jammer. Ik ben ook een beetje bang dat zij zich veel gaat aanpassen aan wat van haar verwacht wordt op school. Dat heb ik al vaker gemerkt. Zo speelde zij thuis veel Loco toen ze 3 was. Sinds ze in groep 1 zat deed ze dat niet meer omdat dat bij groep 2 pas gedaan werd. Nu pakt ze het dus wel weer. Soms, want ze vindt het ook te makkelijk en is dan snel klaar.
Wat is nou eigenlijk goed? Proberen kind te ontwikkelen op dat wat ze al uit zichzelf gaat doen? Of moet ik het maar zo laten? Ik heb met dat laatste eigenlijk best moeite. In principe geeft ze immers aan dat ze zich op sommige dingen ontwikkelt. Daar help je dan als ouder ook een beetje bij (stimulerend dan). Van de juf hoef ik ook niet heel veel te verwachten.
Wat is wijs?
gonniegans
23-11-2010 om 22:31
Allebei
Mijn zoon is 4 (groep 1) en kan ook al aardig lezen. Is gewoon vanzelf gegaan, hij heeft die interesse nou eenmaal. Op school zeiden ze ook 'we gaan hem niet stimuleren met cijfers + letters want dat gaat blijkbaar vanzelf'. Daar richten ze zich op andere dingen die hij minder beheerst.
Maar thuis doen we het wel, spelenderwijs dan. Hij geeft aan dat hij het leuk vindt, dan kan je dat toch best samen oppakken. Er zijn ook leuke woordleesspelletjes die je samen op de computer kan doen. Niet pushen, het moet wel leuk blijven en ze moeten geinteresseerd blijven.
MvrKoekepeer
23-11-2010 om 23:12
Niks
Wij hebben nooit iets gedaan met het lezen van onze kinderen. De oudste bleek ineens te kunnen lezen toen hij nog drie was (en ook echt meteen vrij goed, met intonatie en al), de jongste was 5.
We hebben het dus zo gelaten. Ook op school werd er niet meer aandacht aan besteed, alleen wat er werd aangeboden was natuurlijk wel op hun eigen niveau. Thuis ging het eigenlijk vanzelf, want lezen is overal om je heen en ook heel nuttig als je het eenmaal kunt.
Ik zou wel met de juf kijken of jullie je dochter duidelijk kunnen maken dat ze best al met loco mag werken en dat ze ook wel mag leren lezen als ze dat wil. Dat ze daarmee dus niet hoeft te wachten tot de andere kinderen er ook aan toe zijn. Dat zou natuurlijk zonde zijn.
Kikki
24-11-2010 om 10:12
Leuk en vrij
Ja dat leuk laten blijven vind ik ook heel belangrijk. Er schijnt ook een ander kind in de klas te zijn die kan lezen. Ik heb het ook nog eens met de juf er over gehad. In het nieuwe jaar gaat ze met de kinderen kijken of interesse in het lezen is en hoe ver ze al zijn.
Dat rond laten slingeren van de boekjes is ook een aardig idee. Ik wil echt voorkomen dat ze het gevoel van mij krijgt dat zoiets moet. en het spelenderwijs daar ga ik me ook meer in verdiepen. Er zijn vast ook leuke spelletjes.
Lezen is inderdaad helemaal om je heen. Het is zo fijn als je er al wat van kan.
Zo vrijheid geven, maar wel de mogelijkheid om haar heen, en plezier houden.
Fiorucci
24-11-2010 om 11:58
Er is een leuk tijdschrift voor beginnende lezers, MaanRoosVis, en daar zijn ook kwartetten en bordspellen van te koop.
Moek
25-11-2010 om 22:35
Onveilig leren lezen
Wij noemen dit onveilig leren lezen. De juf was er niet blij mee en ontkende het. Wij deden verder niets, maar ze mocht lezen wat ze wilde. Nog steeds eigenlijk.
Kikki
26-11-2010 om 09:28
Nog een vraag: laten testen
Bedankt voor de spelletjestip. Leuk voor sinterklaas meteen ha 
Moek, dat klinkt niet heel fijn. hoe verloopt dat nu dan?
Mijn vraag
Ik sprak met iemand die veel herkende van haar eigen dochter. Bij haar dochter werd ook niet echt iets door school gedaan. Meisje is nu in groep 4 en loopt tegen van alles aan. Deze moeder adviseerde om toch dochter te laten testen op IQ of ontwikkeling zodat we niet achter de feiten aan gaan lopen.
Ik weet niet goed wat ik hierover moet denken. Ergens heeft ze gelijk, zonde om te laat erachter te komen. Maar iets in me zegt ook, ach laat maar. Waar beginnen we aan? etc.
Dat mijn dochter zich makkelijk aanpast aan wat er van haar in haar fase verwacht wordt zou me doen besluiten om wel te testen. Ze laat het namelijk niet zien, haar perfectionisme zit ook in de weg. Ze doet alleen iets als het ook echt zeker is dat ze het goed doet. De mooiste tekeningen gooit ze weg bijv.
Alweer een vraagn om wat ervaringen en inzichten dus.
rodebeuk
26-11-2010 om 20:53
Nee natuurlijk niet
Mensen willen graag achteraf anderen behoeden voor wat zij zelf doorgemaakt hebben, maar een test is geen oplossing. Vaak zelfs geen antwoord.
Je moet altijd naar je kind kijken, zoeken wat het nodig heeft. Met of zonder test.
En daarnaast moet je niet testen voordat een kind zes is, tenzij het nu al aan het vastlopen is. Een test is namelijk notoir onbetrouwbaar in de kleutertijd. Weggegooid geld.
Dat betekent dus dat je meer afhankelijk bent van observeren en van de samenwerking met de kleuterjuf.. maar mijn punt is dat die afhankelijkheid blijft, ook met test, omdat die test niet veel zegt op deze leeftijd. Nogmaals, wacht iig tot je kind zes is.
Moek
27-11-2010 om 22:11
Kikki
We hebben haar wel laten testen op HB. Dat was ze (net) niet. Eerlijk gezegd hebben we toen een zucht van verlichting geslaakt en zijn we overgegaan tot de orde van de dag, wat al niet meevalt met twee zorgenkindjes. Dit kind is supermakkelijk en vol zelfvertrouwen. Toen ze merkte dat lezen op school niet gewaardeerd werd, stopte ze ermee en beperkte ze het tot thuis, waar ze nu aan de voorleesboeken voor haar 2 jaar oudere zus is begonnen. Op zich wel een prima onderwijsmethode: verbied een kind te lezen en het zal hemel en aarde bewegen om aan boeken te komen! Het heeft dus op lange termijn geen vervelende consequenties gehad, maar ze weet nog steeds dat op haar niveau lezen niet op school gebeurt, maar alleen thuis. Ach, ze heeft het weer wat moeilijker met rekenen, dus kan ze daar op school wat meer aandacht aan besteden. Zelf heb ik trouwens ook met deze houding van school te maken gehad. Kennelijk verandert er niet veel in 40 jaar...