Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ketchup

Ketchup

04-02-2011 om 09:03

Zat teams wie zitten er in?

Even onder een andere nick en met weinig info om herkenning te voorkomen.

Een ZAT team, wie zit daarin en wat doen ze precies?

Het kind van een kennis gaat besproken worden in het ZAT team. Inmiddels is het AMK ook al betrokken.

Heeft het ZAT team dan nog meerwaarde? Hoe zit het precies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

04-02-2011 om 09:36

Ketchup

Ik kan me voorstellen dat je vanuit privacy overwegingen heel summier informatie geeft. Tegelijk maakt dat het antwoorden bijna onmogelijk De samenstelling van een ZAT team is namelijk per stad verschillend. In elk geval zit er de school en vaak ook de leerplichtambtenaar bij, BJZ in veel gevallen, schoolmaatschappelijk werk, hier in mijn regio zitten ook de bovenschoolse zorgvoorzieningen erbij. Soms zit GGD erbij (schoolarts), soms jeugdzorgorganisaties als die al betrekken zijn. Soms zelfs GGZ, wanneer er een indicatie is dat deze nodig gaan zijn. Kortom, je kunt denk ik het beste googelen op 'ZAT team samenstelling' waarbij je de plaatsnaam nog toevoegt.
Of er meerwaarde is, sja, ik weet natuurlijk uit je verhaal niet wat het AMK aan het doen is. Wat in elk geval vaak de grote meerwaarde is bij het ZAT is dat zij snel kunnen handelen en veel partijen bij elkaar hebben. Als een kind dreigt uit te vallen om welke reden dan ook kan er direct gekeken worden welke discipline het beste aansluit en meestal kan er binnen een week of 2 actie ondernomen worden. Wat ze in elk geval doen is bespreken wat er gesignaleerd wordt, welke discipline binnen het ZAT kan aansluiten bij het kind en diens problematiek, wie verantwoordelijkheid neemt voor de coordinatie van dat alles en welke hulp eventueel nog meer nodig is.

Landelijk/regionaal

De beschikbare landelijke informatie vind je op www.zat.nl
In de regio's is het allemaal een beetje anders zoals Terpi ook al vertelt. Google op zatteam+regio en je komt er wellicht achter.
Helaas kan het ook nog zijn dat er een andere naam wordt gebruikt voor dat wat als zatteam functioneert.
Maar met de landelijke informatie kun je in je eigen regio met de juiste steekwoorden wel vinden hoe het werkt. Althans, dat zou moeten.
Groet,
Miriam Lavell

Ketchup

Ketchup

04-02-2011 om 09:59

Dank en het amk

dank voor de tips ik ga zoeken.

Het AMK doet onderzoek in de thuis situatie nav een x aantal meldingen. School heeft GEEN meldingen gedaan.

Botst dit met elkaar? Moet het AMK dit weten?

Ze weten alles

"Het AMK doet onderzoek in de thuis situatie nav een x aantal meldingen. School heeft GEEN meldingen gedaan.

Botst dit met elkaar? Moet het AMK dit weten?"
Nee. Het AMK weet wie er wel gemeld heeft (dus ook wie dat niet gedaan heeft). In het Zatteam worden de kinderen besproken uit de bestanden van alle afzonderlijke partijen. Het hoeft niet van school te komen om daar onderwerp van gesprek te worden.
Groet,
Miriam Lavell

Ketchup

Ketchup

04-02-2011 om 10:16

In dit geval is school degene die kind wil inbrengen in ZAT. Maar mogelijk dat AMk dat dus ook doet?

Het AMK hoeft dus niet op de hoogte gebracht te worden dat kind in ZAT besproken gaat worden?

BJZ zit in in ZAT las ik op de website van de regio.

Heeft school toestemming?

Ik maak uit je verhaal niet op of de school toestemming heeft van de ouders om het kind in te brengen. Die toestemming is nodig, tenzij er een voor het kind levensbedreigende situatie bestaat.
Waarom wil school het kind inbrengen? Als dat is omdat zij van horen zeggen hebben dat er melding bij het AMK is gedaan, maar school verder zelf geen aanleiding ziet, dan is het inbrengen onzin.
AMK zal het kind inbrengen als zij dat nodig achten. De school hoeft dat niet ook te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Ketchup

Ketchup

04-02-2011 om 11:07

Toestemming

Ouder 1 heeft al langer aangedrongen op ZAT omdat gedrag van kind op school slecht is en dat te samen lijkt te lopen met problemen thuis waar ouder 1 niet woont.

Nu de problemen met kind al langer duren op school heeft school ouder 2 gevraagd om te tekenen wat die ook gedaan heeft. Ouder 2 heeft ook verteld dat AMK er nu in zit. Ouder 1 heeft nu ook getekend.

Zelf denk ik dat het mosterd na de maaltijd is, AMK zit er al in en school heeft eerder geen melding willen doen bij AMK omdat zij het niet ernstig genoeg vonden. Kind kwam slecht verzorgd en zonder brood op school bijv of werd thuis gehouden terwijl daar geen aanleiding toe was. Nu nog een ZAT lijkt mij niet nuttig en ik denk dat er misschien 2 trajecten langs elkaar heen gaan lopen, AMK en ZAT.

De vraag is wat moet kennis(ouder 1) nu doen? Kennis heeft al toestemming gegeven en wil school graag te vriend houden. School houdt uit zich zelf kennis nu goed op de hoogte van alles en dat wil kennis graag zo houden.

Samen

"Nu nog een ZAT lijkt mij niet nuttig en ik denk dat er misschien 2 trajecten langs elkaar heen gaan lopen, AMK en ZAT. "
Nee. Die ZAT teams zijn er nu juist om dat te voorkomen. Als het team tot het oordeel komt dat er breder handelen noodzakelijk is, dan wijst het team een coördinator aan die alle betrokken partijen bijelkaar houdt.
Groet,
Miriam Lavell

Ketchup

Ketchup

04-02-2011 om 11:30

Ok, bedankt!

Bedankt voor alle info!

Goed geregeld?

Goed geregeld lijkt me wat ver gezocht. Een team van dure professionals en een duur AMK met dure onderzoekers die met dure uren de andere dure deskundigen gaan ondervragen. Dan dure rapporten schrijven waarin een subjectieve visie door derden op de ouder onderbouwd wordt met wisselende motieven, waar ouder zich door bedreigd gaat voelen en in de stress raakt. En dat allemaal van ons belastinggeld.
En wat er nu aan de hand is wordt niet opgelost. Kind ziet er verwaarloosd uit en komt niet of te weinig met brood op school.
Lijkt me dat je begint met 1 vertrouwde volwassene, een familielid of de huisarts die nou eens aan de ouder zelf gaat vragen waarom het haar of hem blijkbaar niet lukt op dit moment. En wat je voor hem of haar kan doen? Hoe groot wil je het maken!

Beemer

Dat is inderdaad mijn ervaring Beemer. Door de signaleringsdrukte en het optuigen van teams die informatie uitwisselen wordt helpen over het hoofd gezien en uitgesteld. Iedereen kan ook zijn verantwoordelijkheid afschuiven want het moet eerst in het team besproken worden en moeder reageert zo gestresst daar waag ik me niet aan. Voor al die teams tot conclusies zijn gekomen is de situatie mogelijk al verder geescaleerd. Hoe kleiner hoe beter.
Dat is ook het drama in het onderwijs. Voor hulp in de klas moet je eerst een diagnose. Dat moet dan bij de GGZ, die doet er vervolgens met een beetje pech een eeuwigheid over en dan volgt de wachtlijst op school voor een SOVA-training. Iemand die nou eens zelf uitzoekt wat er is met een kind, luistert naar de ouder, en zelf oplossingsgericht aan de slag gaat is een stuk goedkoper en effectiever. Niet voor niets is het uit de hand gelopen met de rugzakjes. Door dit gedrag dus.

De moeder

Je kunt te maken hebben met een situatie waar een moeder na scheiding van een moeilijke man aan het instorten is en blijkt dat kind het moeilijke karakater van vader geerfd heeft. Wat de gedragsproblemen in de klas heel goed zou kunnen verklaren maar ook de hoge belasting thuis. Dat kan heel moeizaam zijn en in een ZAT team vind je zelden de vaardigheden om dat in beeld te krijgen. Terwijl je het gewoon aan moeder kunt vragen.
Meerdere meldingen kunnen gewoon van de ex-schoonfamilie komen, aangevuld met buren die op de hand van de ex-partner zijn die naast bezorgd ook gewoon rancuneus kunnen zijn of de voogdij willen.
Een beetje begrip voor de ouder zou hier wonderen doen. Zorgen dat het contact met haar familie of vrienden hersteld wordt en dat er een goed contact met de huisarts komt. Hulp voor allerlei praktische zaken die nu mogelijk in de knel komen en waar het gezin steeds verder mee in het slopt raakt als een schoon huis, het regelen van de financien en kleine reparaties.
Maar ZATteams en AMK kijken vooral met beschermersogen en dan ben je nog niet klaar. Als het kind inderdaad een stoornis heeft mag een ander daar bij uithuisplaatsing weer opnieuw zijn tanden op stuk gaan bijten. Want zo werkt het helaas.
Er zijn natuurlijk vele situaties in allerlei variaties, maar praktisch helpen en mensen in het gezin brengen waar een vertrouwensband mee is is tegenwoordig minder voor de hand liggend.
Door de schaalvergroting worden oplossingen standaard en anoniem en dat is voor dit soort situaties niet erg handig.

Zelf

Het is wat tegendraads, maar volgens mij staat het een ouder vrij om te vragen of hij/zij kan deelnemen aan het gesprek in het zat-team. Er is meestal niets over geregeld, heel vaak heeft men er niet zo goed over nagedacht en er loopt inmiddels wel een rode draad door allerlei gesprekken die daarom vraagt.

Een andere manier om problemen op te lossen is een eigen-kracht-conferentie op te zetten. Dat heb je helemaal in eigen hand. Bij de eigen-kracht-centrale kun je vragen of er financiering mogelijk is in jouw gemeente/provincie.

Tsjor

Eigen kracht

Ik ken het zelf niet, ook niet in mijn omgeving maar ik lees er wel goede ervaringen mee en het klinkt mij ook logisch in de oren. Je haalt direct betrokkenen in het gezin en zoekt naar haalbare oplossingen, zelf.
Ondanks aandringen en uitleg mocht ik zelf niet bij zo'n schoolvergadering plus aanwezig zijn. Zelfs niet op de gang.
Dat schoot dus niet op. Na een uur vergaderen vroeg men zich af of er al een gezinsvoogd was. Niet dus, en dat had de school ook op schrift van mij gehad van een rechtbankuitspraak. Zo niet dan zou er een casemanager gezocht moeten worden.
Ik had allang zelf overal de hand in maar als ouder ben je toch een bedreiging voor de school of ze weten niet met je aanwezigheid om te gaan.

Tegendraads

Klopt Tsjor. Met zo'n voorstel kom je al tegendraads binnen. Maar ik ben er zelf altijd van uit blijven gaan dat ik zelf de verantwoordelijkheid draag voor mijn kinderen en dat ik de enige ben die al die verschillende hulp kan overzien. Dat bleek te kloppen.

We willen het niet weten

Beemer, dank.
Hoewel je conclusie dat er iets goed geregeld is wat voorbarig is. De vragen en antwoorden geven niet meer dan een systeemschets. De werkwijze op papier. Of dat in de praktijk naar tevredenheid uit zal pakken, weten we niet. Daarvoor weten we te weinig van de situatie.
AnneJ en tsjor, leuk al die extra's, maar wat we wel weten maakt de gegeven suggesties misplaatst. Er is hier op zijn minst sprake van twee ouders die het niet eens zijn over de opvoeding. De een hoopt de professionals achter het eigen standpunt te krijgen. De ander weert zich daar kennelijk juist tegen.
Met dat speelveld kom je nergens met eigen kracht of andere initiatieven.
De vragen van ketchup zijn beantwoord. Het heeft niet zoveel zin om er verder op in te gaan. We weten niet wat er speelt. We willen het niet weten.
Groet,
Miriam Lavell

Te pessimistisch

Mirjam, ik denk dat je te pessimistisch bent over de mogelijkheden die er zijn door ouders te betrekken of zelf het initiatief te laten nemen. Zelfs bij strijdende ouders.
Het gaat niet zozeer om aanvullende informatie over de situatie als wel om aanvullende situatie over de stand van zaken rond de vraag 'wie zit er in een ZAT-team'?
En over de vraag: als het AMK er al in zit, heeft ZAT dan nog wel zin?

Tsjor

Miriam

Scherp Miriam, ik suggereerde maar wat maar inderdaad is dit wat je weet:
Er is hier op zijn minst sprake van twee ouders die het niet eens zijn over de opvoeding.
Wat die kennis van Ketchup dus moet doen is ophouden met anderen voor zijn/haar karretje te spannen, al helemaal niet dit soort systemen die jou situatie een heel andere wending kunnen geven, en naar zichzelf te kijken. School vond het blijkbaar niet nodig om daar een melding naar het AMK van te doen.
En uiteraard kan zo'n verhaal van slecht verzorgd of geen brood een toevallig incident zijn of zwaar overtrokken of een reden hebben. En natuurlijk kan thuishouden zonder reden gewoon een foute inschatting zijn, mijn dochter bleef natuurlijk ook zonder reden thuis, maar niet heus. En dochter heeft ook weleen een niet opgegeten boterham van de dag ervoor mee gehad omdat ze absoluut weigerde de witte bolletjes mee te nemen waar ze niet aan gewend was, maar haar brood was op. Wat juf constateerde als een minpunt voor mij. Als je eenmaal onder het vergrootglas ligt.
Maar in alle gevallen zou ik moeder aanraden om zich te omringen met medestanders die haar helpen en gewicht in de schaal leggen. En haar huisarts te informeren over de gang van zaken.

Kijk naar jezelf

Tegen de uitdrukkelijke toestemming van moeder in nam een ex-partner kind mee naar bureau jeugdzorg vanwege vermeende gedragsproblemen.
ex-partner kreeg het advies zelf een opvoedingscursus te doen.
Hopelijk is het AMK hier ook zo verstandig.

Ketchup

Ketchup

05-02-2011 om 15:22

Inderdaad kijk naar jezelf annej

Je hebt namelijk geen idee waar je over praat en je ventileert nu hier je mening nav je eigen problemen terwijl je niet weet wat er speelt.

Ik ben het eens met Beemer dat het goed geregeld is, ik had een korte praktische vraag en die is beantwoord in een zeer snelle periode. Hartelijk dank daarvoor!

Ketchup

Je hebt gelijk hoor Ketchup. Het wordt er vaak niet beter op als iedereen daar zijn eigen verhalen op gaat projecteren zonder van de hoed en de rand te weten. En partij gaat kiezen en stelling nemen.
Dat is tevens mijn bezwaar tegen dit soort systemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.