Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vera*

Vera*

01-10-2010 om 10:12

'wij vinden het niet nodig'

Na twee jaar dezelfde leerkracht te hebben gehad (combinatiegroep) heeft dochter nu nieuwe juffen in groep 7. Aangezien dochter net haar cluster 2 rugzak is kwijtgeraakt ben ik erg benieuwd hoe het zal gaan. Ik wil(de) daarvoor een gesprek met de juf(fen). Nu krijgen ze over 1,5 week al hun eerste rapport en ik heb een mailtje gestuurd met het voorstel om de rapportgesprekstijd te verdubbelen zodat we tijd hadden om te babbelen. Aangezien ik nog geen reaktie had gehad ben ik gisteren even naar school geweest om er naar te vragen. Mijn mond viel open toen de juf verklaarde dat 'ze (beide juffen) het niet nodig vonden'. Volgens haar konden ze in de rapport-10-minuten alles kwijt wat ze kwijt wilden. Ik heb moeten praten als brugman om langer de tijd te krijgen. Bah, ik kan er nu nog boos om worden. Ik wil toch niet voor niets een gesprekje met de leerkrachten. Doe ik nu zo moeilijk?

Vera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2010 om 10:32

Ander moment

Ik snap het wel. In korte tijd moeten ze veel ouders spreken, en ze willen zich daarom graag beperken tot de standaard 10 minuten.
Ik denk dat je beter buiten de rapportgesprekken (die feitelijk vooral over het rapport gaan) om een extra afspraak kan maken met de leerkracht, na schooltijd ofzo. Dan zit je ook niet zo op tijd. Want ook al heb je 'dubbele tijd', dan zijn dat nog steeds maar 20 minuten. En die zijn met een zorgenkind zo voorbij... (wij zitten in ieder geval wel eens een uur met de leerkracht te praten, en beperken ons voor de rapporten tot de 10min-gesprekjes).

Vera

Ik sluit me bij ijsvogeltje aan.
Overigens kan je in 10 minuten toch helder neerzetten wat er speelt? Ik heb eigenlijk nooit langer nodig! (cluster 3)

ishtar

ishtar

01-10-2010 om 11:14

Nee, je doet niet moeilijk

en ik snap het ook niet:
voor ons zorgenkind wordt altijd als ik dat wil tijd vrijgemaakt voor een gesprekje. Soms is dat (als laatste, zodat niemand er last van heeft als het uitloopt) bij een 10 minutengesprek, soms apart tussendoor. En mijn kind zit in een grote klas met nog een paar kinderen die wat extra aandacht nodig hebben, dus leerkracht heeft het druk zat. Maar toch tijd vrij maken. Elke keer als ik daar om vraag. (En dat wordt zeker gewaardeerd!)

Vera

Waarom is je dochter haar cluster 2 kwijtgeraakt dan? Heeft ze nu geen LGB meer?

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

01-10-2010 om 12:19

Hier

Hier op school zijn gesprekken altijd 30-45 minuten (minimaal). Meer tijd is nooit een probleem, maar bij ons ook nooit nodig geweest. En die 30-45 minuten geldt voor kinderen met problemen, maar ook voor kinderen die overal doorheen fietsen. Want ook als alles voor de wind gaat valt er écht nog genoeg te bespreken!

Dus nee, ik vind het niet raar dat je meer tijd wilt. Met 10 minuten begin ik pas net op dreef te raken... Ik kan me wel voorstellen dat de juffen dat liever op een ander moment willen.

Vera*

Vera*

01-10-2010 om 12:52

Ijsvogeltje

In mijn mail had ik een voorstel gedaan voor verdubbeling tijd of een gesprek op een ander moment. Vorig jaar heb ik ook wel eens een gesprek van een uur gehad met de leerkracht.
Dat de leerkrachten vinden dat een extra gesprek(je) niet nodig is stuit me erg tegen de borst.

Vera*

Vera*

01-10-2010 om 12:56

Nikus

Ook de eisen voor een cluster 2 indicaties zijn zwaarder geworden en nu valt ze net buiten de boot. Eerlijkerwijs moet ik er wel bij zeggen dat dochter wel vooruitgegaan is in die tijd.
De vorige leerkracht (supervent) heeft na ongeveer acht maanden toegegeven dat er méér aan de hand was dan slecht praten.

Sterre42

Sterre42

01-10-2010 om 13:03

Andere afspraak maken

Beperkt je tijdens het 10 minuten gesprek tot het rapport en maak daarnaast nog een afspraak met de juffen. Dat is ook in hun belang. Tijdens zo'n rapportenavond is het wellicht niet handig om er een wat uitgebreider gesprek tussen te voegen. Dan kom jij niet tot je recht, maar voor de juffen is het ook niet handig.

Als de juffen geen tijd zouden willen maken voor een apart gesprek, dat zou ik pas reden vinden om flink te briesen

Natuurlijk wil je het eea overleggen tav je zorgenkind maar een aparte afspraak is naar mijn mening een stuk relaxter. Voor jou en ook voor de juffen.

Succes!

Vera*

Vera*

01-10-2010 om 13:06

Algemeen gesteld

Je kunt zeggen dat ik mij afvraag of en hoe er een overdracht is geweest. Als ze van niets weten kan ik ze misschien iets minder 'verwijten'. Dat ga ik maandag maar bij de vorige leerkracht navragen over hoe dat op school gaat. Ook op oo lees je vaak dat de overdracht niets voorstelt .
Mijn man gaat mee naar het gesprek en ik ga er vanuit dat ik dan want minder emotioneel ben dan nu.
Groep 7 is een belangrijk en zwaar jaar en ik wil graag dat de juffen er eerder dan de meivakantie achterkomen dat er iets meer is dan het slechte praten zodat je geen onnodige tijd verloren laat gaan.
Het gaat nu (groep 6 dan in ieder geval) goed op school en dat wil ik grag zo houden. Kinderen die v.w.b. gedrag of prestaties uitvallen krijgen vanzelf (extra) aandacht. Dat dochter leuk gemiddeld mee doet wil dan ook niet zeggen dat er uit wordt gehaald wat er in zit.

Vera

Vera*

Vera*

01-10-2010 om 13:09

Sterre42

Ik heb dus wél alles uit de kast moeten trekken om een extra/langer gesprek te mogen hebben. Het hóefde van mij niet op de rapportavond, dat had ik ook in mijn mail gezet. Het gesprek is nu in de middag en ik kreeg vooral het gevoel opgedrongen dat zij de zin er vooral niet van inzien maar omdat ik zo aandrong.......

Sterre42

Sterre42

04-10-2010 om 11:34

Raar

Ok, dat was mij niet duidelijk, sorry.

Wel raar dat je zoveel moeite moet doen en de juffen je dat gevoel geven. Maar ja, jij hebt daar alle reden toe en het is ontzettend belangrijk dat de juffen eea van jou weten.

Ikzelf heb ook met zo'n juf gedeald die geen gesprek nodig vond, die vond zichzelf eigenlijk het meest belangrijk en liet mijn kind in de kou staan. Ondanks herhaaldelijke gesprekken kwam er niet meer actie van de juf uit. Toen we aangaven dat we van school gingen veranderen was haar reactie: ja, dat is misschien maar het beste want ik weet het ook niet meer. Als ik er nog aan denk.... volkomen kansloos die juf. Maar goed, is nogal OT. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat je je zeker niet moet neerleggen met de visie en/of de houding van de juf als jij daar anders over denkt. En het belang van je kind in het geding is natuurlijk.

Ik hoop voor je dat het een vruchtbaar gesprek wordt en dat ze met meer achtergrondinfo je kunt beter kunnen helpen. Lijkt me dat achtergrondinfo van een kind uberhaupt altijd nuttig is voor een leerkracht.

Succes!

Vera*

Vera*

04-10-2010 om 16:01

Vorige leerkracht gesproken

Ik ben even bij de vorige leerkracht langsgegaan en daar heb ik een leuk gesprek gehad. Behalve dat het pak papier (dossier) overgaat worden alle kinderen ook nog mondeling toegelicht. Verder hebben we het even over de manier van communiceren gehad. Als de juf had gezegd dat ze het erg goed vinden gaan en geen langer gesprek nodig vinden dan klinkt dat toch anders dan 'wij vinden dat niet nodig' zonder toelichting. De leerkracht zal een babbeltje gaan maken met de juf die het tegen mij gezegd heeft.

Vera*

Vera*

12-10-2010 om 17:44

Update, gesprek

Het 'wij vinden het niet nodig' was inderdaad niet nodig. Ik vind het eigenlijk heel onwerkelijk. Heel fijn natuurlijk maar het is wel raar. Ze doet niet mee met Ralfilezen, zit niet in het spellinggroepje, doet overal goed aan mee en valt nergens mee uit of tegen.
Vorig schooljaar deed ze nog wel Ralfilezen en het spellinggroepje. De juffen waren ook erg lovend over hoe ze 'groep 7' oppakte aangezien er van de kinderen toch duidelijk meer van wordt gevraagd. Ik ben er eigenlijk nog stil van. De juffen hadden dus écht gelijk. Ze hebben me ook verzekerd dat als iets wat minder zou gaan ze contact zullen opnemen. Ik ben nu wel een stuk geruster.

Vera

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-10-2010 om 09:16

Wat fijn!

Wat fijn Vera, super om te horen!

He wat fijn vera

en goed dat je niet in Zorgenkinderen had gepost.. dan hadden ze je draadje nog moeten verplaatsen!

Vera*

Vera*

18-10-2010 om 22:09

Nog beter

De logopedie gaat ook al van 1 keer per week naar 1 keer per twee weken. Het is gewoon niet bij te houden .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.