Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
krent

krent

03-11-2010 om 19:39

Wie zoekt er mee? landelijk beleid tegen luizen?

School heeft aangekondigd dat er nieuw anti-luisbeleid komt. Tot nu toe werd er na de vakanties gecontroleerd (op woensdag), werden ouders van besmette kinderen ingelicht, en vond er een nacontrole plaats na 2 weken.

Het nieuwe beleid is als volgt:
Als er luizen aangetroffen worden moet het kind onmiddelijk door de ouders opgehaald worden en mag pas weer terugkomen op school als het luisvrij is.

Dochter vind het best: mama betekent dat dat dan de volgende keer dat ik luizen heb een week vrij ben? (ja of zelfs twee als het mee of tegen zit, afhankelijk van je standpunt).

School schermt met landelijke regels n.a.v. een cursus die de luizenouders gevolgd hebben bij de GGD. Ik kan niets anders vinden dat school ouders mag vragen om hun kind op te halen, maar dat weren absoluut niet mag. Wie kan me helpen. Is er ergens nieuw landelijk beleid waarin staat dat weren mag (en zinvol zou zijn?). Ga hier zeker de schooldirecteur nog over aanspreken, maar wil graag goed beslagen ten ijs komen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

03-11-2010 om 20:05

Bij ons op school

schijn je je kind op te moeten halen als er levende luizen gevonden worden. Je kind mag dan weer op school komen als het behandeld is (dus niet als het luisvrij is want dat kan wel weken duren).

Of te wel. Je zou bij ons op school je kind binnen een uur terug kunnen brengen als je in de tussentijd het haar van je kind gewassen hebt (al dan niet met een chemisch middeltje) en helemaal goed doorgekamd hebt.

Rieke

Rieke

03-11-2010 om 21:07

Behandelen en weer naar school

Oh, ik zie dat hier ook een luizenvraag staat. Ja, bij ons sinds kort ook; lopende luizen per direct behandelen en dan weer naar school dezelfde dag. Maar in de praktijk blijkt dat erg lastig, bij de vraag direct halen is de ouder vaak verhinderd ( door werk ), of ze zijn niet in de buurt, of staan in de file ( paar keer meegemaakt) schiet niet op dus.

Niet landelijk

Kenmerk van GGD's is juist dat ze regionaal werken. Er is dus geen landelijk beleid, behalve het infectieziektebeleid. En daar staat duidelijk in dat luizen geen reden zijn om naar huis te sturen.
Je hebt een brief gekregen begrijp ik. Ga naar de site van je lokale GGD en kijk of je die tekst/richtlijn zo tegenkomt. Lukt dat niet, bel dan. Zeg dat je die brief hebt gekregen en vraag of dit inderdaad hun advies is.
Zo niet, vraag dan een schriftelijke versie van dat wat hun advies wel is.
Komt het GGD advies inderdaad overeen met wat de school zegt, probeer het dan precies te krijgen. Wanneer mag kind weer naar school? Geen commentaar leveren, gewoon heel precies naar informatie zoeken.
Als het er inderdaad op neerkomt dat kind naar huis moet en thuis moet blijven totdat de besmetting volledig verdwenen is, dat duurt minstens 2 weken, richt je dan schriftelijk op de school.
Vraag welk onderwijs de kinderen tijdens die afwezigheid ter beschikking wordt gesteld.
Vraag ook wat je als ouder moet doen als je zelf luizen constateert: moet je dan meteen je kind thuis houden?
Vraag hoe dit verzuim te verenigen is met de leerplichtwet.
Stuur een kopie van deze brief aan de leerplichtambtenaar en zet dat ook op de brief aan school (cc lpa).
Spreek niks uit. Blijf zakelijk.
Dit beleid houdt geen stand om het simpele feit dat dit dé oplossing is voor wie tijdens schoolweken op vakantie wil. Je beroept je simpelweg op gevonden luizen. Je zet ze desnoods expres op een hoofd.
Groet,
Miriam Lavell

An

An

04-11-2010 om 13:54

Mirjam, de oplossing!

Jaaaaa! we hebben de oplossing gevonden voor de extra vrije dagen. Snel op zoek naar een paar lopende luizen!
Even zonder gekheid....weken thuishouden vanwege luizen mag, vermoed ik, echt niet. Even navragen bij postbus 51 (of hoe heet dat voor ouders/scholen e.d.)?

groetjes, An

Je moet wel, als school dat wil

An:"Even zonder gekheid....weken thuishouden vanwege luizen mag, vermoed ik, echt niet. "
Je vergist je. Je houdt je kind niet thuis. Het mag niet naar school van school. Met het niet naar school mogen is automatisch ontheffing van de bezoekplicht ontstaan. Ziek ben je niet, dus je mag wel ergens anders naar toe.
De school mag het kind om luizen weren. Niet omdat dat is toegestaan, maar omdat het niet verboden is en omdat de school bevoegd is hierover te beslissen.
De eigenlijke vraag van dit draadje is of het wel verstandig is van scholen om op deze manier met luizenbesmetting om te gaan.
Het antwoord is nee.
Primair natuurlijk omdat kinderen onnodig lessen missen, maar dat is juridisch geen argument. Secondair is het onverstandig omdat het leerplichthandhaving nog ingewikkelder maakt.
Groet,
Miriam lavell

Beleid ggd

Van de website van de GGD MN: "Op grond van de wet is het niet mogelijk een kind met hoofdluis van school te weren. Wel kunnen ouders verzocht worden om eerst hun kind thuis te behandelen en het pas
daarna weer de school te laten bezoeken. Ook is het niet mogelijk dat ouders hun kinderen thuis houden, omdat er hardnekkige hoofdluis op school heerst. Bij vragen of
problemen hieromtrent is het verstandig contact op te nemen met de leerplichtambtenaar."
Helaas daar gaan mijn 2 weken vakantie buiten de schoolvakanties.
J.

Wie weet

J. "Helaas daar gaan mijn 2 weken vakantie buiten de schoolvakanties. "
Nou, je weet het niet. De school van Krent is niet de eerste die met dit beleid komt. Het lijkt een soort van trend te zijn. Nee, geen landelijk beleid. Wellicht wel klok en klepel napraterij.
Ik denk eigenlijk dat er geen GGD is die het naar huis sturen van kinderen propageert zeker niet met de toevoeging "en mag pas weer terugkomen op school als het luisvrij is."
Ook niet de GGD van Krent.
Groet,
Miriam Lavell

Gehad

mijn dochter mocht niet meer op school komen tot ze luisvrij was

ik vond toen een enkele kleine neet maar geen luizen , mijn tegenargument van.............. ik zie geen luizen en kam elke dag was voor school niet relevant

niet eerder naar school totdat de luis weg is , klaar!! punt uit!!!

contact gehad met ggd maar die gaven me niet eens antwoord op de vraag of dit wel zo mocht
wel kreeg ik te horen dat ik het prima deed en dat ik niet meer kon doen

kind is toen paar dagen thuis geweest ( speciaal onderwijs) en daarna weer naar school gegaan en niks meer gehoord van school over de vrolijke beestjes

scholen volgen hun eigen beleid en je kunt er niks aan doen ............ vervelend is het wel

krent

krent

05-11-2010 om 18:00

Geen landelijk beleid dus..

Dat dacht ik al. Ik kon het ook nergens vinden. Overigens is er wel redelijk draagvlak onder de ouders voor de maatregel. Men heeft het idee dat hier voornamelijk de ouders door getroffen worden die nu helemaal niet behandelen (en daar ben ik het dus niet mee eens, ik denk dat die ouders straks ook niet behandelen...).

Tja

behandelen met de chemische zooi doe ik al niet meer

ik doe er een halve fles cremespoeling in en kammen maar
verder heb ik een electrische luizenkam gekocht en 1 keer in de week haal ik die erdoor en klaar
ik ben het zo zat...........volgens mij weet de helft van de luizenmoeders niet eens hoe een luis eruit ziet

als ze al een puntje in het haar zien , gaan ze griezelen en roepen aaarrggghhhh die heeft een luis

maar er is niks landelijks hoor tenminste zover ik weet

Mathilde

Mathilde

06-11-2010 om 18:59

Froggie. een keer in de week

Echt waar? Gaan die luizen dan ook weg. Ik heb me een polsblessure gekamd. Maar gelukkig mochten onze kinderen wel gewoon naar school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.