*Twinkel*
01-12-2009 om 09:46
Wie kan ik aanspreken?
Gisteren tijdens het rapportgesprek van zoon (7 jaar, groep 3) werd door de juf aangegeven dat ze geen toekomst meer zien voor hem in het rguliere onderwijs. Nu komt dat niet als een hele grote verrasing, hij is al 2 jaar een zorgleerling maar we hadden hierover regelmatig contact ook met de IBer als het niet goed ging. Nu hadden we al 2 maanden niets vernomen (niet van de iber en niet van de juffen) en warenw e in de veronderstelling dat geen nieuws goed nieuws zou zijn. Helaas blijkt dat dus niet zo te zijn en ik vind het toch wel vies tegenvallen dat zoiets tijdens een rapportgesprek van 10 minuten wordt megedeeld en dat je na het bericht zo de klas uit wordt gezet, want de volgende is aan de beurt. Tja... daar sta je dan met die mededeling!
Ligt het aan mij of is dit een normale gang van zaken? Aangezien we veel gesprekken met de IBer hebben gehad over zijn voortgang en de te nemen stappen, had ik dit bericht wel eerder van haar willen vernemen.
Jessica de Vries
07-12-2009 om 07:54
Super voor je zoon anna
Wat super voor je zoon dat hij volgend jaar naar een reguliere school voor VO kan. Ik weet natuurlijk niet of hij een uitzondering is op zijn huidige school maar ik vind het voor hem geweldig. Met recht mag je zeggen dat jullie ervaring met een cluster-4 school dus goed is.
Mijn ervaring met de "cluster-4 indicatie" -dus niet de school want daar heeft mijn zoon nooit op gezeten- is minder positief maar dat kan komen omdat wij nogal een ongebruikelijke weg hebben bewandeld van het reguliere onderwijs naar de sbo-school waar onze zoon nu zit. Wij zijn toch wat flinke drempels op deze weg tegen gekomen. Deels berust dat op vooroordelen en deels op de ervaring die (sbo)scholen hebben met cluster-4 leerlingen.
Voor mensen die dit topic lezen en bezig zijn een keuze te maken voor cluster-4 onderwijs, sbo-school of regulier onderwijs met rugzakje is het denk ik goed om al onze positieve en negatieve ervaringen (groot of klein) te lezen.
Groet Jessica
jenniedora
07-12-2009 om 20:08
Anna
ik lees dit draadje en deel - als moeder van een zoon met cluster-4 indicatie die een cluster-4 school bezoekt - de mening van Jessica.
Ook ik heb te horen gekregen dat het voor mijn zoon zonder gedragsproblemen passend onderwijs in het VO wat minder soepel zal verlopen. Hij heeft nu een VMBO T advies maar kan qua nivo makkelijk havo/vwo aan. Wellicht scheelt het ook om wat voor een schooladvies het gaat. een kind wat op een cluster-4 school zit zal vaak VMBO p als advies krijgen en dat zal meestal geen problemen opleveren. Natuurlijk zijn er de zeer intelligente kinderen die wellicht zonder problemen doorstromen naar VWO of GYM, maar dit zijn wel uitzonderingen. Als je op de site van jouw school kijkt waar gaan de meeste kinderen dan naar toe als ze van deze school afkomen? Op de school van mijn zoon is dit bedroevend gesteld (VSO 103 en regulier 25). Nee ik vind het ook niet prettig om dit te lezen. Laten we wel wezen dit type onderwijs is er niet voor niets: ook op de school van mijn zoon zitten kinderen die nu eindelijk hun plekje hebben gevonden en dolgelukkig zijn dat dit type onderwijs bestaat. En laten we wel wezen, als aan Jessica wordt geadviseerd om maar geen herindicatie aan te vragen, dat er bij haar wel wat andere (voor regulier onderwijs behapbare) problemen spelen als voor de kinderen die ik zie op de cluster-4 school van mijn zoon. Voor deze kinderen die nu redelijk mee kunnen komen op het reguliere onderwijs is het wellicht verstandiger om geen indicatie aan te vragen, wat niet wegneemt dat dit voor het gros (lees 95%) totaal geen optie is omdat de problematiek een indicatie weldegelijk vereist. i.d.g. is het appels met peren vergelijken. Kortom ik ben het met Jessica eens, zonder indicatie ben je soms beter af, omdat de meeste reguliere scholen (ook VSO) nogal huiverig zijn voor een cluster-4 indicatie.
groet, Jennie
anna van noniemen
07-12-2009 om 21:01
De uitstroom
op school van zoon is wisselend. Het is een grote organisatie waar ook VSO bij mogelijk, dus ook daarheen had doorstroom gekund. Maar de juffen denken dat zoon meer tussen "normale" kinderen moet komen, dat dat beter voor hem is. In die zin vind ik onze school echt met kop en schouders er boven uit steken. Maar ik blijf van mening dat Jessica niet echt een goed beeld kan hebben nu haar kind niet echt op een cluster4 school zit en ze dus ook niet kan weten hoe het vervolg zou zijn geweest. Toen zoon naar deze school ging heb ik gevraagd of er ook nog mogelijkheden waren om op een reguliere VO te komen en die was er. Dat was voor mij voldoende. Zou zoon niet hier in de gemeente kunnen, is er ook in de plaats waar zijn cluster school staat een VO waar kinderen van zijn school worden aangenomen en waar het buitengewoon goed mee gaat! Misschien heb ik erg veel geluk met deze school, maar naar mijn gevoel proberen ze echt uit de kinderen te halen wat er in zit....
jenniedora
07-12-2009 om 21:27
Oeps
in mijn posting schreef ik dat de ik het eens was met jessica omdat de meeste scholen (ook VSO)meestal nogal huiverig zijn met het aannemen van cluster-4 geindiceerde kinderen. Ik bedoelde hiermee natuurlijk het reguliere voortgezet onderwijs.
Want ik merk weldegelijk dat heel veel van de inzet van de leerkrachten in het SO ligt in het scheppen van een goed leerklimaat........ natuurlijk onontbeerlijk voor deze kinderen, maar hierdoor is er minder ruimte voor de daadwerkelijke leerstof, waardoor ze weldegelijk een achterstand hebben t.o.v. reguliere BO. Hierdoor lopen deze kinderen buiten hun problemen (ADHD, OCD, autisme e.d.) ook nog eens qua leerstof achter op de reguliere schoolkinderen. Dit kom je ook tegen in het VSO. Indien je in een omgeving woont waar ook VSO op hoog didactisch nivo wordt gegeven bof je, maar woon je in een regio waar deze mogelijkheid niet in de buurt zit blijf je toch aangewezen op regulier VO. Bovendien ben ik van mening dat je met een diploma van het VO een betere kans hebt op de arbeidsmarkt.
Als ik jou posting lees dan tref jij het met jou school. Super. maar zeg nu zelf op zon aantal "slechts" 25 kinderen naar regulier VO is toch dramatisch. met als onderschrift "dat in dit getal niet is meegenomen de leerlingen die het regulier VO moesten afhaken"
en zit je nu eenmaal in het SO
jenniedora
07-12-2009 om 21:29
Nogmaals oeps
.......................... en zit je eenmaal in het SO dan is de stap heel groot naar het regulier VO. Soms te groot. Ik blijf van mening dat als het enigszins mogelijk is je kind in het regulier basisonderwijs te houden evt met rugzak dat dit de beste optie is.
Maar soms kan het nu eenmaal niet anders dat begrijp ik heus wel.
groet, Jennie
anna van noniemen
07-12-2009 om 21:33
Ook hier
ben ik het weer niet met je eens. De kinderen van mijn zus hebben bijna allemaal wel VSO gevolgd en hebben nu allemaal een goed diploma en een goede baan....Veel hangt toch wel van het kind zelf af, sommigen kunnen gewoonweg niet in het regulier gehandhaafd worden...
anna van noniemen
07-12-2009 om 21:48
Uit de schoolgids
en dat is dan alleen van onze lokatie, uitstroom eindschoolverlaters afgelopen schooljaar, van de 13 kinderen, 4 naar regulier en 9 naar VSO
*Twinkel*
07-12-2009 om 23:17
Wat ik me afvraag...
Hoe het niveauverschil overbrugt wordt op de SBO school. Mijn oudste dochter gaat inmiddels 4 jaar met veel plezier naar de SBO. Ze hebben een stamgroep en van daar uit krijgen ze bij elk vak op hun niveau les. Veelal dus een lager niveau. Is het wel uitdagend genoeg?
Ik ben voornamelijk bang dat mijn zoon het allemaal wel prima vind. Hij is liever lui dan moe en het moet hem aangedragen worden. Wat als hij genoegen neemt met een minder niveau, omdat dat nu net wat makkelijker is...
jenniedora
08-12-2009 om 00:42
Cluster onderwijs holt achteruit
ok anna,
nu een ongenuanceerde reactie (let wel ik wil niemand kwetsen) ik geloof oprecht dat je neefjes na het behalen van het VSO diploma een goede baan hebben gekregen. maar na de invoering van de rugzak is het Speciaal onderwijs compleet uitgehold doordat de instroom onevenredig groot werd. Ik ken ook de jonge mensen met een VSO diploma die het gered hebben, maar die hebben dit diploma al 3 a 4 jaar. Bovendien als je je kunt handhaven in een goede baan waarom kan dit dan niet in een reguliere setting met extra aandacht. Toen mijn zoon begon op deze school was het een school voor kinderen die extra aandacht nodig hadden en LZK kijk je nu op de site staat er ZMOK. ik zie het aan de school van mijn zoon. Het afgelopen jaar is de klasseassistent, de kookles, de budoles en meer van diens wegbezuinigd met daarmee al de positieve waarden van het cluster onderwijs (nogmaals dit gaat over de school waar mijn zoon op zit. ik begreep al dat jij een heel goede SO school hebt) mijn zoon zit nu in een klas waarvan 98% zodanige gedragstoornissen heeft dat de leerkracht alleen maar bezig is ze rustig te houden en te krijgen. mijn zoon leert graag en goed en heeft geen ernstige gedragsstoornis maar krijgt hierdoor dus ook geen onderwijs en komt iedere dag verdrietig thuis: taal of rekenen of wat dan ook ging weer s niet door omdat de kinderen zo vervelend waren.
omdat de specialisatie van cluster-4 wordt wegbezuinigd zoals geen speciale autiklasjes meer etc en alle extra voorzieningen ben ik van mening dat als ik over mijn school praat dit is voor kinderen met een ernstige gedragsprobleem in de meest brede zin van het woord
kinderen zonder gedragsproblemen met een goed of bovengemiddeld IQ zijn op een reguliere school met een goed zorgteam beter af. juist kinderen met een autismestoornis raken erg in de war van de onrust die de kinderen met oppositionele gedragsproblematiek meebrengen.
ik praat ook vanuit mijn standpunt en mijn ervaringen en ook deze zijn niet positief.
ik maak me zorgen over de toekomst van het cluster-4 onderwijs en daarmee ook over het baanperspectief van de kinderen die deze school verlaten.
IK HOOR GRAAG VAN ANDEREN HOE ZIJ DIT ERVAREN. ZIJN ER OP JULLIE CLUSTER-4SCHOOL OOK VOORZIENINGEN WEGBEZUINIGD OF HOE IS JULLIE ERVARING MET EEN RUGZAK OP HET REGULIER.
Groet, Jennie
jenniedora
08-12-2009 om 01:03
Twinkel
even terug naar jou Twinkel omdat het anders wel erg off-topic wordt
ik las dat er in eerste instantie een cluster3 ind. was aangevraagd ivm motorische en leerproblemen en dat deze is afgewezen.
De PCL is inmiddels ingeschakeld voor een SBO doorverwijzing. nu weet ik niet hoe dit bij jullie gaat maar een pcl commissie kijkt ook naar:
-wat heeft school tot nu toe gedaan
-wat heeft dit kind nodig en is school bereidt dit te doen
-en eventueel is er een andere school waar hij beter op zijn plaats is. Dit kan een SBO school zijn maar kan ook een kleine reguliere school zijn met een goed zorgteam.
vraag een gesprek aan met PCL en leg uit wat jij denkt dat je kind nodig hebt om goed te functioneren op school gelet op zijn motorische problemen, zijn leerproblemen en zijn faalangst en schrijf dit op.
Vraag zijn huidige school (IB-er)dit ook te doen op een A4-tje m.a.w. een onderwijskundig rapport op te maken waar kort en bondig zijn onderwijsbehoeften op staan.
Hier kan men bij het PCL wat mee. ze kunnen dan gericht kijken naar WELKE SCHOOL dit kind nodig heeft en kijken of het SBO, cluster-4 of wellicht een andere reguliere school het beste bij je zoon past. Ook kunnen ze wellicht adviseren bij het aanvragen van de cluster-4 beschikking.
nogmaals in het samenwerkingsverband waar mijn zoon is aangesloten is dit mogelijk, maar ik weet niet of de PCL van het swv van zijn huidige school dit ook doet.
VRAAG DUS EERST ZELF EEN GESPREK AAN MET HET PCL
groet, jennie
anna van noniemen
08-12-2009 om 10:21
Twinkel
Ik vraag me ook af of jouw zoon beter af is op een SBO....In die zin moet ik Jenniedora gelijk geven (je hoeft alleen niet zo te schreeuwen
. Er kan nog zoveel meer. De school waar je zoon op zit is best wel groot denk ik....Zou een kleinere openbare misschien beter zijn (en ik denk dan ook aan de school van mijn tweeling)? Zijn iq en zelfstandigheid zullen dan wel meer geprikkeld worden. Hij zou dan alleen bij zijn nicht en neef in de klas komen
(maar, maar 16 leerlingen....).
Het is zomaar een idee hoor, maar omdat je zelf ook twijfelt of hij wel genoeg geprikkeld zal worden op het SBO....
anna van noniemen
08-12-2009 om 10:27
Jenniedora
ja, ik vrees ook voor het clusteronderwijs. Maar bezuinigingen hebben bij zoon op school nog niet toegeslagen, sterker, er staan behoorlijk wat vacatures open bij deze organisatie. Ik zei al het is een grote organisatie, met heel veel scholen, speciale auti-scholen, of zoals bij zoon, aparte auti-klassen en klassen met vooral de ADHD met gedragsproblemen. Mijn zoon heeft ook ODD, alleen zijn die ODD problemen het afgelopen jaar heel sterk afgenomen. Dankzij andere medicatie en therapie. Het kwam heel even weer terug toen hij hoorde dat hij na dit jaar naar het VO zou gaan, maar we hebben meteen de therapie weer ingeschakeld! Het is bij hem puur angst, faalangst, angst voor het grote onbekende die hem triggeren....en soms ook wel klasgenoten. Nee, het zijn geen gemakkelijke kinderen, maar juist daarom willen de juffen hem naar regulier, omdat hij teveel met de negatieve kanten geconfronteerd wordt nu....
Ik weet niet of kinderen in alle gevallen beter af zijn op regulier met een zorgteam. Mijn ervaring is dat op regulier kinderen die afwijken op wat voor manier dan ook, de juffen tot wanhoop drijven. De school waar mijn tweeling nu zit is daar wel een positieve uitzondering op tot nu toe. Ik hoop dat dat zo blijft
Straks mag ik met zoon 2 de onderzoeken in....
*Twinkel*
08-12-2009 om 12:40
Ervaring van de iber
Ik twijfel al langere tijd over de ervaring van de IBer. Ze kon me niets vertellen over de aanvraag van de rugzak maar verwees me naar internet: "dat kun je op internet vinden hoe en wat". Dat vond ik toen al erg vreemd.
Er is een cluster 3 indicatie aangevraagd inderdaad. Na de aanvraag kreeg ik een brief van de indicatiecommissie dat ze meer info wilden hebben waaruit blijkt dat hij dusdanig veel lichamelijke problemen heeft dat hij niet in het reguliere onderwijs kan functioneren zonder aanpassingen. Het onderwijskundige rapport wat is ingevuld was vooral gericht op zijn sociaal emotionele problemen en niet op de lichamelijke. Nu is DCD ook een hele ingewikkelde stoornis waabij lichamelijk en sociaal emotioneel veel door elkaar lopen. Om een voorbeeld te noemen is hij zo onhandig dat hij er faalangstig van wordt. Wat ga je dan aanpakken: de faalangst of zijn onhandigheid? En dat is het vraagstuk waar ze dus bij de clusterindicatie ook niet uitkomen.
Nu is eigenlijk steeds meer het gedragsprobleem op de voorgrond komen te staan. Inmiddels lopen we al 3 jaar bij de GGZ en gaan er eindelijk ook onderzoeken gebeuren omdat we ook daar steeds heen en weer zijn verwezen omdat het een motorisch probleem betreft, maar het wel in de DSM staat... de redenatie van de GGZ is dan ook: "als hij motorisch lekkerder in zijn vel zit zullen de andere problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen." Ik kan ze ook ergens geen ongelijk geven maar we zijn nu al 3 jaar met dit ventje bezig, hebben uiteindelijk van de zomer de diagnose DCD gekregen en we kunnen er helemaal niets mee! Dat kinderen met DCD in veel gevallen ook ADHD, PDDNOS en NLD hebben wordt verder niet op ingegaan...
En dat is eigenlijk de voornaamste reden waarom we hem naar die diagnostische school willen hebben omdat hij dan naast school ook gelijk geobserveerd en therapie krijgt en ook een schooladvies. Maar zoals al eerder geschreven loopt de GGZ hier ook niet bepaald warm voor en tja, wij weten het ook niet meer!
Morgen dus een gesprek op school en vrijdag bij de GGZ. (was nogal een gedoe, want ik was voor het gemak maar even vergeten dat ik nog 3 andere kinderen, die ik ook onder moet brengen als er een gesprek is :S)
T&T
08-12-2009 om 13:16
Jennie
Ik heb niet alles gelezen, maar jou "kopje" viel me op.
Wij hebben ervaring in het cluster4, en nu het regulier (vrije school)
Onze dochter kwam 2 jaar geleden in het cluster 4 (groep3) dat ging goed, het was eigenlijk precies wat we voor haar zochten. Toen waren er nog echte auti klasjes, helaas zijn die het tweede jaar verdwenen, waardoor ons meiske (autistish en heel verlegen/ terug getrokken) in een klas kwam samen met adhd-ers en gedragsproblemen. Ze had hier last van, dat laat zich wel raden, maar de auti klassen komen niet terug, dat werd ons heel duidelijk gemaakt. Intussen zochten wij ook passend onderwijs voor haar broertje (ja, ook autistisch) en we zagen hem op deze manier absoluut niet in het cluster4 erg goed terecht komen! Hij is normaal gesproken ook vrij rustig en terug getrokken, maar kan bij de verkeerde prikkels knap agressief worden, ik zag het al voor me; een adhd-er die te lang om hem heen springt gaat het zwaar bezuren...
Na wat zoek en denk werk kwam hij op een vrije school, dat ging zo goed dat onze oudste nu ook is overgestapt.
Het is een klein schooltje, en er is veel aandacht voor onze kinderen. Mede door een zeer ervaren team worden ze goed opgevangen. En vooral wat ik ook belangrijk vind; ze zien andere voorbeelden, ze zien situaties die (min of meer) normaal zijn in het echte leven, en niet steeds de extremen. Ja ook hier is wel eens ruzie, maar ik heb hier nog niet meegemaakt dat het meubilair door de klas vloog en de hele klas uit elkaar getrokken moest worden.
De cluster 4 school trouwens, gaat fuseren, met een cluster3, sbo en regulier, en daar wordt hard naartoe gewerkt. Ik zie de bui behoorlijk hangen voor deze school, en ben op tijd "van boord gesprongen" tenminste, dat idee heb ik echt. Ik vind de plannen ook zeer triest voor de kinderen die geen andere mogelijkheden hebben, mijn kinderen hebben het voordeel van een redelijk normaal iq, en het daardoor kunnen functioneren in het regulier. Het cluster3 en 4 holt achteruit op deze manier. Ik ben de discussie aangegaan, met ouders en schoolbestuur, maar het lijkt puur een kwestie van geld, wij als ouders hebben er eigenlijk niks meer bij in te brengen.
Van de rugzakjes regeling ben ik ook nog niet echt onder de indruk... beide kinderen hebben een rugzakje, daar komt wel geld vanaf, maar het brengt ook een enorme papierberg met zich mee! De hulp waar ze tot nu toe het meeste aan hebben komt van de vaste leerkracht, gelukkig hebben ze allebei een goede getroffen, want die blijft op deze school 6 jaar bij de kinderen. Wat juf en meester in de klas doen is toch het belangrijkste, en die deden al erg veel goed, ook zonder extra geld... En zelfs dat viel op het cluster4 tegen; juffen voor de klas die de klas eigenlijk niet aankonden, nog in opleiding waren, of te weinig wisten over de "stoornissen" die ze eigenlijk in de klas hadden. Ze stonden er allemaal met de beste bedoelingen, maar je kunt nou eenmaal niet iedereen voor zo'n heftige klas zetten.
Maar goed, ik heb me hier over al heel vaak boos gemaakt, en heb het nu een beetje losgelaten. Ik concentreer me vooral op mijn eigen kinderen (heb ik mijn handen en hoofd vol aan) en ik hoop echt dat het tij weer een keer keert in de cluster scholen. Dat zal zeker wel gebeuren, maar dan is het helaas voor een hoop kinderen al te laat.
groetjes, Tess
*Twinkel*
10-12-2009 om 09:37
Gesprek op school gehad
Op zich een helder verhaal. Het 10 minutengesprek is anders verlopen dan de juf had voorbereid. We zijn in sneltreinvaart erdoor gegaan en voor ze er erg in had waren we bij het PCL-verhaal aangeland. Het was de bedoeling om dit na de kerstvakantie op te gaan starten en dat we daar apart een gesprek voor zouden krijgen.
Het rapport is pedagogisch ingevuld, omdat het niet leuk is om direct een slecht rapport te laten zien. De onderliggende informatie hebben we inmiddels toegestuurd gekregen en het liegt er niet om. Het is om heel verdrietig van te worden. Conclusie van de orthopedagoog is dat hij overvraagd wordt en zelfs de dingen die hij echt wel goed kan (rekenen) doet hij niet meer, alleen in 1 op 1 situaties haalt hij ruim voldoendes (het zit er dus echt wel in!) maar er is geen tijd om hem constant 1 op 1 begeleiding te geven.
Op naar het volgende gesprek morgen...
anna van noniemen
10-12-2009 om 19:30
Jeetje...
dat is niet zo mooi inderdaad, dan zou een SBO misschien toch wel een optie kunnen zijn, kleinere klassen, meer 1 op 1 begeleiding mogelijk. Maar die enorme faalangst vind ik toch wel zorgelijk.....
*Twinkel*
10-12-2009 om 20:24
Inderdaad anna
Het is toch flink bizar dat een kind in een 1 op 1 situatie bovengemiddeld presteerd en zodra hij alleen moet werken haalt hij onvoldoendes... Frustrerend en volkomen radeloos maakt het me!
purk
10-12-2009 om 21:00
Twinkel
het is ook enorm frustrerend. Ik kan me helemaal voorstellen dat dit je verdrietig maakt. Het is zo herkenbaar voor me.
Ik hoop dat er snel een oplossing voor je zoon komt.
Knuffel van Purk
*Twinkel*
11-12-2009 om 14:41
En de ggz....
Waar ik niet op gelet had met het maken van de afspraak: Kerstmarkt! Ik ben tijdens de afspraak 3 keer opnieuw geld in de kort parkeren-automaat wezen gooien want alle parkeergarages waren vol (wie verzint het ook: GGZ midden in een stad?!)
Maar de boodschap was duidelijk. Hij gaat voor behandeling en diagnostisering naar de RMPI-school. Voor de tussenliggende tijd boden ze crisisopvang aan. Maar gezien het een gevoelig moederskindje is dnek ik niet dat het hem iets gaat opleveren.
De wachtlijst is ongeveer 3/4 maanden. Redelijk te overzien vind ik nog. En het geeft natuurlijk een richtlijn, iets om naar toe te werken.
Maar tjee, wat een opluchting... Het voelt alsof het grootste gedeelte van de strijd gestreden is, vanaf nu kan het alleen nog maar beter worden!
anna van noniemen
11-12-2009 om 15:15
Dus toch!
Ja, inderdaad, kerstmarkt, had ik ook niet aan gedacht....Fijn dat de GGZ je nu toch gaat doorverwijzen. Is het waar I. ook gezeten heeft? Grappig wel, doe ze de groetjes maar en dat het met hem super gaat nu!! Ik hoop dat de tijd van wachten snel voorbij gaat!
*Twinkel*
14-12-2009 om 23:47
Morgen
Morgen nieuws over niet de exacte duur van de wachtlijst, maar wel een actuele indicatie.
Het is inderdaad precies waar I. ook heeft gezeten en ik vermoed dat je me nog wel het één en ander over leerlingvervoer kunt vertellen
(wanneer aanvraag indienen?)
Verder niets vanuit school. Hoeft van mij ook even niet, laat eerst de vakantie maar komen!
anna van noniemen
15-12-2009 om 12:41
Leerlingvervoer
zo snel mogelijk aanvragen, liefst nu al, ook al heb je nog geen precieze datum. Maar pas op. Toen I. er zat was het minder streng en vervoerden ze dus ook vanaf de dagbehandeling.....officieel is het leerlingvervoer daar niet voor. Ik heb toen alleen maar voor vervoer van en naar het geheel aangevraagd en ook gekregen, dagbehandeling heb ik niet apart genoemd. Maar het is allemaal een stuk strenger geworden zoals je weet. BSO is ook niet toegestaan, maar kan soms wel met de vervoerder afgesproken worden.....
*Twinkel*
15-12-2009 om 14:18
Bso
De BSO zit hier in de school waar hij nu zit en dat stukje loopt hij nu zelf ook alleen, dus daar zijn gelukkig geen problemen mee.
Hoe bedoel je "vervoer naar het geheel aanvragen" ? Het is toch een RMPI-school? Hoewel I. daar voor de fusie zat, misschien zit daar het verschil ook in, want het valt nu dus onder cluster 4 onderwijs.
anna van noniemen
15-12-2009 om 15:57
Ik denk
als je apart benoemd dat het 's morgens school is en 's middags behandeling, dan brengen ze hem hem hooguit er heen en zul je zelf voor vervoer terug moeten zorgen omdat dat geen school is (en leerlingvervoer is alleen voor school naar huis en andersom.....)


