Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

11-02-2009 om 13:47

Werkstukken maken

Internet is enorm handig bij het maken van werkstukken. Maar leren kinderen nu inderdaad lezen, feiten en meningen onderscheiden, grote lijnen ontdekken - of is het simpel knippen en plakken?

Wat ik op school zie? Ze lezen niet echt, ze surfen rond, zien iets, bij voorkeur leuke plaatjes, knip en plak en hup, zo maken ze een 'werkstuk'.

Misschien ben ik raar, maar met een boek voor me heb ik meer overzicht over tekst/ inzicht in tekst dan wanneer ik over pagina's scroll. Dat geldt niet voor korte stukjes, zoals hier, maar wel voor grote lappen informatie over een of ander onderwerp.

Ik heb het gevoel dat kinderen steeds minder goed de rust en concentratie kunnen opbrengen om op hun gemak goed te lezen.

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

11-02-2009 om 15:27

Ik vind

dat school moet 'verplichten' dat voor het werkstuk een boek gebruikt moet worden (dit boek moet dan ook als bronvermelding in het werkstuk genoemd worden). Uit dit boek (of boeken) halen ze hun informatie. Verder mag internet gebruikt worden voor plaatjes en evt. extra weetjes e.d.
Groetjes,
Bibi

Bastet

Bastet

11-02-2009 om 16:09

Nee hoor

Mijn kinderen lazen echt heel veel info op internet,voordat ze besloten wat ze gingen vertellen in de verschillende hoofdstukken,ze typten het ook uit in word,geen plakken en knippen.Ze meosten ook echt in eigen woorden vertellen,daar werd enorm op gelet bij de beoordeling.
Groetjes,Bastet

Maylise

Maylise

11-02-2009 om 17:13

Boeken

Een basisschool werkstuk kan vast prima alleen met internet gemaakt worden maar persoonlijk zou ik als school verplichten om ook boeken te gebruiken. De reden daarvoor is dat later op het VO en zeker nog weer later op de universiteit je er zeker niet alleen met internet komt. Internet kan je best veel feitelijke informatie vinden (hoewel het waarheidsgehalte lastig is om te na gaan) maar diepere analyses vind je er niet. Natuurlijk is dat voor de basisschool niet nodig. Ik zie het echter wel als een taak van de basisschool om kinderen op "later" voor te bereiden inclusief het aanleren van een bepaalde werkhouding. Daarom zou ik boeken wel verplicht stellen. Zo kunnen ze al jong leren hoe je informatie uit boeken haalt, hoe je verschillende informatie bronnen ordert en waar je het beste welke informatie vandaan kan halen.
Ik geef zelf regelmatig colleges op de universiteit en als ik een essay opgeef dan geef ik altijd aan dat internet alleen ter ondersteuning mag worden gebruikt en dat ik verder op de bibliographie alleen boeken en artikelen wil zien. Elke keer zijn er wel weer een paar die zich daar niet aan houden en dus geen voldoende krijgen. Dat nog afgezien van de copy/paste gevallen. Die krijgen natuurlijk ook een 1.

Vandaar dus op de basisschool al een goede leerhouding aanwennen zelfs als ze op die leeftijd geen analyses nodig hebben en genoeg hebben aan feitelijke informatie.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

11-02-2009 om 17:54

Combi

Kinderen moeten beide vormen van brongebruik leren: hoe je nonfictieve boeken en artikelen kunt gebruiken (zoeken via de index etc.) en hoe je informatie van het internet kunt gebruiken: beoordelen, ordenen, citeren, in eigen woorden weergeven, samenvatten, en wat er allemaal verder komt kijken bij een werkstuk. Een goede methode Nederlands besteedt aandacht aan brongebruik en aan de beoordeling ervan. Een goede docent trouwens ook.
Groetjes
Massi

Hier

Moet aan het eind van het werkstuk bronvermelding komen te staan in de vorm van boeken met titel, schrijver, uitgever, uitgiftejaar. Dat moeten minstens 2 a 3 boeken zijn. Verder gaat de leerkracht bij achterdocht stukken tekst googleen en als er dan geknipt en geplakt is, worden er punten afgetrokken.
Oudste twee zoons hebben gemakzucht geperfect gecombineerd met het halen van goede cijfers, door een paar boeken van de bieb te halen. In ieder hoofdstuk en minstens één zin van te gebruiken. De rest is knip en plak, maar dan gooien ze de woorden in de zin om, of maken van moeilijke woorden en makkelijker zin. Op zich denk ik dat je daar wel best mee wegkomt. Het moeilijkst is toch de opbouw in een werkstuk, dat moeten ze leren door in te lezen en bedenken wat ze nu eigelijk willen vertellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.