vera
03-07-2009 om 12:47
Werkend kind en school
Hoe pakken we dit het best aan?
Kind wil weer gaan studeren en dit kan door een tijdskrediet dat haar huidige werkgever haar geeft.
Ze krijgt dus een bepaald bedrag elke maand uitbetaald.
Op welke manier kunnen wij als ouders hier het best mee omgaan?We willen onze kinderen dezelfde kansen geven,maar haar studies nu volledig betalen lijkt ons net iets te ver gaan.Omdat ze reeds een paar jaar een vaste job heeft en flink heeft kunnen sparen omdat ze niets hoefde af te geven,wij nu geen kindergeld meer krijgen en haar niet meer ten laste hebben,lijkt het ons niet meer dan normaal dat zezelf haar studies betaald.Toch heb ik er niet helemaal een goed gevoel bij.
Tinus_p
03-07-2009 om 13:07
Heu
1. Hoe oud is ze?
2. Wat krijgt ze aan geld? is dat geneog?
3. Belgie?
4. Waarom heb je dat slechte gevoel?
zon
03-07-2009 om 20:35
Vera
Is dit haar eerste studie?
Ik ben zelf van mening dat als je voor het ene kind de studie betaald, je dit voor je andere kind ook moet doen. Of krijgt ze zoveel van haar werkgever dat ze hiervan makkelijk haar studie kan betalen?
Mijn ouders hebben voor elk kind 4 jaar studie betaald. Het ene kind is meteen gaan studeren, 1 is eerst gaan werken en daarna weer gaan studeren en zelf heb ik twee jaar op kosten van mijn ouders gestudeerd, vervolgens andere studie die door baas is betaald en nu wil ik naast mijn gezin weer gaan studeren en kwamen mijn ouders met de verassing dat ik nog 2 jaar studiegeld tegoed heb. Ik had er niet aan gedacht maar vind het gezien de omstandigheden wel terecht.
Zou ik echter een hoop geld hebben en voldoende krijgen om studie te betalen en te kunnen leven dan had ik het absoluut niet geaccepteerd, nu haalt het me over de drempel. Maar heeft je dochter nooit studiegeld van jullie ontvangen? Indien ze eerst is gaan werken en nu zo verstandig is weer te gaan studeren klinkt het best logisch dat jullie dezelfde bijdrage doen dan dat jullie gedaan zouden hebben als ze het andersom had gedaan (eerst studeren, dan werken). Al hangt het mi ook enigszins van bijdrage van haar werkgever af.
vera
05-07-2009 om 10:54
Heeft reeds een diploma...
Ze heeft een diploma en heeft daar een voltijdse job in gevonden.Omdat wij haar de kans wilden geven een centje opzij te kunnen zetten,heeft ze bijna drie jaar lang niets moeten afgeven.Ze heeft destijds er zelf bewust voor gekozen niet te gaan verder studeren,maar wil dit nu weer gaan doen.Wij hebben nooit recht gehad op een studiebeurs,maar het kindergeld wordt gebruikt om studies te betalen.Daar we daar nu ook geen recht meer op hebben,omdat ze heeft gewerkt en ze al haar centen heeft mogen houden,zijn wij van mening dat we niet haar volledige studie nu dienen te bekostigen.Van haar werkgever krijgt ze iets meer dan 400 euro de maand.Volgens mij moet dit voldoende zijn om de studies te betalen.
M Lavell
05-07-2009 om 10:57
Klaar
Ik geloof dat je klaar bent met structureel betalen (zie is veel ouder dan 18?). Laat dochter het zelf regelen. Je kunt tussendoor altijd nog cadeautjes geven als je dat zou willen.
Groet,
Miriam Lavell
Maylise
05-07-2009 om 18:20
Cadeautjes en groep 8
Ik vind een kaart (al dan niet zelfgemaakt) met een door het kind geschreven boodschap of een tekening een leuk gebaar aan het eind van het jaar. Niet verplicht of georganiseerd door de contactouder ed. maar gewoon individueel.
Echt cadeautjes geven vind ik ook onnodig. Echter hier op school is het ook de gewoonte en mijn kinderen vinden het ook leuk om te doen. Ik heb er ook weer geen echte bezwaren tegen dus van mij mogen ze wat uitzoeken en geven. Wel probeer ik hun in de richting van de wat meer vergaanbare cadeautjes te sturen zodat juf of meester niet met beeldjes of andere zooi wordt opgescheept. Meestal dus iets van kaarsen, chocolade, zeep, thee of zo. Vaak weten mijn kinderen zelf wel wat meester/juf lekker of leuk vindt dus kunnen we daar het cadeautje op af stemmen.
Dit jaar groep 8 afscheid van dochter was wel heel lang gerekt. Er waren echt minimaal 10 verschillende afscheiden. Voor dochter die vrij emotioneel is en het helemaal niet leuk vindt om van de basisschool af te gaan eigenlijk te veel. Een afscheid was voor haar meer dan genoeg geweest. Nu was er echter afscheid overblijfouders, afscheid barbecue met leraren en ouders, afscheid georganiseerd de ouderraad, musical met afscheid, afscheid van de andere groepen..... Bij alles inderdaad weer kaartjes, cadeautjes en bloemen over en weer. Het was wel heel veel eigenlijk. Dochter heeft zelf allerlei kaartjes in elkaar geknutseld om aan de overblijfouders en de andere leraren te geven. Voor de groepsleerkrachten hebben ze met behulp van de klassenouder een cadeau in elkaar gedraaid met elkaar (een mand met allerlei lekkernijen en een scrapbook waar elke leerling een pagina gevuld heeft met een persoonlijke boodschap/tekening/foto). Daarnaast wilde dochter de laatste dag ook nog persé zelf een cadeautje voor de beide juffen mee nemen met een kaartje. Dus dat ook nog maar even uitgezocht. Ze was niet de enige want naast het groepscadeau had denk ik 90% van de kinderen nog een eigen cadeau bij zich.
Daarnaast kwam er ook nog de leuke trend dat een groot deel van de klas ook nog afscheidsfeestjes gingen organiseren. Dochter wilde ook graag dus hebben we vorige week ook een afscheidsfeest gehouden. Nu zijn we wel even uitgefeest en uit afscheid genomen.
Het erge is nog dat een groot deel van de klas na de zomer gewoon weer bij elkaar op dezelfde school terecht komt.
Maylise
Maylise
05-07-2009 om 18:21
Ander draadje
Dit moest uiteraard bij het draadje hierboven komen te staan.