Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wennen in groep 3, hoe lang?

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere ouders met kinderen in groep 3.
Onze dochter zit op het SBO dan wel, maar krijgt de stof van groep 3.
Ik wil graag weten of andere kinderen inmiddels gewend zijn aan het totaal andere programma in groep 3 dan groep 1/2.
Onze dochter komt namelijk nog iedere dag overprikkeld thuis, en zou wel willen inschatten hoe lang dat nog ongeveer gaat duren.
(die overprikkeling is bij haar extra heftig door haar klassiek autisme).
Het is trouwens niet te moeilijk voor haar, want heeft bovengemiddelde intelligentie. Wel is schrijven heel erg lastig voor haar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maanden en maanden

..heeft het hier geduurd. Huilen bij het afscheid, ander gedrag thuis.

Niet wat je wilt horen misschien, maar vergelijken heeft toch geen zin. Je kunt alleen maar je dochter volgen in wat zij meemaakt. Afwachten dus!

T&T

T&T

08-10-2010 om 09:11

Oh ja, groep 3...

Mijn zoon zat vorig jaar in groep 3 (1e klas vrije school), is ook klassiek autistisch. Ik had er best tegenop gezien, maar hij kreeg heeeel ruim de tijd. De hele klas overigens, om aan elkaar te wennen, aan de meester, aan de lesstof, aan het zitten op een stoel... (kleuterklas heeft hier geen vaste stoel en tafeltjes) wennen aan alles eigenlijk. Het was ook zo'n heerlijk zooitje in die eerste maanden maar vrolijk was hij wel! hij kwam altijd goed uit school, dus heb ik het maar op zijn beloop gelaten.
We waren al ruim over de helft van het jaar voordat er echt een beetje rust in de klas leek te komen... maar nu, begin 2e klas, zit de structuur er heel aardig in! Zoon doet het goed, klas en meester blijven overigens bij elkaar, dus geen opnieuw wennen dit jaar, en dat is voor mijn zoon wel heel fijn.
Zus zit twee klassen hoger, en is wel eens jaloers, want de groep van zoon gaat wel heel veel naar buiten! Buiten kun je nl OOK leren.
Als ze echt steeds overprikkeld thuis komt zou ik dit zeker met de leerkracht oppakken, dat kan de bedoeling niet zijn. En als ze qua intelligentie de lesstof wel aan kan, kan er misschien wel iets verzonnen worden wat de dag een beetje breekt voor haar; een keer extra naar buiten, even rustig werken alleen aan een tafel, ik noem maar iets. Maar ga het wel overleggen, zeker op een sbo, die hebben zeker wel vaker met dit bijltje gehakt
groetjes, Tess

toja

toja

08-10-2010 om 09:25

Herfstvakantie

Mijn zoon, ook met klassiek autisme (alleen wisten we dit nog niet in groep 3), had echt tot de herfstvakantie nodig om aan het nieuwe ritme in groep 3 te wennen. Daarna redde hij het steeds tot aan een vakantie. Zijn voordeel was ook dat hij de stof goed aan kon en al kon lezen, zodat hij zich de eerste periode echt bezig was met hoe het allemaal werkt in groep 3. Daar gaat trouwens nog steeds zijn meeste energie in zitten (en dat is nu in groep 6).

toja

toja

08-10-2010 om 09:28

Vergeet ik nog

te zeggen dat het bij dochter heel anders is.
Mijn dochter zit nu in groep 3 (en dan ook in een combi 3/4) was binnen een week gewend. En die loopt er nu ook bij alsof ze het al maanden doet.
(Maar ze is wel een nadh-kind)

Mamarijke

Mamarijke

08-10-2010 om 22:59 Topicstarter

Geduld

is dus helaas het beste wat ik nu kan inzetten
Ze rust al 2x een half uur per dag in een aparte ruimte, dus heel veel meer kan school niet inzetten meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.