Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
amk

amk

05-02-2009 om 21:03

Welke verzekering bij vervoer van kinderen naar een schoolactiviteit? (temet)

Als je als ouder kinderen vervoert voor een schoolactiviteit met je eigen auto welke verzekering geldt dan?
Die van de school, of je eigen inzittende verzekering (mits aanwezig natuurlijk, want niet verplicht)

groet,
Angela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewenst

Hier is het gewenst / een voorwaarde (niemand controleert uiteraard) dat je als ouder een auto-inzittendenverzekering hebt als je met je eigen auto kinderen van school tijdens een schoolactiviteit vervoert. Hoe het juridisch zit weet ik niet. Als er dan iets gebeurt, mogen de verzekeringen het met elkaar uitvechten.

Caroro

Bestuurder

Als bestuurder ben je altijd zelf verantwoordelijk. Ook als je gestuurd wordt door een ander, zelfs als je beroepschauffeur bent. Om extra aansprakelijkheid af te dekken, kun je jezelf verzekeren.
Als auto-ouders niet verzekerd zijn, kan bij ongeval en schade wel de situatie ontstaan dat de ouders van het kind met letsel ook verhaal halen bij de school. De school is wel verantwoordelijk voor het organiseren van het vervoer en de tijd die tot schooltijd wordt gerekend. Of dat succes heeft, valt te bezien. Maar uitgesloten is het niet.
Het zal dan vooral gaan over 'onverantwoord gedrag' dat schade tot gevolg heeft. En dat kan als de school kinderen meestuurt met een kennelijk beschonken bestuurder, of met een barrel van een auto zonder veiligheidsgordels.
Natuurlijk is de bestuurder zelf bij onverantwoord gedrag ook verantwoordelijk. Ik vraag me af of een inzittende verzekering in die gevallen wel dekking biedt. Ik vraag me überhaupt af wat een inzittende verzekering toevoegt aan de verzekeringen die er al zijn.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

06-02-2009 om 14:28

Nou die wa

is alleen voor buitenstaanders van toepassing, niet op de inzittenden in jou auto.
En er kunnen hoge gevolg schades zijn buiten de medische kosten. Wat denk je van aanpassing van huizen, en andere financiele kosten omdat je je cariere niet als verwacht kunt door zetten als hoger opgeleidde?
Je hypotheek is er vaak op gebaseerd dat je tenminste hetzelfde blijft verdienen. Als je overlijd is dat wel gedekt, maar inkomsten daling dan weer niet.
Voor dat soort gevolgschades is die inzittenden verzekering dan weer van toepassing.

Mari

Mari

06-02-2009 om 15:42

Inzittende verzekering

Vergoed kosten bij (blijvende invaliditeit) en overlijden van passagiers. En denk nu niet, ach de zorgverzekering vergoed wel, want die gaan ook verhalen. Ik werd laatst benaderd door mijn zorgverzekering, want ze wouden weten of mijn revalidatie door gevolgen van een ongeluk was. Dat was niet zo, maar ze wouden anders de kosten verhalen op de veroorzaker van een eventuele ongeluk. Het kost maar €20 per jaar, kan je een hoop financiele ellende besparen.
Hier op school is het verplicht als je rijd voor de school.

Wel gedekt in wa

amk:"de wa verzekering is alleen voor buitenstaanders van toepassing, niet op de inzittenden in jou auto."
Dat is niet waar. Ook inzittenden, behalve de bestuurder, horen tot de zg 'onschuldige derden'.
De inzittende verzekering werkt als een ongevallenverzekering en keert een vast bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit. Het heeft dus geen samenhang met de werkelijke schade. Daarmee kan ook de uitkering van een inzittendeverzekering een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Er bestaat ook nog de schade inzittenden verzekering. Die keert werkelijke schade uit aan kleding, spullen en lichaam. Maar ja, volautomatisch gaat dat ook nooit. Als verzekeraars het spel van verhalen eenmaal op de wagen gaan zetten, dan wordt ook deze uitkering niet zo zeker als het lijkt. Dat wat via andere verzekeringen gedekt is (WA bijvoorbeeld) wordt niet uitgekeerd. Dan komt de school ook ineens in beeld.
Vergelijk het maar met een werknemer. Iemand die voor zijn baas met gevaarlijke machines moet werken of auto moet rijden, kan blijvende schade claimen als beroepsziekte. Daar is in de context van het onderwijs ook wat voor te zeggen. Leerlingen vallen ook onder die bescherming, namelijk de arbowet.
Wat je aan een inzittenden verzekering of schade inzittenden verzekering zou kunnen hebben, is dat er wellicht eerder een beetje geld loskomt. Dat is fijn voor wie schade heeft. Maar het sluit niet uit dat je als bestuurder alsnog een vette rekening krijgt, of dat de verzekeraars bij de school gaan verhalen.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

07-02-2009 om 15:56

Maar nu dwalen we af

welke verzekering geldt nu als je als ouder voor school rijdt?

Groet,
Angela

Afdwalen?

"welke verzekering geldt nu als je als ouder voor school rijdt? "
Niet een, of allemaal. Er bestaat geen 'ik rij voor school verzekering'.
De school kan de regel hebben dat alleen ouders die aanvullend verzekerd zijn, op mogen treden als rondrij-ouder. Als dat zo is en je wilt graag rondrij-ouder zijn, dan moet je de school vragen wat ze nu precies van je willen.
Overigens moet de school er dan ook op toezien dat die ouders op de aangewezen manier verzekerd zijn. Kinderen zonder controle meesturen, maakt de school nog meer aansprakelijk dan men al is.
De verzekeringseis is op te vatten als een belofte aan ouders die hun kinderen meesturen. Het is de school die met die eis de belofte doet. Ouders die rondjes reiden en wier diensten in dank ontvangen worden, zijn zelf niet verantwoordelijk voor die belofte.
Ze mogen het ontbreken van zo'n verzekering wel hanteren als excuus om niet rond te willen rijden. Waarmee het werkelijke probleem weer bij de school ligt: Hoe vervoeren we de kinderen van A naar B?
Huur een bus, of verzin een activiteit op loop of fietsafstand.
Groet,
Miriam Lavell

Soms..

rondjes rijden, rondjes rijden, rondjes rijden...
Hoezo spelling geautomatiseerd?
Grrr
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.