MR -mama
15-12-2008 om 09:09
Welke schooltijden en hoe bevalt dit?
hallo mama's en papa's
op onze school wordt momenteel gebrainstormd over (o.a.
2 vragen. Zie voor vraag 2 het volgende draadje.
Onze kinderen gaan nu naar school van 08.30- 12.00u en vervolgens weer van 13.30- 15.30u. Groep 0 t/m 4 heeft op vrijdagmiddag vrij. (Uiteraard is de woensdagmiddag voor iedereen vrij).
Welke schooltijden heeft "jullie" school ('t zelfde, een uur middagpauze, of een continurooster) ?
Hoe bevalt dat, wat zijn voor- en nadelen ??
Ik hoop dat ik op veel reacties mag rekenen 
groetjes, Riny
Tinus_p
15-12-2008 om 09:12
Continurooster
Als je eenmaal ooit met een continurooster hebt gewerkt, wil je nooit anders meer...
Hier 830-1445. Lunch rond 1200, met daarna tot ongeveer 1300 buiten rennen.
MR -mama
15-12-2008 om 09:16
Oh ja: basisschool natuurlijk
was ik vergeten, maar spreekt vast voor zich, het gaat om een basisschool.
Tinus: dank voor de supersnelle reactie

Minet
15-12-2008 om 09:39
Tinus bellen (ot)
Hey Tinus, wat leuk dat ik in jouw posting gewoon op jouw telefoonnummer kan klikken
)
Groetjes, Minet
mamavogel
15-12-2008 om 10:02
Hier
8.30 tot 12.00 en 13.00 tot 15.00
Op woensdag van 8.30 tot 12.30
Groep 1 tot en met 4 zijn op donderdagmiddag vrij en eens in de 6 weken zijn ze op vrijdag vrij.
Mij bevalt het prima. Mijn dochter vind het wel jammer dat ze volgend jaar in groep 5 de donderdagmiddag kwijt is.
Tango
15-12-2008 om 10:28
Bij ons
Ook een continu-rooster. Dezelfde tijden als bij Tinus. 8.30 u tot 14.45 u. Woensdagmiddag om 12.30 u. uit en groep 1 t/m 4 op vrijdag om 11.45 u. Dat laatste zouden ze van mij mogen veranderen. Woensdag en vrijdag om 12.30 u. zou ik handiger vinden, heb je net iets meer aan je ochtend.
Alle dagen hetzelfde zou ik nou weer niets vinden. Juist lekker 2 van die lange middagen ertussen voor speelafspraakjes en sport etc.
En dat continu-rooster, ideaal vind ik als je werkende moeder bent.
Vera*
15-12-2008 om 11:19
Hier twee basisscholen
Mijn oudste moet van 8.30-12.00 en van 13.15-15.15. Woensdag is tot 12.15 en groep 1-2 zijn om de vrijdag vrij en groep 1-4 heeft vrijdagmiddag vrij. Er zij erg weinig studiedagen op deze school.
Dochter heeft continurooster van 8.30-14.30. Woensdag is er les tot 12.30, groep 1-2 heeft elke woensdag vrij. Deze school heeft (bijna) elke maand voor de hele school een vrije (/studie) dag.
marie
15-12-2008 om 11:27
En hier
Hallo
Hier gaat het zo:
Groep 1-2: maandag t/m vrijdag 8.30 - 12.00 en van 13.15 tot 15.15 uur en elke woe-, do- en vrijdagmiddg vrij.
Groep 3-4 ma, di, do, vrij 8.30 - 12.00 en van 13.15 tot 15.15 uur, woe 8.30 - 12.15 en woensdag en vrijdagdmiddag vrij
Groep 5 t/m 8 ma, di, do, vrij 8.30 - 12.00 en 13.15 - 15.15 en woensdags tot 12.15 uur.
Zelf vind ik de 5 kwartier lunchpauze te lang. Vooral als ze moeten overblijven (nu eten kinderen zelf thuis overigens). Ik zou graag willen dat ze hier zouden overstappen op een continurooster, maar de meiden zitten nu in groep 7 en 8, dus dat zullen wij wel niet meer meemaken denk ik (want it is altyd sa west en it moat altyd sa bliuwe....).
groetjes
Tango
15-12-2008 om 13:28
Brianna f
Bedoelde je mijn schooltijden die hetzelfde zijn als je jouwe? Zou zomaar kunnen dat het om dezelfde school gaat natuurlijk.
Brianna F
15-12-2008 om 13:36
Tango
Ik bedoel dat de starter van dit draadje, MR-mama, het wel eens over dezelfde school zou kunnen hebben als ik.
T&T
15-12-2008 om 14:04
Continu rooster!
Mijn kinderen hebben allebei een continu rooster. Eentje is om 13.15 klaar (onderbouw) en eentje om 15.00 uur. Ik vind het ideaal. Mijn zoontje heeft eerst op een school gezeten met een middagpauze; dus tussen de middag snel naar huis, boterham eten, effe spelen en weer terug... je hebt er eigenlijk net niks aan. Nu is hij iedere dag eerder klaar, en eet samen op school, ik ben er heel blij mee! (en hij gelukkig ook
)
groetjes Tess
Tinus_p
15-12-2008 om 14:16
Margedagen
Knurf:
"wat ons betreft hadden de margedagen (die vrije vrijdag een keer per maand) best door mogen lopen in groep 3 en 4. We missen die dag echt!"
Tsja, voor veel werkende moeders zijn juist die margedagen een ramp.
Lies S.
15-12-2008 om 14:47
Hier
Voor alle groepen hetzelfde:
ma,di,do 8.30-15.00
wo-vr 8.30-12.30
Één dag per jaar een studiedag, verder alleen reguliere vakanties.
Ideaal vooral die vrijdagmiddag (voor feestjes etc)
Annemarie
15-12-2008 om 21:05
Continue
Bij ons is ook continue rooster (Montessori), van 8.30 tot 14.30 en op woensdag tot 12.00 uur. Mijn dochter vond de eerste weken in groep 1 wel echt lang. Nu is ze gewend en vindt ze het prima.
Wat ik leuk vind, is dat ze 's middags al vanaf 14.30 afspreken en dan vaak maar tot 16.30/17.00 uur (groep 2).
Een ander voordeel van continuerooster vind ik dat iedereen op school eet en je geen uitzondering bent (bij of naar huis of naar de TMO gaan). Verder zijn de kosten bij ons ook erg laag (80 euro per kind, hele schooljaar).
Het valt me wel op dat bij jullie allemaal de tijden van de onderbouw afwijken van de bovenbouw. Dat is bij ons niet en ik ga toch eens vragen waarom dat bij ons niet zo is. Eigenlijk best vreemd!
Succes met je onderzoekje, Annemarie
Roos
15-12-2008 om 21:55
Rot tijden
Ik vond het bij mijn oudste geen fijne tijden;
08.45-11.45 13.30 - 15.30 bij de onderbouw. Bovenbouw de ochtend een half uur langer. Vooral bij de onderbouw duurde de pauze erg lang, bijna 2 uur dus, en daardoor dus ook het overblijven.
Dochter zit op sbo met continue rooster, ik vind het ideaal; 08.45 - 14.45 en op woensdag en vrijdag tot 12.15 (bovenbouw alleen op woensdag vrij).
Roos
JanetEE
15-12-2008 om 22:16
Niet automatisch toename kosten bso
Onze school heeft dezelfde schooltijden als de school van MR mama. BSO uren worden in rekening gebracht vanaf 14:30 omdat er kinderen van verschillende scholen met verschillende tijden komen. School eerder uit zou voor ons betekenen gewoon gebruik maken van uren die je toch al betaald.
Ik vind de 1 1/2 uur middagpauze wel erg lang voor onze overblijvende dochter. Vorig jaar zelf ook een poosje overblijfmoeder geweest en vond het ook als overblijfmoeder te lang.
Groetjes,
Jeanet
Jesse_1
15-12-2008 om 23:26
Hier
'ochtends 8.30-12.00, 's middags 13.15-15.15
Woensdagmiddag: allemaal vrij
Groep 1: do/vrij middag vrij
Groep 2/3/4: vrij middag vrij
Groep 1 en 2 hebben ook af en toe een vrijdagochtend vrij (aan het begin van het jaar ingeroosterd).
Groep 5-8 heeft woensdagochtend les tot 12.15.
Mijn kinderen vinden het heel erg leuk om thuis te komen eten (ze blijven ma/do over), dus voor hen zou ik het niet fijn vinden als ze over zouden gaan op continue rooster.
Voor werkende ouders lijkt zo'n continue-rooster misschien fijn, maar het betekent ook dat een werkdag korter wordt (bv nu werk ik op maandag tot 15.00).
Ik zou het hier dus liever laten zoals het is.
Jesse
Jesse_1
15-12-2008 om 23:28
Jeanet
Denk je niet dat de BSO dan haar tijden weer gaat aanpassen, of zijn er nu ook andere scholen die om 14.30u uitgaan? (Bij ons wordt ook eerder gerekend, maar dat is omdat het vervoer er ook bij in zit en ze zo onder het max.uurbedrag blijven)
Jesse
MR -mama
17-12-2008 om 10:54
Continurooster voordelen- nadelen?
hallo meedenkende ouders,
dank voor jullie inbreng !! Super.
Alle voordelen die Anna N benoemt, kwamen hier inderdaad al ter sprake. Maar.... een heel terechte overpeinzing van Altair die aangeeft dat o.a. sportclubs het moeten hebben van vrijwillige trainers, leiders e.d.: daar had ik nog niet bij stilgestaan, maar het klopt denk ik wel. Hier is ook al geruime tijd het Goede Voornemen om dag-arrangementen aan te kunnen bieden (dus BSO in combinatie met o.a. creatieve, kunst- of sportactiviteiten). Er gebeurt alleen nog niet zo veel wat dat betreft, misschien mede doordat we maar in een klein dorp wonen waar dan ook wat minder mogelijkheden zijn dan bijv. in een stad.
Maar: waar ik nou ook nieuwsgierig naar ben: zijn er duidelijke voordelen te benoemen voor een continuerooster, zijn er duidelijke nadelen ? Waarom ben je (on)tevreden en hoe denkt de rest van de ouders in je nabijheid hierover ? "Allemaal (on)tevreden", of zijn de meningen verdeeld ?
MR -mama
17-12-2008 om 11:50
Oeps... kinderen vergeten 
en natuurlijk: wat vinden de kinderen van een continurooster ???
leuk / te lange dagen ??
Tinus_p
17-12-2008 om 13:22
Voordelen
MR Moeder:
"Maar: waar ik nou ook nieuwsgierig naar ben: zijn er duidelijke voordelen te benoemen voor een continuerooster, zijn er duidelijke nadelen ?"
Het voordeel voor kinderen is, dat ze geen tijd en energie verspillen aan naar huis gaan in de lunchpauze. Voordeel voor ouders is, dat ze geen tijd en energie hoeven te verspillen aan het ophalen en wegbrengen van de kinderen voor de lunch.
Nadelen zijn er niet. Het is soms ff wennen, maar als je gewend bent, wil je niet anders.
MarSy
17-12-2008 om 22:30
Vroeger
Had ik op school ook continurooster (Montessori). Om 08.30 ging de deur open en om 08.45 uur ging de klasdeur dicht. Om 3 uur waren we uit op woensdag om 12.00 uur geloof ik, of een half uur later. Qua studie dagen e.d. weet ik niet meer.
Ik heb het altijd prima gevonden, we bleven met de hele klas en de juf eten en dan met overblijfmoeder half uur buiten spelen. Geen geren, geen gedoe en nog een redelijke middag. Als ik zie hoe het nu hier in de buurt gaat, dat heen en weer geren tussen de middag, ben ik niet blij dat ik straks weinig te kiezen heb voor mijn dochter.
Ik kan me voorstellen dat als kinderen nu graag thuis eten, dat het is omdat ze MOETEN overblijven. Mijn zus zat namelijk op een andere school met middagpauze en die kwam veel liever naar huis, want de overblijf was 'stom' want er waren maar weinig kinderen. Bij mij was altijd iedereen er!
Ik sluit me aan bij de reactie van Tinus: even wennen, maar dan is het prima!
MR -mama
18-12-2008 om 13:55
Nog meer 'bieders'?
voordelen- nadelen ?
laat maar horen, ook de (eventuele) nadelen
rosa
19-12-2008 om 12:07
Oke
1 t/m 4: 8.30-12.00 en 13.00-15.00
woensdagmiddag om 11.30 en vrijdagmiddag om 12.30 uit
5 t/m 8: zelfde tijden, maar woensdag om 12.30 uit en vrijdagmiddag gewoon les.
Ik zou niet voor een school met een continurooster gekozen hebben, omdat ik ze graag nog thuis had tussen de middag (1 dag overblijven).
Vanaf de bovenbouw wilden ze het liefst iedere dag overblijven, dus toen zou voor hen een continurooster fijner zijn geweest. Voor mij niet, want dan zijn ze 's middags eerder thuis en zou ik eerder moeten stoppen met werken.
Ik zie voor werkende ouders geen voordeel van continurooster. Voor (oudere) kinderen dus wel.
rosa
Fraz
19-12-2008 om 16:17
Nadelen die ik kan verzinnen
1. Lastig voor ouders die hun werktijden hebben aangepast aan school.
2. En voor ouders met een kleiner kind die 's middags nog slaapt. Rond 14.00/14.15 slapen die meestal nog (15.00 was soms al krap). Eerder in bed leggen heeft vaak geen zin. Voor de kleuters is het soms lang.
3. Als je je kind van 4 tussen de middag ophaalt uit school, kun je meteen zien dat ze het niet meer trekken en ze 's middags thuis houden. Dit geldt ook voor oudere kinderen die niet helemaal lekker waren 's ochtends. Oftewel je kunt eerder ingrijpen als blijkt dat ze toch zieker/moeier zijn dan je 's ochtends denkt.
4. Het is makkelijker om in het begin je kleuter alleen 's ochtends naar school te laten gaan als een school geen continuerooster heeft.
5. voor sommige kinderen is thuis eten even een rustpuntje. Ik ga soms tijdens mijn lunchpauze ook even bewust een blokje om. Even weg van kantoor of drukte van receptie. Even alleen uitwaaien. Ben je op school met een continuerooster dan zit je altijd in de drukte van school.
Meer kan ik niet verzinnenm want wij hebben geen continuerooster.
Nu mijn kinderen ouder zijn zou het van mij wel mogen/uit komen. Als kleuter vond ik het wel prettig om ze halverwege de dag even te zien. Even te kijken hoe het met ze ging. Ook omdat kleuters vaak 's middags niet meer precies weten wat ze 's ochtends hadden gedaan.
MR -mama
19-12-2008 om 20:48
Heel reëel!
hoi Fraz, dank voor het meedenken !
Lijken me inderdaad heel reëele overwegingen !!
Het 'de hele dag op school zijn' was voor mij een reden om op mijn 2 werkdagen in de middagpauze te kiezen voor een oppas (bij oppas thuis): éven weg van het gebouw, de school, de groep. Bijkomend feit is wel dat hier de BSO óók in het schoolgebouw zit, dat zou dus betekenen: van 08.30- 17.00u 'op school'.