Minna
24-02-2011 om 15:26
Wel érg veel stagiaires
Zoon zit in de vierde klas en staat er niet geweldig voor. Nu hoorde ik deze week van hem dat hij voor wel erg veel vakken stagiaires heeft. In elk geval voor vier van de 'belangrijke' vakken. Engels wordt gegeven door een stagiair die zelfstandig voor de klas staat en alle lessen geeft, bij Nederlands twee stagiaires die afwisselend met de docent regelmatig (delen van) lessen geven, voor biologie hetzelfde en de lessen natuurkunde zijn verdeeld tussen een stagiair en de docent. Ook bij scheikunde loopt een stagiair rond, maar die ondersteunt alleen en geeft geen les en bij gym, maar dat is natuurlijk minder een probleem.
Nu begrijp ik dat deze stagiaires het ergens moeten leren en ervaring op moeten doen. Ik vind het prima dat dat ook op deze school gebeurt en ook in de klas van zoon. Ik vind het alleen veel en veel te veel. Zeker gezien zoon er niet al te best voor staat. Zoon zelf is er ook niet helemaal blij mee. Hij vind het vooral vervelend dat hij voor sommige vakken nu dus drie 'docenten' heeft. En bij natuurkunde vindt hij alleen de lessen van de echte docent echt nuttig.
Eigenlijk wil ik dit toch wel aankaarten bij de school. In hoeverre vinden jullie het terecht dat ik hier niet blij mee ben? Zou het zin hebben om dit aan te kaarten. Ik moet wel echt toegeven dat het is ingegeven door het feit dat de cijfers van zoon op dit moment net het midden houden tussen blijven zitten en overgaan. Vind het lastig en hoor graag jullie mening.
ijsvogeltje
24-02-2011 om 17:37
Houd het bij je zelf
Ga geen discussie aan over de hoeveelheid stagiairs op school. Dan bemoei je je met het algemene beleid, en ik denk dat je niet veel kans maakt om dat te veranderen. Maar dat wil je ook helemaal niet: volgens mij wil je alleen maar dat je zoon beter les krijgt, of beter begeleid wordt. Toch? Als je zoon heel goed stond, had je er waarschijnlijk geen problemen mee gehad.
Mocht je de school willen aanspreken, doe dat dan over jouw zoon. Geef aan dat zoon er slecht voor staat, en zelf aangeeft dat dit wellicht te maken heeft met de grote hoeveelheid stagiairs. En vraag wat de school kan doen om jouw zoon bij te spijkeren. Want daar zijn wellicht wel andere mogelijkheden voor, die realistischer zijn dan het stage-beleid aan te passen.
tsjor
25-02-2011 om 19:11
Middelbare school
Minna, ik ga eran uit dt je zoon op de middelbare school zit. Die stagiaires komen dan van het HBO. Een groot deel van het HBO-onderwijs is verlegd naar 'de praktijk', dat wil zeggen dat studenten daar hun competenties kunnen halen/bewijzen dat ze iets kunnen.
Eerste jaar HBO is meelopen, tweede jaar is meelopen,. derde jaar is een deel van de lessen doen en vierde jaar is LIO (zelfstandig les geven). In feite heeft het HBO een deel van het onderwijsprogramma verlegd naar 'de praktijk'.
De school van je zoon is zo aardig om daaraan mee te werken. Dat is aardig, omdat het verschil met 'vroegere' stages is dat studenten in theorie iets geleerd hadden en dan nu in de praktijk nog moeten leren toepassen. Nu moeten de studenten het in de praktijk leren. Dat vergt dus veel van de scholen waar de studenten stages lopen en het vergt veel van de studenten.
Als je al met je middelbare school daarover in gesprek gaat, dan zou ik het naar hen toe op een zeer beleefde en welwillende toon doen. Zij vangen per slot van rekening de verschuiving van het HBO op. Je kritiek zou ik richten op het HBO-onderwijs, want zij laten studenten in de praktijk de competentievaardigheden 'halen'.
Ik zal een voorbeeld van zo'n competentie gaan opzoeken, dan weet je waar het ongeveer over gaat en wat mijn probleem daarmee is (in elk geval één van mijn problemen).
Tsjor
Tsjor
skik
25-02-2011 om 21:58
Niet blij met stagiair
Mijn dochter moet haar profiel gaan kiezen. Ze wil graag N&T gaan doen. Haar leraar Natuurkunde (een stagiair van 20) heeft haar dat vak afgeraden, omdat ze geen inzicht zou hebben. Mijn dochter staat een 8,2 en hoeft er geen fluit voor te doen, dus hoezo geen inzicht? Toch raar dat zo'n nog onbevoegde beginneling dat vak mag aan- of afraden?
skik
dc
26-02-2011 om 00:41
Skik
Ik zou een gesprek aanvragen met docent en stagiair en vragen of de stagiair wat duidelijker kan uitleggen wat de knelpunten volgens hem zijn en of de docent het ermee eens is!
skik
26-02-2011 om 11:23
Dat ga ik ook doen bij de komende rapportgesprekken. Die stagiair geeft zelfstandig les, een echte docent heeft dochter nog niet gehad dit jaar. Hij zal best een begeleider hebben binnen de school, maar ik heb geen idee wie dat kan zijn. Ik ga het dus aan de mentor vragen.
skik
Cindy
27-02-2011 om 08:33
Mentor
Het is maar de vraag of de mentor dat weet... Mijn ervaring is dat er een begeleider is binnen het vak en een begeleider binnen de school; verder draait een laatste-jaars-stagiair "gewoon" mee. Zeker bij een grote school weet dan lang niet iedereen dat het om een stagiair gaat. Kun je het niet makkelijker aan de stagiair zelf vragen?
tsjor
01-03-2011 om 23:52
Gevonden
Ik had hem beloofd, een voorbeeld van een competentie (pedagogische) die aangeeft dat je 'voorbeeldig' bent als aanstaande docent:
"Benadert de leerlingen als individuen. Herleidt afwijkend gedrag vaak tot ontwikkelingsproblemen. Consulteert collega's daarover en onderneemt passende actie."
Ik vond hem geweldig. Let wel: daar is geen enkel college over ontwikkelingsproblemen aan vooraf gegaan. Ik heb hier op het forum wel eens geroepen dat het libelle-wijsheid is. Het is nog minder dan dat, tenzij de studenten een abonnement op de libelle hebben genomen. Eén van de competenties waar docenten voor worden opgeleid (zonder opleiding) is dat zij afwijkend gedrag tot ontwikkelingsproblemen kunnen herleiden en daarover collega's (die even weinig weten) kunnen consulteren. Geweldig toch.
Gelukkig voelt niemand zich hierover beschaamd, want de algemene opvatting is dat het helemaaaaaal niet om vakkennis gaat, maar vooral om goed kontakt met de leerlingen. Dus denderen basisschoolleerkrachten de middelbare school binnen, niet gehinderd door enige vakkennis, kunnen stagiaires voor de klas gaan staan om proeves van hun kunnen af te leggen, nog voordat ze ook maar een fragment aan vakkennis hebben verzameld en bevestigt iedereen elkaar dat het ook helemaal niet om die vakkennis gaat. Met collega's leuteren over afwijkend gedrag en ontwikkelingproblemen van leerlingen, dat scoort op je competentieniveau.
Dus ja, Minna, natuurlijk mag je je ergeren aan de zoveelste stagiaire voor de klas, alleen leg dat niet bij de stagiaire of bij de school neer, maar bij de opleiding die deze stagiaires het veld in stuurt, en dat is het HBO.
Tsjor
Minna
06-03-2011 om 00:06
Gesprek gehad
Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met de bouwcoördinator. Dat was prettig en verhelderend. Bouwcoördinator bevestigde dat er op dit moment veel stagiaires rondlopen. De school is net officiële opleidingsschool van de nabijgelegen universiteit geworden. Alle stagiaires komen dus daar vandaan. Zij hebben een volledige opleiding afgerond en het laatste jaar is een educatieve master waarvoor zij twee stages lopen, wat dus ook hun enige twee stages zijn. Althans, dat is hoe ik het begrepen heb.
Coördinator heeft mij ook een aantal voordelen van stagiaires op school verteld en daar heb ik ook begrip voor. Dat de klas van zoon op dit moment met zóveel stagiaires te maken heeft, was hem eigenlijk niet zo bekend. Hij vond het zelf ook erg veel. Hij gaat contact opnemen met de begeleidend docenten om dit even goed bekend te maken, zodat zij wellicht wat meer begeleiding kunnen bieden en de vinger wat beter aan de pols kunnen houden. Ik verwacht nu niet ineens een hele omslag, maar ben blij dat ik het toch ter sprake heb gebracht!
Massi Nissa
06-03-2011 om 09:16
Toch beetje vreemd
Ik heb al heel wat stagiaires begeleid in de loop der jaren, maar ze staan zelden (nooit, eigenlijk) urenlang alleen voor een groep. Dat is volgens mij niet de bedoeling van stagelopen, het is juist belangrijk dat er iemand bij aanwezig is die feedback kan geven en eventueel bijsturen als het misloopt. Ik verbaas me dus wel over het feit dat jouw zoon blijkbaar steeds les krijgt van stagiaires zonder dat daarbij een begeleidend docent rondloopt. Geen wonder dat de school belooft om die begeleiders aan hun taak te herinneren. Ik vind het een vorm van nalatigheid.
Groetjes
Massi
Sancy
06-03-2011 om 09:56
Massi
Toch is het geen onbekend fenomeen, een stage zonder begeleiding. in een ver grijs verleden deed ik de universitaire lerarenopleiding die ook uit 2 stages bestond: 1 stage van 3 maanden onder begeleiding van de docent op school, en 1 stage als lio waarbij je zelfstandig les geeft, en buiten de lesuren om met je stagebegeleider de lessen doorneemt. Dan kwam die begeleider hooguit een keer of 3 kijken bij je les.
Massi Nissa
06-03-2011 om 11:04
Sancy
Aha - misschien ligt dat ook aan het niveau. Ik begeleid HBO-studenten, nooit WO. Maar ik blijf het vreemd vinden, iemand zonder rijbewijs (hoe vergevorderd ook met de lessen) mag toch ook niet alleen rijden?
Groetjes
Massi
Fiorucci
06-03-2011 om 11:39
Massi
Pabo leerlingen staan in de laatste fase van hun opleiding toch ook zelfstandig voor de klas?
Massi Nissa
06-03-2011 om 21:05
Fio
Echt? Ik zal nu wel heel stom klinken, maar bij ons op school mogen stagiaires niet alleen voor de klas, althans niet hele uren achter elkaar. Zal met de populatie te maken hebben misschien? En ik ben zelf zij-instromer, dus van de normale stagepraktijken van Pabo's heb ik zelf weinig weet.
Nou ja, dan is het al een stuk normaler dat Minna's zoon les krijgt van stagiaires die het ook nog alleen doen. Ik dacht dat dat eigenlijk niet mocht. Toch wel apart, hoor, ook op mijn vorige school was het toch not done om een stagiaire voor de leeuwen te gooien tot er een diploma was.
Groetjes
Massi
Fiorucci
07-03-2011 om 07:25
Massi
Op de school van mijn kinderen zijn elk jaar wel wat Lio'ers die zelfstandig voor de klas staan. Vandaar dat ik dat zo zeker weet..
Puck
07-03-2011 om 09:55
Hier ook lio's
Ook hier op school staan Lio-ers gewoon de hele week zelfstandig voor de klas.
Massi Nissa
07-03-2011 om 12:46
Okee
Dan ligt het puur aan het schooltype waarvoor ik heb gekozen. Bij ons is dat niet gangbaar, blijkbaar op de meeste andere scholen wel. We hebben trouwens wel regelmatig zij-instromers die bepaalde papieren nog niet hebben en daarvoor 1 dag in de week scholing krijgen. Die krijgen echter wel gewoon betaald en zijn geen stagiaire, misschien zijn het formeel gezien wel LIO's?
Hoe dan ook, als je kind merkt dat het nadeel ondervindt doordat de stagiaire/LIO het vak nog onvoldoende beheerst, is het niet meer dan terecht dat er aan de bel getrokken wordt.
Groetjes
Massi
Tirza G.
07-03-2011 om 18:35
Natuurlijk mag dat
Op het BO mag dat zeker, iederéén mag voor de klas staan, jij en ik ook. Zolang er maar íemand op de school aanwezig is die de rapportages en de oudergesprekken doet.
Tirza