Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Alvoco

Alvoco

23-05-2010 om 15:22

Weg van school en geen diploma 2 vragen

Ik postte hier al eerder over de problemen met onze zoon van 16. Hij had reeds een keer gedoubleerd in klas 3 VMBO TL. Doet die nu dus voor de tweede keer. Omdat hij zich helemaal gek verveelde, ontstonden er forse gedragsproblemen. Daardoor is hij van school gestuurd. Het was de bedoeling dat hij naar de reboundvoorziening zou gaan, maar die hadden pas na vijf weken plek. Hij heeft zodoende eerst nog vijf weken op school in een kamertje apart gezeten. In de ochtend kwam er een kwartiertje een leraar voor instructie. Verder moest hij het maar uitzoeken. Had hij vragen, dan moest hij maar emailen naar de docent.
Na vijf weken kon hij terecht op de rebound. Hij heeft zich daar, ondanks forse provocaties van de problematische leerlingenpopulatie, onberispelijk gedragen. Omdat hij maar één ding wou: terug naar zijn oude school. Inmiddels heeft hij daardoor recht op terugkomdagen, de reboundvoorziening is zeer tevreden over hem. Zijn oude school kent die terugkomdagen echter maar mondjesmaat toe, het komt neer op uurtjes.
Gisteren viel er een brief op de mat van zijn school. Hij moet nog een flink aantal toetsen afleggen, en een aantal taken afronden voor hij over kan gaan. Het ziet er naar uit dat hem dat niet gaat lukken. Dan moet hij alsnog van school. Of wij maar om willen zien naar een ROC niveau 1 of 2, of volwassenonderwijs. De rebound staat op het standpunt dat zij werken aan gedrag (dat heeft hij dus zelf gedaan) en dat zij geen opgelopen achterstanden inhalen. Les geven zij niet, er komt materiaal van school en verder is het zelfstudie.
Wij hebben thuis wanhopig geprobeerd om bij te houden wat hij nou precies moet doen, want school geeft geen duidelijkheid. Daar gaan wij dus volgende week opnieuw achteraan (om welke toetsen gaat het, waarom zijn die niet eerder afgenomen enz. enz.).
Nu zijn er twee problemen:
Zoon is zeer ongemotiveerd geraakt door dit geheel. Het is niet duidelijk wat voor vervolgonderwijs wij moeten zoeken. Hij weet absoluut niet welke richting hij uit wil en wat voor baan hij later zou willen. Hij heeft genoeg schoolse vaardigheden voor HAVOniveau, maar hij weigert zich in te spannen.
Anderzijds heeft de school het ook verschrikkelijk laten afweten. Bijvoorbeeld met die vijf weken op dat kamertje. De lerares die hem moet begeleiden in dit geheel werkt part time "op therapeutische basis", is daardoor zelf slecht op de hoogte. Enfin, school wil van hem af, dat is duidelijk. Wij hebben een heel dossier bijgehouden en overwegen een schadevergoedingsactie te gaan starten. We hebben een rechtsbijstandverzekering, dus we zouden een juridische procedure aardig lang kunnen uithouden. Want hij is inmiddels zeer ongemotiveerd, maar school heeft er alles aan gedaan om hem maximaal te ontmoedigen. En hem onderwijs onthouden.
Iemand advies? Het gaat om twee vragen:
-Weet iemand een advocaat met onderwijskennis in het midden des lands?
-Wat zijn de mogelijkheden om hem verder onderwijs te verschaffen?
Alvast dank voor jullie aandacht. Misschien heeft iemand hier ervaring mee. Intussen ga ik zelf uiteraard ook Internet op en rondbellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De mogelijkheden

Zoon kan naar het volwassenenonderwijs (vavo). Daar kan hij alsnog een vmbo diploma halen. Vaak bieden deze opleidingen een 2 jaar in een traject aan. Hij zou dan de 3e en de 4e in een jaar kunnen doen.
Na afronding kan hij dan doorstromen naar havo op het vavo.
Let wel: voor toelating tot vavo bij 16-jarigen is de medewerking van de school noodzakelijk. Feitelijk blijft hij in dat geval als leerling op de school ingeschreven, maar wordt hij voor het feitelijk volgen van onderwijs uitbesteed aan het vavo.
In de brief wordt deze mogelijkheid open gehouden. Dat is prettig.
Voorbeeld van zo'n opleiding http://www.rocvantwente.nl/ROC-Sectoren/educatie/colleges/vavo?path=ae8fef0d-82c1-4b08-9f75-8bf18bec699e&color=3
Zoek in je eigen regio of je zoiets kunt vinden.
Met het oog op de kosten voor een advocaat is het misschien slimmer om eerst eens wat voorwerk te doen met een wat minder dure variant.
Kijk bij http://www.onderwijsklachten.nl/
Ik schat zelf de kans op schadevergoeding oid laag in. Tegelijkertijd sluit ik niet uit dat je wel juridische ondersteuning nodig hebt bij het kunnen plaatsen van je zoon op het vavo.
Groet,
Miriam Lavell

Alvoco

Alvoco

24-05-2010 om 18:16

Miriam

Dank.
Inmiddels ben ik de volgende mogelijkheden nagegaan:
VAVO
Luzac
Van de VAVO zijn er zo te zien verschillende in onze regio.
De rebound heeft zijn achterstand in toetsen enorm laten oplopen, dat is het probleem. Dat was niet de afspraak, hij zou meelopen met het toetsrooster op school. Dus wij zijn heel onaangenaam verrast.
Qua advocatenkosten maak ik me geen zorgen. Onze rechtsbijstandverzekering heeft die al een keer eerder zonder morren betaald.
Wij hebben inmiddels een brief aan school gecomponeerd waarbij wij wel alvast opteren voor de VAVOmogelijkheid, maar tegelijk vragen wat hij nu precies nog moet doen en wat er dan mis is gegaan omdat zijn achterstand op de Rebound zo is opgelopen. Wij staan op het standpunt dat hij de facto vanaf half januari geen les meer heeft gehad en dat het dus de moeite waard is het nog eens te proberen in een situatie dat hij WEL onderwijs krijgt aangeboden. De rebound focust op gedrag (hij heeft zich daar vanaf dag 0 onberispelijk gedragen, nooit een probleem geweest) en hebben geen vakdocenten. Zucht. Hij wordt dus geacht een leerjaar succesvol af te ronden zonder dat de school onderwijs aanbiedt.
Maar jouw overzichtje hierboven was bijzonder nuttig. Bood een mooi startpunt om verder te zoeken. Dank, dank.

Alvoco

Alvoco

25-05-2010 om 11:23

Bastet!

Dankjewel Bastet, je weet niet half hoe waardevol de info van iemand die ervaring heeft met VAVO is. Ik neem aan dat jouw zoon wel zelfstandig kan werken en goed gemotiveerd is? En hoeveel uur les heeft hij gemiddeld per dag bij een dagopleiding?

Alvoco

Alvoco

25-05-2010 om 19:46

Update

Gebeld met stichting onderwijsklachten. Die achten een rechtszaak voor schadevergoeding wel een optie en noemden een aantal advocaten. Advocaat gebeld die meldt dat hij al twee soortgelijke zaken heeft lopen. School blijft in gebreke, want ze maken het hem zo ongeveer onmogelijk om het jaar te halen. Eerst vijf weken "zelfstudie" in kamertje. Dan op rebound waar men zich op geen enkele wijze bekommert om het verstrekken en afleggen van toetsen op de afgesproken tijd. Toetsen terugsturen naar school voor beoordeling blijkt ook de mist in te gaan. Daardoor is een onafzienbare achterstand ontstaan en is de demotivatie compleet. Vanwege de didactische verwaarlozing is Luzac w.s. de beste optie. Maar dat kost een bak geld en voila, daar is je schade.
Morgen gaat het dossier naar de rechtsbijstandverzekeraar en dan avonturen wij het wel. Weet school er een mouw aan te passen, kunnen wij altijd nog afzien van verdere actie.
Ik hou me aanbevolen voor verdere opinies en eventuele ervaringen.

Bastet

Bastet

26-05-2010 om 07:58

Hoi

Ja,hij kan zelfstandig werken,en dat is wel handig op de vavo.Hij is wel gemotiveerd,maar doet bij voorkeur zo min mogelijk,en net genoeg.De lesroosters zitten soms raar in elkaar,bijvoorbeeld per week twee hele lange dagen tot 18.00,maar ook een dag maar een of twee uur les.Vraag gerust hoor!
Bastet

Alvoco

Alvoco

26-05-2010 om 14:29

Hier een ongemotiveerde

figuur. Zijn uiterste best gedaan op de rebound, maar nu zakt hij weer in. Het helpt immers niets, hij moet toch van school.....
MBO2 zal ver beneden zijn niveau zijn en zal hij zich helemaal gek vervelen. Dat gebeurde nu al. Blijven over VAVO of Luzac. Maar ik vrees dat hij inmiddels voor VAVO ook te ongemotiveerd zal zijn. Wij gaan op het standpunt staan dat thuis (bijna) niets doen, niet acceptabel zal zijn wat ons betreft. Dus MBO2 alleen in combinatie met werk en anders niet. Kan hij verder kiezen tussen VAVO of Luzac, waarbij de laatste ons het beste lijkt. Het gaat erom dat als hij zelf iets kiest, dat zijn laatste restje motivatie misschien ten goede zal komen. Het is heel moeilijk. VAVO lijkt ons het risico hebben dat hij ook daar te veel kan freewheelen en dan heeft hij weer een ervaring van mislukken te pakken. Luzac is voor ons als ouders een risico. Kan zijn dat we dan een bak geld kwijt zijn en dat hij ook daar afhaakt......
Dat is dus het dilemma, vandaar mijn honger naar informatie, hoewel ik besef dat uiteindelijk niemand kan voorspellen hoe dit afloopt.

Bastet

Bastet

26-05-2010 om 16:53

Alvoco

Als je op de vavo hoopt op begeleiding van je kind,dan moet ik je teleurstellen,het moet echt uit jezelf komen daar.Luzac ken ik niet,is dat een particuliere school?Dan mag je,vind ik,ook wel het nodige aan begeleiding verwachten lijkt mij?
Bastet

Alvoco

Alvoco

27-05-2010 om 08:43

Aha bastet en algemeen

Nee, op begeleiding had ik niet gehoopt, dat begrijp ik wel. Maar ik vind het opvallend dat jouw exemplaar die "zo min mogelijk wil doen" het daar toch redt. Mijn zoon heeft dezelfde (wat mij betreft irritante) insteek, maar is daarnaast ook nog eens zeer chaotisch. Dus ik vermoed dat die VAVO inderdaad een tandje te moeilijk is qua zelfwerkzaamheid. Tegelijk onderschat ik hem misschien. Pffff, had ik maar een kristallen bol. Punt is ook dat hij op zijn huidige school een treitertraject heeft doorlopen waar je U tegen zegt. Hij heeft zich de laatste drie maanden moedig en heel goed staande gehouden. Is rustig gebleven onder de ergste provocaties op die rebound (agressieve kinderen die met een stoel boven hun hoofd staan te zwaaien bij de minste aanleiding), maar de motivatie voor schoolwerk is wel beneden nul gedaald. Hij was lui en chaotisch, hij is nu lui, chaotisch en zeer moedeloos. "Wat ik ook doe, mij lukt het niet". Dat werk. Qua hersens moet hij VMBO-TL makkelijk aankunnen. Zijn CITO zei destijds HAVO en hij wint wiskundewedstrijden. Misschien moet hij maar een jaar gaan werken, maar dat zal dan wel weer niet mogen, vanwege het moeten halen van een basiskwalificatie. Maar op een MBO2 opleiding verveelt hij zich helemaal te pletter. Voor Luzac zullen wij erg moeten betalen. En ik heb ook geen zin om krom te liggen voor weer geen resultaat, wij hebben hier al heel veel energie in moeten steken.

Pippin

Pippin

27-05-2010 om 10:44

Alvoco

Ik weet niet of dit wat toevoegt voor je, maar toen ik je laatste post las, moest ik aan iemand denken die ik ken.
Het is een jongen die ook best wel slim is, maar absoluut niet gemotiveerd was op de middelbare school. Hij liep vooral stuk op vakken als geschiedenis, Frans en aardrijkskunde. Het interesseerde hem gewoon geen biet. Het is een grote jongen die ouder lijkt. Zijn ongemotiveerde hanghouding met negatieve sneren (zie je het voor je?) werd op zijn school aanleiding tot steeds meer conflicten met docenten. Hij is van Havo 4 (waarin hij zou doubleren), overgestapt naar MBO. In het eerste jaar heeft hij MBO 1 en 2 gehaald. En nu is hij bezig voor MBO 4. Volgend jaar wil hij HBO gaan doen.
Hij vond het een verademing om zich nu te richten op het vak dat zijn interesse heeft. (IT)
Heeft jouw zoon iets wat hem interesseert? Want als hij daar dan MBO in kan doen, dan is het niveau misschien eerst wel te laag, maar dan kan hij zich in ieder geval onder zijn niveau werken met stof die zijn interesse heeft.
Deze jongen wordt op het MBO overigens best wel aardig goed begeleid. Hij heeft ook bewust voor een school gekozen die wel wat verder weg lag, maar deze begeleiding kon bieden. Hij heeft voor hij deze school koos, een uitgebreid gesprek daar gehad (met zijn ouders erbij).
Misschien een overweging waard?

Bastet

Bastet

27-05-2010 om 12:02

Alvoco (ot)

Mijn zoon had in theorie naar het vwo gekund,maar gezien zijn werkhouding werd het havo.Dus vandaar dat het hem redelijk komt aanwaaien,hij doet het hoognodige,al moet hij nu wel blokken voor zijn laatste examen as dinsdag,scheikunde.Hij had eerst een ander profiel,toen hij overging naar havo 4,maar omdat hij alsnog wilde wisselen naar een zwaarder profiel,heeft hij de vavo gekozen,in de hoop dat dat een schooljaar zou schelen vanwege dat wisselen.De vavo viel tegen,kwa leerstof,hij kreeg nu vakken die hij jaren niet had gehad,het was dus heel veel.Nu doet hij examen in vijf vakken,volgend schooljaar gaat hij meer werken en doet hij nog twee vakken + zijn profielwerkstuk.Daarna hoopt hij dan een hbo te gaan doen.
Overigens,misschien is een mbo zo gek nog niet voor je zoon,met een schone lei beginnen en een richting die hem misschien aanspreekt?
Bastet

Alvoco

Alvoco

27-05-2010 om 15:01

Pippin en bastet

Ja, ik snap wat jullie bedoelen. En Pippin, ik moest inderdaad ondanks mijn ellende even grinniken, ja ik zie het voor me. Inderdaad, negatieve hanghouding enz. enz.
Hoe dan ook moeten wij inderdaad waar dan ook met een schone lei beginnen. Het hielp op de rebound al heel erg dat hij daar niet werd bekeken als "vervelende jongen", maar daarentegen als "heee eindelijk een aardig, rustig figuur." Sommige leraren op zijn oude school kunnen hem wel schieten, dus tja.
Als hij MBO gaat doen, willen wij dat hij goed wordt bezig gehouden. Onze angst is de reputatie die een MBO heeft: weinig contacturen, freewheelen..... Wij zouden dan een MBO moeten zoeken waar een beetje degelijke opleiding is. En, zoals gezegd, hij heeft werkelijk geen idee wat hij wil gaan doen. En hij vindt ook niks leuk. Vroeger speelde hij, knutselde hij, zat nog een tijdje op muziekles, ging sporten. Allemaal gestopt. Contact met vrienden en vriendinnen is het enige dat hij leuk vindt. Met zijn sociale vaardigheden is dus verder niets mis. Vermoedelijk hoort dat bij het puber zijn, ik weet het niet, het is onze oudste.
Nou ja, vandaar dat wij nogal huiverig zijn om hem nu al naar het MBO te sturen. Maar ik snap waarom jullie er mee komen en zal ook informeren of er misschien bij ons in de buurt toch uitstekende MBO's zijn.

Bastet

Bastet

29-05-2010 om 08:05

Alvoco

Ik hoop dat jullie een goede oplossing vinden!!
Groetjes,bastet

Alvoco

Alvoco

29-05-2010 om 09:29

Weet iemand goed mbo?

In het midden des lands. Mag met een wijde cirkel rondom Utrecht, zeg maar. Qua richting denken wij aan (electro)techniek of IT en dan hardware of bouw, anything waarbij je iets maakt, dan wel in elkaar zet. Of handel waarbij veel contact wordt gemaakt met medemensen. Ook hulpverlening zou iets zijn, maar de verpleging ingaan bijvoorbeeld, zie ik hem met zijn luie lijf niet doen. Bovendien heeft hij forse serieuze, rugproblemen misschien moet hij op den duur geopereerd worden. Dus werk met veel tillen en dergelijke komt niet in aanmerking.
Ik zoek een opleiding waarbij je werkt en part-time naar school gaat, of waarbij je veel uren les krijgt en intensief begeleid wordt.
Wij gaan zoon dan de keuzen: 1. alsnog middelbare school afmaken via VAVO of desnoods LUZAC of 2. naar MBO maar dan ook wat uitvoeren, voorleggen en kijken wat de reactie is.

Pippin

Pippin

29-05-2010 om 09:41

Alvoco

De bekende waar ik van sprak gaat naar het mbo in Hardewijk. Het schijnt dicht bij het station te zijn. Misschien de moeite waard?

Pippin

Pippin

29-05-2010 om 10:03

Landstede

Ik heb even zitten googlen, de school heet Landstede. Ze hebben 3 juni een open dag. Ik zat op de website te kijken, maar ze hebben hun mond vol over zorg, coaching en begeleiding. Er is zelf een speciale zorgfolder. Het ziet er best goed uit, vind ik persoonlijk. Nu weten we allemaal dat dit praatjes kunnen zijn, op zo'n website... maar ik ken dus 1 jongen die daar wel goed begeleid wordt.
Ik hoop voor je dat je zoon een weg weet te vinden uit zijn huidige situatie, want dit schiet niet op natuurlijk. Het is in ieder geval super dat hij bij de Rebound zich zo goed gedragen heeft. Als ik jou was, zou ik een soort getuigschrift daarvan vragen bij zijn begeleiders. Dat is dan heel persoonlijk en kan misschien helpen bij de vervolgschool?

Alvoco

Alvoco

03-06-2010 om 14:05

Update

Wij hebben een gesprek met zoon gehouden waarin wij hem zijn keuzemogelijkheden hebben voorgelegd. Verheugend nieuws is, dat onze rechtsbijstandverzekering veel brood ziet in onze zaak en ermee aan de slag is gegaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.