Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Weet iemand wat een daisy-cd is?

Onze zoon heeft uitslag gekregen van zijn dyslectie onderzoek en darin staat dat hij recht heeft op gebruik van Daisy-cd's noooooooiiiittt van gehoord dus wie kan het ons uitleggen??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joos

joos

12-03-2010 om 22:41

Branca

Een daisy cd is een gesproken boek, kunnen dus ook schoolboeken zijn. Ik had de term wel eens gehoord, maar moest ook even googelen hoor voor ik wist wat het was.

branca2

branca2

13-03-2010 om 09:40 Topicstarter

Ja ...

natuurlijk! !dom ik had ook kunnen googlen.
dank je wel.

Vera*

Vera*

13-03-2010 om 10:34

Branca

Een daisy cd is een mp3 cd maar dan met extra functies. De daisyspeler heeft verschillende extra functies boven een mp3 speler. je kunt bijv. bladwijzers aanbrengen of zoeken/verspringen op hoofdstuk, nivo of pagina. Als je een gewone mp3 speler gebruikt kun je deze functies niet gebruiken. Juist bij schoolboeken zijn die funcites nuttig. Ook wordt er van elk boek onthouden waar je gebleven bent.
Ik heb hier thuis verschillende daisyspelers dus vraag maar raak!

branca2

branca2

13-03-2010 om 22:40 Topicstarter

Hey vera*

dus ik begrijp dat ik met mijn vragen over onze zoon bij jou terecht kan???
Wij hebben helemaal geen ervaring op het gebied van Dyslectie en waar we recht op hebben voor hulp op school ofzo. Hij zit in de 2e van de HAVO in zijn dyslect ie rapport staat dat hij ZEKER cappaciteiten genoeg heeft voor dit nivo mits hij de juiste begeleiding krijgt maar ja wat houd dat in???
Het duizelt ons een beetje van alle termen enzo.

Vera*

Vera*

14-03-2010 om 11:53

Branca

Zelf heb ik geen dyslectie maar een visuele handicap. Dat is de reden dat ik al bijna 30 jaar gesproken boeken gebruik. Ik ben erg blij met de daisyspeler.
Op www.dyslexieforum.nl kun je veel informatie vinden en vragen stellen.
Ik kom er ook wel om te kijken voor mijn dochter. Ze heeft een taalontwikkelingsstoornis plus een dyslexieverklaring (hoewel de dyslexie onduidelijk is).
Via deze link: http://www.lexima.nl/pagina/524/kurzweil-demo-aanvraag kun je bij Lexima een demo cdrom voor Kurzweil aanvragen.

branca2

branca2

14-03-2010 om 18:11 Topicstarter

Dankje

ga gelijk even kijken

Engels-frans

Mijn zoon heeft een daisy voor zijn schoolboeken.
Engels en frans wordt op z'n nederlands uitgesproken. Weet jij of je dit om kunt zetten?

Groet, Sjenet

branca2

branca2

16-03-2010 om 19:22 Topicstarter

Uhhhh

Als je het aan mij vraagt heb ik dus geen idee ik weet niet eens wat het precies iszo'n Daisy speler.
Mijn zoon probeerde hetrapport te lezen en zei heel blij: Hey ik mag met Daisy spelen en dat vind ik echt een lekkerding !! hahaha

diantha de vries

diantha de vries

17-03-2010 om 23:11

Daisy-roms

Hallo Branca,

Een daisyrom is een soort luistercd, maar de informatie is anders opgeslagen dan op een gewone cd: zo kun je makkelijker bladwijzers aanbrengen om terug te gaan naar waar je gebleven bent. Je kunt een daisyrom afspelen met een daisyspeler of een pc met speciale software, die is gratis te downloaden op je pc. Schoolboeken kun je op daisy krijgen, dan kan je kind lezen en luisteren tegelijk. Een tip: informeer eens in je bieb, daar lenen ze de daisyroms 9en gewone luisterboeken) uit, en vaak ook een daisyspeler om uit te proberen of het bevalt. Kijk eens bij www.makkelijklezen.nl of lexima.nl. Er is veel mogelijk maar je kind en jij moeten wel tijd willen steken in het uitzoeken van de mogelijkheden! Wil je meer weten, vraag het maar, hoor! Ik ben jeugdbibliothecaris en heb twee dyslectische zonen, waarvan de oudste nu afstudeert aan het VWO, en heb dus wat ervaring ...

branca2

branca2

18-03-2010 om 07:31 Topicstarter

Diantha

dank je wel voor de info.Ik heb volgende week woensdag een gesprekje op school en weet dus absoluut niet waar hij recht op heeft en wat ik kan vragen voor hulp.
Luister boeken heeft hij ook heel veel(Alle harry potters,gebr.Leeuwenhart ,koning van Katoren en nog wat andere) en op school in de mediatheek zijn ze ook te krijgen voor kinderen met moeite met lezen.Maar er komtzoveel op je af met termen en verslagen dat het soms gewoon duizelt als je het leest.

Vera*

Vera*

18-03-2010 om 10:32

Branca

De luisterboeken die je zoon van de bibliotheek haalt zullen waarschijnlijk geen daisy-boeken zijn. Harry Potter in de commerciele versie is ingelezen door Jan Meng (geweldig) en de aangepast-lezen boeken worden ingelezen door een vrijwilliger (niet altijd even geweldig).
Afhankelijk van waar je zoon problemen mee heeft kun je faciliteiten of hulpmiddelen inzetten.

diantha de vries

diantha de vries

18-03-2010 om 20:06

Wat verwachten?

Hallo Branca,

Ik adviseer vaak het boekje "Houvast bij leesproblemen en dyslexie op de basisschool: leidraad voor ouders" van Agda Paternotte. Hierin staat duidelijk per leerjaar omschreven wat er op school wordt behandeld, welke toetsen worden afgenomen, wat je van school kunt verwachten en wat je zelf kunt doen. Handige voorbereiding op je gesprek! En die verwarring herken ik wel, het is een hele aparte wereld, die van de "zorgleerling"... En inderdaad zijn luisterboeken iets anders dan daisyroms, de luisterboeken worden zo voorgelezen dat ze aantrekkelijk zijn om te luisteren, en daisyroms kun je ook langzamer afspelen. Daarnaast bestaat ook het combinatielezen, boek met vertraagd voorgelezen cd, om het leestempo te verhogen en kinderen te helpen met automatiseren. Inderdaad verwarrend, en de kunst is om al uitproberend met je kind het allemaal wel leuk te houden!

branca2

branca2

19-03-2010 om 06:54 Topicstarter

Diantha

Dat boekje klinkt wel mooi maar, mijn zoon zit al in 2 HAVO dus ik weet niet of dat zin heeft want, ik denk dat ze op het VO waarschijnlijk andere regels volgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.