Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anneke

Anneke

23-11-2008 om 09:48

Weerbaarheidstraining zonder "gezweef"...?

Hoi allemaal

Vanuit school is mij geadviseerd om mijn dochter (7 jaar, groep 4) een weerbaarheidstraining te laten volgen.

Thuis is ze een vrolijke grappige meid, assertief genoeg naar ons toe (ouders, broer en zus), dan zegt ze dus luid dat ze iets niet wil, geen probleem..

Op school vindt ze alles en iedereen een tikje eng, durft een heleboel dingen niet en bovenal; erg beinvloedbaar. Vooral door een iets ouder vriendinnetje (8 jr.) die haar nogal overheerst en de wet voorschrijft... Ze moet zus en zo doen, en anders is de vriendschap over. Dochterlief doet dan maar weer wat vriendin haar voorschrijft (wil vaak niet eens, maar zegt dan dus geen NEE)...

Meester merkte dit dus ook op en het schijnen dagelijkse taferelen te zijn (hoewel hij de beide meiden al enigszins uit elkaar probeert te houden)..
Dochter mag bijv. niet met bepaalde meisjes spelen omdat vriendinnetje dat niet goed vindt, dochterlief gehoorzaamt dan maar weer doodleuk. Ik vind dat heel erg en ben dus zelf ook heel erg voor een weerbaarheidstraining.

Waar stuit ik echter op ?
Op trainingen speciaal voor oudere kinderen uit groep 7 en 8 (deze vallen dus al af), en wat overblijft zijn trainingen die ik vrij zwaar/zweverig vindt. Het gaat dan bijna de kant op van een soort van trauma-therapie (en dat gaat mij dus veels te ver).

Weet iemand een goeie weerbaarheidstraining in het noorden van het land zonder al te veel zweverig gedoe neigend naar therapie ?
Een beetje down-to-earth-training zoek ik...

Niet dat ik wil onderschatten, maar verder gaat het met dochterlief nl. goed. Ze gaat met plezier naar school en is verder een heel vrolijk meisje; ik wil het dus niet zwaarder maken dan het al is....

groetjes Anneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2008 om 12:00

Gek voorstel

Zou ze scouting leuk vinden?

Emmawee

Emmawee

23-11-2008 om 13:51

Helemaal niet gek

Ik heb niks met scouting, maar een kind van 7 zou ik 10 keer liever naar scouting doen dan naar welke weerbaarheidstraining dan ook. Weerbaar worden, weten wanneer je nee zegt en wanneer je iets voor een ander overhebt, zijn heel normale ontwikkelingstaken voor een 7-jarige. Elke training op dat vlak werkt m.i. stigmatiserend. Scouting, judo, of eigenlijk elke club *met goede begeleiding* is goed. En let dan wel op die begeleiding. Die moeten wel (een beetje) oog hebben voor wat er in zo'n clubje gebeurt.
En verder ligt er gewoon een taak voor ouders en de leerkracht. Help haar een stapje verder. Geef haar het goede voorbeeld, kijk met haar terug op wat er gebeurt is. Dat hoef je niet uit te besteden, lijkt me. Beter niet zelfs, want de beste trainingen zijn 'on the job'.
Sterkte ermee! Maw.

Anneke

Anneke

25-11-2008 om 10:14

Toevallig...

de eerste twee dingen die ze heeft uitgeprobeerd na het behalen van haar zwemdiploma's zijn nl. scouting en judo... Bij beide heeft ze een paar keer een proefles meegedaan, maar ze vond het uiteindelijk toch niet echt iets..

Nu zit ze op ballet en dat vindt ze gewoon heel leuk, dansen is haar lust en leven zeg maar....

Heb wel iets gevonden waarmee je thuis aan de slag kunt (boekje en cd rom) om weerbaarder te worden, maar het is dan de bedoeling dat je er als ouder meer mee aan de slag gaat samen met je kind..

Wellicht dat dat iets is....

Ga het nog even bekijken...

groet Anneke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.