Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yura

Yura

07-12-2010 om 12:34

Weer onderwijshervorming?

Marja van Bijsterveld heeft aangekondigd grondige hervormingen door te willen voeren. Back to basic eigenlijk geen geouwehoor meer over obesitas en schulden, dat is niet aan de school volgens haar, maar meer aandacht voor Nederlands, Engels en wiskunde. Verder wil ze van 2 profielen terug naar 2 profielen. Nou heb ik me in dat laatste nog niet echt verdiept, oudste zit net in de brugklas, maar ik kan me niet echt voorstellen dat dat een goeie ontwikkeling is, maar het back to basic verhaal kan ik me wel in vinden, hier op OO komen ook altijd de nodige ergernissen voorbij ivm bemoeienissen van wat kinderen mee naar school mogen nemen om te eten. Ook meer aandacht voor Nederlands, Engels en wiskunde lijkt me belangrijk, met name het eerste.
Wat ik mis in het hele verhaal is het niveau van de leraren zowel op basisschool als vo. Zie ook oa hier: http://nos.nl/artikel/203421-minister-wil-onderwijs-reorganiseren.html
Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

07-12-2010 om 12:41

Ik vind

Als ik zie hoeveel kinderen in de brugklas van mijn zoon bijles nodig hebben wat betreft taal, rekenen en begrijpend lezen, zie ik meer in meer aandacht daarvoor in het BO.

Astrid

Astrid

07-12-2010 om 20:33

Terug naar vroeger

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Mijn zoon zit in 2 VWO en is overal goed in, maar zal i.v.m. met een vervolg opleiding voor de Beta kant kiezen. Kom je denk ik het verste mee. Taal kan zoon altijd nog leren.
Ik heb zelf destijds HAVO gedaan met een zeer raar vakkenpakket. Je kon gewoon kiezen wat je wilde. Alles was ook inroosterbaar. Ne, Eng, Bio, geschiedenis, economie en handvaardigheid. Voor het handvaardigheid werd had ik in de 4e eerst scheikunde, dat was het niet, daarna werd het aardrijkskunde, dat was het ook niet en toen maar handvaardigheid. Deze combi kan tegenwoordig echt niet meer. Ik zou echt niet in een profiel hebben gepast.

Het wiskunde niveau van 2 VWO kan ik al niet meer volgen, terwijl ik wel 3 jaar op eerst VWO en later HAVO niveau wiskunde heb gehad. Maar ja, als het daar bij blijft zakt het blijkbaar totaal weg.

Wat ik me afvroeg

Ik heb hier nog niks over gelezen maar zag net een stukje op het Journaal. En vroeg me onmiddellijk af of deze 'back to basics' benadering nu ook betekent dat die mesjoggene verplichte maatschappelijke stage weer wordt afgeschaft. Verbijsterveld is toch van het CDA, of vergis ik me nu?

Groeten,

Temet

Maatschappelijke stage

is voor iedereen terug gebracht naar 30 uur, hier moet zoon nu 20 stage lopen en dat moet hij in zijn eigen vrije tijd gaan doen, is dat bij jullie ook zo zoon zit in havo 3. De overige 10 uur komen in het voorjaar.

En burgerschap?

Temet, daar zeg je zo wat. De normenenwaardendingetjes zijn kennelijk niet langer houdbaar dan een pak melk. Al die uitwijding waar nu zo op gemopperd wordt, zijn CDA ideetjes met het grondmotief inburgering. Dat is ook de stok waarmee de zg 'slechte islamitische scholen' geslagen zijn. Dat ging niet over de resultaten in de kernvakken, maar de mate waarin vorm gegeven is aan het vak 'burgerschap'.
En inderdaad Fio, het wegzakken van Nederland op de Pisa ranglijst duidt vooral op slecht onderwijs in het bo. http://www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/article3329460.ece/Een_op_zeven_scholieren_laaggeletterd_.html
Nu zijn daar ook plannen voor (eindtoets als verplicht examen), maar het gekke is dat die plannen zich richten op wat lln moeten kunnen. Het gevolg kun je op je vingers natellen: leerkrachten zullen nog meer kinderen tot niet leerbaar verklaren (die gaat dat examen nooit halen).
Ik krijg niet de indruk dat er plannen zijn om dat lek te dichten.
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

08-12-2010 om 11:09

Hear hear

"Nu zijn daar ook plannen voor (eindtoets als verplicht examen), maar het gekke is dat die plannen zich richten op wat lln moeten kunnen. Het gevolg kun je op je vingers natellen: leerkrachten zullen nog meer kinderen tot niet leerbaar verklaren (die gaat dat examen nooit halen)."
Precies. Waar haalt Van Bijsterveld het idee vandaan dat je met extra verplichte toetsen het niveau omhoog brengt?
Bij ons op school is er ontzettend veel aandacht voor begrijpend lezen, spelling, rekenvaardigheden, automatiseren e.d. en mijn collega's in de schakelklassen weten vaak kleine wonderen te bewerkstelligen binnen een schooljaar. Het kan dus, mits er ruimte voor wordt gemaakt en de leerkracht/docent capabel is. Ik twijfel bij basisscholen aan beide voorwaarden.
Terug naar twee profielen lijkt me niet heel verkeerd, als het maar brede profielen zijn waardoor er naderhand geen grote doorstroomproblemen ontstaan.
Ik mis inderdaad ook de aandacht voor het niveau van de gemiddelde basisschoolleerkracht. Maak daar nu eens een universitaire studie van.
Groetjes
Massi

vlinder72

vlinder72

08-12-2010 om 11:30

Maar

"Precies. Waar haalt Van Bijsterveld het idee vandaan dat je met extra verplichte toetsen het niveau omhoog brengt? "

Dat zegt Van Bijsterveld toch ook niet? Tenminste niet in de artikelen die ik gelezen heb. Ze wil twee dingen met een verplichte eindtoets. Iedereen doet eraan mee en het moet aan het eind van het schooljaar. Dit omdat er teveel scholen zijn waarvan de kinderen in groep 8 maanden langs niets anders meer doen dan allerlei sociale activiteiten. Natuurlijk geldt dat niet voor alle scholen maar ze zijn er.

En verder gaat het vooral om de focus van scholen terug te brengen naar de kernvakken en dat lijkt mij een prima idee. Pas geleden heb ik een heel interessant artikel gelezen over een professor in Singapore. Hij heeft het rekenprogramma daar ontwikkeld en hij gaf aan dat iedereen kan leren rekenen. Alleen in veel Westerse landen is rekenen heel talig. Kan je niet goed lezen dan kan je ook niet goed rekenen. Terwijl dat echt twee verschillende vaardigheden zien. Hij liet ook nog wat voorbeelden van sommen zien en hoe kinderen in Singapore dat zouden oplossen. En de sommen die hij liet zien (voor een 8 jarig kind) waren een stuk moeilijker dan mijn 8 jarige rekentijger moet doen in groep 5.

Lek dicht

Massi:"Ik mis inderdaad ook de aandacht voor het niveau van de gemiddelde basisschoolleerkracht. Maak daar nu eens een universitaire studie van. "
Dat hoeft niet en het zou bovendien te lang duren.
Dicht het lek dat in het onderwijs voor zoveel ellende zorgt. Zie ook het draadje van Ankhnika.
Dat lek bestaat vooral uit de te dominante veronderstelling bij leerkrachten dat wie onvoldoendes scoort op toetsen 'het' niet onder de knie heeft. En wie bij herhaling onvoldoendes scoort 'het' ook nooit zal leren.
Er is onvoldoende besef bij leerkrachten dat zij met hun werk daadwerkelijk het verschil kunnen maken. En dat terwijl in wetenschappelijke zin allang bekend is dat niet het iq of de vermeende leerbaarheid van het kind bepalend is voor het kunnen leren lezen op minimumniveau, maar de kwaliteit van de instructie.
Ergo: dalende Pisacijfers zijn het directe bewijs van slecht onderwijs.
Dicht dat lek, desnoods op het onderhandelingsniveau dat deze regering eigen is: Een boete voor scholen die kinderen op een te laag niveau afleveren.
Daar hoort overigens ook bij dat alle zachte maatregelen waarin scholen uitvluchten mogen vinden, het niet mee laten doen van geindiceerde lln aan de cito of lvs toetsen bijvoorbeeld, moeten worden afgeschaft.
Nee, meten en toetsen lost de problemen niet op. Half meten en toetsen en daarnaast een uitvluchtentraject laten bestaan, vergroot het probleem.
Dicht het lek. Dat kan ook met de leerkrachten van nu. Die leerkrachten hoeven alleen maar anders te gaan denken.
Groet,
Miriam Lavell

Context

"Dat zegt Van Bijsterveld toch ook niet? Tenminste niet in de artikelen die ik gelezen heb"
Jawel. De maatregelen zijn in de context van dalende Pisa cijfers en dus onderwijsverbetering aangekondigd. Met als doel die cijfers te verhogen dus.
"Ze wil twee dingen met een verplichte eindtoets. Iedereen doet eraan mee en het moet aan het eind van het schooljaar."
Kern is dat dit een plicht aan leerlingen is (iedereen moet die toets doen), terwijl er aan het uitvluchtentraject van de scholen niets gedaan wordt.
Dat niet alle lln aan de cito meedoen, is niet een beslissing van die lln of de ouders, maar van de school. Het hoort tot de klassieke interpretatie van de vrijheid van onderwijs. Ik heb verbijsterveld nog niet horen zeggen dat ze die vrijheid met dwangmiddelen aan scholen gaat inperken.
In die context is een verplicht bo examen geen oplossing, maar meer van hetzelfde.
Niet iedereen zal er aan mee doen als de school het niet wil en het kind er niet geschikt voor acht. Datzelfde gebeurt nu al op het vmbo. Ook daar wordt examendeelname ontlopen door een doorstroomtraject zonder diploma naar het mbo.
Zo'n traject zal er ook ontstaan van bo naar vmbo (dat is er in feite al via het lwoo), waardoor de zwak scorende lln niet in de eindcijfers van de school belanden en opnieuw pas als ze 15 zijn wordt ontdekt dat ze niet hebben leren lezen.
Groet,
Miriam Lavell

vlinder72

vlinder72

08-12-2010 om 12:10

Lol een andere oplossing

is die Chinese ambtenaar die dit jaar de cijfers voor Shanghai heeft aangeleverd over drie jaar inhuren en hem ook de cijfers voor Nederland laten samenstellen. Wedden dat wij dan zo in de top drie staan. Iedereen blij.

M lavell

Quote: < < Er is onvoldoende besef bij leerkrachten dat zij met hun werk daadwerkelijk het verschil kunnen maken. En dat terwijl in wetenschappelijke zin allang bekend is dat niet het iq of de vermeende leerbaarheid van het kind bepalend is voor het kunnen leren lezen op minimumniveau, maar de kwaliteit van de instructie. >>

Dat valt best tegen. Uit W.O. is gebleken dat het verschil dat door leerkrachten wordt gemaakt niet meer dan 20% is, hoewel ze dat natuurlijk graag anders zouden zien.

Dat is genoeg

"Uit W.O. is gebleken dat het verschil dat door leerkrachten wordt gemaakt niet meer dan 20% is, hoewel ze dat natuurlijk graag anders zouden zien. "
Ik weet niet op welk wetenschappelijk onderzoek je doelt, maar die 20% is wel genoeg. Het is het verschil tussen ongeletterd zijn of voldoende kunnen lezen om je maatschappelijk staande te houden.
Uit w.o. over leesinstructie blijkt dat de kwaliteit van die instructie het verschil maakt en dat ieder kind kan leren lezen. Een op de zeven lln is laaggeletterd omdat de instructie die ze kregen van onvoeldoende kwaliteit was.
Een verbetering van 20% zou al een enorm verschil maken.
Groet,
Miriam Lavell

Jessica

Ja daar ben ik het mee eens. Minder lesuitval. Bij zoon (lessen worden dan ingevuld door andere docenten of er wordt geschoven in het rooster zodat ze eerder vrij zijn) is er veel uitval van Nederlands. De beste lerares zal heus haar redenen hebben maar het ergert me wel. Immers zo raken ze wel achter op schema. Jammer voor de kinderen die niet zo goed zijn in het vak Nederlands!

Fiorucci

Fiorucci

08-12-2010 om 16:16

Jessica

Klopt, en dan gaat het niet om een enkeling die bijles krijgt, maar om minimaal halve klassen, er zijn gewoon uren in geroosterd.

Sawo

Sawo

08-12-2010 om 17:13

Niveau leerkrachten

Naar mijn idee moet het vak van leerkracht veel meer gewaardeerd en beter betaald worden.
Mijn nichtje heeft bv de pedagogische academie gedaan. Zij zou een prima leerkracht kunnen worden. Maar nadat ze geslaagd was en zij zag hoe zwaar en slecht betaald het leraarschap is heeft ze gekozen om door te leren voor orthopedagoog.
Ik zie dit op het vo ook steeds meer dat de school leerkrachten die echt geen les kunnen geven in wiskunde en natuurkunde toch laten zitten omdat nieuwe vinden echt heel moeilijk is.

Saar

Hondenbaan

Jongeren die plannen hebben (gehad) om het onderwijs in te gaan komen omschrijven het werk vaak zo: een hondebaan.
Instructie geven aan leerlingen die nauwelijks opletten en vervolgens klagen, ouders op de stoep die hun kind onvoorwaardelijk geloven en de leraar wel eens komen vertellen hoe de leraar moet doen, visies op onderwijs die wisselen met de dag, collega's die moeilijke klussen naar elkaar doorschuiven (en de jongste staat meestal onderaan in de pik-orde) en dat voor een salaris dat ronduit laag genoemd kan worden. Je moet wel een supergemotiveerde beta-klant zijn met een ongegronde bezieling voor les geven aan kinderen wil je het langer dan vijf jaar volhouden. (Trouw van afgelopen week heeft een aantal artikelen hierover gepubliceerd).
Op scholen lopen vooral de voor-hossers nog rond: mensen met een salaris van voor de hos-nota (een normaal midden-inkomen), met ervaring die alles al eens hebben zien langs komen, en beetje eigenwijs vast houdend aan hun eigen visie dwars tegen alle hypes in, soms wat meepikkend van nieuwe ontwikkelingen voor zover het verbeteringen zijn, en in staat om de rotklusjes bij de jongeren neer te leggen.
Die voor-hossers houden het nog wel vol voorlopig, maar de jaren tellen door en binnenkort zijn zij echt met pensioen.

Loesje gezien? Staan 20 leerlingen voor de klas om de leraar te vertellen hoe hij les moet geven. Mag uitgebreid worden met: staan 20 leerlingen en 40 ouders voor de klas om de leraar te vertellen hoe hij les moet geven. Je moet er tegen kunnen. Zeker als je weet dat je later teveel gaat verdienen voor de sociale sector huur en te weinig om een huis te kopen. Eeuwig studentenkamertje.

Ik heb veel kritiek op het onderwijs, maar dan vooral op de insteek van bepaalde methodes en visies over hoe kinderen leren rekenen, schrijven en lezen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.