an mien
22-02-2010 om 11:17
Wat zegt de kleutercito?
Er wordt hier vaak gesproken of een kind met een lage kleutercito wel of niet naar groep 3 kan wat er dan vaak uit komt is is dat een C of D score niet zo veel zegt bij de kleuters en dat het in groep 3 vaak wel goed komt. Hier een zoon die de kleutercito's goed deed 2 x A of een A en een B dus op naar groep 3 daar ook nog wel A's en B's maar ook een D voor spelling nu in groep 4 allemaal lage C en Ds'.
Als ik de juf vraag of hij het echt niet kan of dat het bv door de concentratie komt weet ze het niet.
Maar zegt de goede kleutercito dan eigenlijk ook niets???
An mien
kaatje43
22-02-2010 om 12:02
Niet zo veel dus
Als het goed gaat bij de kleuters wil dat geen garantie geven voor latere jaren. En andersom.
Het is denk ik wel een teken voor de juf om te kijken waar die achteruitgang vandaan komt. Hoe scoort hij op zijn methode toetsen? Er zijn meer kinderen die moeite met de lvs-toetsen hebben.
Vreemd trouwens dat de juf niet kan zeggen of hij het echt niet kan. Dat zou ze toch aan zijn gewone toetsen moeten zien.
vlinder72
22-02-2010 om 16:18
Cito?
Wij zien de cito toets alleen ter bevestiging of het schoolprogramma aansluit op de cito toets. Bij de kleuters slaat de uitslag nergens op. Zo scoorde onze oudste in groep 2 een A en twee keer een B terwijl onze tweede een A, B en C had. Terwijl ik voor 100% zeker weet dat onze tweede véééél beter kan leren dan de oudste. Nu zit de oudste in groep 4. Hij heeft meestal een B of C voor Cito. Soms een A maar soms ook een D. Op dat moment willen wij weten hoe dat komt. Is er misschien iets wat hij niet begrijpt of wijkt de vraagstelling af van wat hij gewend is? Of heeft hij iets voor zijn kiezen gekregen wat ze op school nog nooit gehad heeft. Zo had hij voor spellen in groep 3 opeens een E. Bleek dat hij geen idee had hoe hij woorden als "dwerg" moest spellen. Hadden ze ook niet geoefend dus uitslag was logisch. Cito is in mijn ogen echt een hulpmiddel voor school en niets iets leidends voor de ouders.
Pippin
23-02-2010 om 09:31
Vlinder
Ik ben het helemaal met je eens.
Maar bij ons op school bijvoorbeeld, worden de cito-uitslagen van het leerlingvolgsysteem, wel degelijk gebruikt ter beoordeling van het individuele kind. Als een soort intelligentietest. Alleen kinderen met A's, beheersen de stof. Alleen kinderen met A's kunnen zich vervelen, alleen kinderen met A's mogen verrijkingswerk, alleen kinderen met A's mogen in een plusklas.
En de andere kant op: alleen kinderen met E's en in een enkel geval met D's krijgen remedial teaching.
Ook voor de middelbare schoolkeuze, zijn deze uitslagen van groep 7 en 8 heel belangrijk.