Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

03-10-2009 om 11:48

Wat wil je wel en niet weten over je tiener?

Ik heb een vraag aan ouders van tieners (op een VO-school), dit naar aanleiding van twee recente voorvallen. Eerste voorval: mijn broertje en zijn pleegbroer zijn onlangs een week intern geschorst op school omdat ze natte proppen wc-papier tegen het plafond van de jongens-wc's hadden gegooid. Die proppen bleven dan even hangen om vervolgens (idealiter) in de nek van een medeleerling te belanden. Grote pret natuurlijk. Helaas waren de heren even vergeten dat er camera's in die ruimte hangen. Mijn ouders kregen een lange brief ("Heeft de beste man zeker een half uur gekost," zuchtte mijn moeder), een lang gesprek op school (compleet met het hele filmpje) en allerlei vage dreigementen over de volgende keer dat de heren zoiets zouden uithalen. Nu heeft mijn moeder een beetje last van metaalmoeheid na vijf zoons en diverse pleegzoons op het VO. Ze verzuchtte dan ook tegen mij dat ze het zo fijn zou vinden als scholen iets meer zelf zouden oplossen en niet bij elk wissewasje de ouders belden, mailden, schreven en op school ontboden. Ze vond de straf terecht, maar vroeg zich af waarom al die heisa eromheen nodig was.
Tweede voorval: wij hebben op school een streng anti-rookbeleid. Het is een rookvrije school (en veruit de meeste leerlingen zijn jonger dan 16 jaar). Als er een leerling betrapt wordt, worden de ouders gebeld. Ik heb dit jaar al twee keer meegemaakt dat ouders zwaar geirriteerd reageerden, in de trant van "Wat een onzin om daar over te bellen, wij wisten dat toch allang?" of "Kunnen jullie dat niet gewoon op school oplossen?".
Mijn vraag is derhalve: schieten (sommige) scholen tegenwoordig door in hun berichtgeving naar ouders toe, verwachten ze teveel van het thuisfront? Of vinden ouders het juist fijn als ze op de hoogte worden gehouden van elk voorval? Wat wil je wel graag weten en wat niet? Wat moeten scholen zelf oplossen en wanneer kan er een beroep worden gedaan op samenwerking met ouders?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

03-10-2009 om 12:04

Massi

Ik denk dat scholenhet nooi tgoed kunne doen, de een vindt dat ouders te snel gebeld worden, de ander vindt dat er veel meer gebeld moet worden.
Een week schorsen voor dat gedoe met die proppen lijkt mij veel, maar mogelijk zijn er dingen aan vooraf gegaan en is dit de druppel of er zijn waarschuwingen geweest omdat er veel geklierd wordt op school oid. Ik zou hen persoonlijk een opruimklus geven en hen o.a. de door hen gemaakte zooi laten opruimen, zodat ze er stevig van balen. Wb de rookvrije school, ook daarin zullen ouders heel verschillend reageren, de een vindt het bellen overdreven, de ander zal blij zijn als je het doorgeeft, ik vind het ook wel wat ver gaan, zou liever intern afspraken maken met de leerlingen.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-10-2009 om 12:35

Reina

Volgens mij was die week schorsing wel terecht, hoor, het zijn een stel donderstenen bij elkaar. En de school wilde ongetwijfeld een voorbeeld stellen. Het ging mijn moeder niet om de straf, maar om het circus eromheen. Een telefoontje was wat haar betreft voldoende geweest.
En je hebt helemaal gelijk, goed doen scholen het natuurlijk zelden. Maar ik ben gewoon benieuwd wat men hier denkt over deze kwestie.
Groetjes
Massi

Monique D*

Monique D*

03-10-2009 om 12:48

In contact met ouders

Scholen melden altijd dat ze het nooit zonder ouders kunnen. Als de kinderen op de school van mijn kinderen (bo en vo) strafwerk krijgen dan moeten de ouders dat ondertekenen. Dit doen ze omdat ze dan een prikkel van thuis krijgen. Zeker als kinderen lak hebben aan het gezag op school. En ze verwachten ook dat ouders, als de eerstverantwoordelijke, de kinderen aanpakken. Er zijn ook ouders die er helemaal niets aan doen of de kinderen gelijk geven. Het gezag van de school wordt dan ondermijnd.
Dat is de reden dat de school contact maakt met de ouders als ze zich niet aan de regels houden.
Natuurlijk is het ook zo dat ze niet voor elk wissewasje de ouders hoeven te bellen. Als ze de klas uitgestuurd worden of de kantine of schoolplein moeten schoonmaken zal de school dit regelen zonder de ouders.

Pippin

Pippin

03-10-2009 om 13:53

Toch

Ook al hoef ik er zelf niets mee te doen, ik wil het toch wel graag weten als mijn kinderen zich niet goed gedragen op school. Al is het alleen maar om een reeel beeld te hebben van mijn eigen kinderen. De cijferlijst zegt niet altijd alles toch?

Bastet

Bastet

03-10-2009 om 14:02

Wel

Ik weet het liever wel,dat ik niet pas op de hoogte ben op het moment dat de school het helemaal heeft gehad met mijn kind,dat wil ik liever voorkomen.Maar een week schorsen vind ik wel heftig hoor,twee dagen kan toch ook?
Bastet

Heel slecht!

Heel slecht van mij, maar ik vind het eigenlijk wel een goeie grap! Niemand raakt gewond, maar het brengt wel leven in de brouwerij.
On-topic: natuurlijk moeten ouders het weten als hun kind straf heeft (gehad) op school. Maar de oplossing ligt inderdaad bij school, daar is het gebeurd.

Gr. Poezie.

Tihama

Tihama

03-10-2009 om 14:54

Hmmm

Ik wil het wel weten, maar die natte proppen vind ik eigenlijk wel komisch.
Als ik naga wat IK allemaal gedaan heb op de middelbare school, verbaast het me achteraf dat ik niet tig keer geschorst ben. Ik had wel vaak gesprekken met de conrector, dat dan weer wel.

Ik vind het voor scholen wel moeilijk. Sommige ouders zien pas de ernst van bepaalde situaties in als je ze er uitgebreid over informeert. Anderen (zoals ik) nemen al maatregelen na 1 kort mailtje met de feiten.

Ik weet dat ik hier wel eens met de directeur van de basisschool over sprak. Dat ze zulke verschillende ouders had. Sommige ouders die zo weinig interesse hadden, dat het aan verwaarlozing grensde en die het probleem volledig bij de school lieten liggen. En anderen die direct reageerden en meedachten over oplossingen.

Ik denk dus dat een school het gewoon nooit goed kan doen.

Tihama

Maylise

Maylise

03-10-2009 om 15:42

Wel weten

Ik vind het wel fijn als de school mij op de hoogte stelt van de rotzooi die mijn kinderen uithalen. Strafwerk moet hier ook door de ouders ondertekend worden. Hoewel ik geloof dat een van de eerste dingen die mijn kinderen op de middelbare school leerden was hoe ze mijn handtekening kunnen imiteren dus of dat altijd nut heeft is ook maar weer de vraag. Maar dat terzijde vind ik het wel fijn als de school mij hoogte stelt.

Ik vind wel dat de ouders op school ontbieden voor een gesprek & de jongens een week schorsen mij veel te ver gaat voor wat in mijn ogen althans gewoon een kwajongensstreek is. Ik had ze gewoon de rotzooi op laten ruimen en een paar uur nablijven en klaar. Een week schorsen en hierover uitgebreid in conclaaf gaan met de ouders vind ik in geen enkele relatie staan tot het vergrijp.

Maylise

Saartje

Saartje

03-10-2009 om 17:03

Wel

Hoi Massi

Ik ben het eens met degene die het wel willen weten. Zeker in het 1e geval. Ik vind hetzelf ook niet zo'n ernstig vergrijp en ze willen de volgende keer nog zwaardere maatregelen nemen. Ik zou dat graag op tijd weten.

Het beleid van scholen is heel verschillend. Bij mijn kinderen werd de 1e keer dat ze zich ziek meldde en er niet zo ziek uitzagen meteen naar ons gebeld. Vond ik wel overdreven.
Mijn collega kwam er pas na maanden achter dat er op grote schaal ziekmeldingen door zoonlief werden geschreven. Dan ben ik toch liever teveel geinformeerd.

groet

saar

Bastet

Bastet

03-10-2009 om 18:38

Over de grap op zich

Tja,sorry,ik vind ´m ook erg leuk,ik moet soms ook mijn gezicht een beetje in de plooi houden als ik hoor van bepaalde streken.Heb zelf ook het nodige uitgevreten,bij leerkrachten.Zoals de bol wol van een lerares die breide tijdens de toets,om stoelpoten draaien en doorgeven aan anderen.En dan na de toets gauw naar buiten hollen met zijn allen en de lerares uitbundig een fijn weekend wensen.Lerares,verrast door zoveel attente leerlingen,wist nog niet dat ze een uur afwikkelen voor de boeg had...
Bastet

Terpi

Terpi

03-10-2009 om 19:11

Wel informeren

De vraag is natuurlijk ook wat de verwachting is, wil de school informeren (en daarmee ook wat druk leggen bij de leerling) of wil de school dat ouders actief ingrijpen? Ik merk namelijk dat op mijn werk we vaak gebeld worden omdat school er vanuit gaat dat wij wel zullen straffen ipv de school. Dat doen we dus niet, ook wij hangen aan dat problemen op school ook daar opgelost dienen te worden, waarbij we wel graag geinformeerd worden en mee willen denken waar gewenst. Het zal wellicht anders zijn bij ons dan bij een regulier gezin, omdat we een jeugdzorginstelling zijn maar wat ons betreft zou de bejegening precies hetzelfde moeten zijn.
Groet Terpi (die wilde dat er in haar tijd minder gebeld werd met ouders, al die schorsingen leverden thuis ook nog straf op!)

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2009 om 19:53

Leuke vraag

Wij deden kleine propjes klei. Tegen een systeemplafond. Was nog een hele kunst, niet te nat, niet te droog, niet te hard gooien, niet te zacht - etc. Werd best mooi op den duur. En inderdaad: camera-toezicht op een toilet zou ik als ouder niet snel mee instemmen, maar goed.
Ik snap je moeder helemaal. Een telefoontje en een flinke schrobbering (leuk woord in dit verband vind ik) op school en klaaaaaaaar. Ik zou ook iets hebben van: u hoeft mij echt niet op film te laten zien wat voor snertkind ik heb, ik heb hem helemaal zelf gemaakt, ik weet er álles van - heeft u míjn plafond in het toilet wel eens gezien?
Iets anders is het wat mij betreft bij roken, alcohol en drugsgebruik. Dat is gewoon slecht voor je, dat zou ik wel graag willen weten.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

03-10-2009 om 21:04

Hee, interessant

Het lijkt er toch op dat er redelijke overeenstemming is v.w.b. de beide voorvallen. Bij roken willen ouders graag geinformeerd worden (en even ter verduidelijking, naast dat informeren van de ouders krijgen de rokers ook corvee). Bij kwajongensstreken ook graag melden, maar dan niet te uitgebreid (geen filmpjes!). En als een kind in herhaling blijft vallen en de maatregelen van school niets of te weinig uithalen: graag overleg. Moet zeggen dat ik me daar best in kan vinden (als docent en als zus-/dochter-van).
Ook in wat Terpi zegt, kan ik me helemaal vinden. Dat bellen vanaf school omdat die kinderen 'thuis' straf moeten krijgen, doet me denken aan jaren-vijftig-moeders die dreigden met 'Wacht maar tot vader thuiskomt, dan zul je ervan lusten'.
Overigens zitten broertje en pleegbroertje op een strenge school en was dit bepaald niet hun eerste overschrijding der schoolregels. Hun laatste ook niet, vrees ik met groten vreze . En ik vond het ook een goeie.
Die camera's, tja. Het is niet mijn school, dus ik heb geen idee van de redenering erachter. Wel een interessant punt wat cobi te berde brengt, dat die camera's misschien strengere straffen in de hand zouden werken. Ik heb eigenlijk weinig vertrouwen in die hele camerabusiness op scholen. Die extra veiligheid is grotendeels schijn, en het big-brother-gevoel wordt wel sterk in de hand gewerkt.
Nog een leuk punt was dat van (meen ik) Maylise, dat een kind ook recht heeft op een eigen leven op school. Helemaal mee eens. Is voor mij als mentor altijd weer een heikele kwestie, zeker bij tieners.
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2009 om 22:00

Indekken

Ik vermoed dat er in veel gevallen sprake is van 'indekken'. Ouders willen overal bij betrokken worden, school wil niet betrapt worden op achterhouden van informatie, dan dus liever maar te veel en te vaak dan te weinig, want dan krijg je weer ouders over je heen die vinden dat school geen contact zoekt. Ook een andere kant op: er zijn ouders die onverschillig staan tegenover het wel en wee op school. Wat doet school: ze slaan door en roepen de ouders voor van alles en nog wat op het matje.
Onze dochter verslaapt zich nog wel eens en komt daardoor (iets) te laat. Na de zoveelste keer viel daarom ook bij ons een brief op de mat. Of we ons maar wilden melden op middag dan en dan voor een gesprek met de leerplichtambtenaar. Mijn man heeft gebeld en laten horen wat hij daarvan dacht. Voor een gesprek van 10 minuten moesten wij dus vrij nemen van ons werk om aan te moeten horen dat zoveel verslapen niet de bedoeling is. Ja... of wij dat niet weten! We zitten haar zoveel we kunnen achter de vodden. Zoiets kun je ook wel over de telefoon af.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2009 om 22:06

Camera's

Een tijdje geleden alweer kwam naar voren wat er zich allemaal af kan spelen op de toiletten van voortgezet onderwijs. Liever een camera en geen ontoelaatbaar gedrag dan het omgekeerde toch?

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2009 om 22:16

gewoon menselijk toezicht op de toiletten.

Tirza

tonny

tonny

03-10-2009 om 22:58

Dat lijkt me ook

een toiletjuffrouw!! Meteen voor de aanspraak en de kleine ergernissen. Lijkt me een prima idee, en het blijft er dan ook eíndelijk eens schoon!

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2009 om 23:00

Hoe wil je dat doen?

Zie titel.

Jade

Jade

04-10-2009 om 11:02

Kaaskopje,

"Liever een camera en geen ontoelaatbaar gedrag dan het omgekeerde toch?"

Dat gaat in dit geval niet op: zelfs met camera was er ontoelaatbaar gedrag

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar kon het even niet laten

Jade

Jade

04-10-2009 om 11:10

Tja...

...als er sprake is van drugsgebruik wil ik dat heel graag weten. Als hij zich misdraagt ook, maar school mag het oplossen (uiteraard zullen er thuis gesprekken hierover volgen).

Ik heb eens een mailtje van zijn vorige mentor gehad met een voorstel tot straffen. MIJN voorstel was om dat met mijn zoon te bespreken en niet met mij.

Ik lees dat het een strenge school is en dat dit niet hun eerste overtreding is. Maar als zij voor elke overtreding al zijn gestraft dan moet het propjes-incident apart worden bekeken en niet met een week schorsing. Maar misschien dat het gaat helpen??

En camerabeelden geven niet altijd de realiteit weer (heb dat zelf met mijn zoon meegemaakt), dus daar moet men voorzichtig mee zijn.

Boete?

Zonnetje, krijgt zoon een boete na 5 keer te laat komen? Bedoel je dat hij geld moet betalen aan de school?
Is dat in Nederland?

Ik mag toch hopen dat ik hier iets verkeerd begrepen heb...

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 22:29

Boete

Ja ja, ook hier wordt gedreigd met een lpa en een boete enzo. Jaaaaaa Temetje, zo eenvoudig is het leven niet meer

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 22:31

Hoe ik dat wil doen

Menselijk toezicht op de toiletten? Heel eenvoudig: hier op de (oude)school van mijn dochter war dat de concierges. Die wandelden in de pauzes van toiletgroep naar toiletgroep en ook iedere toevallig passerende docent bemoeide zich met de toiletgroep. Prima systeem.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2009 om 01:42

Iedere toevallig passerende docent

Dat lijkt me niet echt een waterdicht systeem.

reina

reina

06-10-2009 om 18:57

Temet

Ik denk niet dat dat geld naar de school gaat, nee , ik denk dat die dreiging van de LPA komt en dat de rechter de boete op moet leggen ( of kan de LPA dat zelf, dat weet ik eigenlijk niet).

Ja maar

Zonnetje zegt dat de leerlingen een boete krijgen bij 5 x te laat komen en dat men naar de LPA moet bij 10x te laat komen. Dus als de boete eerder in beeld komt dan de LPA leid ik daaruit af dat de school die boetes oplegt.
En ik zou niet weten hoe.

Het lijkt me dat ook de LPA geen boetes op kan leggen, dat zal de rechter wel zijn, al sluit is niet uit dat ook hier een 'boete' systeem bestaat dat neerkomt op een transactie: u betaalt, wij vervolgen niet. Een bekeuring dus. Dat heet in de wandeling een boete, maar feitelijk is het een voorwaardelijk sepot, een boete wordt door de rechter opgelegd (als ik tenminste destijds goed heb opgelet bij het vak strafrecht - da's al weer laaaaang geleden)

Maar Zonnetje, hoe zit het nou?

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

06-10-2009 om 23:23

Dat valt mee denk ik kaaskopje

als je weet dat er alleen in de pauzes naar de WC gegaan mocht worden. Dus dan spúrt ook iedereen naar die toiletgroepen, concierges hobbelden hun rondjes en docenten gingen ook koffie halen of van lokaal wisselen (of weetikveel) en die checkten ook gewoon iedere toiletgroep waar ze langs kwamen. Er was nooit echt rottigheid op de toiletten. Dus. Het werkt wel

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

07-10-2009 om 14:10

Hier

zijn de toiletten regelmatig een drama. Het is gewoon niet mogelijk om altijd, elke minuut, toezicht te organiseren. Ligt ook een beetje aan de doelgroep, denk ik, op mijn vorige school waren er geen leerlingen die het idee kregen of de behoefte voelden om hun eigen uitwerpselen op de muur te smeren.
Zo, iemand nog koffie?
Groetjes
Massi

Massi

Staat die school van jou in Noord-Ierland soms?

zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Dirty_protest

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.