Jacobien
31-01-2010 om 18:23
Wat telt zwaarder
....... cognitief of sociaal emotioneel? Zoon van 5 jaar zit in groep 2. Cognitief een slim mannetje: kan tot 100 tellen en herkennen, maakt sommen onder de twintig (plus en min), kan de tafel van 1 en is bezig met de tafel van 2, kan woordjes overtypen op de pc, verbaal erg sterk, etc, etc. Maar juf geeft aan dat hij sociaal emotioneel nog niet toe is aan groep 3. Hij is snel uit zijn concentratie en snel van slag (huilen). Voor een deel herkennen wij dit, maar niet in de mate zoals juf dat aangeeft. Binnenkort hebben wij hierover een gesprek met juf (dit speelt nu al bijna 3/4 jaar). Wij vinden het cognitieve aspect zwaarder tellen en gaan ervan uit dat het sociaal emotionele vanzelf komt. Maar wat vinden jullie.
Graag jullie tips en ervaringsverhalen.
Alvast bedankt,
Jacobien
Linda99
31-01-2010 om 19:08
Bij ons
Ook een kind wat voor lag op de rest qua lesniveau maar niet op het sociaal emotionele deel. Maar het zou in groep 2 echt helemaal nergens op hebben geslagen om haar niet door te laten gaan. Gelukkig had ze in groep 3 (ze was 5 toen ze naar gr 3 ging) twee juffen waar ze veel aan had en ging het prima!
(pas daarna, in groep 4 ging er van alles niet goed maar da's een ander verhaal want een goed vervolg heeft gekregen op een andere school, waar ze beter met kinderen met een voorsprong omgaan)
martine
31-01-2010 om 19:13
Zwaarder?
Uit onderzoek is gebleken dat slimme kinderen sociaal-emotioneel vaak ook een aansluiting met de rest van de klas missen, omdat ze op een ander niveau functioneren. Hun sociaal-emotioneel gedrag wordt herkend als afwijkend, waarbij men er van uit gaat dat het om een achterstand is op dat gebied, terwijl het vaak juist om een vóórsprong gaat. Ze willen bijvoorbeeld al afspraken maken met andere kinderen, die dat nog niet kunnen. Daardoor raakt het slimme kind teleurgesteld en kan emotioneel reageren, wat weer gezien wordt als emotioneel zwak.
Lees ook eens :
http://home.tiscali.nl/~evgerven/Artikelen/soc%20em%20kleuters.pdf
Groetjes, Martine
Marieke
31-01-2010 om 20:14
Hoe had juf dit voorgesteld?
Als je sociaal emotioneel zwaarder laat wegen, wat gaat er dan gebeuren? Gaat hij dan nog een jaartje plaatjes kleuren in groep 2 en verder emotioneel zitten rijpen?
Ik zou de discussie over wat zwaarder weegt niet aangaan, maar vragen hoe juf het concreet ziet met je zoon. Wat gaat school hem de komende jaren bieden en waarom denken zij dat dit het beste is voor hem.
Het is nog maar januari en er is nog alle tijd, laat juf maar eerst vertellen. Er is overigens ook nog alle tijd om te proberen wat aan de "sociaal emotionele" vaardigheden (wat het ook mag zijn) van je zoon te doen. Hoe ziet zij trouwens nu al dat je kind over 8 maanden nog niet aan groep 3 toe is?
Bovendien zitten in groep 3 ook gewoon kinderen, die ook huilen, dromen en nog bij de juf op schoot klimmen. En waarom denkt juf dat hij over een jaar minder snel van slag is? Misschien is het gewoon een gevoelig kind en moet hij leren hiermee om te gaan. De slechte concentratie kan heel goed met verveling te maken hebben.
Maar om op je vraag terug te komen "wat weegt zwaarder". Ik denk dat hier een vreemde tegenstelling wordt neergezet en dat deze twee niet los van elkaar kunnen worden gezien en zeker niet tegenover elkaar staan. De vraag "waar heeft dit kind (extra) ondersteuning bij nodig om evenwichtig op te groeien" ligt veel meer voor de hand.
Tango
31-01-2010 om 22:29
Wat laat hij zien op school?
Vraag ik me af als ik dit lees. Het komt deels overeen met mijn zoon waarover eenzelfde twijfel is. Bij Tangozoon is het dus ook zo dat hij op school veel minder laat zien dan thuis. Thuis is hij bezig met letters en begint wat te lezen, hij telt tot 30 en doet ook sommetjes tot 10. De tafel van 1 kent hij al sinds hij 4 is, maar dat is een trucje dat hij van zijn oudere zus heeft geleerd, dus dat tel ik niet mee.
Het probleem is dus dat ze op school veel van dit alles niet zien. En dan is het voor de juf natuurlijk lastig te beoordelen hoe ver je kind is.
Afgelopen week vroeg ik aan de juf of Tangozoon al een letterkaart heeft (kaart waarop ze aanstrepen welke letters het kind al kent). Nee, zei ze, maar daar kunnen we weleens naar gaan kijken. Tja, als ik het dus niet gevraagd had..... Nog maar even gezegd dat hij dus thuis heel erg met letters en lezen bezig is.
Ik vind het ook lastig hoor, dat ze zo vroeg al een uitspraak doen over wel of niet naar groep 3 gaan. Ze hebben nog zowat een half schooljaar te gaan. Bij sommige kinderen kun je het al duidelijk zeggen natuurlijk. Was bij Tangodochter destijds ook het geval, maar die was dan ook een half jaar ouder. Tangozoon is van september, dus gewoon ook nog jong, jouw zoon misschien ook Jacobien.
Ik zou zeker met school in gesprek gaan over wat hij nodig heeft om sociaal wat sterker te worden. Dan kunnen ze daarmee aan de slag en jij misschien thuis ook. En dan kunnen jullie over een paar maanden eens bekijken hoe het er dan voor staat. In die maanden kan er nog heel wat gebeuren.
Nasha 1st
31-01-2010 om 22:39
Het zal geen geheim meer zijn
dat ik al lang geen voorstander meer ben van langer kleuteren, zeker niet bij kinderen die cognitief prima ontwikkelen....Sociaal emotioneel vind ik een zeer vaag begrip en met name kinderen met bijv een ASS of ADHD lopen sociaal emotioneel altijd een beetje achter, dus moeten die dan hun leven lang in de kleutergroep zitten? Juffen roepen vaak dat de kinderen er zo van opknappen, maar ik ken inmiddels heel veel kinderen die er gigantisch afgeknapt zijn, tot en met faalangst aan toe....1 daarvan is mijn eigen zoon....Daarom ook heb ik elk oudergesprek van de tweeling waarin gesproken werd over twijfel, ze zijn zo jong enz, duidelijk aangegeven dat ik geen voorstander ben van kleuterverlengen (oftewel, zitten blijven, want dat is het!)....en met succes, ondanks dat ze twijfelachtig waren zijn ze gewoon naar groep 3 gegaan en doen het daar fantastisch. Ja dochter dacht in het begin wel, help, veel minder spelen....maar juist nu begint ze door te krijgen wat ze met het leren lezen allemaal kan doen en ze gaat dan ook als een trein, leest boeken die ze helemaal nog niet hoort te lezen!! Zoon leest misschien wat minder goed, maar kan rekenen als de beste, zijn Cito had hij supergoed gemaakt volgens juf! Als er nu al twijfels zijn over zittenblijvers in hun klas, dan zitten mijn kinderen daar in ieder geval niet bij, aldus juf.....
ayla
01-02-2010 om 09:34
Dan komen
bij mij al de stekels op zetten. Je hebt een lekker slim mannetje dat de leerstof gemakkelijk aankan maar nog graag speelt en wat dromerig is en meteen beginnen ze over doubleren. Ze zijn 5, wat verwacht je, dat die kinderen uren op hun kont kunnen zitten. Sorry, zo weer alle frustratie eruit.
Als een kind niet toe was aan de leerstof van groep 3 dan begon het niet thuis zelf met lezen en rekenen.
Je hebt nou eenmaal kinderen die wat dromeriger zijn dan andere kinderen, misschien verdwijnt dat en misschien niet. Wat je moet doen is het kind leren op welke momenten hij zijn aandacht erbij moet houden. Even opletten, even spelen, dan weer even opletten.
Met ayladochter blijven we ook met deze problemen kampen al schijnt het ietsie beter te gaan. Tot ieders verrassing had ze de cito's echter perfect gemaakt, wel vooraan de klas met een juf die goed oplette of ze nog erbij was maar ze heeft ze goed gemaakt. Tja aan haar verstand ligt het net zei de juf, dat weet ik ook, als ze wil kan ze die van groep drie nog goed maken ze moet echter wel willen en zin hebben
Jacobien
01-02-2010 om 20:37
Dank
Dank voor jullie reactie en martine dannk voor de link. Ik had het artikel al eerder gelezen en kan mij voorstellen dat het bij onze zoon ook speelt. Het lastige is alleen dat het een theorie is en dat je er daarom in geloven, maar ook niet. We hebben wel de boekjes uit het artikel besteld om daarmee allerlei emoties bespreekbaar te maken.
Ook wij vinden het lastig dat juf steeds weer begint over nog een jaartje groep 2. Wij zijn bang dat hij zich enorm gaat vervelen en willen dat hij naar groep 3 gaar. Dit wil zoon trouwens ook graag. Hij vraagt regelmatig wanneer hij naar groep 3 mag: dan leer ik eindelijk lezen en schrijven”,
Maar het is ook een patstelling; we zeggen gewoon naar groep 3, juf zegt: “hij is nog te jong, dus groep 2”. Wij vinden het alleen lastig hoe stellig wij moeten zijn in doorgaan naar groep 3. Of moeten we die discussie uitstellen en ons nu richten op het sociaal emotionele. En kan je op het sociaal emotionele trainen, of is het meer karakter of rijping van het kind?
Nasha 1st
01-02-2010 om 20:42
Gewoon naar groep 3
en dat aan juf duidelijk maken.....het ergst dat kan gebeuren is dat ze je vragen te tekenen dat hij op jouw verantwoordelijkheid naar groep 3 is gegaan....
ayla
02-02-2010 om 09:09
Nou
Het enige verschil is dat er bij ons geen enkele twijfel is dat ayladochter doorgaat naar groep 3. Zeggen ze bij jullie dat een kind sociaal emotioneel achterloopt, bij ons is juist erover gesproken dat ze voorloopt. Ze is idd dromerig in de klas en vaak ongeconcentreerd maar de juf weet ook dat als ze haar iets heel leuks voorzetten dat ze wel haar aandacht er wel bij kan houden. Ik kan ook nog zeggen dat het heel erg aan de leerkracht ligt, ayladochter haar leerkracht van vorig jaar mopperde en vond haar lastig. Ayladochter haar leerkracht van dit jaar vind haar erg slim, erg gevoelig en onzeker en probeert daar iets aan te doen. We merken nu ook dat het vooruit gaat, ze doet beter haar best en wil ook dingen doen. Ik zou erop staan dat je zoon door mag naar groep 3 desnoods zou ik met de IB’er en de directeur gaan praten. Zitten blijven zou voor mij echt geen issue zijn
en Pelle heeft gelijk, als ze hem in groep 2 willen houden dan moeten ze toch een idee hebben hoe ze hem nog een jaar kunnen rustig houden
Jacobien
02-02-2010 om 09:59
Pelle
Pelle, hij wordt in juni 6 jaar. Maar hoe moet ik mij dat voorstellen nog 1 1/2 in groep 2. Dan moeten zij hem de leerstof van groep 3 aanbieden (want daar is hij volledig aantoe) in de setting van groep 2. En wat moet hij dan over een jaar in groep 3 doen? Gaat hij zich dan niet in groep 3 vervelen?
groetjes jacobien
ayla
02-02-2010 om 10:26
Jacobien
dan is hij ongeveer even oud als ayladochter, die wordt ook in juni 6.
Ik heb een jaar geleden al gevraagd wat ze verwachten dat ayladochter in groep 3 gaat doen omdat ze al wat kan lezen en rekenen en schrijven, daar is verdiepingsmateriaal voro zeiden ze toen. Haar nog een jaar in groep 2 houden zou voor haar een drama zijn, nog ene jaar kleuren en knutselen waar ze toch al niet veel mee heeft.
Guinevere
02-02-2010 om 10:29
Alsof
Alsof de kinderen die na de zomervakantie naar groep 3 gaan allemaal ouwe opa's en oma's zijn, die de hele dag keurig in een bankje gaan zitten luisteren wat de juf zegt.
Een kind dat zo goed leert, daar zou de school geen enkele discussie over moeten beginnen. Hup, naar groep 3.
Ik ken ook een jongen trouwens die ze wilden laten doubleren in groep 2 (ook een junikind), want hij was nog zo speels. Nou, hij zit nu in groep 4 en is nog steeds speelser en kinderlijker dan de rest. Wel hebben ze hem inmiddels voor meerdere vakken versneld naar groep 5. Als het aan de kleuterjuf had gelegen, zat ie nu dus pas in groep 3!!! Wat had dit kind een deuk opgelopen, als de ouders naar de juf hadden geluisterd!
Nasha 1st
02-02-2010 om 10:55
Jacobien!
Laat je alsjeblieft niks wijsmaken. Jouw kind moet gewoon naar groep 3. Een juni-kind nota bene!!! Wat ik al zei, mijn september kinderen waren ook twijfelgevallen. dochter heeft het best even moeilijk gehad de 1e maanden in groep 3....veel minder vrijheid, en minder spelen. Maar als ik kijk hoe goed het nu gaat! Laat je niet gek maken hoor!
Guinevere
02-02-2010 om 11:26
Ikzelf
Ik kan me nog steeds slecht concentreren. Ik hoop dat ik na de zomer eindelijk naar groep 3 mag!
:-p
vlinder72
03-02-2010 om 11:36
Groep 3
Een kind van juni is niet zo jong dus als het kind het materiaal aan kan gewoon naar groep 3. Hoe heeft hij zijn cito toets gedaan. Overigens word ik er heel erg moe van hoe er steeds op wordt gehamerd door sommige mensen dat "slimme" kinderen allemaal sociale problemen zouden hebben op school. Mijn zoon is intelligent. Hij wordt in april 6 jaar en zit in groep 2. Vorig jaar hebben wij in overleg met de school besloten om hem niet al naar groep 3 te laten gaan maar hem gewoon in groep 2 te laten gaan. Hij heeft vriendjes bij de vleet. Past zijn speelgedrag aan aan de kinderen waarmee hij speelt. Wij dagen hem thuis uit door met hem te schaken, lezen en spelletjes te doen. Hij zit op voetbal, zwemles en muziekles. En hij is een vrolijk en een tevreden kind. Hij doet het heel goed op school. Hij leest in een groepje met andere snelle kinderen. Dus of je laat hem in groep 2 en je vraagt wat de juf dan gaat doen om hem uit te dagen (en je daagt hem thuis wat meer uit. Niet alles is altijd de verantwoordelijkheid van de school) of je laat hem gewoon naar groep 3 gaan. Overigens heeft mijn zoon echt nog nooit op school ergens om gehuild. Integendeel hij lost op school ruzies op tussen kinderen.
Jacobien
03-02-2010 om 20:09
Ok gewoon naar groep 3
we gaan het gesprek dus in met gewoon naar groep 3.
Vlinder: wij vinden dat onze zoon geen sociale problemen heeft. Hij heeft enorm veel vrienden en heeft een lief en zachtaardig karakter. En ja hij is gevoelig (en huilt daarom misschien iets vaker), maar is dat een sociaal probleem? Je zou ook kunnen zeggen dat hij goed zijn gevoels kan uiten (hi, hi).
Astrid
03-02-2010 om 20:45
Gewoon groep 3 hoor!
Zoon werd destijds eind mei 6 en is ondanks zeer grote sociale en emotionele achterstand zelfs van groep 2 naar 4 gegaan. Hij liep toen op die gebieden met z'n klasgenootjes al achter en dat werd uiteraard nog groter toen hij in gr. 4 kinderen trof die 1 a 1,5 jaar ouder waren. Ach, zoon heeft er nooit last van gehad. Deed gewoon zijn eigen ding en is nu als 11 jarige een brugklasser.
Ik vind dat bij slimme kinderen het cognitieve belangrijker is dan het sociaal emotionele. Jouw zoon moet gewoon naar gr. 3. Ik vind het echt onzin om hem bij de kleuters te houden. Ach en een beetje huilen is toch niet zo erg. Doet zelfs mijn 9 jarige in gr. 6 nog.
Nasha 1st
03-02-2010 om 20:49
Huilen
onze 11 jarige hing van de week nog huilend aan de telefoon omdat hij de DS op school was vergeten....
mamamic
06-02-2010 om 22:24
Ook en duit in het zakje doen
Ook onze verlegen kleuter was vorig jaar een bespreekgeval in groep 2. Had je misschien al in het archief ontdekt. Nu kan ik er wel bij vermelden dat hij erg veel baat heeft gehad van een kno-operatie. Maar zijn karakter is hetzelfde: redelijk verlegen, niet haantje de voorste, niet het leuke assertieve jongetje. Niet sterk in communicatie en ook niet sociaal sterk. Wat we verder hebben gemerkt is dat hij motorisch zwak is en zich slecht kan concentreren.
Wat een kneusje? Not!! Hij ligt goed in de groep, en wordt als niet vlot gebekt, niet stoer jongetje volledig geaccepteerd. Hij heeft het erg naar zijn zin. Ook cognitief gaat hij goed. Niet bijzonder slim, gewoon prima resulaten op de testjes. Ik was overdonderd door zijn rapport: allemaal RV's en G's.
Mijn zoon was geen speelse kleuter, maar gewoon eentje die het liefst op de vlakte blijft. Niet eentje die met veel branie de doelpunten maakt op het schoolplein, maar meerent en enthousiast de AH voetbalplaatjes inplakt.
Dezelfde juf die er vorig jaar een zwaar hoofd in had redeneert nu op zijn 'tekortkomingen': ach het hoort gewoon bij hem. Grappig vind ik dat: vorig jaar duidelijk gemarkeert als tekortkomingen, nu als iets waarmee je gewoon verder kan leven.
Natuurlijk hebben wij ons zorgen gemaakt over hoe het zou uitpakken in groep 3. Maar wij hadden het gevoel dat hij beter op zijn plek zou zijn in groep 3. Volgens mij kom je met je eigen gevoel een heel eind. Succes met de discussie!
Clarice
12-02-2010 om 13:56
Cognitief
Ik heb destijds het cognitieve voorrang gegeven. Sociaal emotioneel/fysiek hobbelt zoonlief gewoon wat achteraan, so what? Bij doubleren gaat bij intelligente kinderen ook de verveling een rol spelen (in hoeverre speelt dat al niet?) waardoor het sociaal emotionele niet beter zal worden.
Jacobien
19-02-2010 om 12:11
Gaat goed!
Gesprek gehad met juf en het gaat gewoon erg goed met zoon. Helemaal geen twijfel meer over langer kleuteren.Zo fijn dat we nu op één lijn zitten.
Nogmaals dank voor jullie meedenken en reacties.