Nu even niet
19-11-2009 om 16:38
Wat te doen met dochter (groep 7)
Gisteren kregen onze dochters hun rapport. Jongste, groep 5, doet het erg goed, mooi rapport. Oudste (bijna 10, groep 7) daarentegen had een rapport dat veel slechter is dan we op grond van haar capaciteiten zouden verwachten. Ook zijzelf was erg teleurgesteld. De oorzaken voor het onderpresteren zijn duidelijk aan te wijzen: ten eerste heeft ze een aangeboren oogafwijking, waaraan ze in groep 4, 5 en 6 geopereerd is. Deze week bleek dat haar zicht eindelijk weer goed is. (nu 80%, is 12% geweest, waarmee ze eigenlijk niet in het gewone BO zou horen). Ten tweede is in april van dit jaar haar jongere broertje overleden nadat hij bijna 2 1/2 jaar ziek is geweest. Dit speelde dus al vanaf halverwege groep 4. Ze is in groep 4, 5 en begin 6 eigenlijk naar omstandigheden goed blijven presteren, maar er was wel een dalende lijn te zien. Vooral rekenen werd een struikelblok. Nu lijkt ze echter op een punt gekomen waarop ze wel wil, maar het gewoon niet meer kan opbrengen om nieuwe kennis op te slaan. Zelfs voor taal, wat haar sterke kant was, scoort ze nu slecht. Alleen voor de wereldorientatievakken blijft ze hoog scoren.
Verder zit ze in een lastige groep, waar al een aantal jaren veel problemen zijn met pestgedrag, vechten, schelden etc. Omdat mijn dochter de jongste van de klas is en klein en tenger, is ze een makkelijk doelwit. Ze heeft één goede vriendin en valt verder een beetje buiten de groep. Dit is wat haar betreft geen probleem, ze gaat graag naar school en is vrolijk, gezellig en spontaan. Wel geeft ze aan dat het vaak druk is in haar hoofd ( ze loopt ook bij een psycholoog voor rouwverwerking) en ze geeft aan dat ze het moeilijk vindt om groot te worden.
Nu zijn man en ik samen tot de conclusie gekomen dat het tijd is om dochter wat rust te geven om e.e.a. op een rijtje te zetten. Als ze zo doorgaat zal ze slecht gaan scoren op de entreetoets en zal haar schooladvies wrsch. ook te laag gaan uitvallen. We zien zelf twee mogelijkheden: 1. Ze maakt groep 7 op haar gemakje af en doet groep 7 volgend jaar over. 2. Ze gaat na de kerstvakantie terug naar groep 6, herhaalt de tweede helft van groep 6 en doet volgend jaar groep 7 vanaf het begin.
Maandag hebben we gesprek met de juf en zullen we deze twee opties bespreken. Graag willen we voor die tijd wat input om goed beslagen ten ijs te komen. Overigens hebben we een goede band met de school, en zijn we zeer tevreden over hoe e.e.a. tot nu toe is aangepakt. Dus daarover geen klachten. Hopelijk krijgen we wat ervaringen van anderen, zodat we weten waar we goed aan doen.
Nu even niet
Marie L
19-11-2009 om 17:04
Wat te doen?
Ten eerste wil ik jullie veel sterkte wensen in deze periode. Ik kan me voorstellen dat jullie voor de oudste rust willen creëeren Zeker gezien de klas waarin ze nu zit. Als jullie haar terug laten gaan naar groep 6, geeft haar dat vast de kans om op kracht te komen en dan een prima entreetoets te scoren. Het zou zonde zijn als ze door deze omstandigheden een te laag schooladvies zou krijgen.
Ik wens jullie veel kracht en wijsheid toe!
Geerke
19-11-2009 om 22:20
Ik zou het zo doen denk ik
Ik zou óók vragen wat ze zelf wil. Maar na de kerst lijkt me best goed! Kan ze goed in de nieuwe groep komen en weer even wat herhalen. Let wel op dat waar ze wél echt goed in scoort, volgend jaar niet allemaal over hoeft.
Bijv wereldorientatie als dat zo goed gaat: alleen de toetsen doen (als ze helemaal niets doet, is ze er weer zo "uit") en de instructielessen, niet de werklessen (die ze ook al gedaan heeft). Ze houdt dan tijd over voor extra oefening op haar zwakke vakken. De leerkracht moet dan goed opletten als een aard.kunde of gesch.toets dan tóch slecht uitvalt, dan is het weer gewoon: alle lessen van dat vak weer volgen.
groetjes, sterkte en succes, Geerke
*bella*
19-11-2009 om 23:14
Terug
Ik zou zelf gaan voor terugplaatsen, denk ik. Vooral door wat je schrijft over de groep en het feit dat ze daar niet goed in ligt. Ze kan wel een wat veiligere groep gebruiken nu!
Hillary
20-11-2009 om 11:20
Terug plaatsen
Enigszins vergelijkbare situatie mee gemaakt met neefje. Vader overleed in groep 5, klas was volledig los geslagen. Neefje deed hieraan ook mee. School was zo druk met lastige klas dat er voor hem nauwelijks aandacht was. Kregen (ging altijd mee met moeder) van school klachten dat hij zo boos was (ze hadden zich blijkbaar niet in rouwprocessen verdiept). Gevraagd of hij in parellelklas mocht, maar dat deed school niet. Opeens eind groep 7 (andere IB'er die zelf geen kind in parallelklas had dat niet met neefje op kon schieten) kwam school zelf met vraag of hij naar parallelklas mocht. Wat een opluchting was dat. Kind oogde veel meer ontspannen en schoolresultaten gingen ook langzaam omhoog. Mijn advies zou dus zijn gelijk na de kerst terug plaatsen in groep 6, een rustige klas is in situatie van jouw dochter heel belangrijk. Sterkte.
emma43
20-11-2009 om 11:22
Wat zegt ze zelf?
Het zal voor je dochter heerlijk zijn om een stapje terug te doen en op adem te komen.En een nieuwe start met andere kinderen.Ik zou haar naar de kerst naar groep 6 laten gaan.Beter een jaartje langer basisschool en een goede entreetoets.Je dochter heeft al veel meegemaakt in haar jonge leventje,ik denk dat nu een stapje terug op school,even rustig aan doen,haar goed zal doen.
Sterkte voor jullie allemaal.
Nu even niet
20-11-2009 om 23:31
Bedankt!
Fijn om te lezen dat ons idee niet zo gek is. Mensen om ons heen konden zich erin vinden, maar de mening van jullie als buitenstaanders is voor mij een goede graadmeter. Als ik mijn posting teruglees realiseer ik me weer wat ze allemaal mee moet maken. Vanmiddag weer even met haar zitten praten en ik werd verdrietig van haar verdriet. Ze laat het meestal niet merken, maar ze gaf nu wel aan dat ze zich niet prettig en veilig voelt in haar groep. Ik heb het gevoel dat we misschien eerder iets hadden moeten doen, aan de andere kant was de aanleiding er nu pas echt duidelijk. Ik moest me inhouden om niets te zeggen over onze oplossing, maar dat wil ik pas met haar bespreken als we zeker weten dat het een serieuze optie is. Ze gaf wel aan dat ze niet naar een andere school wil.
Ik voel me gesterkt door de reacties en ga met een zeker gevoel maandag het gesprek in. Bedankt!
Nu even niet
Nu even niet
21-11-2009 om 13:55
Pelle
Ik wil wel even de tijd hebben om een en ander goed door te spreken en duidelijke afspraken te maken over haar werk in groep 6. Bovendien kan het voor haar ook juist goed zijn om te wennen aan het idee. Omdat het nog maar 4 weken duurt voor het vakantie is dachten we dat dat een goed moment zou zijn. Maar je hebt gelijk, misschien is dat voor haar toch te lang. Misschien moeten we het, als het doorgaat, haar gewoon vragen wat ze zelf wil. Bedankt voor de tip!
Nu even niet