dani
07-10-2008 om 21:44
Wat te doen bij stoeien/geweld op school
Zoon van 5 houdt wel van een beetje wild spel / stoeien en gek doen. Echter, een nieuw nogal druk en brutaal kindje in de klas gaat daarbij steeds te ver. Ogen dichthouden en omduwen, (volwassen drieletterige!) scheldwoorden, met schoen op hand gaan staan. Mijn zoon wordt bang en gaat huilen.
Wat moet hij doen (wat moeten wij hem aanleren)????
Op school is de regel "stop hou op" zeggen en werkt dat niet, juf inschakelen. Niet terugduwen, "want dan wordt het alleen maar erger".
Ik ben zelf eigenlijk altijd tegen geweld, maar in dit geval ben ik geneigd te denken: geef dat gozertje een flinke duw terug of een rake klap uit zelfverdediging?! Misschien dat hij het dan snapt? Beetje assertiver dan steeds naar de juf rennen?
Wat denken jullie?
wil40
09-10-2008 om 22:10
Eerlijk zijn?
Niet terugduwen, niet slaan enz. Netjes naar de juf en het melden. Juf lost het vast wel op.Dat is mijn pedagogisch correcte antwoord. Maar als ik eerlijk ben? Als het altijd het zelfde jochie is, hij blijft altijd aan de gang? Juf is net niet in de buurt en je kind zit weer onder de blauwe plekken? Flink terugmeppen zou ik zeggen, dan houdt het wel op."Stop, houdt op!" begrijpt het mannetje blijkbaar niet, tja, dan moet het anders.Het is wel de bedoeling dat je kind begrijpt dat hij zo niet al zijn aanvaringen kan oplossen, dat het een uitzondering moet zijn om van deze speciale pestkop af te komen. Mijn zoon zou dat heel goed begrijpen. Is totaal niet agressief, maar heeft èèn keer flink wraak genomen. Ze zitten nog steeds in dezelfde klas, na vele jaren, het heeft goed geholpen....