Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carina

carina

10-12-2009 om 15:06

Wat mag ik van de juf verwachten?

Mijn dochter van 11 zit in groep 7 en durft nog steeds niet wat te vragen in de klas. Ze heeft moeite met rekenen en durft dus geen hulp te vragen. Juf vindt dat ze dat moet kunnen en gaat niet bij haar langs om te vragen of ze het wel snapt. Ik vind dat als je weet dat een kind moeite heeft met het vragen van iets dat de juf dan naar hoe toe moet komen om haar te helpen. Of zie ik dat nu verkeert? Mijn dochter raakt alleen maar meer achter met rekenen. Ze heeft trouwens ook veel moeite met het automatiseren. Het liefst zie ik dat ze rt krijgt hiervoor maar dat vinden ze ook niet nodig op school.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
carina

carina

10-12-2009 om 15:24

Op dit moment...

doen we thuis niks met haar op het gebied van rekenen. Ze moet op school al zovaak langer blijven of eerder komen op werk af te maken.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-12-2009 om 16:34

Zelf

Je kunt (in samenspraak met school om dochter geen driedubbele uren te laten maken) zelf bijles regelen voor je dochter, dat kan dan gewoon thuis (prettiger dan op school blijven) RT alleen is vaak te weinig, vooral als automatiseren het probleem is. Niet wachten op school, voor je het weet zit ze op het VO en is er nog nauwelijks een leerkracht die je waar dan ook op kunt aanspreken. Waarschijnlijk wordt ze wel assertiever als ze wat meer grip heeft op de stof.

Primavera

Primavera

10-12-2009 om 17:28

Waar zitten de hiaten?

Hallo Carina,
Zo als het nu gaat zet dus geen zoden aan de dijk. Persoonlijk zou ik niet al te veel energie steken in op school wachten en aansporen, maar die energie steken in zelf met je dochter aan de slag gaan. De school zou het theoretisch misschien moeten doen, maar ik ben bang dat je daar een hoop energie aan kunt verspillen zonder dat ondertussen je dochter een spat geholpen wordt.
Ga terug in de tijd en kijk waar de problemen zijn begonnen. Heeft ze altijd over de hele linie al moeilijkheden met rekenen gehad of is er ergens iets mis gegaan?
In hogere groepen kunnen er soms niet op te lossen problemen zijn als door gaten in basiskennis en basisvaardigheden. Kan ze cijfers onder de 10 makkelijk op en aftellen? Kan ze de tafels wel goed? Snapt ze dat delen in feite omgekeerd toepassen is van de tafels. Of zit het probleem in het interpreteren van de opdrachten?Heeft ze moeite met omschakelen tussen verschillende soorten opdrachten? Snapt ze breuken, achter de komma, enz.
Als duidelijker is waar het probleem begint dan kun je daar wat aan beginnen te doen. Vaak blijkt als je op een andere (leukere)manier oefent dan op school gebeurd is het beter te werken dan een herhaling van zetten (waarin scholen nog wel eens willen volharden). Voor de PC en Nintendo hebben ze bijv. hele leuke rekenspelletjes waardoor ze spelenderwijs automatiseren.

Groeten Primavera

Juf

Ik heb groep 8 en vind dat de kinderen daar ook echt zelf hulp moeten komen vragen. Maar weet ik dat een kind dat moeilijk vindt, dan loop ik wel extra langs. Tegelijkertijd stimuleer ik haar wel zelf te vragen. Dat kan heel makkelijk. Zet een blokje neer op de hoek van je tafel, dan zie ik dat je hulp nodig hebt. Dat is vaak makkelijker voor een kind dan vingers opsteken of naar de juf lopen. De juf kan makkelijk het kind helpen met leren hulp vragen.

ishtar

ishtar

11-12-2009 om 10:00

Hier

werken ze met een vragenrondje. Meester heeft 30 kinderen in de klas, en is soms even bezig. Dan hebben de kinderen een vragenrondje, 1 voor als ze echt niet meer verder kunnen (dan pakken ze een 'wachtwerkje' en leggen dat 'acute' vragenrondje op de tafel) en 1 voor als ze een minder dringende vraag hebben, dan kunnen ze wel verder met hun werk. Op deze manier leert een kind behalve hulp vragen ook nog inschatten hoe dringend de vraag is.
Overigens kan zoon (met beperking) ook niet gelijk na de uitleg bedenken dat hij het niet snapt, maar met dat vragenrondje kan hij wel werken.

reina

reina

11-12-2009 om 10:07

Leren

Als een leerling geen hulp dyrft te vragen is het de taak van de juf haar dat te leren en dat doet ze niet door te wachten tot ze een keer langs komt, Geerke geeft al een tip en zo zal juf zelf ook nog wel het een en nader weten, vreemde reactie van haar.

Hier net als bij geerke

de kidneren heben een allemaal een blokje op de tafel liggen met een aantal kleuren, ik geloof rood is niet storen en groen wel en 1 kant is hulp van de juf gewenst.
Dat werkt wel goed.

kaatje66

kaatje66

11-12-2009 om 11:27

Hier (lang)

Bij onze dochter hebben ze bij rekenen en spelling groepjes. Het a groepje voor kinderen die de stof al beheersen B groepje voor kinderen die nog uitleg nodig hebben en daarna zelfstandig verder gaan en het C groepje voor kinderen die extra uitleg nodig hebben. Voor elke periode krijgen ze een toets en zo worden ze ingedeeld in groepjes. De klas krijgt eerst klassikale instructie en dan gaan ze verder met groepjes.
Vorig jaar had onze dochter een waar ze niks aan durfde te vragen want ze moest het maar snappen etc. DIt heeft haar een flinke deuk in haar zelfvertrouwen gegeven. We hebben haar in de zomervakantie laten testen en daar kwam dyscalculie uit, met de kanttekening dat ze elementaire basisdingen miste. En dat daar nog veel in verbeterd kon worden met een rt-er. SInds september krijgt ze bijles en ze heeft nou een leerkracht die er meteen op ingesprongen is. Ze durft weer iets te vragen en door alle "extra" hulp is ze van een D score rekenen naar een B score gegaan. Ze mag wel extra middelen gebruiken (uitrekenpapier, extra tijd etc) Ook voor spelling is ze van een d score naar een c score gegaan. Het ligt dus ook wel heel erg aan een leerkracht hoe e.e.a gaat. Bij deze leerkracht heeft ze haar vertrouwen weer teruggevonden. Ze is nu zo trots op haarzelf en straalt helemaal nu ze haar citoscores terugheeft.
Verder hebben we zelf met haar ook geoefend. Via de nintendo ds maar ook hebben we voor haar het grote rekenboek aangeschaft en het oefenboek hiervan. Hier staan alle bewerkingen op een duidelijke manier uitgelegd. Op de manier van school, maar ook op de manier van OPA. We zijn gewoon bij het begin begonnen en daaruit bleek al dat ze een stuk basis miste. Het is zo'n duidelijk boek dat de leerkracht hem van ons geleend heeft om kopieen te maken. Verschillende ouders hebben nu ook het boek aangeschaft.
Rekenen zal nooit haar sterkste vak worden (we waren zelf erg verbaasd over de B score hoor!!) Maar ze is nu weer een blij kind wat vorig jaar dus helemaal niet het geval was.
succes
groetjes Kaatje(66)

kaatje66

kaatje66

11-12-2009 om 11:36

Oeps

in de 2 alinea, 1e regel moet nog ergens juf staan.
Wij oefenden trouwens maar een half uurtje per dag met haar, dit was inclusief het huiswerk wat ze van de rt-er en de leerkracht meekreeg. Dit was meer dan genoeg.
onderstaand de link voor het grote rekenboek. (ik heb geen aandelen hoor vind het gewoon een geweldig boek)

http://www.scalaleukerleren.nl/hetgroterekenboek.htm

groetjes Kaatje(66)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.