Mama
24-11-2008 om 18:57
Wat kan ik vragen? [Avi niveau]
Dochter (groep6) heeft net avi-toetsen gehad. Ze is teruggegaan van avi7 naar avi6. Dit niveau had ze begin groep 5 ook al. Ook de dmt was d (was eind groep 5 a). Wat kunnen we van school vragen en wat is school verplicht hier aan te doen? RT? Extra begeleiding?
marie
24-11-2008 om 22:00
Dyslexietest?
Hallo
De eerste stap is denk ik een gesprek aanvragen met de IB-er (intern begeleider) en de leerkracht. En dan eerst hun kant van het verhaal horen. Wellicht dragen ze zelf oplossingen aan in het gesprek.
Zo niet, dan zou je bijvoorbeeld kunnen vragen of je dochter getest kan worden. Bijvoorbeeld op dyslexie of dat er WISC-test afgenomen kan worden.
Hoe gaat het trouwens met de andere vakken? Gaat rekenen wel goed? En begrijpend lezen?
Onderneem in elk geval wel snel actie. Des te eerder kan er een behandelplan opgesteld worden.
succes
wil40
24-11-2008 om 22:32
Avi terug?
Een avi gehaald is toch gehaald? Ik vind dat wel vreemd. Een lange stilstand kan best maar een avi niveau "afpakken" werkt wel erg demotiverend. Begrijp ik niet zo goed.
Waarom is je dochter gezakt? En zelfs een niveau lager dan dat ze al had? Heeft ze meer fouten gemaakt, dus "slechter"gelezen of had ze alleen meer tijd nodig. Dus te langzaam gelezen?
Belangrijk is idd of de overige "taalonderdelen"wel goed gaan. Begrijpend lezen, spelling,taalopdrachten. Kreeg ze al extra hulp? Of andere methodes om het lezen vlotter onder de knie te krijgen? Zo niet, dan moet dat er alsnog snel komen.Zijn jullie thuis ook al bezig met extra begeleiding bij het lezen? Leest ze zelf graag?
reina
25-11-2008 om 06:56
Misschien
Is het gebaseerd op 1 test? Misschien had je dochter haar dag niet? Vraag dat na en vraag evt. of het overgedaan kan worden.
Mama
25-11-2008 om 12:26
Vanmiddag
Bedankt voor jullie reacties. Dyslectisch is ze, denk ik, niet. Tot nu toe kwam ze redelijk goed mee met taal. Maar ook taaloefeningen gaan niet lekker, momenteel. Ik zal vanmiddag na school toch maar even binnenwippen bij docent en vragen wat we aan taal en lezen kunnen doen. Ik vind het zorgelijk dat ze zo achteruituit gaat. Laatst kwam ze ook al met een matig voor natuur thuis. Rekenen gaat wel ok.
Ik vind het ook heel raar dat dochter een avi achteruit is gegaan, ik wist niet dat dat kon. Ik ben het helemaal met je eens Wil, dat werkt erg demotiverend.
Ik houd jullie op de hoogte.
Mama
25-11-2008 om 21:14
Gevraagd
Zoon was wat teveel bezig geweest met de inhoud van het verhaal ipv de snelheid van het voorlezen. Doordat het een momentopname is, pakte dit dus niet goed uit voor hem. Volgende keer beter.
En met taal had hij er wat met de pet naar gegooid, maar de laatste weken was hij weer een stuk beter bezig.
Leerkracht zou hem in ieder geval goed in de gaten houden.
Coco
28-11-2008 om 13:34
Mama, misschien te nieuwsgierig, maar...
...is je dochter in de tussentijd van geslacht veranderd?