Drie maal is scheepsrecht
06-12-2009 om 15:49
Wat is dyslexie?
Om het draadje van Chippie niet te vervuilen een nieuw draadje.
Wat is dyslexie? Is dyslexie gewoon een generieke term voor taalproblemen en uitval op taal ten opzichte van wat een kind op basis van intelligentie moet kunnen?
Ervaring met dyslexie heb ik inmiddels genoeg met 3 kinderen met vermoedde dan wel bevestigde dyslexie. Ik weet hoe het voor hen werkt. Zij zijn alle drie auditief zwak. Ik lees regelmatig dat er Daisyspelers worden gebruikt om dyslectici te ondersteunen. Mijn kinderen kunnen goed (maar wat langzaam) begrijpend lezen, maar niet hardop. Auditieve informatie wordt door hen slecht verwerkt, visuele veel beter. Een Daisyspeler helpt hen niet.
Het kind van een vriendin heeft de diagnose dyslexie gekregen omdat ze 1,5 jaar taalachterstand had. Vandaar dat ik mij afvroeg of dyslexie inmiddels niet gebruikt wordt voor een op basis van intelligentie niet te verklaren taalachterstand.
Judith
06-12-2009 om 16:14
Taalachterstand
Hoi,
Een taalachterstand is iets anders dan dyslexie. Dat zeg je zelf al min of meer, en dat is ook zo. Een taalachterstand (taalontwikkelingsstoornis) kan betrekking hebben op alle onderdelen van de taal: de vorm, de inhoud en/of het gebruik.
Dyslexie is wel een stoornis in de taal, maar dan in een heel klein onderdeeltje daarvan: de fonologie. (klankleer) De fonologie is weer een onderdeel van de taalvorm.
Om het ingewikkeld te maken: door dyslexie kunnen wel problemen met andere taalonderdelen ontstaan. Denk aan: kleinere woordenschat, moeite met begrijpend lezen.
Bij het stellen van een diagnose moet dus goed gekeken worden naar oorzaak en gevolg. Wat jij beschrijft van jouw kinderen, dat is nou typisch dyslexie. Wat betreft het kind van de vriendin kun je dat op basis van wat jij beschrijft niet goed beoordelen.
Groet,
Judith
Starry Night
06-12-2009 om 17:34
Verschil
Er is inderdaad verschil. Maar liefst 25% van de basisschoolleerlingen schijnt momenteel met een leesachterstand de basisschool te verlaten. Slechts 3% daarvan heeft dyslexie.
Starry Night
06-12-2009 om 17:36
Herstel
"Slechts 3% daarvan heeft dyslexie."
Niet 3% van die 25%, maar 3% van 100%
Driemaal is scheepsrecht
06-12-2009 om 20:41
Werkgeheugen
Judith bedankt voor je heldere uitleg.
De dyslexie zoals ik het thuis meemaak is inderdaad een probleem met het omzetten van de gehoorde klanken in tekens (letters) en letters omzetten in klanken.
Wat ik ook merk is dat ze alle drie een probleem hebben met automatiseren. Is een "klein" werkgeheugen ook kenmerkend voor dyslexie?
Judith
06-12-2009 om 22:57
Vervolg...
Ja, automatiseringsproblemen zijn ook kenmerkend voor dyslexie. Eigenlijk zijn de fonologische problematiek en de automatiseringsproblemen "harde" aanwijzingen voor dyslexie.
Automatiseringsproblemen zie je ook terug bij het aanleren van de tafels, bij het leren van topografie (soms), en bij het snel uit het hoofd kunnen rekenen met sommen onder de 20 bijvoorbeeld. Alles wat op snelheid, en uit het hoofd moet gebeuren kan een probleem zijn. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het heel snel verwerken van steeds wisselende informatie het onderliggende probleem in de hersenen is. Er zijn ook andere verklaringen, maar deze lijkt neurologisch dicht bij de waarheid te komen. Er wordt nog steeds onderzoek gedaan.
Dan nog iets over de 3 % van de bevolking die aan dyslexie zou lijden. In werkelijkheid zijn er veel meer mensen die ernstig, of minder ernstig dyslectisch zijn. De 3 % is een getal wat door de zorgverzekeraars gehanteerd wordt als het percentage wat in aanmerking mag komen voor hulp. Dit zijn kinderen die ernstige dyslexie hebben, kinderen die echt nauwelijks vooruitgaan bij lezen en spellen. Bij ongeveer 10 % van de kinderen zie je dyslectische kenmerken, niet bij iedereen even ernstig. Minder ernstige dyslectici kunnen door goed onderwijs en extra oefening toch leren lezen en schrijven. De zorgverzekeraars wijzen hier naar de verantwoordelijkheid die de school heeft om deze groep te helpen. Deze kinderen komen dus niet in aanmerking voor door de zorgverzekeraar betaalde, extra hulp. Sommige ouders zoeken dan particuliere hulp voor hun kind, en dat moeten ze zelf betalen. Tenzij er ook spraak- en/of taalproblemen zijn, want dan kunnen ze naar de logopedist, en dat wordt dan weer wel vergoed. Heerlijke materie he?
Groet,
Judith