Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ishtar

ishtar

06-10-2010 om 09:24

Wat is de meerwaarde van groep 8?

Zoon, licht verstandelijk beperkt en autistisch, reguliere school met (sinds dit jaar) een cluster 3-rugzakje, groep 1 2 keer gedaan dus op de leeftijd dat hij in groep 8 zou zitten. Wij wilden hem vorig jaar liever naar het sbo laten gaan, ondermeer om hem wat meer tussen 'gelijken' te laten zitten. Zoon zit namelijk wel prima in de klas, maar mist wel heel erg contact met vriendjes. School was daar fel op tegen, had het over 'afzakken'(hij trekt zich nu op aan klasgenootjes) en ze konden hem nog zoveel leren. Dat laatste klopte zeker. Maar wel tot bepaalde hoogte. Nu waren we het 'eens' over groep 7 op deze school afmaken, en daarna door naar praktijkonderwijs. Groep 8, voornamelijk uitbreiding van groep 7-stof, plus toewerken naar de cito (en de musical) zou voor hem niks extra opleveren.
Nu komen ze daarop terug: hij is nog zo (lijfelijk en gedragsmatig) klein, hij zou door groep 8 wat steviger in zijn schoenen komen te staan, hij voelt zich veilig in deze klas, zie je hem al zelf op de fiets naar het vo gaan? (nee, maar een jaar later ook niet ) zie je hem al tussen die grote kinderen rondlopen?
Mijn hoofdzakelijke bezwaren zijn de verschillen tussen hem en klasgenoten die zo steeds duidelijker worden, het feit dat ik niet zie wat groep 8 voor hem aan meerwaarde heeft. En nog wat voornamelijke gevoelsbezwaren, die ik niet duidelijk onder woorden kan brengen, Het voelt niet goed.
Kan iemand mij duidelijk maken wat ik mis? Zijn er voordelen, dan wel nadelen voor beide opties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

06-10-2010 om 09:57

Groep 8 doen

Gewoon deze school afmaken lijkt me! Dus t/m groep 8! Een echte afsluiting van zijn lagere schooltijd is toch niet zo'n overbodige luxe? juist de leuke dingen, zoals de musical, mist hij dan, en dat met een klas waar hij toch goed tussen zit. Hij kan toch daarna gewoon naar het praktijkonderwijs? Qua leerstof bied groep 8 misschien niet veel nieuws onder de zon, maar op sociaal vlak gebeurd er wel veel, en hij kan nog een jaartje "groeien" voordat hij naar de middelbare school gaat, want daar wordt ook best wel wat van hem gevraagd. Wat vindt hij er zelf van?
groetjes, Tess

Pippin

Pippin

06-10-2010 om 10:13

Pff

Lol, je wilde voor en tegens, nu ik denk er anders over dan tess.
Ik vind het hele sociale gedoe met kamp en musical in groep 8, zwaar overdreven. Mijn dochter had het niet zo heel erg naar haar zin op school. Ze had wel vriendinnen, maar eigenlijk niemand waarmee ze echt zichzelf kon zijn. Dat kamp was dus niet leuk. Je ziet het ook op de foto's, dochter kijkt steeds, zoals ze kijkt als ze zich niet op haar gemak voelt. Mijn ervaring is, dat in groep 8 pijnlijk duidelijk kan worden, dat je niet echt bij 'de groep' hoort. Juist vanwege al die sociale dingen. (het is ook het jaar van bijvoorbeeld een discofeest met jongens en meisjes, het jaar van 'verkering' en schuifelen) Dit gaf bij mijn dochter een gevoel van sociaal onbehagen. 'Ik zeg dingen, ik doe dingen, die ik eigenlijk helemaal niet leuk vind, om maar niet gepest te worden mam.' Ze is dat jaar onzeker geworden. Gelukkig herstelde zich dat op het VO weer snel.
En die musical, ach, het was geen ramp, maar ik vind het echt zonde van de tijd, om daar nu wekenlang mee bezig te zijn? De kinderen die de spil van klas waren, straalden in de hoofdrol (uiteraard) de rest was versiering. Mijn dochter heeft wel lol gehad hoor, maar of ze iets gemist had, als ze niet mee had gedaan? Dan was er waarschijnlijk wel weer iets anders geweest waarmee ze lol had gehad.
Cognitief gezien biedt groep 8 hier het een en ander aan leren leren, plannen (huiswerk, agendagebruik) en zelfstandigheid bevordering. Verder is het vooral veel herhaling. Je zult zelf moeten beoordelen in hoeverre jou zoon daar 'iets' aan zal hebben. Ik kan met voorstellen dat dit juist dingen zijn, waar ze bij praktijkonderwijs niet veel van kinderen verwachten.

Als ik jouw was, zou ik een afspraak maken bij de school waar je je zoon naar toe wilt laten gaan. Die mensen hebben er waarschijnlijk veel meer verstand van, dan de basisschool. Ik zou vragen wat zei aanraden. Misschien is het jaar wat je wint met groep 8 overslaan wel heel erg belangrijk tegen de tijd dat je zoon in de laatste klas van het praktijkonderwijs zit. Misschien kan hij daarmee makkelijker een jaar langer blijven bijvoorbeeld. Ik weet dat dit bij mijn buurjongen is gebeurd. Het had met zijn kalenderleeftijd te maken, ik weet niet meer precies hoe het zat, maar ik zou het zeker uitzoeken.
En wat wil je zoon zelf? Dat is natuurlijk ook belangrijk.

ishtar

ishtar

06-10-2010 om 10:32

Reactie

ik zie het zoals Pippin. Het verschil is nu al zo groot, in sociale contacten, dat gaat alleen maar groter worden. Hij wil wel spelen, maar het lukt hem niet om afspraakjes te maken. En als hij al een afspraakje heeft dan is dat met een (rustig en jonger) meisje. Dat gaat de klas ook niet langer zonder plagerijtjes accepteren (dat doen ze richting het meisje nl al langer)
Dat van die kalenderleeftijd en jaar winnen voor vo had ik nog niet bij stil gestaan. Hij heeft al een jaar verloren ij groep 1, dat zou zo weer ingehaald worden, zodat hij op het vervolg, wat meer toegespitst is op zijn niveau, er meer uit kan halen.
Zoon zelf vindt er niks van. Ik heb hem niks gevraagd, en ga dat ook niet doen. Ik verwacht niet dat hij over alle dingen heen kan kijken en beslissen. Dat vind ik zelf al lastig zat (en hier was rec-3 begeleidster het mee eens, die vroeg dat nl ook)
Kamp hebben ze hier vanaf groep 3 al, dat is niet iets wat hij van groep 8 gaat missen. De musical zou hij leuk vinden, maar hij zou vooral ook tegen zijn onvermogen en frustratie (omdat hij denkt/vindt dat hij dingen wel kan, die hij niet kan) aanlopen.
Tess, het is juist dat sociale vlak waar ik bang voor ben. Hij groeit niet mee met de klas. En hij is al zo duidelijk anders, en dat vindt hij erg moeilijk. En als ik dan zie hoe blij hij is als hij zijn 'paardrij-therapie-genootje' ziet (1 keer per maand), dat contact op zijn eigen niveau. Daar word ik ook blij van
Het lag al in de planning om op een aantal scholen te gaan kijken. Gelukkig zijn er wel 4 in de omgeving, dus er is zelfs keuze.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2010 om 10:38

Ishtar

Ik zie die toegevoegde waarde van groep 8 ook niet zo. Veel sociaal gedoe, weinig nieuwe dingen leren. Oudste zoon zat op basisschool in een erg 'slimme' klas, er zijn veel kinderen VWO(+) gaan doen. Een meisje viel qua leerprestaties duidelijk buiten de boot. Heeft overigens wel groep 8 gedaan. Voor haar ging op de middelbare school (VMBO basis met LWOO) een nieuwe wereld open: ze was niet dom! Er waren nog veel meer kinderen zoals zij. Het bleek een verademing voor haar te zijn en ze gaat weer met plezier naar school.

T&T

T&T

06-10-2010 om 11:17

Tja, dat sociale gedoe

Daar zie ik juist tegenop op de middelbare school, daar zijn ze nog veel meer op zichzelf aangewezen dan op de basisschool. Middelbare scholen zijn ook vaak veel groter en onoverzichtelijker dan het vaste vertrouwde groepje waarmee je de basisschool doorgelopen hebt.
Dat niet mee groeien met de klas lijkt me idd heel moeilijk, maar waarom denk je dat dat op de middelbare school wel recht trekt? Hij zit dan natuurlijk wel meer op zijn niveau, en vind van daaruit misschien gemakkelijker vriendjes...ik denk maar even mee.
Mijn zoon zit nu in groep 4, kleine vrije school, manneke klassiek autistisch. Hij wordt heel goed geaccepteerd in de klas maar maakt moeilijk contact, praat bijna niet in de klas. Ik kan me juist erg druk maken over wat er na deze school gaat komen (duurt gelukkig nog lang ) als zijn kleine vertrouwde klasje en meester zullen weg vallen, en de school waar iedereen elkaar kent. Hij KAN hier gewoonweg niet verloren lopen, er is altijd wel iemand die hem weer "erbij haalt" als hij afdwaald, dat zie ik op een middelbare school niet gebeuren.
Maar goed, aan beide opties zitten voor en nadelen.
groetjes, Tess

ishtar

ishtar

06-10-2010 om 11:29

Tess

Ik denk aan een school waar ze ervaring hebben met autisme, waar bijvoorbeeld de kinderen niet van klas wisselen, maar de leerkrachten. En ja, ik denk ook aan een kleine school. Rugzakje mag mee naar het vo, dus dat levert ook wat extra begeleiding op.
Ja, het blijft een lastige vraag, vandaar dat ik hem hier ook stel. Misschien zie ik iets over het hoofd.
O, en ik maak me er ook druk over, hoe het na het bo zal gaan, maar groep 8 vind ik ook al een hindernis....

Pippin

Pippin

06-10-2010 om 11:34

Tess

Ishtar haar zoon gaat naar een praktijkschool. Dat zijn meestal kleine scholen, waar iedereen elkaar kent. Als ze al deel uitmaken van een scholengemeenschap, zitten ze meestal in een apart gebouw. http://www.eldecollege.nl/index.php?page=pro
In bovenstaande link wordt het uitgelegd.
In deze link staat overigens dat het praktijkonderwijs tot je 17e duurt, ze kijken dus naar de kalenderleeftijd. Dat vind ik een argument om er na groep 7 heen te gaan. Als je zoon dan meer tijd nodig heeft om een beroep te kiezen, of stage te lopen, lijkt me dat makkelijker.

anna van noniemen

anna van noniemen

06-10-2010 om 13:14

Naar het vo

ik zou ook zeggen, naar het VO. Mijn zoon heeft eigenlijk ook groep 8 overgeslagen en is dit jaar gestart op het VO. hij doet nu VMBO-Basis met LWOO en haalt prima cijfers. Heeft het ook prima naar de zin. Is ook een lange kleuteraar, maar nu dus toch een jaar "eerder" naar het VO gegaan. Ik denk dat nu er echt uitkomt wat er in zit!

ishtar

ishtar

07-10-2010 om 09:00

Dank

voor de reacties!
Ik ben nogal eigenwijs als ik iets vind, en heb het wel nodig om af en toe mijn mening te toetsen, zeker omdat het best mogelijk is dat ik in de tegenstand ga omdat het 'weer iets is dat toch anders moet dan we hadden afgesproken/besproken' En dan mis ik mogelijk iets dat toch beter zou kunnen zijn.
Maar ik ben blij dat de meesten er net zo over denken als ik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.