Yvette
12-11-2008 om 17:16
Wat is de gangbare hoogte schoolmeubilair groep 3?
Hallo!
Mijn zoontje zit in groep 3 en heeft een tafel en stoel met code roze samen met nog 2 meisjes in de klas. Alle overige kinderen hebben code geel (hoger). Ik verbaas me daar over. Is hij nou echt zo klein voor zijn leeftijd, of zijn de andere kinderen zo lang? Hij is 122 cm en 6,5 jr.
Annet
12-11-2008 om 19:04
Niet klein
Mijn zoon (aug 6 geworden) is nu 123 cm. Bij de start van groep 3 is de hele klas gemeten om de hoogte van het meubilair te bepalen.
Ruim de helft zit op de kleinste maat, minder dan de helft zit op een grotere maat. Hoe hoog dat precies is, weet ik niet. Die codes zeggen me niets.
Zoon hoort bij de grootste kinderen van de kleinste maat (volg je het nog?). Er zijn ook nog 2 kinderen extreem klein. Ik weet niet of er voor deze kinderen apart meubilair is.
Zoon is volgens de groeicurves net wat langer dan gemiddeld.
SuzanneB
12-11-2008 om 20:40
Goed zitten is belangrijk
Het lijkt mij niet zo van belang om je af te vragen of jouw kind nou groot of klein is in vergelijking tot zijn klasgenoten. Van meer belang is de vraag of jouw kind een tafel/stoel heeft die bij hem (en zijn lengte) past.
Heb je al eens aan de leerkracht gevraagd hoe de kleur van het meubilair bepaald wordt? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een paar kinderen aan roze moeten zitten omdat er geen geel of rood beschikbaar is! Het moet wel passen, en als het meubilair te groot/klein is voor jouw kind dat moet de school er maar voor zorgen dat er een passend setje voor hem komt. Meubilair moet worden aangepast aan het kind, niet andersom. Ook gedurende het schooljaar, als een kind hard is gegroeid, moet het aangepast worden. Vraag hier eens naar in het 10-minutengesprek!
We weten toch allemaal hoe belangrijk goed zitten is voor een mens (en zeker een mens in de groei!)
groet, Suus
mar
13-11-2008 om 11:30
Passen
Ik sluit mij aan bij de vorigen. Wat maakt het kleurtje uit, als het maar past. En behalve lengteverschillen heb je ook kinderen met lange of korte benen.
Bij ons zijn er verschillende maten en is het streven dat de kinderen met de voeten bij de grond kunnen als ze op de stoel zitten. Dat lukt niet voor alle kinderen, er zijn er een paar bij in de maat 'kabouter', maar voor de rest wel. De kleinsten schelen twee koppen met de grootsten en zitten op de kleinste stoeltjes binnen de school beschikbaar.
Knutselkei
13-11-2008 om 19:04
Passen is belangrijk
inderdaad,
Als je zoon goed zit maakt het niet uit welke code.
Kijk eens hoe hij zit als je in de klas bent. Kan hij gewoon goed met platte voeten op de grond? Dan zit hij goed.
dochter is altijd veruit de langste geweest maar moest toch op een kleinere stoel in 1/2 omdat de andere ouder waren. Daar heb ik echt wat van gezegd, ik vind de passenheid 1000 x belangrijker dan de leeftijd.
T grietjes zat dubbelgevouwen met dr benen terwijl andere niet bij de grond konden. Nu is het al jaren ook op lengte. De tafels zijn verstelbaar.