Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Astrid

Astrid

16-05-2010 om 19:13

Wat is beter: gr. 3 of gr. 4 overdoen?

Net voor de mei vakantie heeft juf nog even de huidige school scores van dochter doorgegeven. Nu eind gr. 3 zit ze nog steeds op AVI niveau 0, scoort nog steeds een E op spelling en snapt momenteel niks meer van de woordjes waar ze mee bezig zijn. Volgens juf is ze gewoon afgehaakt. Ze doet nu alleen voor de lol mee. Ze kan het niet meer bijhouden. Verder heeft ze een verschrikkelijke hekel aan lezen. Toch gaat ze gewoon over met deze giga achterstand. Rekenen doet ze nl. goed en haar werkhouding is uitstekend. Haar werkjes heeft ze altijd keurig op tijd af. Ook haar taalwerkjes heeft ze altijd binnen de tijd af. Alleen zijn die altijd volkomen fout, maar ze denkt zelf dat het helemaal goed is.

Ik denk dus zelf dat ze met een enorme achterstand naar groep 4 gaat. Ik kan het me niet voorstellen dat ze het gaat redden in groep 4. Kind heeft daarnaast zeer grote problemen als er druk op haar gelegd wordt. Dit uit zich door verschrikkelijk te gaan bokken in de klas, met dingen te gaan gooien in de klas of heel hard te gaan huilen. Kind loopt bij de psycholoog daarvoor, maar er is niets uitgekomen.

Ik zou haar zelf groep 3 willen overlaten doen. School wil daar niks van weten. Dochter heeft overigens een onlangs gemeten iq van 125, dus eigenlijk zou ze bovengemiddeld moeten score.

Wat is wijsheid? Gewoon laten overgaan naar groep 4 en dan de achterstand nog groter maken en dan gr. 4 overdoen? Of nu aandringen op gr. 3 overdoen? Of zal ze de achterstand weg kunnen werken in gr. 4 en uiteindelijk ook voor taal bovengemiddeld kunnen scoren? RT krijgt ze overigens niet in gr. 4 (is nu al gezegd). Er zijn nl. veel slechtere kinderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roco

Roco

16-05-2010 om 20:09

Groep 3

In dit geval zou ik denk ik voor groep 3 kiezen. De IQ-score van 125 zegt dat ze het zou moeten kunnen en dat het dus zin heeft om een jaar te doubleren. Als ze een (veel) lagere IQ-score had gehad dan moet je je afvragen of zittenblijven zin heeft.
Het lezen is zo'n belangrijk onderdeel en werkt behoorlijk door in de andere vakken. Het lijkt me heel frustrerend als ze door de moeilijkheden met taal en lezen ook de rest niet meer bij kan houden.
Wel zou ik vragen aan de onderzoeker (van de IQ-test) wat zij (of hij) adviseert en of er misschien sprake is van dyslexie of een ander leerprobleem. Als ze in groep 3 blijft moet ze wel voldoende uitdaging krijgen op rekengebied.
Succes bij het nemen van deze moeilijke beslissing

dihanne

dihanne

16-05-2010 om 20:14

Nu rt!

Beste Astrid,

Moeilijk, ik kan me voorstellen dat je zit te dubben. Als ze met veel vakken wel op niveau is, en erg slim, dan lijkt groep 3 overdoen mij niet zo'n goed plan. Gaat ze zich dan niet vervelen? Ze heeft nu moeite met het reguleren van haar gedrag bij druk, maar soms is dat ook moeilijk bij verveling.

Dit is duidelijk een punt waar je mee verder moet, en misschien kost dat wat tijd.

Wat ik NU zou doen als ik jou was, is RT.

Als je dat financieel kunt dragen, zou ik onmiddellijk een goede RT'er zoeken. Onze dochter heeft bij de RT'er heel snel en goed leren lezen. Echt een wonder. Zo'n doorbraak gun ik jouw dochter ook!

sterkte,
Dihanne

Puck

Puck

17-05-2010 om 09:04

Dyslectie?

Je dochter is nog jong, maar heb je al eens in de richting van dyslectie gedacht? In dat geval is doubleren weinig zinvol en is het misschien aan te raden om in die richting te gaan testen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.