Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2010 om 21:49

Wat een tegenvaller

Ik begin nu toch te balen van het gepingpong met mijn dochter.
Ze doet erg haar best op school en steekt er op bepaalde vlakken bovenuit in haar klas. Tijdens het hele schooljaar is er dan ook gesproken over de mogelijkheid om versneld naar een hoger niveau te gaan. Een paar weken geleden kwam het verlossende woord eruit: je mag naar niveau 4. Iedereen blij, kind berekende hoeveel tijd haar opleiding nog gaat kosten... er was alleen nog een gesprekje met de opleidingsmanager en dan was het klaar. Laat dit 'gesprekje' nou betekenen dat 'je mag naar niveau 4' van de baan is! Ik ben er eigenlijk heel erg boos over. Qua niveau zou ze het aankunnen, ze willen haar alleen een half jaar langer in niveau 3 vasthouden om haar beter te begeleiden bij het plannen van haar werk. Dat is niet haar sterkste kant. Maar jongens... dat wisten ze een paar weken geleden toch ook al?!
Zou het uitmaken als ik me er mee ga bemoeien? Ze is 19.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

07-07-2010 om 21:54

Nou....

Ik weet niet of het zin heeft,maar niet geschoten is altijd mis.Vraag je dochter of ze het wil,jouw bemoeienis.Ik merk wel dat werkelijk alles bij leerlingen van rond de 18 volledig buiten ouders omgaat...
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2010 om 21:56

Oh ja

Toen de mentor een paar weken geleden het licht op groen had gezet, had ze er bij verteld dat ze er slapeloze uurtjes van gehad had. Ze vroeg zich af of ze goed deed aan dit besluit, juist vanwege het feit dat dochter op gebied van plannen een probleem heeft. Maar, was de conclusie, dat probleem hoort nu eenmaal bij je, of je nu in 3 of 4 zit. Dus vooruit met de geit. Ik vrees dat die twijfel haar nu toch weer parten heeft gespeeld, waardoor de opleidingsmanager de ruimte kreeg om het plan af te blazen.

reina

reina

08-07-2010 om 07:04

Gesprek

Als je dochter het ook wilt zou ik het er op wagen. Maar het ligt aan de opleidng of ze met je in gesprek willen zonder teveel gezeur, bij mijn zoon op het mbo vonden ze het belachelijk als ik ergens voor belde, 'hij is al 16 geweest, dus hij kan het zelf regelen', "nee, mijnheer dat kan hij niet, dus ik bel", maar je moet wel mondig zijn (en beleefd blijven....,) anders wordt je afgescheept. Geldt trouwens niet voor elk mbo.

Aannemen mbo gesprek

Nou ik dacht ook dat dat aannemen op mbo een fluitje van een cent was...je hebt dat en dat niveau en gaat dus naar dat en dat niveau. Oudste heeft g.l dus zou naar mijn idee automatisch naar niveau 4 gaan...Dus stuurde ik dochter gewoon alleen naar haar toelatingsgesprek....Nou,ja met vriendin. Ik was al verbaasd dat moeder van vriendin daar kwam (met auto,meiden met de fiets zelf),maar vroeg ook niet door. Achteraf blijkt dat een heleboel klasgenoten helemaal niet aangenomen zijn! Of op lager niveau...Of ze moesten nog maar goed nadenken of ze deze opleiding wel wilden etc. Ik schat dat ong. de helft van de klas niet is aangenomen op de opleiding van hun keuze...bij dat eerste gesprek. Het schijnen pittige gesprekken geweest te zijn...Je moest écht motiveren waarom je deze opleiding wilde en wát wilde je ermee en waarom en hoe dacht je dat aan te pakken etc. Nou zie ik dat dochter nog wel doen....die is wel goed in zulke dingen. Maar haar vriendin had dus moeder meegenomen en achteraf hoorde ik dat héél veel pubers een ouder bij zich hadden (schaam,schaam,schaam, ik had geen idee dat dat nodig was). De pubers die afgewezen waren moesten alsnog op een tweede gesprek komen én een schriftelijke motivatie schrijven hoorde ik. En uiteindelijk is er na een aantal gesprekken nog een flink aantal niet aangenomen of op een lager niveau en moeten ze daar maar bewijzen dat ze niveau 4 aankunnen.
Of je meemoet weet ik niet, ik vindt dat persoonlijk ook niet 'getuigen' van een puber die dat zelfstandig kan...snap je wat ik bedoel? Maar dat het niet eenvoudig is daarvan ben ik overtuigd. Ik denk dat je dochter geen twijfel moet laten blijken en moet aandringen op nog een gesprek en zo overtuigend het moet brengen alsof ze zeker is....Niks geen getwijfel,ze kán het! En ze wíl het! Volgens mij is dat de beste houding...tenminste dat begreep ik van ouders die kinderen hadden die op herhaling moesten, die hebben echt thuis zitten oefenen als ware het een sollicitatiegesprek.
groeten albana

Baas knecht

Jemig, wat een naar type onderwijs is dat MBO toch. Nou ja, onderwijs, het lijkt wel een baan zonder vast contract waarin je voortdurend afhankelijk bent van de nukken van je baas of de mensturatieciclus van je afdelingschef.
albana "Ik schat dat ong. de helft van de klas niet is aangenomen op de opleiding van hun keuze...bij dat eerste gesprek. "
En dan? Naar een opleiding die niet van je keuze is want daar ben je volgens de bazen wel gemotiveerd voor? Dat kan toch niet waar zijn?
Groet,
Miriam Lavell

Lager niveau

Nee, dan nemen ze je wel aan...alleen op een lager niveau dan je zou kunnen volgens je diploma.....Beetje raar ja, vond ik ook.Of ze nemen je helemaal niet aan en adviseren je om een ander mbo school te zoeken of ze laten je dus terugkomen op herhalingsgesprek met daarbij de eis dat je je beter motiveert. Het schijnt ook heel normaal te zijn deze manier...Ik hoorde zelfs een ouder met een dochter die niveau 2 gaat doen, koksopleiding dat ze alle nadelen van het kok zijn opnoemden en zeiden dat is vast niks voor jouw....Je moet altijd werken als iedereen vrij heeft en met met feestdagen etc. Om zo te peilen of dochter wel goed had nagedacht over haar keus.
Misschien heeft het er mee te maken dat veel mbo-ers na 1 of 2 jaar weer opnieuw met een andere opleiding beginnen omdat het toch iets anders is dan ze dachten? (Hoor ik ook regelmatig) Of de opleiding tegenvalt...?
Wel lekker als je puber verbaal niet zo sterk is heb ik al gedacht...(ppfff was zelf opgelucht dat die van mij dat wel zijn) Dan zit je er maar mooi mee...
groeten albana

Tja

albana:"Misschien heeft het er mee te maken dat veel mbo-ers na 1 of 2 jaar weer opnieuw met een andere opleiding beginnen omdat het toch iets anders is dan ze dachten? (Hoor ik ook regelmatig) Of de opleiding tegenvalt...?"
En doen die lln dat omdat ze dat willen of omdat ze structureel negatief benaderd worden, de lessen uitvallen, de opleiding onduidelijk is?
Groet,
Miriam Lavell

Geen idee

En doen die lln dat omdat ze dat willen of omdat ze structureel negatief benaderd worden, de lessen uitvallen, de opleiding onduidelijk is?

Geen idee...maar we hebben het hier (tenminste ik) wel over de best presterende mbo-opleiding van Nederland!!
Qua lesuren/uitval (dus bijna niet), qua aantal beginners/geslaagden en qua opleidingsniveau en begeleiding.
Dus dan moet de rest nog veel erger zijn........

Onduidelijke opleidingen...ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen...volgens mij leid een groot aantal al op voor banen die er niet eens zijn of minimaal, of waarvoor je minimaal hbo moet hebben wil je aan de bak komen. Heb met dochter héél wat opleidingen afgelopen (ook andere dan deze) en echt een heleboel leiden op tot zeer 'vage' baantjes waarvan ik me afvraag of die uberhaupt wel bestaan. Zo kwam ik er zelf b.v. achter dat er ook meerdere opleidingen bestaan die opleiden tot 'assistent' van mijn eigen beroep. Nou er zijn al bijna geen banen in mijn beroep (bezuinigingen) en wie ontslag neemt, daarvoor komt vrijwel geen vacature (natuurlijk verloop je kent het wel) laat staan dat ze assistenten aannemen, hahahah! En wel een erg geliefde opleiding die voor assistent en ook voor mijn eigen beroep. Dochter moest al een informatiepakket ophalen en zag dat er 2 volle klassen waren voor die opleiding! Nou zijn er misschien in deze hele omgeving zo'n 15 werkplekken voor dit beroep en dan komen er dus jaarlijks zo'n 60 afgestudeerden van school voor die 15 baantjes...en dan dus nog al assistenten...

Misschien speelt dat mee dat ll-en gaandeweg erachter komen dat je niets kan met die opleiding, in ieder geval geen baan vinden en dat ze daarom stoppen?
En dan praat ik nog niet eens over de leuke opleidingen die vooral leuk zijn als je op school zit en waarna je écht helemaal nooit een baan kan vinden...Heb er verschillende gezien. Bij 1 opleiding vroeg ik concreet wát kun je voor baan krijgen met deze opleiding...uehm,euhm, je kon zelf een (muziek)winkel beginnen (ja toedeloe).........
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2010 om 14:25

Ach..

Ze was gister echt terneergeslagen door deze toestand. Ik vind het echt rot voor haar. Ik vroeg me in bed af waarom ze het niet omgedraaid hebben. Laat haar maar op niveau vier zien dat ze het kan en zo niet dan terug naar 3. Ook een nare ervaring, maar nu laten ze zien dat ze totaal geen vertrouwen hebben in haar wil om te slagen. Terwijl ze haar aan de andere kant de hemel in prijzen om haar goede inzet, haar werk, enz..
Albana, ik vind eigenlijk ook wel dat ik mij er niet mee moet bemoeien, omdat ze al 19 is. Ze zegt dat ze alles heeft gezegd wat ik ook zou zeggen. Dit is weer zo'n voorbeeldje van dat het moeilijk is om toe te moeten kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2010 om 14:33

Mbo

Wat ik vervelend vind aan het huidige systeem is dat je op het VO al een keus moet maken, daarmee weer een keus moet maken op het beroepsonderwijs om tijdens het beroepsonderwijs erachter te komen dat je net niet in de richting zit die het beste aansluit op wat je eigenlijk zou willen worden.
Mijn jongste dochter is, naast gebrek aan inzet, op de HAVO gestrand omdat ze vakken gekozen had die ze totaal verkeerd ingeschat had. Dat demotiveerde heel erg. Vroegâh kon je kiezen uit de wiskunde of de handelsrichting. Zeker weten dat zij de wiskunde kant gekozen zou hebben, nu moest ze zich in beiden verdiepen en dat ging haar buitengewoon slecht af.

Vo extra vakken

Hier mag je op het v.o. wel extra vakken erbij doen die niet in je pakket horen.Je doet dus je eigen pakket (richting in geval van dochter zorg) de verplichte vakken inclusief het sectorvak en zo kom je aan het aantal vakken waarin je examen doet. Daarnaast doe je 1 of 2 extra vakken van een andere richting die je érbij doet. Je hebt er gewoon les in...en doet er ook examen in. Mocht je voor die extra vakken een onvoldoende halen/staan dan ben je toch geslaagd met de andere vakken. Dochter (ook nog twijfelachtig) heeft handel en economie erbij en wiskunde...
Dat is genoeg om ook nog een héél andere richting op te willen/kunnen...Voor die beiden ook geslaagd. Dus ze kan nu méér kanten op dan met alleen zorg, omdat voor veel vervolgopleidingen die 2 verplicht zijn om te hebben. Voorzover wij vervolgopleidingen hebben bezocht (en die waren erg verschillend qua richting..) kon ze op allemaal aangenomen worden, waarbij een groot aantal dus dankzij die extra vakken (sommigen was wiskunde verplicht, anderen economie en handel).
Dochter heeft die extra vakken alleen maar gedaan omdat wij dat wilden...pubers zijn uit zichzelf nooit zo werklustig om zich extra werk op de hals te halen als dat niet nodig is.Maar soms zijn pubers dan nog wel zo verstandig om met de nodige zuchten en steunen dan toch te doen wat de ouders per sé willen.....(mentor was er mee eens,die vondt ook dat ze dat makkelijk kon).
En pas met de open dagen zag ze het nut van die extra vakken zelf ook in...Nu is ze blij dat ze ze gehaald heeft...het geeft haar toch meer mogelijkheden qua richting...
groeten albana

Misschien niet duidelijk

Misschien ben ik niet duidelijk......? Dochter heeft nu dus de verplichte én de sectorvakken van 2 richtingen ,in 1 diploma...Namelijk zorg en handel/economie. Dus die keus hoéf je nog niet zo standvastig te maken...Tenminste op haar school niet. De andere vo school alhier bied die mogelijkheid nog niet. Die willen het wel dit jaar ook gaan invoeren heb ik gehoord (die mogelijkheid voor extra vakken). Er waren zelfs kinderen die in de 3de overstapten van voschool omdat ze nog onzeker waren van hun keuze en extra vakken erbij wilden doen....en dat op hun voschool niet kon.
Zo duidelijker?
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2010 om 14:31

Schriftelijk?

Kaaskopje, is het een idee dat je dit schriftelijk doet (per email)? Of tenminste: je dochter dan he. Dan kun je flink souffleren, heb je wat op schrift en hoef je de confrontatie niet aan.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2010 om 20:47

In die richting gaan mijn gedachten ook. Maar wel alleen als mijn dochter dat wil. Het is haar school, zij moet zich er prettig voelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.