Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wanneer stap je over naar een andere school?

Mijn twee kinderen zitten op de basisschool hier in de buurt. Alle kinderen in de straat gaan er heen, de rondleiding was prima, geen fratsen, degelijk onderwijs met extra aandacht voor theater en beeldende vorming... dachten wij. 
De kleutertijd was prima. Kleuters mogen kleuter zijn en willen/kunnen ze meer, dan was daar oog voor. Beide kinderen hebben fijne juffen gehad. 

Toen kwam groep 3/4 waar kind 1 2 jaar lang een prutjaar qua onderwijs heeft gehad. Een juf die geen stap meer zet dan wat de methode voorschrijft. Waar veel kinderen met een voorsprong zitten maar waar niks mee gedaan werd. Ik werk zelf ook als leerkracht dus ik weet hoe het ook kan. Heb gesprekken gehad met juf, met IB, zelfs directie aangeschreven dat ik het van de zotte vond dat er geen verrijkingswerk aanwezig was (woorden van de juf) met een populatie als op onze school. Het bleek dat juf even naar de rekencoordinator had moeten lopen. Het is er wel. Een klein voorbeeld, maar ik heb twee jaar op mijn handen gezeten. Kind vond juf overigens heel lief. Maar ze heeft er op cognitief of persoonlijk vlak geen zier geleerd. 

Kind 2 zou bij een geweldige juf komen maar zij is naar een andere school gegaan. Ik kwam haar privé wel eens tegen, dus eenmaal weg daar kreeg ik het hele verhaal te horen (juffen onder elkaar). Ze trok het niet meer om met collega's te moeten werken die liever lui dan moe zijn en om van de directie!!! te horen dat zij niet zo veel moest doen. Want dan steken de anderen mager af. Is nu blij op een andere school. 

Gelukkig kwam kind 2 toch bij een geweldige juf, die met ziel en zaligheid werkt en veel leuke maar leerzame dingen met ze doet. 

Kind 1 had ondertussen een leuke nieuwe juf. Jong, onervaren maar iemand die er echt zin in had. Kind fleurt op, veel positieve ouders. Helaas viel juf uit, en is er nu een vervangster die in weekbrieven de hemel in wordt geprezen, zoooooo fijn dat die juf er is. Ik hoor echter klachten van andere ouders en toen ik er bij dochter naar vroeg (ze vertelt niet meer zo veel) bleken de geruchten idd te kloppen. Kinderen worden omgekocht met traktaties als ze goed werken, de gang netjes houden. Ik vind dat echt bizar!

Als je een boek uit de boekenkast wil lezen mag je hem niet aanraken want dan moet je het boek pakken en lezen. Blijkbaar heeft deze juf nooit van het lezen van de kaft gehoord? Dochter heeft er iets op gevonden want ze ruilt gewoon haar boek met een ander en dan zit je er niet mee. Die traktaties vindt ze ook prima (goh) alleen mag je echt nooit praten en is juf vaak boos. Juf legt niet uit, "je moet gewoon op Snappet werken" en als ze klaar zijn mag je tekenen. Ik word echt kniftig van zoveel pedagogische en didactische onkunde. Maar ik heb na 2 jaar de vorige juf mijn etiket als zeikouder al lang binnen.

Tijdens het schoolreisje heb ik mogen ervaren hoe alle juffen op hun kont in een kringetje zaten te beppen. Niet even het park rond, niet even sfeer proeven bij de groepjes, geen dolletjes met de leerlingen. Deze school is echt niet wat ik verwachtte. 

Maar ja. De kinderen zitten wel in leuke klassen. Hebben er nu geen hinder van. Hebben daar hun vriendjes. Ze leren makkelijk, dus dat kind 1 nu echt een juf treft die ze alleen laat werken en nauwelijks iets uitlegt overleven ze wel. 

Ik kijk halsreikend uit naar de formatie van volgend jaar. Hopelijk krijgt kind 1 eindelijk voor langere tijd een capabele leerkracht. Maar je mag toch verwachten dat directie daar op aanstuurt? 

Wat zouden jullie doen? Accepteren of toch een kwalitatief betere school uitzoeken (ondanks het verdriet dat mijn kinderen zouden hebben)


Lastig want je weet ook niet of het op een andere school beter gaat. Ik zou in ieder geval de formatie even afwachten. Orienteren bij andere scholen kan natuurlijk altijd.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

05-06-2022 om 19:04

Het klinkt inderdaad niet echt als een fijne school, maar ik zou denk ik toch blijven als de kinderen het eigenlijk prima hebben. Het hangt misschien ook een beetje af van in welke groep ze zitten. Maar wat ik lees worden de kinderen er ook niet per se minder van. Zou het op de lange termijn veel uitmaken denk je als ze wel die verrijking/extra uitdaging zouden krijgen? Of komen ze er zo ook wel? Aan de capaciteiten van de kinderen zelf ligt het niet zo te lezen en als het niveau van de groepen verder vrij hoog is dan scheelt dat denk ik toch ook wel wat. Het onderwijsaspect is wel belangrijk maar ik vraag me op de basisschool ook wel af hoeveel het daadwerkelijk uitmaakt. Als ze goed in hun vel zitten op school en een leuke klas hebben, is dat ook heel wat waard. 

Ik zou inderdaad ook meer verwachten van school en directie maar mijn eigen ervaringen zijn ook mwah. Op onze school is ook vrij veel aan te merken maar daar zijn de leraren die we tot nu toe gehad hebben weer helemaal top. Een slechte leraar er nog bovenop zou hier wel de druppel zijn.

Zou je kinderen gelijk naar een andere school sturen, als ze nu geen goede uitleg krijgen kunnen ze daar hun hele leven last van krijgen, want juist op de basisschool leer je natuurlijk de basisvaardigheden.

Als ze het naar hun zin hebben en goede resultaten halen ondanks de juffen dan zou ik ze denk ik laten zitten. 

Ik zou ze op deze school laten en proberen me minder druk te maken. De basisvaardigheden pakken ze makkelijk op en dat is wat uiteindelijk telt bij de keuze voor het vervolgonderwijs. Ze komen dus echt wel op het goede niveau terecht, ook zonder verrijkingslessen.
Een fijne basisschooltijd is óók heel belangrijk namelijk. En de kinderen hebben het naar hun zin, zeg je. Ze hebben al hun vriendjes daar. Bovendien: het is nou ook weer niet een slechte school, het is gewoon geen heel goede school.

Jammer, maar ik sluit me aan bij de rest. Als je kinderen het nu naar de zin hebben met een leuke klas zou ik het zo laten. Dat is ook heel wat waard (zeg ik uit ervaring). 

Zelf hebben wij ook ervaringen die jij omschrijft over je school (geen extra leermateriaal inzetten terwijl het er wel is, heel strenge regels m.b.t. futiliteiten) met het verschil dat onze oudste ook nog eens weinig aansluiting had met andere kinderen op school. Niet dat hij gepest werd ofzo, maar ook niet echt vriendjes en hij werd bijna nooit uitgenodigd op een kinderfeestje bijvoorbeeld. 

Anders doe je je kinderen op een buitenschools clubje voor extra verrijking, muziekles of beeldende lessen bijvoorbeeld, of het NJN (biologieclub) Of in de zomer een leuk kamp voor als je het kunt betalen. 

Ik heb mijn kinderen wel op zo’n school gelaten omdat ze het allebei erg goed naar hun zin hadden. Was dat niet zo geweest dan had ik wel gewisseld. En ik heb steeds aan de bel getrokken en zelf veel mee geholpen.
Naderhand heb ik wel mijn vraagtekens gehad. Dochter was nooit uitgedaagd en had dus helemaal niet geleerd dat  je ook fouten kunt en mag maken. Dit heeft haar wel opgebroken op de VO. Ik weet natuurlijk niet hoe dat was geweest als  ze op de basisschool t wel had geleerd.Daarom zou ik wel aansturen op verrijking en pluswerk. 

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

05-06-2022 om 20:08 Topicstarter

Knutselkei schreef op 05-06-2022 om 19:58:

Ik heb mijn kinderen wel op zo’n school gelaten omdat ze het allebei erg goed naar hun zin hadden. Was dat niet zo geweest dan had ik wel gewisseld. En ik heb steeds aan de bel getrokken en zelf veel mee geholpen.
Naderhand heb ik wel mijn vraagtekens gehad. Dochter was nooit uitgedaagd en had dus helemaal niet geleerd dat je ook fouten kunt en mag maken. Dit heeft haar wel opgebroken op de VO. Ik weet natuurlijk niet hoe dat was geweest als ze op de basisschool t wel had geleerd.Daarom zou ik wel aansturen op verrijking en pluswerk.

Dit is exact waarom ik verrijkingswerk belangrijk vind. Dat uitstroomniveau geloof ik wel. Maar ervaren dat je ook wel eens ergens moeite voor moet doen, ervaren hoe het is om fouten te maken en dat het niet erg is om fouten te maken ... dat heeft zeker mijn dochter echt nodig. 

Maar ik neig zelf ook naar blijven, vanwege het sociale aspect. Nu na die verhalen over de nieuwe juf ging ik toch weer twijfelen. 

Mijn kinderen zaten ook op zo'n soort school. Dat team was ontzettend blij en tevreden met zichzelf en die hielden elkaar allemaal de hand boven het hoofd. Intussen lieten ze allerlei steken vallen. Geen enorm heftige dingen maar van die dingen dat je denkt: ik heb wel eens een boek gelezen en ik weet dit wél, hoe kan het dat jij dat niet weet? Over onderpresteren bij hoogbegaafdheid bijvoorbeeld, dat bestond volgens de leerkracht niet. Ik heb dat om dezelfde redenen als jij laten gaan. Ze gingen graag naar school. Ze leerden gemakkelijk en ik was niet zo bezig met prestaties. Maar toen mijn oudste, ooit versnelde, kind in groep 7 in de problemen kwam omdat haar eveneens versnelde beste vriendin bleef zitten, brokkelde binnen een paar maanden álles af. Ze werd gepest, kwam niet meer tot leren, was heel ongelukkig. Toen ik echt intensieve gesprekken ging voeren met school over hoe het verder moest, werd al heel snel duidelijk dat daar helemaal níks van ging komen. De probleemanalyse kwam totaal niet overeen dus toen was snel duidelijk dat ze daar weg moest. Ik heb haar toen laten testen, ze bleek HB (dat was een verrassing voor school, ze vonden haar niet geschikt voor de plusklas want ze kreeg haar gewone werk niet eens af) en zij is toen naar de Leo (hoogbegaafdenonderwijs) gegaan. Mijn jongste heb ik daarna ook van school gehaald. Ik wist: als die in de bovenbouw komt, gaat het net zo, met nog extra gedragsproblemen als toetje. Achteraf 'had ik eerder moeten handelen', maar ja, dat is ook zo betekenisloos. Ik vond het ook enorm lastig om mijn kinderen uit hun vertrouwde sociale omgeving te halen omwille van geklungel wat verder geen grote gevolgen heeft, tot het dat wél had dus. Mijn dochter heeft uiteindelijk op de Leo groep 7 'overgedaan' (daar boden ze gewoon onderwijs op het eigen hoge niveau) simpelweg om sociaal-emotioneel weer op krachten te komen voordat ze naar de middelbare school zou moeten. Jongste (ook HB getest) is naar de Vrije School gegaan. 

Op onze 'eerste' school was uiteindelijk veel meer aan de hand. Na ons vertrek zijn daar heftige conflicten uitgebroken tussen het bestaande team samen met een groep meelopende ouders en de nieuwe directeur die er de bezem probeerde door te halen. Die (toch al kleine) school heeft dat niet overleefd. Een derde van de ouders haalde toen hun kinderen van school en instroom is er dan natuurlijk ook niet meer. Twee jaar later moest hij dicht. Mijn jongste had er uiteindelijk niet eens groep 8 meer kúnnen doen. 

Ik weet niet zo goed wat ik je zou aanraden. Ik vind jouw bevindingen nog heel wat serieuzer dan de mijne in die voorfase. Of jij zíet het gewoon allemaal, en ik die eerste jaren niet. Dat kan ook nog. Wat ik je in ieder geval wil meegeven: wacht niet tot groep zeven! Als je kind dan slecht in haar/zijn vel komt te zitten, hebben ze een slechte startpositie voor de middelbare school. Mijn oudste heeft echt tijd nodig gehad om haar zelfvertrouwen weer op te krikken. Neem dus in ieder geval op zijn laatst in groep zes een besluit. Dan heeft het kind nog twee jaar op een andere school. 

Hoe lang je kunt wachten, hangt natuurlijk ook af van wat eventuele leerachterstanden voor je kind betekenen. Mijn oudste was op de Leo heel snel weer op haar eigen niveau (uitgestroomd naar VWO en nu examen gedaan) en de jongste scoorde altijd A/A+. Zij hadden weinig nodig, zeg maar. Ik ben helemaal niet van het puur op prestaties sturen maar kinderen die niet op het niveau zitten waar ze 'passen', dat komt natuurlijk ook niet goed. Mijn oudste zakte helemaal weg doordat de leerkrachten steeds minder van haar gingen verwachten. Ze wilden haar niet 'pushen' en vonden dat 'zielig' want ze kreeg haar werk niet af en zat naar het plafond te staren. Maar ze ging weer helemaal áán toen er op de Leo serieus moeilijk werk op haar bordje werd gegooid. Ik vraag me echt wel eens af of mijn dochter op de eerste school een VWO-advies zou hebben gekregen, terwijl zij dus op het gymnasium echt een hele goede leerling is en precies weet wat ze wil, namelijk natuurkunde sturen. Een verkeerde inschatting in groep 8 zou haar koers enorm hebben kunnen veranderen. 

Ik zou dus mijn intuïtie als moeder en zeker ook jouw intuïtie als leerkracht volgen. Je kunt zelf verder vooruit kijken dan je kind en als je 'weet' dat het spaak gaat lopen, handel dan. Wat ook helpt: niet (alleen) kiezen tégen de 'slechte' school maar vertrouwen krijgen in een nieuwe! Mijn kinderen zijn uiteindelijk naar twee verschillende scholen gegaan, omdat ik zag dat ze iets anders nodig hadden. Mijn oudste wílde van school, want die had het er helemaal niet meer fijn. Maar voor mijn jongste lag dat anders. Die wilde eigenlijk helemaal niet weg, maar toen hij eenmaal één keer was wezen kijken op de nieuwe school, zag hij het wel zitten en toen hij er eenmaal op zat, heeft hij nooit meer omgekeken. Hij heeft het heel erg naar zijn zin gehad op de Vrije School en verlangt daar, inmiddels in VWO4, eigenlijk nog altijd naar terug. 

Tja van een afstandje is dat moeilijk te bepalen, maar wij zijn na 4 vervelende schooljaren van gewisseld van school en hier ontzettend blij mee. Waar we ons eerst grote zorgen maakten hoe dit verder moest gaat het nu ontzettend goed en dat komt echt doordat ze nu op een goede school met goede medewerkers zit.

Kind had zelf het idee dat ze het prima had op haar vorige school, ze vond haar klas leuk en iedere juf lief. Wij hadden heel wat aan te merken op de school en medewerkers en zijn dus uiteindelijk gewisseld en kind heeft daarna flinke stappen gezet. En ook hier heeft ze het leuk, genoeg vriendinnen en vindt ze de juffen lief.

Het is spannend om te wisselen omdat je nooit zeker weet hoe het er op de nieuwe school aan toe gaat maar wij zijn zo blij dat we deze stap met/voor kind hebben genomen.

Wat lastig.

Een bijkomend probleem is dat het afhankelijk van waar je woont gewoon echt "slim pickings" is wat betreft leraren. Het is tragisch maar leraren waarvan bekend is dat ze niet goed functioneren worden hier alsnog door schoolbesturen overal geplaatst om gaten op te vangen, en ontslaan is bijna geen optie. Wisselen van school betekent dan ook niet dat je nooit meer een leraar als die van kind 1 gaat tegenkomen, al is de sfeer op deze school dus ook zodanig dat dit in de hand gewerkt wordt. Dat is echt ontzettend balen. 

Maar je kinderen zijn gelukkig. Zij willen niet weg. En wisselen van school kan heftig zijn op die leeftijd, vooral op sociaal vlak. Ikzelf zou het niet doen tenzij je echt het gevoel hebt dat ze vastlopen, en je kinderen uitdaging laten opzoeken in hobby's en naschoolse activiteiten. 

Laat ze daar. En stel je niet te veel voor van de invloed van dat verrijkingswerk straks op het VO. Als vwo-docent en afdelingsleider kan ik je vertellen: het maakt weinig uit. 

Hier beetje vergelijkbaar verhaal mbt verrijking. Mijn vierde, Dochter,  heeft 1 jaar (en 2mnd) gekleuterd. Daar had ze echt superjuffen. In groep drie had ze een juf die haar niet begreep en alleen iets kon met de moddenmootkinderen. Dochter werd echt depressief in dat jaar. We hebben toen even zitten twijfelen of dat voor haar wel de juiste school was. Maar aangezien haar zus ook bij die juf had gezeten en daarna leuke leerkrachten heeft gehad hebben we besloten het aan te zien. We hebben haar laten testen zodat ze in aanmerking kwam voor de bovenschoolse plusklas. Daar ging ze een keer per week heen op dinsdag, samen met nog twee klasgenootjes. In groep 4 en 5 ook weer hele leuke juffen. In groep 6 kwam ze bij een meester. Oudere man die van verrijking niet veel kaas gegeten had maar wat hij dan weer heel goed deed is haar leren dat ze niet zo perfectionistisch hoeft te zijn, dat ze fouten mag maken en heeft haar sociaal heel veel geleerd. Ach dachten we, dat jaartje, prima. Groep 7 krijgt ze weer een andere. En toen kregen ze hem nog een keer. Maar ondertussen was het zo’n hechte klas geworden, daar gingen we haar niet uithalen. 
Intussen zit ze in 1 VWO, het leren leren heeft ze ondanks plusklassen (in- en extern) alsnog moeten doen 😬. Ze gaat straks over met één zes, vier zevens, zes achten en twee negens. Helemaal prima 👍🏻. 
Overigens werd door de HB coach geadviseerd haar op een HB school te doen maar dat hebben we bewust niet gedaan. 
Ik werk zelf ook in het onderwijs (VO) en er zullen altijd leerkrachten zijn die minder presteren en leerkrachten die heel goed presteren. Op welke school je ook komt. 

Mijn middelste dochter (van vijf kinderen) hebben we wel van locatie laten wisselen. Ze lag niet lekker in de groep waardoor haar prestaties achter liepen bij haar vermogens. Ze zat eind groep zes op vmbo-b niveau. We hebben haar naar de andere locatie laten gaan en daar kwam ze bij een fantastische meester, ging met sprongen vooruit. Ze zit nu op TL (klas 2) en doet twee vakken op Havo. 

AlisonH schreef op 05-06-2022 om 21:36:

Laat ze daar. En stel je niet te veel voor van de invloed van dat verrijkingswerk straks op het VO. Als vwo-docent en afdelingsleider kan ik je vertellen: het maakt weinig uit.

Eensch 

En een maar: 
als je telkens je werk in een poep en een scheet af hebt en dan vervolgens niets te doen hebt ga je ahw ‘uit’. Als dat te lang duurt dan is het heel lastig om weer ‘aan’ te gaan. 
Mijn dochter leerde bij de plusklas heel veel andere vaardigheden. Reflecteren, computervaardigheden, betere ontwikkeling van de executieve functies enz. 

SuzyQFive schreef op 05-06-2022 om 21:59:

[..]

Eensch

En een maar:
als je telkens je werk in een poep en een scheet af hebt en dan vervolgens niets te doen hebt ga je ahw ‘uit’. Als dat te lang duurt dan is het heel lastig om weer ‘aan’ te gaan.
Mijn dochter leerde bij de plusklas heel veel andere vaardigheden. Reflecteren, computervaardigheden, betere ontwikkeling van de executieve functies enz.

Ik denk ook dat het vooral voor onderpresteerders een must is. Die lopen anders het risico het VWO niet te halen doordat ze afhaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.