Radeloosje
13-04-2010 om 18:41
Wanneer mag een school een nieuwe inschrijving weigeren?
Ik wil graag weten wanneer en op welke gronden een school inschrijving van een nieuw kind kan weigeren. Op de huidige school hebben ze gezegd onze dochter niet te kunnen bieden wat ze nodig heeft (conservatieve niet adaptieve school)en adviseren ze Leonardo onderwijs of vernieuwend onderwijs (montessori oid). We zijn toen met andere scholen in de buurt gaan praten (geen leo's maar vernieuwend onderwijs scholen), maar ook daar: ze moet naar het Leonardo! Dat verbaasd mij heel erg want ze heeft helemaal geen iq van > 130!
OP de huidige school kunnen ze niet bieden wat ze nodig heeft en we moeten dus iets anders, maar wat?! Kunnen scholen je kind idd weigeren, terwijl ze niet agressief is, geen leerachterstand heeft (wel een lichte voorsprong) en geen indicatie S(
O?
We worden zo verplicht naar een school 30 km verderop te gaan, terwijl ze daar volgens mij qua iq niet eens thuishoort of op de huidige school te blijven terwijl dat sowieso niet aansluit bij haar. Wat nu? Ik word echt radeloos en hoor graag adviezen.
Radeloosje
13-04-2010 om 23:19
Beetje cryptisch
ivm eventuele herkenning.
Even globaal dan maar: ze zit in groep 4, is getest. Niet HB, wel bovengemiddeld/begaafd dus een pientere meid. Heel mooi zou je zeggen, maar nu kan ze dus niet eens terecht op een school, lijkt het wel en daar zitten we toch mooi mee!
Oh ja, FYI Test wees ook uit dat ze meer uitgedaagd moet worden, al langere tijd onder haar kunnen heeft gewerkt en nu aan het 'afhaken' is. Van tester moesten we echt van school wisselen en ze adviseerde idd vernieuwende schoolmethoden. Verder: minder herhaling en meer 'ander lesmateriaal'. Huidige school geeft klassikaal les en that's it, tenzij je goed zelfstandig extra taken aan kan. Wij zijn dus op zoek gegaan naar een andere school. Maar nu lijkt het dat we veroordeeld zijn tot de oude school, want er is geen andere school die haar aanneemt! Vandaar mijn vraag: kan dit zomaar? En wat moeten we nu?
Radeloosje
14-04-2010 om 08:46
Uitstroom
Ik moet even grijnzen: geen uitstroom naar VWO! Idd, want die moeten qua iq overeenkomen. Op school zitten wel de zgn uitblinkers, die er hard voor werken en die mogen dan -zelfstandig- aan extra werk gaan. Maar pas als het reguliere (herhaal) werk af is. En daar zit m de crux. Mijn dochter vertikt het gewoon om dat soort werk op een normale manier te doen. Ze zoekt dan afleiding. School kijkt niet in die mate naar het kind dat ze het onderwijs op haar gaan afstemmen en dat gaan ze ook niet doen. Dat hebben ze al gezegd.
Je hebt gelijk scholen moeten een andere school zoeken voor het kind, maar dat staat volgens mij in een wetsontwerp of het gaat pas in met het volgende schooljaar ofzo, ik ben het even kwijt.
Ik hoopte idd ook op meer reacties, want volgens mij ben ik niet de eerste in deze situatie. (zal ook nog even in het forumarchief neuzen). Misschien ligt het aan de topictitel.
mamsavan2
14-04-2010 om 09:24
Radeloosje
Kan je de huidige school niet vragen je te helpen? Deze situatie heeft op onze school gespeeld met een HB kind. Ondanks grote inzet lukte het school niet om dit kind te bieden wat het nodig had, daar werd en wordt nu nog steeds aan gewerkt. Samen met ouders is toen contact gelegd met een school met ervaring op dit gebied en een al lopend programma. Mag ik vragen waarom je kind getest is? ( ik heb een kind dat volgens leerkracht nauwelijks uitleg en geen herhaling nodig heeft, maar dat allemaal wel doet en het prima vind. Ieder oudergesprek krijgen we de vraag:" geeft kind aan dat het zich verveelt, het saai vind", :"Nee, gaat graag naar school, zit lekker in het vel, vind het wel makkelijk, maar wat anders doen, neuh hoeft niet. School gaat kind nu uitdagen, kijken wat er gebeurd. )
mamsa
M Lavell
14-04-2010 om 09:27
Geen acceptatieplicht
R:"Maar nu lijkt het dat we veroordeeld zijn tot de oude school, want er is geen andere school die haar aanneemt! Vandaar mijn vraag: kan dit zomaar? En wat moeten we nu?"
Nou ja, zomaar. Er bestaat geen acceptatieplicht. Behalve voor openbare scholen (tot op zekere hoogte). Maar de scholen moeten wel voldoen aan hun eigen acceptatieregels. Op welke gronden wordt je kind geweigerd? Heb je die weigering op papier?
R:"Je hebt gelijk scholen moeten een andere school zoeken voor het kind, maar dat staat volgens mij in een wetsontwerp of het gaat pas in met het volgende schooljaar ofzo, ik ben het even kwijt. "
In het bo geldt dat scholen dat 8 weken moeten proberen. Maar bij geen succes stopt het. Maar die plicht ontstaat alleen als de school het kind kwijt wil. Is dat zo? Heb je dat op papier? Er is geen mogelijkheid om op basis van (bijna)HB kinderen van school te sturen. Handelingsverlegenheid kan alleen maar voor kinderen voor wie ander onderwijs beschikbaar is en dan met name speciaal onderwijs. Leonardoscholen zijn geen speciaal onderwijs. Je komt, vermoed ik zo, ook niet in aanmerking voor een vervoersregeling.
Heb je het probleem al voorgelegd aan de Leonardoschool? Ik denk dat de situatie verandert als je van hen op papier hebt dat je kind daar niet terecht kan. En ik denk vooral dat je in deze situatie jezelf moet beheersen. Lok bij de school uit dat ze je kind echt kwijt willen. Dat moet op schrift staan.
Is het een openbare school eigenlijk?
Groet,
Miriam Lavell
mamsavan2
14-04-2010 om 09:31
Sorry
'k had helemaal niet gelezen dat het wellicht een verplichting van school is om daarin te helpen.
mamsa
Moek
14-04-2010 om 10:38
Hier ook
Hetzelfde verhaal: kind dat tegen HB aan zit maar het net niet is. School is "stom en saai", maar heeft genoeg omhanden met aandachtvragers en zorgenkindjes (waaronder een broer van haar, dus ik durf niet veeleisend te zijn). Het stomme en saaie werk moet eerst af, dan pas krijgt ze verdiepingsmateriaal. Nou, dat doet ze dus niet.
Radeloosje
14-04-2010 om 23:15
Fijn al die reakties!
Het helpt me mijn gedachten te ordenen en alles te overzien. Ik kan niet op alle vragen al te uitgebreid ingaan, ben toch altijd een beetje huiverig voor herkenning.
Miriam, kan ik daarom jou prive e.e.a. mailen? Hoe werkt dat? (mail aan forumbeheerder ofzo?)
Moek: ik leef met je mee. Heel herkenbaar! Ben benieuwd of je ook overweegt van school te veranderen, voordat je kind echte gedragsproblemen krijgt en hoe jou dat vergaat.
Mamsavan2: Die van jou en mij zouden een beetje met elkaar moeten uitwisselen: de ene wat minder meegaand/gezeglijk, de ander wat meer
M Lavell
14-04-2010 om 23:26
Overstelpt met....
Ik zet niet graag mijn emailadres hier, want dan word ik overstelpt met mail.
Maar als jij de jouwe even meldt, dan kan ik je mailen.
Groet,
Miriam Lavell
Moek
15-04-2010 om 23:55
Gedragsproblemen
Ik verwacht geen gedragsproblemen, want dochter is zonnig en meegaand (soms iets té) en doet braaf het "stomme en saaie" werk. Eerlijk gezegd doe ik er weinig aan. Ja, ik geef haar af en toe een boek over het menselijk lichaam of sterrenkunde of zo cadeau, waar ze dan heel blij mee is. Ach, zelf heb ik 6 jaar lang voornamelijk uit het raam gestaard en gewacht tot de bel ging. Maar zodra ik zie dat ze ongelukkig wordt, wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ze is nu blij met haar vriendinnetjes en accepteert het schoolwerk als iets onvermijdelijks.
Radeloosje
16-04-2010 om 09:05
Moek en miriam
@Miriam: ik heb je een mailtje gestuurd naar het mailadres dat je bij inschrijving hier hebt gebruikt.
@Moek: Als je verder tevreden bent kan ik me voorstellen dat je het er bij laat. Maar het kan ook anders op een school hoor! Wil je ooit wisselen, kun je dat beter doen als er nog geen gedragsproblemen zijn!
Nikus
16-04-2010 om 09:24
Radeloos
wat een gedoe joh!
Ook hier een redelijk slim kind dat zich stierlijk verveeld en het aangeeft zelfs. Voordeel is hier dat hij een net zo'n slim vriendje heeft! Dus ze dagen elkaar uit! (zitten naast elkaar op school)
Als zoon die niet zou hebben dan hadden we een zelfde probleem!