Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

16-09-2010 om 19:54

Wanneer leert kind lezen?

Ff uit nieuwsgierigheid en ter voorbereiding van een gesprek met juf.

Zoon zit nu 4 wkn in groep 3. Voordat hij naar groep 3 ging kon hij nog niet lezen maar kon wel bijna alle letters. Nu 4 weken later leest hij op het eenvoudigste niveau (AVI 1) boekjes. Is dat snel of gemiddeld?

Graag jullie reacties

groet Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jacobien

Jacobien

16-09-2010 om 20:26

Pelle

Hij leest echt AVI 1. Maar nog niet in het tempo zoals op de link die je gaf.

Ik wil het ook weten omdat juf aangeeft dat hij niet geconcentreerd is in de klas. Ik hoop dat hij zich niet verveeld. Hij leert zo snel lezen en kan rekenen tot 20 en weet alle cijfers tot 100.

Groet Jacobien

mama

mama

16-09-2010 om 20:48

Niet supersnel

Volgens mij is dit vrij normaal hoor. Er zijn meestal ook kinderen die in groep 3 beginnen met AVI 3 of hoger.
Ik denk dat er al wel meer kinderen zijn die nu AVI 1 lezen.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

16-09-2010 om 20:53

Volgens mij..

..is dat keurig. Niet snel en niet langzaam, maar gewoon op schema.

Vic

Vic

16-09-2010 om 23:08

Gut

Mijn oudste was een snelle lezer, maar ik weet niet meer wat ze na een maand kon. Aan het eind van groep 3 kon ze redelijk vlot losse woorden lezen, las ook de bordjes op bussen (72 Velserbroek), maar had nog geen Avi-niveau. In de kerstvakantie kon ze Jip en Janneke lezen, en dat was volgens de juf wel snel.

Normaal

Voor mij klinkt dit ook allemaal niet als super snel. Mijn zoon maakte sommen tot 20 in groep 2 en kon al wel wat lezen toen hij naar groep 3 ging. Vervelen hoeft niet hoor. Er zijn nog genoeg AVI niveau`s te gaan. Als de kinderen wat verder zijn leest ieder kind op eigen/ander niveau.

Wat is normaal?

Jacobien,

Hier valt niet zo veel over te zeggen. Er zijn kinderen bij wie het sneller gaat en er zijn kinderen die er langer over doen. Het is niet zo dat er in ieder kind 20 normale zitten die er even snel over doen en dan nog 5 langzame en 5 snelle. Er zit heel veel variatie in. Misschien zit er in de klas eentje die al op zijn derde begon, een stuk of vijf die konden lezen voordat school begon, een paar die met heel veel RT en moeite thuis rond de krokusvakantie spellend kunnen lezen, en bij de middenmoot heb je dan ook nog verschillende manieren van aanleren. Sommige stuntelen heel lang en pakken dan opeens het woordbeeld, andere bouwen heel geleidelijk op via spellend lezen.

"Normaal" is dus een redelijk zinloos begrip. Jij bedoelt te vragen of je kind zich dermate snel ontwikkelt dat de stof moet worden aangepast, begrijp ik dat goed? Daarvoor is meer van belang hoe het verder gaat en op wat voor manieren jouw kind zich stof eigen maakt. De leeftijd waarop jouw kind leert lezen en de snelheid waarmee hij het doet is niet zo dat ie in de top 5 of top 2 % valt. Maar toch kan het best zijn dat ie baat heeft bij een andere aanpak. Daarvoor spelen zoals gezegd heel veel factoren mee.

Zelf zou ik wel de school wat langer de tijd geven, en je zoontje ook. Groep 3 is een hele overgang en het moet allemaal een beetje "zetten". Juf moet de klas leren kennen en de kinderen (zeker de normale hebben vaak tot de herfstvakantie nodig om goed in het nieuwe ritme te komen.

Geef het dus wat tijd.

T&T

T&T

17-09-2010 om 09:14

Tja, normaal...

Mijn zoontje is niet normaal ) om het maar eens lomp te zeggen; hij heeft klassiek autisme, en zit op een vrije school. Meester vindt hem met lezen wel weer heel normaal, hij zit eind groep 3 op avi 1. Ja, ik zag zijn zus idd sneller lezen, maar hier vinden ze 1e klas (groep3)avi 1 zeker voldoende. Het is maar net hoe hoog je de lat legt. Wees gewoon lekker trots dat het goed gaat, voor mijn zoon is dit al meer dan wij verwacht hadden.
groetjes, Tess

Jacobien

Jacobien

17-09-2010 om 09:24

Ff uitleg

Het gaat mij er niet om of kind snel is of niet, het gaat mij erom dat mijn kind voldoende uitgedaagd wordt.

Juf geeft aan dat zoon niet geconcentreerd is in de klas en wil een gesprek met ons. Dus op haar initiatief is er een gesprek.

Wij vragen ons af of de mindere concentratie komt door onvoldoende motivatie. Wij kennen zoon als iemand die graag uitgedaagd wordt. Daarom mijn vraag: als een kind in 4 wkn leert lezen, is dat snel. Want als dat snel is, vraag ik mij af of de juf het wel door heeft. Zoon is namelijk ook erg goed in het niet laten zien van zijn talenten.

Groet Jacobien

Marjo

Marjo

17-09-2010 om 09:27

Langzame lezer is niet altijd minder slim....

Bij mijn dochter ging het zo: in groep 3 een langzame lezer. Lang hakken en plakken en radend lezen. Maar tot mijn verbazing is het kind hoogbegaafd. Ze heeft dus nooit in het plusklasje gezeten en verveelde zich heel erg op school maar gelukkig is ze getest en zit ze nu op een Leonardo school. Ze zit nu eindelijk goed in haar vel. Mijn zoontje zit nu in groep 3 en kan al redelijk lezen (avi 3). Maar hij zegt dat hij het saai vindt om te leren lezen en liever wil spelen. Dus ik ga zeker niet naar de juf. Ik laat hem liever rustig wennen aan groep 3. Mijn ervaring is dat de juf lang niet altijd door heeft wat een kind kan. Want zoveel kinderen in een klas... Dus als ouder moet je wel opkomen voor je kind, want jij kent je kind het beste.

ayla

ayla

17-09-2010 om 09:42

Hier ook langzaam

dochter heeft ruim een jaar gehakt en geplakt. Letters wilde ze niet leren, pffhh saai hoor mam al die letters. Kind bleek ook HB te zijn. Toen zag ze het licht en ging ze binnen 4 weken van Avi 1 naar Avi 5. Ik heb trouwens wel het vermoeden dat zij altijd zal zakken voor de avi toetsen, veel te slordig, dwaalt af, vergeet waar ze is gebleven, slaat woorden over. Begrijpt echter wel heel goed wat ze heeft gelezen.

Vic

Vic

17-09-2010 om 10:28

Ik was niet meer zo wakker gisteravond

"Aan het eind van groep 3 kon ze redelijk vlot losse woorden lezen, las ook de bordjes op bussen", dat was natuurlijk eind groep 2. Nou ja, dat was waarschijnlijk wel duidelijk.

In dat geval

... zou ik zeggen dat je veel meer naar alle omstandigheden moet kijken. Leessnelheid varieert, dat werd hier al eerder opgemerkt, en is dus geen goede indicator. Die zou ik loslaten als ik jou was.

Ik zou dan nagaan hoe je zoon in de kleutertijd was (tot een paar weken geleden dus), hoe lang zijn concentratiespanne toen was, wat zijn voorkeur heeft bij het spelen, wat voor type taken hij wel lang volhoudt, of je hem zich weleens laat vervelen en hoe hij daar dan uit komt, hoe hij samen met anderen speelt, welke dingen zijn interesse wel lang kunnen houden, op wat voor manier hij zijn omgeving onderzoekt, hoe zijn ontwikkeling als peuter/jonge kleuter was, wat voor uitdaging hij zelf thuis vindt, naar wat voor spelletjes en wat voor leeftijd speelmaatjes hij toetrekt, hoe hij omgaat met opdrachten, enzoverderenzovoort.

Met het antwoord op dat soort vragen kom je verder dan met een beroep op snel leren lezen.

En verder zou ik eerst beter van juf willen horen wat ze precies bedoelt. Zoals gezegd, het begin van groep 3 is een grote overgang dus laat haar maar uitleggen waarom dit extra aandacht behoeft. Heel veel kinderen hebben een paar maanden nodig om te 'landen'.

Jolijt

Jolijt

21-09-2010 om 20:50

Jacobien

Ik zou eens proberen wat je zoon oppikt van moeilijker boeken. In mijn ervaring (al 12 jaar leesmoeder) zijn er 2 soorten 'leren lezen'.
Je hebt kinderen die letters leren en dan kunnen lezen, maar dan ook alles. Dat het geen boomen zijn is voor hen geen probleem ze raken niet in de war van boom/bomen en bom/bommen. (oudste was half groep 3 al avi uit) Het 2e soort moet van alles de regeltjes een keer horen. Een beer hoort bij eer/eur/oor en die combinaties kunnen we eigenlijk niet uitspreken, daardoor klinken ze anders... dat soort regels. (onze 2e vroeg in groep 5 nog steeds waarom je dat zo leest en niet anders)
Bij beide soorten lezers zijn er snelle, alleen vallen ze in de 1e categorie meer/eerder op, al lezen ze uiteindelijk niet meer of beter. De 2e categorie kan/wil pas verder na instructie.
Hoort je zoon bij groep 1, dan leest ie ook zo een moeilijker boek weg, hoort ie bij groep 2 dan vliegt ie er vandoor na wat instructie. Nu avi 1 kunnen lezen is vanaf nulpunt groep 3 behoorlijk snel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.