Mieke
19-11-2010 om 09:57
Wanneer is dyslexie een probleem
Situatie; zoon is bijna 12 zit in groep 7; ging pas na zijn 3e verjaardag praten; is blijven zitten in groep 2 omdat de taalontwikkeling niet op gang kwam. Het ging vooral over koppeling klank en teken en horen uit welke klanken een woord bestaat. Hij was 7 jaar voordat hij zijn naam (6 klankzuivere letters) kon schrijven. Hij heeft 2 jaar in groep 2 extra ondersteuning gehad op taal.
Daarna naar een andere school, waar veel kinderen met taalachterstand zitten, vaak allochtoon. Zijn spelling haalt hij krappe voldoendes, maar automatiseren is een probleem. Voor zijn entreetoets waren rekenen en studievaardigheden samen gemiddeld 98% en spelling 20%. Dyslexie zit in de familie en zijn oudere broer is dyslectisch en HB.
Volgende week is er rapportgesprek. Hij heeft voor rekenen 8-en en negens voor spelling een 6, dus geen in het oog springend probleem. Maar van mijn oudste weet ik de trucs om je dictee goed te maken zonder te kunnen spellen. Mijn oudste is rustig door de basisschool gekacheld, maar heeft op de middelbare grote problemen gehad vanwege zijn dyslexie en die is toen ook pas vastgesteld.
Als we laten testen is het voor eigen kosten en dat is voor ons een paar maanden sparen. Ik ben nu in dubio, omdat er op dit moment geen probleem is. Ik denk dat de leerkracht ook geen probleem ziet, dus die zullen we ook moeten overtuigen. Toen er in het verleden wel grote problemen waren hebben we bewust gekozen om niet te testen omdat zoonlief zo'n slecht zelfbeeld had dat met iedere test verder daalde en hij weigerde mee te werken. Ik denk dat hij heel slim is en zijn dyslexie (inmiddels) goed weet te compenseren, is het dan zinvol om het officieel te laten vaststellen.
M Lavell
19-11-2010 om 10:40
Welke uitkomst verwacht je?
Dyslexie is per definitie een probleem. Binnen de definitie hoort namelijk dat de leesproblemen zo groot zijn dat ze de leercapaciteit in de weg zitten.
Als dat niet het geval is, dan is er geen sprake van dyslexie.
"Ik denk dat hij heel slim is en zijn dyslexie (inmiddels) goed weet te compenseren, is het dan zinvol om het officieel te laten vaststellen."
Eh... ja. Als hij dyslectisch is, dan opent een officiele vaststelling daarvan het recht op aangepaste examens.
Maar ik vrees een heel ander probleem.
Welke uitkomst van het basisonderwijs verwacht je? Denk je dat hij een vmbo-t/havo of vwo advies zal krijgen?
Het zou mij niet verbazen als hij, gezien zijn leeftijd gecombineerd met zijn score, in het vmbo LWOO terecht komt.
Je vertelt niks over wat er gedaan is in het verleden aan zijn mogelijke dyslexie. Ik zou misschien toch wel gaan proberen om er wel wat aan te doen. En dat betekent inderdaad extra kosten maken.
Ik zou zeggen: schat in welk niveau je je kind toedicht in het vo. Laat extern (buiten school) bekijken welke tekortkomingen er zijn. Probeer die weg te (laten werken). En wat de kosten betreft: ga met de pet rond bij de familie.
Hij zit in groep 7. Dat is te laat om op remedierende actie van school te wachten.
Groet,
Miriam Lavell
Chippie
19-11-2010 om 10:56
Mieke
Ik ben het helemaal eens met Miriam. Ik snap één ding niet zo goed. Zijn broer is HB en dyslectisch: waarom deze zoon niet? Waarom laat je zijn broer wel testen en de oudste niet?
Natuurlijk is dyslexie altijd een probleem!
Mieke
19-11-2010 om 16:49
Boot gemist
Nou als ik Mirjam moet geloven heeft dit kind de boot al gemist.
Het is niet zo dat er in de tussentijd niks is gebeurd. Hij heeft in 2 maal groep 2 extra ondersteuning gehad en tot een jaar geleden heb ik dagelijks met hem gelezen. De dyslexietest hebben wij uitgesteld omdat wij en school met een diagnose niet anders zouden handelen dan we nu al deden en omdat we de 1000 eurie's of meer ook niet zomaar op de plank hebben liggen!
Ik ben gestopt met dagelijks met hem lezen toen zijn jongere broer naar groep 3 ging en ik dagelijks met hem moest gaan lezen, omdat ook hij veel problemen heeft met lezen.
De oudste is al wel getest (ook voor eigen rekening) en het heeft ons en hemzelf geholpen om te begrijpen wat hij wel en niet kan. Het heeft hem op school niets opgeleverd. De extra tijd die hij kon claimen heeft hij zelden nodig gehad en op de vlakken waar zijn dyslexie hem wel parten speelde werd hij gewoon afgerekend.
Ik weet natuurlijk heel goed dat dyslexie altijd een probleem is. Mijn vraag was meer in hoeverre de officiële diagnose mijn zoon gaat helpen. Bij mijn oudste was ik er niet van onder de indruk, maar ik zal dit kind ook niet naar de middelbare school sturen, waar mijn oudste op heeft gezeten.
M Lavell
19-11-2010 om 17:03
Er is iets met geld
Vo scholen willen het weten. Dat willen ze omdat er vaak (niet altijd) quota-afspraken zijn (de lln met problemen worden gelijkmatig over de scholen verdeeld) en omdat ze met hun samenwerkingsverband afspraken over extra geld uit de lln zorgpot hebben.
Veel vo scholen doen dus zelf een dyslexie-onderzoek.
Groet,
Miriam Lavell
Mieke
25-11-2010 om 00:41
Gesprek gehad op school
We hebben vandaag het 10 minuten gesprek gehad op school.
De leerkracht had hem goed in de smiezen. Hij gaat hem doortoetsen op zijn rekenwerk, omdat hij denkt dat onze zoon veel meer kan en zich verveelt. Het was prettig dat hij daar zelf mee kwam. Het grote contrast tussen zijn prestaties op het gebied van taal en de andere vakken en de wonderlijke spelfouten was hem ook opgevallen. En ook dat hij voor sommige vakken niets hoeft te doen om mooie cijfers te scoren en andere zaken (spelling) maar niet tussen de oren willen komen. We hebben hem vertelt over ons vermoeden van dyslexie. Hij had daar nog weinig ervaring mee (jonge leerkracht), maar zou er mee aan de slag gaan. De RT-er wordt ingeschakeld voor advies en screening. En dan moeten we inderdaad maar in de familie met de pet rond om de dyslexietest te betalen. Ik ben inmiddels van de noodzaak overtuigd, omdat onze zoon meer inzicht en sturing nodig heeft om zijn motivatie te behouden. Het positieve van dit gesprek was dat naast de dingen (spelling & hardop lezen) waar hij niet goed in is, nu ook zijn talenten en slimheid naar buiten komen.
Jolanda123
25-11-2010 om 12:37
Vergoeding dyslexi zorgverzekeraar
lees deze link eens door, http://www.steunpuntdyslexie.nl/wat-is-dyslexie/regelingen-en-voorzieningen/vergoeding-diagnose-en-behandeling
en deze : http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-in-de-zorg/veelgestelde-vragen/vergoeding-dyslexiezorg
Misschien dat je dan niet met de pet rond hoeft.
Chippie
25-11-2010 om 14:01
Mieke
Je zoon komt waarschijnlijk wel voor onderzoek in aanmerking. Dan wordt het dus betaald door zorgverzekeraar. Ook qua RT kun je zelf veel doen. Google op Ralfi-lezen, zoek pittige teksten en aan de slag. Laat school een PI-dictee afnemen en kijk waar het echt niet goed gaat met spelling en werk daaraan. Werk vooral aan woord "hakken - spellingsregel toepassen - controleren".
Chippie
25-11-2010 om 14:07
Mieke
Sorry, je zoon is twaalf en valt nog niet in de regeling. Maar zie link van Jolanda, er staat nog eenmogelijkheid tussen (buurmeisje heeft het dus via huisarts gedaan).