Mira
11-03-2010 om 14:37
Wanneer goede zinnen maken (groep 7)?
Ik heb 2 kinderen in groep 7. Toevallig hebben ze alle 2 hier thuis deze week een stukje geschreven. Wat mij bij beiden opviel, was dat ze nauwelijks leestekens gebruikten, nauwelijks hoofdletters en eigenlijk nauwelijks begin en einde van een zin konden aangeven. Voordat ik weer eens richting school vertek om hier iets over te zeggen, maak ik mij voor niets druk of is dit niet normaal?
Vic
11-03-2010 om 14:50
Herken het niet
Mijn dochter, ook in groep 7, kan heel behoorlijke teksten schrijven. Wat jij zegt over hoofdletters en leestekens herken ik helemaal niet. Ik heb wel het idee dat 't kofschip er nog niet helemaal in zit, maar volgens dochter zijn ze daar wel heel erg mee aan het oefenen op school.
Terpi
11-03-2010 om 14:58
Sja wat is normaal?
Mijn twee oudsten (gr8 en gr6) kunnen dat wel, die gebruiken beiden leestekens en hoofdletters. Zelfs jongste (gr4) is een fervent verhalenschrijver en zij gebruikt ook leestekens maar geen hoofdletters...
Jvo
11-03-2010 om 18:11
Hier..
..schrijft zoon (groep 7) zo goed dat ik altijd moet vragen of hij het zelf heeft geschreven of heeft overgenomen uit een boekje. Hij schrijft geen lange teksten, maar wat hij schrijft is foutloos, op de juiste plek voorzien van leestekens en met hoofdletters waar nodig.
Hij is wel extreem goed in taal, dus ik kan me voorstellen dat dat niet bij alle kinderen uit zijn klas zo is. Aan de andere kant: mijn jongste zit in groep 5 en leert nu hoofdletters en leestekens, dan zou het in groep 7 toch wel erin moeten zitten...
Annet
11-03-2010 om 20:45
Dochter was gewoon lui
Dochter was goed in taal, wist prima hoe het hoorde, maar zij vond hoofdletters, leestekens, etc. niet nodig. Zij snapte het allemaal wel zonder die dingen. (dit speelde rond groep 6 en 7, ze zit nu in de brugklas)
Daar heb ik toch maar een stokje voor gestoken en duidelijk gemaakt dat ze op haar eigen niveau hoort te presteren. Toen het eenmaal gewoonte werd, was deze discussie afgelopen. (helaas komen er altijd nieuwe discussies voor in de plaats ![]()
Mira
12-03-2010 om 16:08
Ik denk dat bij kind 2 zeker luiheid meespeelt, bij kind 1 niet. Ik heb wat rondgevraagd en meer ouders bleek opgevallen te zijn dat hun kinderen geen zinnen schrijven en mede dankzij jullie ervaringen, ben ik er best ongerust over. Ik heb een afspraak met de leerkracht gemaakt om hier toch maar eens over te praten.