ayla
08-09-2010 om 15:42
Wanneer een eerste gesprek met de juf
de meeste kennen wel het verleden van dochter (6 jaar) maar voor de duidleijkheid een kleine samenvatting, voor de zomervakantie HB getest, van school verandert. Nu montesorri. voor de zomervakantie nog 3 weken groep 3 gedaan bij de nieuwe school, nu versneld naar groep 4. dochter zit aardig op niveau qua lezen, leest thuis avi 5 al is het nog wat langzaam en slordig, rekenen een lichte achterstand, schrijven een redelijke achterstand. afspraak met school is dat dochter een aagepast programma krijgt om haar bij te spijkeren. Maar ook vanaf het begin compacten en verrijken om ervoor te zorgen dat ze niet te snel door de materie gaat. ook zal ze naar de plusklas gaan. Haar juf heb ik 2 keer kort mee gesproken maar meer over dochter haar dieet. Ik heb geen flauw idee wat dochter in de klas doet, of ze nu met de klas meedoet, of ze iets anders krijgt. geen flauw idee welke vakken dat ze krijgt, ik heb gene benul van montesorri onderwijs. Ik heb zelfs nog nooit een rondleiding door de school gehad.
Nu ben ik eigenlijk wel erg nieuwsgierig, hoe gaan ze het met dochter aanpakken, wat doet dochter in de klas, wat doen ze in groep 4. Het kriebelt me om een afspraak met de juf maken, maar het kind gaat pas 3 dagen naar school
Ik kan natuurlijk wel op de infoavond wachten over 3 weken maar om het die avond specifiek over dochter te hebben is ook niets.
Moet ik mijn nieuwsgierigheid nog een paar weken bedwingen of kan ik het maken nu al eens een afspraak te maken.
kakelot
08-09-2010 om 16:42
Tuurlijk
Ja hoor, dat kun je maken wat mij betreft. Er is een heleboel veranderd voor jullie en voor je dochter, en dan lijkt het me niet meer dan billijk dat die veranderingen een beetje inzichtelijk worden gemaakt. Normaal kun je best een week of drie wachten met een afspraak, maar vlak na een versnelling/schoolwissel of als het om de een of andere reden meteen al niet loopt mag je best eerder aan de bel trekken vinnik.
vlinder72
08-09-2010 om 17:33
Ik zou
de juf na school even aanspreken en aangeven dat je toch wel heel benieuwd bent hoe het gaat en of je een keer na school of voor school langs kan komen om het te bespreken. Lijkt mij toch heel normaal.
Hier zit zoon nu in groep 3. Hij vermaakt zich prima. Ik hou het goed in de gaten of hij zich gaat vervelen maar tot nu toe vermaakt hij zich wel. Gelukkig schrijven ze veel en dat is nieuw voor hem. En alles foutloos doen is voor zijn zelfvertrouwen wel erg goed. Verder zit hij op muziekles en hij vindt het daar geweldig om noten te leren lezen. Ach, leert hij dit jaar toch nog iets nieuws.
An
08-09-2010 om 19:48
2 weken
Ik zou haar en de klas/juf even laten wennen en over 2 weken een afspraak maken. Dan moet alles wel op de rit zijn.
An
jasset
08-09-2010 om 20:49
Ik vindhet niet raar als je nu een afspraak maakt met de juf. alles is nieuw voor jullie. doen!
Annet
08-09-2010 om 21:14
Nu is een beetje snel
Ayla schrijft dat kind pas over drie dagen naar deze school gaat.
Ik zou na één week vragen wat de bedoeling is op deze school, afspraak met ib-er, eerst alleen met leerkracht, wachten op informatieavond.
Je hebt grote kans dat de juf zelf al naar je toekomt. En zo niet, ga je eerst eens informeren wat je kunt verwachten.
Tango
08-09-2010 om 21:24
Gewoon doen hoor
Die afspraak maken. Je zit met zoveel vragen, daar wil je toch geen 2 weken meer mee wachten. Je hebt zelfs geen rondleiding op de school gekregen, dus daar zou ik ook alsnog naar vragen, misschien kun je dan ook even in Ayladochters klas om het hoekje kijken.
En verder gewoon zo snel mogelijk met de juf en evt. IB-er een afspraak maken om te horen welke lijn ze uitzetten met Ayladochter.
Ze zullen dit ook helemaal niet raar vinden, denk ik, omdat jullie helemaal nieuw zijn op school. Dat je juf naar je toe komt daar zou ik niet helemaal vanuit gaan. Gebeurde hier ook niet. Ik heb dus ook na twee weken een afspraak gemaakt. Juf vond er niets raars aan, als ik na 1 week was gekomen was het volgens mij ook prima geweest.
egberdien
08-09-2010 om 21:48
helemaal eens met Tango. Vooral omdat je ook nieuw bent op school en op de montesori.
En ook een afspraak maken met de plusklas-leerkracht, als die begonnen is. Onze dochter gaat sinds kort ook een dagdeel naar een plusklas. We merken dat het werk heel anders is (niet gewoon moeilijk rekenen en taal zoals dochter had gedacht) en dat het hoge eisen aan haar stelt. Daar kan ze nog niet zo goed mee om gaan, daarom is het fijn om met de leerkracht van gedachten te wisselen.
Wij hebben nog wel even gewacht met gesprekken met de "gewone" leerkrachten, om ze de kans te geven alles op te zetten. Nu de 4e week al weer half om is wordt het wel tijd voor actie!
Geerke
08-09-2010 om 23:06
Ik als juf
...zou het waarderen hoor, als je nu zegt dat je een afspraak wilt maken. Ik heb na 2 weken ook al een oudergesprek gehad. Even weten waar we allemaal staan en even bepalen wat we gaan doen. Niet verkeerd hoor, om meteen duidelijkheid te hebben aan het begin van het jaar. Ook niet vanuit de juf gezien.
Dus gewoon vragen om een gesprek voor over een week of zo. En niet de infoavond afwachten want die is daar helemaal niet voor bedoeld.
wil40
09-09-2010 om 15:30
Ik zou ook een week of 2 wachten
Nieuwe school, nieuwe klas, nieuwe leerkracht, nieuwe stof, andere methode. Ik zou even afgaan op de verhalen van je kind, het belangrijkste is toch dat ze haar draai vindt en het naar haar zin heeft.
School heeft aangegeven te gaan verdiepen en verrijken, dus ik zou over enkele weken eens navragen hoe het daar mee gaat.
Je geeft zelf aan dat er bij sommige vakken sprake is van een achterstand op de gemiddelde groep 4 leerling. Misschien dat Juf eerst daar haar aandacht op richt?
wil40
09-09-2010 om 15:42
Wat me opviel
Wat me opviel in je posting is dat je schrijft:"Ik heb geen idee welke vakken ze krijgt en ik heb geen benul van Montessori onderwijs."
Je hebt heel bewust gekozen voor een andere school met een andere methode. Maar waarom voor Montessori als je geen idee hebt wat het inhoudt? Dan begrijp ik wel dat je vol vragen zit. Je hebt geen idee wat je kind op school doet? Heeft school geen goede schoolgids waar een uitleg in zit? Hier krijgen we die ieder jaar en een apart formulier waar per groep de vakken/lessen instaan die er gegeven worden.
Ook een uitleg( op papier) over de plusklassen en extra zorg die er gegeven kan worden.
ayla
09-09-2010 om 15:47
Toevallig
Toen ik vanochtend op het schoolplein stond kwam de directeur toevallig vragen hoe het met ayladochter gaat, jaja een directeur die de kinderen bij naam kent…… Ik heb gezegd dat ik geen flauw idee heb omdat dochter weigert iets te zeggen en ik nog niet met de juf gesproken heb. Ook meteen aangegeven dat ik het idee heb dat dochter niet echt aansluiting vind in de klas, ze staat ’s ochtends wat verloren bij mij te wachten en zoekt niet echt contact met haar klasgenoten. Directeur zou vandaag eens in de klas gaan kijken bij wie dochter in het groepje zat. Kijken wat voor werk ze nu deed. En raadde me aan volgende week eens een afspraak met de juf maken. Hij zei nog dat we goed moeten waken dat dochter weer niet blijft hangen in het makkelijke werk omdat dochter niet altijd de uitdaging zoekt. Wat heerlijk toch een school die met je meedenkt.
ayla
09-09-2010 om 16:14
Wil40
Wil, wij hebben deze school gekozen vooral vanwege zijn HB beleid en de goede recensies van andere ouders. Daarbij was onze eerste indruk heel goed en beviel het proefdraaien dochter ook heel goed. Dat het een montesorri school was, was bijzaak, daarom heb ik me ook niet erg erin verdiept. Er is uiteraard een schoolgids waar uitleg in staat, maar welke boeken of lesmateriaal ze gebruiken weet ik niet. Dochter zegt dat ze de hele dag schrijven en rekenen, ik zal die opmerking maar met een korreltje zout nemen want ik weet dat er ook nog een tijd besteedt wordt aan zoiets als nieuwsbegrip, maar wat dat precies inhoudt weet ik ook niet. Wat ik ook niet weet is of dochter al meedoet met de spellinglessen want dat heeft ze bijvoorbeeld nooit gehad., Hoe zit het met rekenen? Moet ze nog veel inhalen, krijgt ze extra oefenstof of juist niet om het niet te saai te maken. Hoe zit het met avi lezen, moet ze voor de vorm nog AVI 1 en 2 en 3 gaan halen of mag ze meteen door naar AVI 4. Nou ja ik hoop dat je het snapt
kakelot
09-09-2010 om 17:00
Nieuwsbegrip
is een aanvullende methode voor begrijpend lezen, gebaseerd op de actualiteit. Het wordt gebruikt vanaf groep 4, en binnen de groepen kan er ook weer worden gedifferentieerd op niveau.
Linkje: http://www.nieuwsbegrip.nl/nieuwsbegrip.htm
Elisa Gemani
09-09-2010 om 20:39
Afspraak
Ik herken het wel een beetje want ook zoonlief is ooit vlak voor de zomervakantie van school veranderd en kwam dus op een Montessori-school terwijl ik niets van hun visie, werkwijze en leermaterialen afwist. Schoolplan en schoolgids gaven al veel duidelijkheid, net als de website. Daarnaast heb ik naast het eerste kennismakingsgesprek met de directeur en de leerkracht vrij snel diepgaandere gesprekken gehad met zowel de directeur, de leerkracht als de IB'er. Een rondleiding had ik al gekregen en zoonlief had al twee dagen mogen "wennen". School had een plan van aanpak op schrift gesteld en ik moest voor akkoord tekenen nadat we het allemaal eens waren met het plan voor dat komende schooljaar. Aan het begin van ieder schooljaar wordt voor ieder kind dat extra aandacht/begeleiding nodig heeft zo'n plan van aanpak gemaakt. Als ik jou was zou ik nu zeker wel een aparte afspraak maken met de juf maken want je wilt toch weten hoe, wat en waarom. De juf kan dan ook het leermateriaal laten zien en uitleggen hoe of wat. Vraag ook beslist om een plan van aanpak; in ieder geval een tot de kerstvakantie. Hoe wordt er gecompact/verbreedt/verdiept/verrijkt? Hoe wordt er gedifferentieerd? Welke stof zal ze mogen overslaan na doortoetsen en welke niet? Waar wordt naartoe gewerkt? Wanneer is de plusklas? Moet ze de lesjes die ze dan mist in de gewone klas inhalen of niet? Krijgt ze huiswerk of niet? Wat doet de IB'er? Op een Montessori gaat het allemaal toch net wat anders dan op een "gewone" school en je moet je er als ouder best even in verdiepen om zelf ook de vinger aan de pols te kunnen houden. Er gaat een hele wereld voor je open
Waar het om gaat is dat jij nog genoeg vragen hebt en je hebt het volste recht om nu al een aparte afspraak te maken. Niemand die het raar zal vinden, integendeel. Het gaat om je kind en school is er voor je kind.
ayla
10-09-2010 om 09:03
Gisteravond
Na een paar uur lang gisteravond een hele lastige dochter te hebben gehad en voor straf naar haar kamer te hebben gestuurd heb ik eens even met haar gesproken. Ze wist niet wanneer ze naar de wc mocht
Nu moest ze de hele tijd andere kindjes vragen of ze mocht en dat wilde ze niet. Ook wilde alle kinderen haar steeds helpen en dat wilde ze ook niet want ze snapte het best en nu deed ze maar steeds of ze het niet snapte om de andere kinderen die haar wilden helpen niet teleur te stellen. En ze vroeg of het niet erg was als ze fouten maakten, want soms wist ze niet of ze nou plus of min moest doen. Ik heb haar gevraagd wat ze wilde dat ik deed, met de juffrouw praten hierover of tegen de juf zeggen dat zij graag met de juf wil praten. En dat laatste was oke. Dus ben ik vanochtend even naar de juf gestapt, uitgelegd wat dochter me heeft verteld en dat dochter even rustig met de juf wilde praten. Nog uitgelegd dat dochter heel goed is in aanpassen en andere tevreden houden. We hebben afgesproken dat we het nog 1 tot 2 weken aanhouden en dan een gesprek aangaan.
vlinder72
10-09-2010 om 11:11
Ayla, wat lief
zeg dat haar klasgenootjes haar willen helpen. Dat is toch heel goed nieuws. Dan wordt ze dus niet genegeerd.
ayla
10-09-2010 om 11:37
Superlief
haha ja dat is ook zo en dat heb ik haar ook uitgelegd, die kinderen bedoelen het allemaal heel goed. nadeel is alleen dat dochter dat ook voelt, die kinderen niet teleur wil stellen en dan dus maar doet alsof ze het niet snapt.
ze is toch het nieuwe kindje,1 tot 2 jaar jonger dan de rest, ze zal wel moederlijke en vaderlijke gevoelens opwekken bij de rest
rodebeuk
10-09-2010 om 11:46
Dat hadden we hier ook
..vooral de kinderen die ouder waren gingen versnelde zoon helpen. Niet altijd handig idd. Erg moederlijk ging het er aan toe. Juf moet daar ff op inspelen denk ik. Je kunt namelijk best worden geholpen bij regeldingen, maar inhoudelijk moeten ze zich erbuiten houwen Cock.
Daarna (dan ben je alvast gewaarschuwd) hebben ze hem nog een hele tijd in de gaten gehouden, hoe snel hij zijn werk af had, hoeveel fouten hij had, welke AVI... hopelijk is dat op een montessori wat minder. Zoonlief voelde zich iig erg bekeken. Ik ben toen op gaan letten en het waren vooral de kinderen die een of twee jaar ouder waren en lager scoorden... logisch ook vanuit hun kant bekeken. Je hebt dan een juf nodig die benadrukt dat iedereen anders is en dat iedereen weer ergens anders goed in is. Anders zijn de rapen gaar en gaat jaloezie de overhand nemen.
Voorlopig neem ik aan dat het gewoon goedbedoelde regelhulp is daar in het diep zuiden ![]()
ayla
10-09-2010 om 11:58
Over jaloers zijn
Dochter had voor de zomervakantie een nieuw vriendinnetje gevonden, wij helemaal blij, twee keer afgesproken en hartstikke leuk. Tot na 2 weken bleek dat het nieuwe vriendinnetje toch wel jaloers was op de extra aandacht die dochter kreeg van de juf en de andere kinderen. vriendinnetje heeft zich helemaal teruggetrokken van dochter, wil niet meer met haar spelen, heeft dochter al een paar keer gezegd dat ze haar vriendin niet wil zijn en dochter werd gisteren ook niet uitgenodigd voor haar feestje. Dochter zegt dat ze het niet erg vindt en dat ze ook wel graag alleen speelt maar ik hoop wel dat ze snel weer een ander vriendinnetje vindt die niet zo snel jaloers is
rodebeuk
10-09-2010 om 20:39
Ayla (beetje ot)
niet vervelend bedoeld, maar als een kind 2x heeft afgesproken is het eerder een vage kennis dan een nieuwe vriendin hoor... lamaargaan dus...
Het is ook belangrijk dat je je dochter niet beïnvloedt met je eigen interpretatie van het gebeurde.
Nog een voorbeeldje misschien. Mijn oudste heeft een hartsvriendin. Spelen het hele weekend als ze de kans krijgen. Vanaf dat ze 2 en 3 waren. Mijn jongste (nu 5) heeft dat niet. Die moet heel vaak alleen spelen. Eerst dacht ik hoe vinden we nou ook een hartsvriend of vriendin voor nr 2? En hoe moet hij anders zijn weekend doorbrengen? Maar weet je, hij weet niet beter. Dus het is voor hem gewoon anders dan ik had gedacht dat het zou zijn.
In mijn hoofd moet best wel een bocht worden genomen. Ik had altijd gedacht dat nr 2 ook zo'n vriendje zou vinden.
Maar nr 2 die zit ondertussen nergens mee. Want hij weet niet beter. Híj vergelijkt zich ook niet met oudste in dit opzicht. Komt niet in hem op. Dus dan moet ik ervoor waken om dat idee niet in zijn hoofd te planten.
Sorry hoor, jij zei alleen maar dat je die jaloezie herkende... hoop dat je mijn verhaal niet erg vindt.
ayla
14-09-2010 om 09:38
Rodebeuk en on topic
Rode Beuk je hebt helemaal gelijk hoor, op haar oude school had en heeft dochter nog steeds een hartsvriendinnetje. Gelukkig wonen zij in de buurt en zijn het ook zo goede vrienden van ons waardoor we toch ervoor zorgen dat de meiden regelmatig een speelafspraak hebben. Ik had haar echter op de nieuwe school ook zo’n vriendinnetje gegund. En ik ben dan weer te ambitieus dat ik dat meteen na 1 week wil
Dochter gaf me zelf lik op stuk door tegen me te zeggen dat ik me er niet mee moest bemoeien en dat als ze met iemand wilde spelen dat ze dat heus wel deed. Oke schat ik hou mijn mond wel
On topic, ondertussen heb ik twee keer kort met de juf gesproken, de laatste keer vanochtend. Juf gaf aan dat ze merkten dat dochter haar motivatie begon te zakken. Het was nu even moeilijk een goede tussenweg te zoeken. Van de ene kant heeft dochter echt behoefte aan uitdaging en minder herhaling maar aan de andere kant mist ze vooral bij rekenen nog een stuk basisstof. Ze gingen met de HB juf van school nog eens om tafel zitten om te kijken hoe ze het het beste konden aanpakken met compacten en verrijken en dat dan ook zo snel mogelijk gaan doen. Daarnaast krijgen we een pakket groep 3 rekenwerk mee naar huis om daar wat herhalingswerk mee te doen. Dit is ook met dochter besproken en die wilde dat graag.
Het is wel heel fijn dat ik op deze school zonder schaamte rustig naar de juf kan lopen en kan zeggen dat dochter ergens mee zit of dat we merken dat het niet goed gaat.
rodebeuk
14-09-2010 om 12:46
Leuk dat je het zo oppakt, ayla
..en ik denk dat het altijd een worsteling blijft of je ingrijpt of dingen laat gaan en aan je kind overlaat. Soms werkt dat laatste niet. Je bent niet voor niets van school gewisseld.
Ik heb die worsteling bij mijn moeder gezien (zat zelf in het schuitje van jouw dochter) en soms voel ik hem zelf ook. Wat voor mij goed werkt is om met zoon te overleggen. Eerst feitelijk wat hij ervaart,wat er gebeurt, dan een analyse wat er zou kunnen spelen, en dan kijken wat er aan gedaan zou kunnen worden... voorzover dat nodig is. En dan wie dat zou kunnen doen.
Maar het is idd heel belangrijk om dingen bij je kind te laten. Uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het kan zijn als je ouder over je hoofd heen ingrijpt. Dat is echt een blijk van wantrouwen, al is dat niet zo bedoeld.
ayla
16-09-2010 om 16:50
Update
vanmiddag kwam de juf weer even naar me toe. Morgen zal er samen met de HB lerares een plan worden opgesteld voor ayladochter, hier zal zowel compacten, verrijken maar ook herhaling in terugkomen. Ze waarschuwde me dat het pittig zou worden maar ze had er wel vertrouwen in dat dochter het kon. Er zit veel in zei ze, ze moet alleen vertrouwen erin krijgen dat ze het kan. We hebben nog even gesproken over de contacten in de klas etc. Omdat ayladochter haar juf nu al een paar keer op me af is gekomen om dingen te brspreken heb ik op dit moment minder behoefte om een afspraak te maken. over twee weken is een infoavond en dan krijgen we ook nog info.
het gaat goed zo