vwomoeder
06-02-2011 om 19:16
Vwo hoofddorp/heemstede
De afgelopen weken zijn wij met zoonlief bij een aan scholen wezen kijken op de opendagen. Kaj Munk (Science klas), KSH Gymnasium en College Hageveld. Het KSH valt voor ons al af. Voelde gewoon niet goed. Weet niet precies waarom maar de andere waren gewoon leuker. Zijn er hier mensen die kinderen op deze scholen hebben zitten en meer kunnen vertellen. Zoonlief vond de science klas erg leuk maar ook Hageveld vond hij geweldig. Hageveld heeft mijn voorkeur omdat hij toch iets afwijkt van het gemiddelde kind en ik daar de indruk kreeg dat hij daar ook anders mag zijn. Veel respect tussen leerlingen en leraren maar toch weinig afstand. Heel bijzonder. Maar goed, weet iemand iets meer om ons te helpen?
Urslau
06-02-2011 om 20:10
Hageveld
staat bij mij bekend als de school waar de betere leerlingen naar toe gaan. Het staat erg goed aangeschreven, maar je moet er je wel thuis voelen.
Zelf heb ik dat niveau niet bereikt, maar klasgenoten hebben zich er erg op hun plek gevoeld werd mij een keer verteld door een oud-klasgenoot die erop heeft gezeten.
Andere scholen ken ik niet (kom van oorsprong uit Heemstede en woon alweer veel jaren met plezier in de stad er net boven.
koentje
07-02-2011 om 09:16
En ik
hoor veel leuks over kay munk. Over Hageveld hoor ik niks en KSH lijkt iets minder leuk! Heel vaag dus...
Vic
07-02-2011 om 09:50
Sini
Ik heb je niet gezien op de open dag van Hageveld. Dochter vond het wel heel erg leuk, vooral het lesje Latijn dat we gevolgd hebben. Ik ben ook heel positief, maar ik vond de school gigantisch groot. Wat een verschil met ons dorpsschooltje met 8 lokalen, en 160 leerlingen.
vwomoeder
08-02-2011 om 11:45
Fijn, sinilind
Dat vind ik wel fijn om te horen. School had Hageveld ook al geadviseerd en inmiddels ben ik ook wel bekend met de reputatie van de school (en die is gewoon heel goed) maar het moet natuurlijk ook wel bij je kind passen. Maar misschien past hij hier juist wel heel goed.
Maar de twijfel blijft voor de science klas. Het is een stuk dichterbij en wel heel aantrekkelijk voor ons jongetje. We hebben nog een jaar dus kunnen gelukkig rustig nadenken, hij zit nog maar in groep 7. De angst bij Hageveld is natuurlijk ook de loting. En de vraag, moeten we nog informeren, kan hij, als hij uitgeloot wordt, nog in de scienceklas terecht. Of wordt het gewoon VWO?
Oh ja, vorige jaar (of nog wat langer geleden) heb ik een filmpje gezien over Hageveld waarin werd verteld dat het een gewone school was en dat je echt niet met de limosine werd opgehaald maar dat je gewoon op de fiets moet komen. Ik kan het nergens meer vinden. Weet jij waar het te vinden is?
vwomoeder
08-02-2011 om 20:59
Kaj
Klink ook goed (haast jammer dat ze allebei goed klinken, het zou de keuze zoveel makkelijker maken als het niet zo was). Ja, ik heb gegrepen dat ze nu een jaar of 4 bezig zijn met de scienceklas. Nog geen examenkandidaten dus. Ik vond Kaj Munk als school wel leuk overkomen, maar goed, Hageveld maakte veel indruk. Hageveld was heel mooi en Kaj Munk vond ik erg kleurrijk op een goede manier. Kaj Munk heeft natuurlijk ook mee dat het dichterbij is. Nadeel is weer dat het niet ver van het dorp af is en dat ze bij tussenuren daar kunnen gaan rondhangen. Goed, keuzes, keuzes, maar jullie tips helpen wel.
Als ik nog meer vragen heb horen jullie het wel.
Rob
09-02-2011 om 08:53
Hageveld is alleen vwo, kaj munk is mavo/havo/vwo
Weet je nu al dat je kind echt een vwo advies heeft en een hele hoge cito score gaat halen ?
Hageveld is alleen vwo dus als hij niet helemaal mee kan komen kan moet hij van school wisselen. Mijn kind is sociaal emotioneel ook niet sterk, maar wordt prima opgenomen in de science klas, misschien nog wel makkelijker al op een normale vwo, omdat er nu eenmaal kinderen in science zitten met dezelfde interesse.
Verder hoor ik van Hageveld nog wel eens dat een 7 gemiddeld echt niet goed genoeg is, ze willen toch een hoge slagingskans. Zodat ze hoog in de lijst met beste scholen staan. Hoor zelf verhalen van kinderen die echt onder druk gezet zijn om toch maar op een andere school te gaan kijken na een paar jaar bij gemiddeld een 7. Over het algemeen is mijn indruk dat beide scholen goed zijn. Beide hebben dus ook een probleem dat er veel kinderen naar toe willen, hierdoor zal Kaj Munk komende jaren ook weer erg groeien, afwachten is hoe dat uit gaat pakken. Maar hier hebben meer scholen in deze regio last van. Hageveld moet misschien wel gaan loten. Overigens is Science niet 6 jaar, maar maar 3, daarna moet men een profiel gaan kiezen net als op alle vwo scholen. Men hoopt dan natuurlijk dat men een technisch profiel kiest.
Rob
kaatje43
09-02-2011 om 11:43
Geen kind in de science
Maar wel 2 op het Kaj Munk. Ik ken wel wat kinderen die op het Science zitten. Sommigen tevreden, sommigen vonden het tegenvallen, juist omdat de richting tegenviel. Zij zijn later ook weer overgestapt naar het "gewone" VWO. Het kan natuurlijk zijn dat het toch niet zo leuk is als je dacht op je 12de.
Wat betreft de sfeer onderling en naar de leraren toe; deze is juist heel erg goed en als er wat is dan wordt er meteen ingegrepen.
De onderbouwklassen hebben geen tussenuren en mogen ook niet van het terrein af.
Wat Kaj al zei, de science vormt geen aparte groep binnen de school. Wel hebben ze meer uitstapjes dan het reguliere onderwijs. Het Technasium trouwens ook.
Ik ken iemand die naar tevredenheid op Hageveld heeft gezeten. Deze staat ook wel bekend als een goede school met goede resultaten.
vwomoeder
09-02-2011 om 16:26
Rob
Ja, foutje, ik weet dat de science 3 jaar is. En ik hoorde op de opendag dat 80% voor natuur en techniek had gekozen. En ja, hij moet wel heel erg raar gaan doen wil hij het vwo niet ruim halen. Het leren gaat hem erg makkelijk af (hoezo leren, zoveel doet hij niet). School had zelf ook Hageveld geadviseerd maar ik wil toch verder kijken. Eerst was het voor het geval hij uitgeloot zou worden maar de scienceklas was wel zo leuk dat het misschien wel eerste keus wordt. Maar goed, over Hageveld was hij ook heel enthousiast. En ik denk toch ook als je op Kaj Munk vwo niet red moet je dan misschien niet naar een andere school maar wel naar een andere klas en moet je je toch ook weer aanpassen. Gelukkig hebben we nog een jaar en stel ik het zeer op prijs als mensen zoals jij mijn vertellen hoe het op de scholen een beetje werkt. Als je eerste kind naar het VO gaat is het toch zoeken wat goed is voor hem.
vwomoeder
09-02-2011 om 16:35
Kaatje43
Hoi kaatje
Bedankt voor je reactie. Ik had bij Kaj Munk ook wel een goed gevoel hoor. En fijn om te horen dat de onderbouw niet van het terrein af mogen. Dat is in iedergeval een zorg minder. Ik ben ook een beetje bang dat hij er mooier uitziet dan het lijkt. Aan de andere kant, het is allemaal extra en hij vind het wel erg leuk. Bij Hageveld is de keuze na die 3 jaar wat breder als ik het goed begrijp. Ik heb een beetje het idee dat Kaj Munk de eerste 3 jaar leuker is en daarna Hageveld maar goed, zo kan je niet kiezen. Bij Hageveld kan je evt. een dubbelprofiel doen of zelfs een profiel op maat. Je kan er ook nog latijn bij doen en kan dat per jaar laten vallen (na 4 jaar latijn krijg je wel een certificaat). En doe je wel examen in latijn dat heb je in feite een gymnasiumdiploma. Misschien moet ik het gewoon een beetje loslaten. En, ja, uiteindelijk moet zoonlief kiezen natuurlijk. Hij moet er 6 jaar gaan doorbrengen.
kaatje43
09-02-2011 om 20:10
vwomoeder
Bij Kaj Munk kan je ook een dubbel profiel nemen. Sterker nog: je moet eigenlijk buiten je profiel minimaal een achste vak nemen. Mocht je het niet redden dan kan je dat zonder consequentie laten vallen. Je kunt zoveel extra vakken nemen als je kind wilt. Dat was ook de reden dat Kaj Munk VWO een paar jaar een - had gekregen bij de inspectie. De reden was omdat de examencijfers iets onder het landelijk gemiddelde lag. Dat is natuurlijk logisch als een overgroot gedeelte een dubbel profiel heeft.
Als je kind een talenkind is, is misschien Haarlemmermeerlyceum (Tweetalig onderwijs) wat voor hem?
Succes met jullie keuze.
vwomoeder
11-02-2011 om 19:35
Reactie
Kaatje43, goed om te weten dubbelprofiel/extra vak dus ook mogelijk is bij Kaj Munk. Ik ben blij dat ik dit even zo ben begonnen want ik ben al een stuk wijzer (hoewel de keuze niet makkerlijker wordt).
Het Haarlemmermeer lyceum vind ik te onpersoonlijk voor een bijzonder karatertje als dat van mijn zoon. En voor hem zie ik in het tto geen extra meerwaarde. Z'n engels is wel heel goed al hoor maar ik denk zelf dat als het bij KM of Hageveld een keuze was dat we er niet voor zouden kiezen.
En Sinilind, jeetje, dat is wel even schrikken. Ja die masterclasses maken het natuurlijk wel juist leuk. Dat is wel iets om rekening mee te houden. We hebben nog een jaartje dus we moeten daar volgend jaar dan wel heel goed naar kijken. En minder fte betekend misschien ook wel minder leerling aannemen. Maar goed, ik hoorde gisteren dat Kaj Munk het volgend schooljaar misschien wel 1500 leerlingen groot wordt en dat ze een dependance gaan gebruiken. Dat is toch ook wel weer heel groot.
Goed, alle info is nog steeds welkom. Sterkte met je baan trouwens, ik hoop dat jij kan blijven.