Monique D*
27-09-2009 om 16:11
Vriendin van dochter (12) kan (wil) niet leren
Mijn dochter (12 en groep 8) heeft een vriendin. Zij is ook haar hartsvriendin en spelen/logeren vaak thuis bij elkaar. Zij lijken net twee zusjes en ik zie haar als mijn dochter. Zo ben ik in contact gekomen met haar moeder, waardoor ik nu het een en ander van het kind weet.
Een tijdje geleden had de meester een topotoets gegeven van Nederland. Zij moesten de provincies met de bijbehorende hoofdsteden invullen op een kaartje van Nederland. Mijn dochter had een 10 en haar vriendin een 1. Haar moeder vroeg zich af hoe dat in vredesnaam kan, zij heeft het zo goed geleerd. Zij nam daarom contact op met de meester en wilde inzage hebben in het proefwerk. De meester gaf het proefwerk mee en de moeder kwam er snel achter waar de fout lag. Haar dochter haalde de provincies en hoofdsteden door elkaar! Wel was de combinatie goed (bijvoorbeeld: ze noemt Zwolle Overijssel of omgekeerd). Mijn dochter snapte niet dat je steden en provincies door elkaar kan halen, dat is toch logisch? Ik heb haar uitgelegd dat niet iedereen dat als logisch ervaart..
De moeder vroeg meldde dit aan de meester en vroeg of ze dit over kan maken. Omdat een groot deel van de klas het niet best had gemaakt kregen ze een nieuw proefwerk. Zo gezegd, zo gedaan. Vriendin heeft het heel goed geleerd, met hulp van mijn dochter en haar moeder. Zij haalde de plaatsen en provincies niet meer door elkaar en zij kon het. Groot was onze verbazing dat ze weer een 1 voor het nieuwe proefwerk haalde! Mijn dochter snapte daar ook niets van, ze heeft daar toch heel goed voor geleerd?
Deze proefwerk werd anders gevraagd dan het vorige. In plaats van dat ze cijfertjes op een klein kaartje de gevraagde steden en provincies moesten invullen, haalde de meester een landkaart van Nederland tevoorschijn en wees de gevraagde plaatsen of provincies aan. Zal dat de oorzaak zijn van het mislukken van de toets? Was zij helemaal gedesoriënteerd doordat ze ineens de ligging van de plaatsen en provincies moet kennen op een grote kaart, terwijl de ligging exact hetzelde is als op een kleine kaart? De moeder heeft die vragen en antwoorden die ze thuis als oefening hebben gemaakt, meegenomen naar de meester als bewijs. Hij had daar helaas geen antwoord op.
Ook spelen meerdere factoren een rol. Zij heeft geen zin meer om te werken in de klas. Dat speelde al vanaf groep 6. Haar inzet is minimaal, is een enorme stoorzender in de klas. Wij hebben het vermoeden dat de oorzaak hiervan een laag iq is, waardoor zij het allemaal niet kan volgen. Een psychologische test had in groep 5 uitgewezen dat ze een iq heeft van 75-80 en faalangst had. Die test had men afgenomen omdat ze niet goed genoeg presteerde in de klas. Als zij voor een keer zich inzet voor een toets presteert ze het toch om een onvoldoende te halen. Het lijkt wel alsof ze de moed allang heeft verloren. Zij ziet het niet meer zitten op school, ondanks dat ze bijles rekenen en taal van school krijgt.. en zelfs tijdens de bijles wil ze niets meer doen. In groep 7 had zij met heel veel hulp nog een voldoende gehaald voor woordenschat en heeft het verkeersdiploma gehaald. In groep 8 heeft zij tot nu toe alleen onvoldoendes gehaald. Zij neemt de moeite niet meer om te leren voor een toets. Zij neemt het niet meer naar huis om dit met haar moeder te bespreken. Haar moeder weet helemaal niet dat er nog andere proefwerken waren geweest, daar kwam zij dus via een uitgebreid gesprek met de meester en interne begeleider achter dat ze zelf heeft aangevraagd.
De vraag "hoe nu verder" werd er tijdens het gesprek besproken. Zij is nu in het laatste jaar van de basisschool en er moet naar passend onderwijs gezocht worden. Dat is moeilijk voor een kind dat zich helemaal niet meer inzetten. Zij heeft ook 2 tot 3 jaar leerachterstanden (rekenen en taal). De leraren geloven niet meer in faalangst. Wij (de moeder in ik) denken als eerste om de zin in leren terug te halen door zelfvertrouwen te kweken. Maar de vraag is natuurlijk hoe je dat moet doen. Afgesproken is dat zij elke keer in haar agenda noteert wat voor vak zij maak- of leerwerk heeft en dat zij dit elke dag met haar moeder bespreekt/laat overhoren. We moeten kijken hoe dat gaat. Hopelijk krijgt ze door intensief hard te werken een voldoende voor een toets, krijgt ze het zelfvertrouwen terug en meer plezier in leren.
Mijn vriendin hoopt dat ze naar VMBO-Basis LWOO gaat en niet naar de praktijkschool, zoals de school reeds had geopperd. Praktijschool ziet ze als een enorme domper, ze heeft de indruk dat dit een afvoerputje is voor leerlingen die verder helemaal niets meer kunnen.. en ook geen toekomst meer hebben in de maatschappij.
Onze vraag is: wie heeft daar ervaring mee en toch een oplossing hiervoor gevonden?
Je zou zeggen dat die vriendin wat het leren betreft zich op zou trekken aan mijn dochter en dat is helaas niet zo. Mijn dochter moet haar vaak eraan herinneren dat ze een toets heeft!
ijsvogeltje
27-09-2009 om 17:41
Monique
Monique, wat vervelend voor dit meisje. Ik heb helaas geen tips.
Ik wil wel zeggen dat ik het niet zo vreemd vind dat dit meisje inmiddels geen zin meer heeft om te leren. Als ik je goed begrijp, loopt ze al jaren tegen haar grenzen aan. Dan verdwijnt het enthousiasme denk ik vanzelf. En als ze wel leert, haalt dus blijkbaar óók een onvoldoende. Tja, dan houd je het denk ik snel gezien.
Bij mijn zoon (nu 1e klas VO) zat op de basisschool ook een meisje in zijn dat erg veel moeite had met leren. Ze doet nu VMBO met LWOO en ik heb begrepen dat ze eindelijk 'tot haar recht' komt. Op de basisschool is ze jaren het buitenbeentje geweest (sociaal niet hoor, maar wel qua prestaties). Ze werd er voortdurend mee geconfronteerd dat ze minder slim was dan de rest. Nu ervaart ze eindelijk dat er heel veel kinderen zijn zoals zij, dat ze dus niet minder of dommer is dan de rest.
Je 'optrekken' aan een ander doe je denk ik alleen als het verschil niet al te groot is. Voor het klasgenootje van mijn zoon was dat verschil veel te groot; het was bovendien een erg 'slimme' klas; vrijwel iedereen is havo/vwo of vwo+ gegaan.
Over praktijkonderwijs was hier laatst ook een draadje, heb je dat ook gelezen? Misschien kun je er nog wat nuttige info uit halen.
reina
27-09-2009 om 19:50
Monique
Het is niet vreemd dat een meisje met een IQ onder de 80 én faalangst dergelijke toetsen niet kan maken. Het zou heel goed kunnen dat ze in aanmerking komt voor een Praktijkschool, het staat er al, daar was pas een draadje over. Ik krijg echt kippenvel van de term 'het afvoerputje ...'. Afgelopen week sprak ik diverse ouders wiens kind dit schooljaar voor het eerst naar een Praktijkschool gingen, de meesten hadden er heel erg tegenop gezien, vooral om alles wat 'men' gezegd had, ze waren nu hartstikke blij, want ze hebben een gelukkig kind wat met veel plezier naar school gaat. Luister alsjeblieft niet naar alle van-horen-zeggen-verhalen, dat geeft zo'n scheef beeld!
Fatima
27-09-2009 om 20:03
Beetje expres?
Als je al zovaak de hoofdsteden en de provincies geleerd hebt en het thuis ook begrijpt geloof ik niet dat je zomaar nog een keer een 1 kan halen, ook niet op een grote kaart. Ze had er toch wel een paar goed moeten hebben. Ook zo consequent hoofdsteden en provincies door elkaar halen maar geen enkele fout hebben in de twee die bij elkaar horen (Zwolle en Overijssel) duidt daar op.
Is het zeker dat ze het niet expres fout doet?
Massi Nissa
27-09-2009 om 20:53
Fatima
Lijkt mij eerder dat het kind een blackout had omdat de meester de manier waarop hij de toets afnam zonder dit aan te kondigen had veranderd. Komt enorm veel voor bij faalangstige kinderen.
Monique, ik sluit me helemaal bij reina aan. Er is niets mis met goed praktijkonderwijs (en ook niet met VMBO-B met lwoo). Ik zie elk jaar weer hoe kinderen kunnen opbloeien als ze eindelijk op hun eigen niveau kunnen werken. Dit kind heeft de moed helemaal verloren en dat is zeer begrijpelijk. Wat jammer eigenlijk dat de school niet het advies heeft gegeven om al na groep zeven door te stromen naar bijvoorbeeld een schakelklas op een lwoo-school, of naar praktijkonderwijs. Dan was dit kind een jaar ellende bespaard gebleven.
Groetjes
Massi
Kaaskopje
27-09-2009 om 23:05
Bij mijn dochter gebeurde dit ook wel eens
Mijn dochter is bovengemiddeld intelligent, maar ook bij haar gebeurde wel eens wat bij het vriendinnetje van je dochter gebeurt. Ik heb haar overhoord, ze wist eigenlijk alles en als puntje bij paaltje kwam.. een onvoldoende. Ik begreep er niets van en zijzelf ook niet eigenlijk. Mijn vermoeden is dat ze zo totaal geen voeling had met dat vak dat het gewoon de kans niet kreeg om te blijven hangen. Ik stel me zo voor dat als je door bepaalde omstandigheden met niets van school veel voeling hebt het wel erg moeilijk is om het a. leuk te blijven vinden maar ook b. om de stof op te kunnen nemen. Het lijkt me in haar geval een hele goede keus om de nadruk niet op leren te leggen maar op doen.
En om vriendin en moeder een hart onder de riem te steken: hierbij hoeft het écht niet te blijven. Als het kwartje opeens toch valt en ze gemotiveerd raakt om verder te leren kan dat altijd nog. Mijn oudste dochter zit nu in MBO 3 en er zit een meisje bij haar in de klas die is begonnen met Praktijkonderwijs.
albana
28-09-2009 om 08:26
Ook niet correct van meester
Hier krijgen ze ook vanaf halverwege groep 5 al topo-toetsten mee naar huis. Voornamelijk om zulk standaard 'stampwerk' onder de knie te krijgen. Oudste had de zelfde problemen in het begin als jij opnoemt (in plaats van provincie de hoofdstad en andersom) en hier gingen ze daar anders mee om...Als je zo standaard 1 fout doorvoert in de gehele toets krijg je alsnog de kans het te verbeteren. Meester wijst je op je fout (alles omgedraaid) geeft je na de toets je blaadje terug, rekent er 3 fout en geeft je de opdracht die omdraaiingen te verbeteren. Kind schrijft opnieuw alle provincies en hoofdsteden op (op nieuw blaadje), meester begint bij de eerste 3 fout opnieuw en als de rest goed is dan heb je alsnog een voldoende, heb je alsnog foutjes (hoofdletter vergeten, schrijffouten, verkeerde provincie op verkeerde plek) dan komen er toch nog fouten bij. Ook met de volgende toets herinnert hij je nog even aan je vorige fout (denk je eraan....niet meer omdraaien hé? Nu reken in het wel fout!). Ook veelvoorkomend is hoofdletters vergeten (bij allemaal dus) en dan volgt dezelfde procedure als hierboven vermeld. Ook schrijft meester het even boven aan het blaadje voor de hulptroepen thuis zodat ouders er ook vanaf weten. (Denk aan de hoofdletters! staat er dan boven..) 1 verandering in de manier van overhoren kan al leiden tot grote verwarring...en van invloed zijn op het cijfer. Dat is geheel logisch in zo'n beginstadium van leren. En de leerlingen die er moeite mee blíjven houden om topo te leren krijgen gewoon de helft van de topo-toets maar op. Dit gaat wel in overleg met de ouders, dus i.p.v. 10 steden in 1 provincie leert het kind er maar 5 etc. etc. Maatwerk dus voor topo.
Het is met oudste trouwens helemaal goed gekomen. In groep 7 had ze de clou van topo helemaal door en was 5 minuten doorlezen genoeg om het helemaal te kennen (wel voor 1 of 2 dagen hé erna vergeet ze het grootste gedeelte weer...) en haalde ze alleen maar voldoendes of 10-en, hoogstens een schrijffoutje hier of daar. En ze doet nu t.l.(ong. de oude mavo) en gaat erna w.s. naar mbo niveau 4, dus niks bijzonders, heel gewoon gemiddeld kind.
Ik vindt dat de moeder naar meester moet gaan en een oplossing moet vragen. Zo wordt zo'n kind toch ook compleet gedemotiveerd voor die laatste jaren?
Van praktijkonderwijs/lwoo heb ik geen verstand dus dat laat ik aan de anderen over.
groeten albana
reina
28-09-2009 om 09:45
Kaaskopje (beetje ot)
Het komt voor dat leerlingen van het Praktijkonderwijs uitkomen op bijv. MBO-3, maar dat zijn echt hele grote uitzonderingen en mogelijk is er destijds een speciale reden geweest om op het Pro terecht te komen, de meeste leerlingen komen, als ze het al halen, tot MBO 1 of soms 2, veel leerlingen gaan direct na het Pro aan het werk.
leraar
28-09-2009 om 14:33
Leren en oefenen
Uit de reactie van Albana begrijp ik niet goed wat zij niet correct vindt, maar ik ben het wel met haar eens dat de meester niet correct handelde.
In een toets moeten kinderen vragen krijgen op een manier die ze kennen van het oefenen. Ze weten dan wat voor antwoord ze moeten geven en raken niet in verwarring door een onbekende vraagstelling. Topografie testen met een kaart in de klas kan heel goed, als dat ook op die manier is geoefend.
Fouten laten herstellen zoals Albana aangeeft is prima - en de waarschuwing dat het een volgende keer écht fout is, werkt vrijwel altijd.
Toppgrafie leren is voor de meeste kinderen een kwestie van (saai) uit het hoofd leren. Een klein deel (10%) kan het gewoon echt niet en een soms groter deel (hangt van de soort klas af) wil het niet. Geen zin = geen voldoende, da's duidelijk. By dyslectische kinderen kijk ik naar de klankbetekenis van hun antwoord, dat is goed genoeg.
Ik stel mijn topografievragen altijd op verschillende manieren - niet alleen een nummer geven en de toponaam vragen, maar ook andersom - en dat werkt. De meeste leerlingen gebruiken een topotoets om hun cijfer op te halen.
MoederVan3
28-09-2009 om 15:55
Mijn jongste zoon
had ook enorm veel problemen met topo. Toen bleek mij ook dat topo een stuk abstracter is dan ik dacht. Een straat ligt in een wijk, een wijk in een dorp of stad, een dorp in een gemeente, een gemeente in een provincie en een provincie in een land. Dit soort concepten, samen met zo'n kaartje dat mijn zoon in het begin helemaal niets zei, was echt heel moeilijk voor hem. Ik kan me de vergissing van vriendinnetje van dochter Monique met hoofdsteden en provincies dan ook goed voorstellen... Ze valt waarschijnlijk in de groep waarvan de leraar zegt: die leert het nooit of in ieder geval met heel veel moeite. Ik vind het dan wreed om haar een één te geven. Het is voor zo'n docent toch een kleine moeite om even contact op te nemen met de ouders en als blijkt dat ze hard geleerd heeft met haar ouders af te spreken dat ze voor inspanning wordt beloond. Iedereen weet toch al hoe de vlag er bij staat: kind gaat naar praktijkschool of LWOO, waarom dan nog eens zo inpeperen dat ze het niet kan.
Mijn zoon heeft onderwijl overigens wel in de gaten wat de onderliggende concepten van topografie zijn. Helaas heeft hij ook een zwak geheugen, dus ik ben al blij dat hij onderwijl zelf kan opzoeken waar een vakantieadres ligt.
albana
28-09-2009 om 16:02
Correct/niet correct (leraar)
Ik vindt het niet correct dat een meester een kind dat schijnbaar alle antwoorden geeft en weet alleen het 'begrip' provincie/hoofdstad consequent door elkaar haalt een 1 geeft. Hij had haar minstens de kans moeten geven het te verbeteren (meteen al) en ook zeker geen onvoldoende. Ze wíst toch alles?
groeten albana
reina
28-09-2009 om 16:55
Mijn zoon was heel onzeker op school en vond topografie vreselijk. Hoe goed hij het ook leerde, het ging mis tijdens de overhoring. Tot hij een juf kreeg die hem begreep. Ze legde een blaadje met de eerste letters van de antwoordem neer, als hij wilde mocht hij even kijken. Dat deed hij niet eens, maar het maakte hem een stuk minder onzeker waardoor het gelijk beter ging (al werd hij er nooit een ster in). Wij hebben er nooit een probleem van gemaakt. En ach, nu reist hij de hele wereld rond en komt overal, want je hoeft niet te weten waar Manilla of Miami liggen als je maar weet hoe je het zo'n beetje schrijft en welk vliegtuig ernaar toe gaat
Kaaskopje
28-09-2009 om 22:37
Reina o.t.
Dat het uitzonderingen zijn daar ben ik me van bewust, maar ik vind niet dat je het bijvoorbaat uit moet sluiten, zolang maar duidelijk is dat je als ouder gewoon blij bent op élke prestatie. Als mijn dochter er in slaagt om onderwijzeres te worden zal ik zó trots op haar zijn. Gewoon omdat ze het toch maar gedaan heeft vanaf vmbo basis. Maar als ze halverwege afhaakt en een ander beroep kiest ben ik niet teleurgesteld, omdat ik weet dat ze in het werk wat ze dan gaat doen ook goed op haar plek zal zijn. Ik ben hoe dan ook trots op wat ze allemaal doet![]()
reina
29-09-2009 om 18:21
Kaaskopje (beetje ot)
"maar ik vind niet dat je het bijvoorbaat uit moet sluiten" Dat ben ik met je eensw Maar soms klampen mensen zich erg vast aan de ene uitzondering, waardoor ze het een teleurstelling wordt als het niet haalbaar blijkt.
kaatje43
29-09-2009 om 19:28
Wat sneu
dat dat meisje niet eerder het advies heeft gekregen om naar speciaal basisonderwijs te gaan. Dat had veel beter voor haar geweest dan al die jaren op haar tenen lopen en het toch niet redden. Twee tot 3 jaar achterstand!!!Vind je het gek dat ze een stoorzender is. Ik vind het bijna misdadig dat hier niet eerder iets mee gedaan is. Ze is wel getest maar vervolgens, naar mijn idee, weinig mee gedaan. Hier heeft de school een flinke steek laten vallen lijkt mij.
Monique D*
02-10-2009 om 19:55
School dacht het met hulp te doen, maar dit lijkt niet genoeg
Na de constatering van haar lage IQ in groep 5 heeft de moeder een gesprek gehad met de juf en de adjunct-directeur, die toen ook de interne begeleider was.
De moeder heeft naar aanleiding van dat gesprek gevraagd of zij in aanmerking kwam voor een rugzakje of dat zij naar het speciaal onderwijs kon gaan. De leraren vonden dat niet nodig. Zij kon het rekenen en taal op haar niveau met hulp blijven volgen. De adjunct heeft ook voorspeld dat zij nooit het rekenniveau van groep 8 zal halen.
Helaas werden de klassikale lessen (natuur, aardrijkskunde en geschiedenis) steeds moeilijker voor haar. En zie nu het resultaat.
Het verkeersexamen in groep 7 heeft ze met de grootste moeite gehaald. Ik heb haar en mijn dochter nog meegenomen in mijn auto en zij (vooral haar vriendin) moesten ter plekke zeggen of een bepaalde handeling was toegestaan of niet. Ook haar moeder had haar nog overhoord. Ze kan het dus wel, maar met heel veel moeite. Wij wilden koste wat kost voorkómen dat zij als enige van de hele groep zou zakken..
Het lijkt inderdaad wel alsof ze nu de zin in het leren echt begint te verliezen. De hulpleraar rekenen begint zijn geduld te verliezen omdat ze hem niet echt aankijkt als hij haar de sommen uitlegt. Ook maakt ze amper de opgegeven sommen, waardoor de leraren weer boos op haar worden.
Mijn dochter kwam samen met haar vriendin bij ons thuis met een paar blaadjes voor een topotoets waarbij ze de contintenten, oceanen en landen moeten leren. Zij heeft alvast op het blaadje van haar vriendin een aantal topografische namen genummerd en ingevuld op de wereldkaart. Zij is ervan overtuigd dat haar vriendin dan een heel goed cijfer zal halen. Ik verwacht helaas het tegenovergestelde..
En als klap op de vuurpijl heeft haar vader, die niet meer bij hen woont, aangekondigd dat hij haar huisarrest zal geven en haar de minilaptop zal afnemen als zij nog onvoldoendes haalt. De volgende dag kreeg zij een enorme hoofdpijn en kon niet naar school gaan. Gelukkig heeft de moeder later nog met hem gesproken dat ze het ècht niet kan. Die vader kalmeerde toen wel, maar vond dat ze wel een prikkel moest krijgen zodat ze beter haar best doet. Trieste zaak.. ik heb zo met dat arme kind te doen..
Morgen gaan ze samen naar de film, wordt het toch nog een beetje leuk.
Monique D*
02-10-2009 om 20:04
Goede praktijkschool in amsterdam?
Omdat de leraren denken dat ze het vmbo helemaal niet aankan en geschikt is voor een praktijkschool, vraagt de moeder zich af welke praktijkschool in Amsterdam het meest geschikt is voor haar dochter. De lessen moeten worden gegeven op maat (op eigen niveau en tempo), kleine klassen, slecht gedrag moet goed aangepakt worden, geen pesterijen, etc. De moeder is erg bang dat alleen uitschot (afvoerputje) op die school komt. Wie kan haar overtuigen dat dat niet zo is en komt met een goede school in Amsterdam?
Ook denkt de moeder aan Iederslands College. Dat is een school speciaal voor kinderen met een achterstand. Ze kunnen de eerste twee jaren op hun eigen tempo werken en vanaf het derde leerjaar wordt er gekeken tot welk niveau (basis, kader) behoort.
Wie o wie kan hier meer informatie over geven? De moeder kan dan ook zelf informatie inwinnen over die school.
Dochter hoopt zelf op een school te gaan waar veel vriendinnen op gaan.. helaas is dat ijdele hoop. Het moet natuurlijk een school op maat worden en waar ze lekker op haar eigen tempo en niveau en met plezier kan werken. De basisschool is veel te hoog gegrepen voor haar.
Prulletje
02-10-2009 om 23:17
Iedersland
Iedersland ken ik van naam. En ik weet dat er ouders enthousiast over zijn. Ik heb geen echte informatie dus, maar wel positieve geruchten gehoord.
Prulletje