KGO
11-02-2010 om 11:28
Vreemde lage kleutercito, moet ik hier iets mee?
Hallo,
Gisteren gesprek gehad over zoonlief van bijna zes jaar. Hij heeft voor de cito ordenen een D gescoord. Dit zeer in tegenspraak tot wat de juffen van hem verwachten.
Ze hebben hem nog een keer alleen proberen te toetsen, maar ook dan ziet hij de noodzaak er niet van in om goede antwoorden te geven of is hij inconsequent in de antwoorden.
Het is een eigenzinnig (ook leuk) joch. Hij heeft hele eigen interesses; bouwt liefst de hele dag met kleine lego, knex. En maakt dan ook vanuit z'n fantasie mooie dingen; ruimtelijk inzicht heeft hij enorm. Legomodellen bouwt hij na (van die dozen vanaf 7/8 jaar met z'n 50 stappen), dat doet hij alleen en heel geconcentreerd zonder moeite. Puzzels van zeg 100 stukjes maakte hij al toen hij drie jaar was (daarvoor keek hij geen puzzel aan) en nu is dat niet meer interessant. Hij maakt tekeningen (plattegronden) van huizen of machines en wil die dan bouwen. Verder kan hij goed tekenen. Hij is heel moeilijk van z'n ideeen af te brengen, ook in de klas. Hij is origineel, maar vraagt veel aandacht ook in de klas. Als hij A in z'n hoofd heeft, maar juf B, dan blijft hij eindeloos onderhandelen of proberen.
Sociaal begint hij nu wel e.e.a. te leren (bijv. spelletjes samendoen, beetje samenwerken), maar liefst speelt hij toch alleen. Buiten op het schoolplein is hij ook vaak alleen aan 't spelen. Daarintegen jan en alleman (vooral volwassenen) spreekt hij aan (met zijn eigen verhaal), gaat een liedje van school zingen of zo.
Op school zien ze dus wel dat het een jongen is met een gebruiksaanwijzing. Maar die kennen ze ondertussen wel en door hem redelijk strak te houden gaat het best goed; hij is ook blij en vrolijk in de klas.
Maar ik maak me wel zorgen over de volgende jaren. Zal hij geen problemen krijgen met leren dadelijk, doordat hij slecht luistert en gewoon liever met z'n eigen ideeen bezig is? Moet ik er uberhaupt iets mee uit voorzorg voor de komende jaren? Of gewoon afwachten waar 't schip strandt?
Wat is er eigenlijk bekend over kinderen die niet toetsbaar zijn en hoe komt het dat ze niet toetsbaar zijn?
Karen
Guinevere
11-02-2010 om 12:39
Kleuter
Karin, zolang de school er verder geen consequenties aan verbindt, zou ik er niets mee doen. Tenslotte is het een kleuter en die staan er niet om bekend dat ze altijd zin hebben om mee te werken. De juf weet dat hij beter kan, dus kennelijk gaat ze er vanuit dat dit een momentopname is. Ik zou volgend jaar in groep 3 gewoon eens verder kijken, best kans dat het daar heel anders verloopt door de andere stof.
En totaal o.t.: heb jij vroeger in B. gewoond?
rodebeuk
11-02-2010 om 13:01
Kgo
zie het draadje hierboven, 'zoon verknalt cito toets'. Paar mensen (waaronder ik) hebben daar lang verhaal gepend... en
Maak je geen zorgen!!
Guinevere
11-02-2010 om 13:15
Kgo totaal off topic
Dat dacht ik wel, al in je vorige postings. Kijken of je ook weet wie ik ben??? guinevere underscore oo at hot mail punt com! Wij hebben samen in de klas gezeten, 6 jaar lang (voor de nieuwsgierigen en om een tipje van de sluier op te lichten).
Clarice
11-02-2010 om 17:13
Ja ....
je moet hier wel iets mee. Ga eens googelen op onderpresteren, leren leren, (hoog) begaafdheid en kijk of je dingen herkent. Het is goed mogelijk dat je kind (hoog) intelligent is en onderpresteert. Als dat zo is, moet je gaan praten met school en kijk of er iets kan veranderen in het aanbod van werk anders leert hij inderdaad niet leren en verliest hij de zin van nadenken en oefenen van stof.
Mijn zoon lijkt heel sterk op die van jou! Vooral ook het 'niet de noodzaak inzien dus niet inzetten' is heel herkenbaar! Net als die eigenzinnigheid. Nu zit hij in groep 4 en ik vind het zo jammer dat we toen teveel een houding hadden van 'ach het is maar een kleuter' en er dus veel te laat achter zijn gekomen dat hij al die tijd onderpresteerde, met alle gevolgen van dien.
Sterkte!
Emmawee
11-02-2010 om 22:43
Groep 3
Dag Karen,
Met mijn zoon (ook ik herken heel wat in jouw verhaal) is helemaal goed gekomen in groep 3. Ik had dezelfde zorgen als jij en zijn juffen hadden deze zorgen ook. Hoe moet dat straks...
Stoffer gaat dit hele schooljaar al met plezier naar school, is heel goed bezig, werkt hard en met plezier, doet echt zijn best en geniet van wat hij leert.
Volgens mij is zo'n omgeving vol kleutermateriaal en speelgoed en rondlopende kinderen, voor sommige kinderen niet de juiste plek om allerlei eisen aan ze te stellen. Stoffer wilde altijd gewoon spelen, bouwen, het liefst met verschillende materialen door elkaar 'machines maken' en dat mocht niet (geen speelgoed door elkaar gebruiken, bedoel ik). En dan moest hij weer aan een tafeltje zitten en golflijntjes tekenen, ofzo. Dat vond hij gewoon stom.
Groeten, Maw.