Cecile Delacour
08-05-2010 om 21:54
Vragen over islamitisch onderwijs
Deze vragen stel ik met toestemming van forumbeheer!
In het kader van mijn studie aan de EHvA in Amsterdam moet ik samen (met 2 medestudenten) de (voor)oordelen over islamitische onderwijs onderzoeken. Onze resultaten zullen we op 3 juni presenteren tijdens een van de lessen in het kader van module "Communicatie en Cultuur in de klas". Voor een deel van het onderzoek zullen we mensen interviewen en onderstaande vragen stellen. Het leek ons interessant om daarover ook de volgende vragen te stellen in de rubriek Ouders en School. Verder zullen we ook op 2 Islamitische scholen proberen met leerlingen te praten en ook met hun ouders. Een van mijn medestudenten is van Marokkaanse afkomst, de andere van Turkse afkomst. We willen ze vragen waarom ze specifiek voor Islamitisch Onderwijs hebben gekozen (aan de ouders) en aan de kinderen en tieners hopen we ookj enkele vragen te kunnen stellen over hun belevingen op hun school.
Voor nu zijn dat de vragen dat we aan jullie en ook aan de mensen op straat willen stellen:
1) Bent u persoonlijk bekend met Islamitisch Onderwijs?
2) Zo ja wat zijn uw ervaringen met Islamitisch Onderwijs?
3) Zo niet, hebt u een duidelijk idee of (voor)oordelen over Islamitisch Onderwijs?
4)Vindt u het wenselijk dat er Islamitisch Onderwijs gegeven wordt in NL?
5)Wilt u er nog iets kwijt over?
Antwoorden kunnen hier gegeven worden maar eventueel
ook gestuurd naar mijn studenten mailadres,
[email protected]
Alles kan anoniem
Bedankt voor de moeite
Cecile
Carmen
08-05-2010 om 22:38
He!
Wat leuk, Cecile is terug ![]()
Mijn antwoord op jouw vragen is heel simpel. Ik vind dat religie en onderwijs volkomen gescheiden zou moeten worden. Ik vind het jammer dat er hier "op zijn Wilders" alleen van Islamitisch onderwijs wordt gesproken, want ik scheer alle religies over één kam. Ik ben voor openbaar onderwijs dus. Maar wel met een soort maatschappijleerlessen waarin alle soorten van geloof behandeld worden.
Carmen.
Maylise
09-05-2010 om 02:09
Cecile
Hier mijn antwoorden
1) persoonlijk bekend in de zin van kinderen daar op school te hebben? Nee, ik heb nooit kinderen op een islamitische school gehad.
2)geen ervaring mee eigenlijk.
3)Een heel duidelijk idee niet. Islamitische scholen zijn vaak in het nieuws en daaruit heb ik het idee dat het niveau soms te wensen overlaat. Verder denk ik dat ze weinig verschillen van andere orthodox religieuze scholen.
4) ik heb er geen probleem mee. Ik zou er zelf niet voor kiezen maar ik ben dan ook geen moslim. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat het in Nederland mogelijk is om een school te vinden die gestoeld is op je eigens levensovertuiging.
5) ik weet eigenlijk te weinig van islamitisch onderwijs om hier heel veel zinnigs over te kunnen vermelden.
Maylise
Massi Nissa
09-05-2010 om 08:48
Cecile
Mijn antwoorden:
1. Ja, ik krijg wel eens leerlingen van de islamitische basisschool hier.
2. Het niveau van deze basisschool laat veel te wensen over. Er wordt vrijwel geen Engels gegeven en de kinderen vertonen een flinke taalachterstand (lezen, spellen, begrippen). In feite zijn de problemen vergelijkbaar met die van veel BSO's. Het verloop van leerkrachten is er ook groot.
3. Mijn vooroordeel is: laag niveau, veel verloop van leerkrachten, rommelige en financieel ondoorzichtige organisatie, veel bemoeienis van mensen die weinig verstand hebben van onderwijs.
4. Nee. Ik ben ervoor om alle religieuze onderwijsvormen te verbannen naar het weekend of de vrije woensdagmiddag. Dat zou prima werken, hoor, mijn Chinese pleegzusjes gingen op zaterdag naar de Chinese school en hebben daar prima Chinees leren lezen en schrijven. Dat kan ook met koranteksten of liedjes over Jezus.
5. Ik heb zelf zwaar Christelijk onderwijs gevolgd en vind dat de kwaliteit van veel lessen (waaronder biologie, filosofie, maatschappijleer, Engels, gymnastiek) te lijden had onder de restricties die door het bestuur waren opgelegd. Je wordt als leerling dusdanig afgeschermd van de maatschappij dat je vitale informatie mist, verbanden die je gewoon nodig hebt later. Overigens (geheel ot verder) was het onderwijs in de klassieke talen, Nederlands en geschiedenis werkelijk fantastisch op die school.
Groetjes
Massi
softspot
09-05-2010 om 11:16
Art. 23
Ik ben erg vóór godsdienstvrijheid, "gedanken sind frei" en gelukkig hebben we die in Nederland. Alleen jammer genoeg niet voor kinderen die door hun ouders naar dit soort scholen gestuurd worden, zij zijn NIET vrij om te kiezen, en dat geldt voor allerlei religies. Dus islamitisch onderwijs, prima, maar wel op een leeftijd aanbieden dat kinderen kunnen kiezen, voor de rest: weg ermee!!
Kiki
09-05-2010 om 11:23
Antwoorden
Ja, ik heb taalprojecten gegeven op scholen, waaronder op een aantal Islamitische scholen.
Weinig positief. Er is weinig aandacht voor andere zaken. Het niveau van onderwijs ligt heel laag, wat misschien niet helemaal aan de school ligt, maar aan het lage niveau van veel van de leerlingen.
3) Zo niet, hebt u een duidelijk idee of (voor)oordelen over Islamitisch Onderwijs?
Ja, het niveau is laag, het verloop van leraren is groot. De besturen van de scholen zijn doorgaans mensen die geen verstand hebben van die dingen, zodat de geldstromen niet goed in kaart kunnen worden gebracht en de boekhouding rommelig is en het geld wordt uitgegeven aan dingen die niet ter zake doen.
Ik ben tegen alle scholen met een geloofsovertuiging, dus ook tegen Islamitische scholen.
Islamitische scholen vind ik dan nog minder wenselijk, omdat die kinderen al zo weinig Nederlandse kinderen tegenkomen. Het bevordert de toch al schrijnende segregatie die Nederland al heeft, de kinderen blijven in een achterstandspositie hangen.
Ik vind het niet wenselijk om na de ontzuiling in de jaren 70 nu een heel nieuwe zuil te creëren met de bijbehorende negatieve gevoelens
Ik vind scholen met een religieuze grondslag zeer onwenselijk. Religie moeten mensen maar in hun eigen tijd geven op een woensdagmiddag
Ook vind ik dat scholen met een religieuze grondslag, zoals Islamitische scholen en strenge Christelijke scholen bepaalde dingen in hun lesstof niet aanbieden, onder hem mom van de regels in de koran of de bijbel (evolutietheorie, homoseksualiteit, tolerantie ten opzichte van andere culturen/geloven)
Ik vind dat je daar voor moet waken
Carmen
09-05-2010 om 11:58
Cecile
Weet ik wel hoor. Jouw nickwissel was wel heel makkelijk en snel te traceren
Carmen.
Sancy
09-05-2010 om 12:26
Cecile
1) Bent u persoonlijk bekend met Islamitisch Onderwijs? Nee.
2) Zo ja wat zijn uw ervaringen met Islamitisch Onderwijs? Niet van toepassing.
3) Zo niet, hebt u een duidelijk idee of (voor)oordelen over Islamitisch Onderwijs? Nee. Ik lees wel eens in de krant over inspectierapporten en dat Islamitisch onderwijs dan niet zo goed beoordeeld wordt, maar datzelfde geldt ook voor onderwijs dat gestoeld is op andere religies of overtuigingen, en ook voor openbaar onderwijs. Ik verdiep me verder niet in die rapporten.
4)Vindt u het wenselijk dat er Islamitisch Onderwijs gegeven wordt in NL? Ik vind het onwenselijk dat religie of geloofsovertuiging als een basis voor onderwijs gebruikt worden.
5)Wilt u er nog iets kwijt over? Ik kan me vinden in wat softspot schrijft: godsdienstvrijheid bestaat blijkbaar niet voor kinderen. Die hebben het maar te doen met de overtuigingen van hun ouders.
Temet
09-05-2010 om 21:13
Cecile
Mijn antwoorden dan:
nee
nvt
mijn vooroordeel: dat de organisatie achter die scholen vaak veel te wensen overlaat, en eigenlijk gewoon veel te weinig professioneel is.
Net zo wenselijk als ander onderwijs dat op religieuze leest geschoeid is. Vroeger was ik daar eigenlijk onverschillig over, inmiddels denk ik ook, zoals meer posters hier: religie doe je maar in je eigen tijd
Nee
Antwoorden kunnen hier gegeven worden maar eventueel
Temet
09-05-2010 om 21:13
Oeps
te snel op verzenden gedrukt. De hartelijke groeten nog, en veel succes gewenst.
Groeten,
Temet
Chippie
10-05-2010 om 09:35
Antwoorden
1) Bent u persoonlijk bekend met Islamitisch Onderwijs? Ik weet dat het bestaat maar ken het niet persoonlijk
Niet van toepassing
Vooroordeel is toch wel dat er voornamelijk islamitische kinderen zitten en het vooroordeel dat het veelal zwakke scholen zijn is ook niet 123 uit mijn systeem te halen.
Ik ben voor verscheidenheid van scholen. Zodat ouders iets te kiezen hebben. Ik geloof niet in katholiek rekenen vs islamitisch rekenen. het zuilensysteem mag voor mij op de kop. Aan de andere kant vind ik ook dat een school bij je moet passen. Voor de één is he belangrijk dat een school een Dalton School is, een strenge school is. En voor sommige oduers speelt het geloof een belangrijke rol in hun leven.
M Lavell
10-05-2010 om 11:08
En ik
van horen zeggen.
geen persoonlijke ervaringen.
Mijn vooroordeel: dat religie op een rigide manier de kaders van het onderwijs bepaalt. Dat religieus gedrag belangrijker gevonden wordt dan taal en rekenen. Maar die indruk heb ik van orthodox christelijke, Joodse en methodescholen (Vrije school) ook. Vorm wordt belangrijker gevonden dan uitkomst.
Ik vind het niet wenselijk dat in Nederland onderwijs gedoogd wordt waarbinnen vorm belangrijker is dan uitkomst. Ik meen dat kinderen recht hebben op onderwijs met een minimumkwaliteit. De combinatie van het bestaan van dergelijk onderwijs met subsidie én leerplichttoezicht, vind ik ernstig. Het kind dat uit eigen overtuiging dit onderwijs (religieus en/of slechtet uitkomst) de rug toe zou willen keren, wordt van overheidswege met strafdwang gedwongen de school te blijven bezoeken. Ongeacht de dwingende vorm of de uitkomst.
nee
Groet,
Miriam Lavell
Yta Chalne
10-05-2010 om 16:42
Meer
Nee.
n.v.t.
Tja, teveel one-issue onderwijs, bedenkelijke kwaliteit, taalachterstanden die niet worden weggewerkt.
Ik heb er geen enkel probleem mee, behalve als de kwaliteit te wensen overlaat.
Nee.
cqcq
10-05-2010 om 18:18
Niet negatief
Ik zie hier heel veel vooroordelen naar voren komen. Eerst even mijn antwoorden:
Nee.
n.v.t.
Veel betrokkenheid bij de school door de ouders: het is hun eigen onderwijs.
Ik vind dat iedere ouder het recht heeft om een kind naar school te doen in een omgeving die qua normen en waarden overeenkomt met de thuissituatie. Het alternatief voor islamitisch onderwijs is dat kinderen thuis gehouden mogen worden.
Ja. Hieronder heb ik een stukje geciteerd uit een onderwijsinspectie rapport van de As siddieq school, een school die zeer negatief in het nieuws gekomen is. Het hele rapport citeren gaat een beetje ver. Uit het rapport blijkt dat kinderen in de onderbouw onder het gemiddelde dat verwacht wordt presteren. Door hard werken, en de nadruk op taal en rekenen te leggen (en kinderen zoveel mogelijk bij de les te houden i.p.v op een eigen apart programma te zetten) slaagt deze school erin om de kinderen juist boven gemiddeld te laten presteren op de cito-eindtoets. Juist in Amsterdam heel belangrijk voor toelating op het juiste niveau middelbaar onderwijs. Ik vind dus dat er te negatief bericht wordt over deze scholen. De positieve punten vind je nooit terug.
De As Siddieq presteert op de Cito Eindtoets ruimschoots beter dan scholen met een overeenkomstige leerlingenpopulatie. De inspectie verklaart de goede eindresultaten vanuit een aantal factoren:
citaat uit het rapport van de onderwijsinspectie uit 2009:
De leraren leggen veel nadruk op de beheersing van de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen. De meeste leraren hebben hoge verwachtingen van de leerlingen en gaan ervan uit dat (vrijwel) alle leerlingen de leerstof tot en met het eindniveau van groep acht aankunnen. De taal- en rekenmethoden worden dan ook volledig doorgewerkt. Daarnaast zetten de leraren meerdere, aanvullende leerstofpakketten in.
•
De leraren plannen relatief veel tijd voor taal- en rekenonderwijs en de meerderheid van de leraren benut deze tijd efficiënt door op tijd met de lessen te beginnen, tijdverlies gedurende de les te voorkomen en de lestijd vrijwel volledig te besteden aan het geplande lesdoel. Daarnaast creëren de leraren in midden- en bovenbouw (veel) extra leertijd door het dagelijks geven van huiswerk. Soms geven leraren de leerlingen ook na schooltijd nog extra lessen.
•
Naast het onderwijs op school krijgt een aanzienlijk deel van de leerlingen in de hogere groepen ‘huiswerkbegeleiding’: extra lessen in het buurthuis georganiseerd door externe organisaties.
•
In de bovenbouw geeft het merendeel van de leraren veel en gedegen instructie. Deze leraren creëren een taakgerichte werksfeer, zijn in hun uitleg doelgericht en duidelijk en gaan steeds na of de leerlingen de leerstof begrijpen.
•
De leraren trachten alle leerlingen zoveel mogelijk bij de groep te houden. Er zijn weinig leerlingen met een eigen leerlijn. Hierdoor worden grote leerachterstanden voorkomen.
•
De leraren bereiden de leerlingen intensief voor op de Cito Eindtoets en, in mindere mate, de Cito Entreetoets. Vanaf de kerstvakantie oefenen de leerlingen vrijwel dagelijks met ‘oude’ Citotoetsen en ook wordt gebruik gemaakt van het zogenoemde Opgavenboekje Extra, het voorbereidingsmateriaal van het Cito. Behalve dat relevante leerstof op deze manier nog eens herhaald wordt, brengt deze werkwijze tevens met zich mee dat het taalgebruik in de toetsen, dat voor allochtone leerlingen een struikelblok kan vormen, onderwezen wordt zodat de leerlingen beter toegerust aan de Cito Eindtoets beginnen.
•
Tot slot noemt de inspectie de sterke motivatie bij leerlingen om te presteren als verklarende factor. Uit de gesprekken blijkt dat de leerlingen (evenals de leraren en de ouders) een sterk besef hebben van het belang van goede schoolprestaties: ze zien in dat een goed resultaat op de Cito Eindtoets een belangrijke stap kan zijn op weg naar maatschappelijk succes.
cqcq
10-05-2010 om 21:18
Mag wel...
Das een van de redenen dat je in Nederland ontheffing van de leerplicht mag vragen: dat er geen onderwijs van jouw richting in de omgeving is.
M Lavell
10-05-2010 om 22:02
De wereld op zijn kop
cqcq:"Ik vind dat iedere ouder het recht heeft om een kind naar school te doen in een omgeving die qua normen en waarden overeenkomt met de thuissituatie. "
Dat is wel een hele ingewikkelde redenatie. Het recht op onderwijs is niet eens vastgelegd.
En als we het dan toch over rechten hebben: waarom wil jij dan wel dit door jou verzonnen recht en niet het recht op onderwijs dat aan minimumnormen voldoet (IVRK)?
cqcq:"Het alternatief voor islamitisch onderwijs is dat kinderen thuis gehouden mogen worden. "
Waarmee je doet alsof al die ouders hun kinderen anders thuis zouden houden. Dat is niet waar. Bovendien is dat thuis mogen houden, ontheffing krijgen van de leerplicht, juist het rechtstreekse gevolg van het niet bestaan van het recht op onderwijs in Nederland.
Dat thuis houden kan gevaarloos, mits er onderwijs gegeven wordt dat aan minumeisen voldoet. Maar kinderen die op religieuze gronden thuis gehouden worden, hoeven helemaal geen onderwijs te krijgen.
Dat is net zo schandalig als het gedogen van slechte scholen voor wie de vorm belangrijker is dan de uitkomst.
Waarmee ik misschien toch wat extra's te zeggen heb: het langdurig (jaren) bestaan van slechte Islamitische scholen is een kwaal die eigen is aan de Nederlandse omgang met onderwijs.
Het is niet iets Islamitisch.
Groet,
Miriam Lavell
Emmawee
10-05-2010 om 23:47
Cecile
Ik rijd wel af en toe langs de Islamitische school en ik ken iemand die iemand kent wiens kind erop zit. Nee dus.
Geen.
Nee, eerder een soort schimmig gevoel, dat bij mij overeenkomt met het schimmige gevoel dat ik heb bij Antroposofisch onderwijs en bij zwaar Christelijk onderwijs. Kort samengevat, bekrompen, sterk op de eigen leefwereld en gewoonten gericht, benauwend en streng in het hanteren van regels.
Bij Katholiek en 'luchtig' Protestants Christelijk onderwijs heb ik dat gevoel niet eerder "streng doch rechtvaardig" en bij Openbaar Onderwijs heb ik ook een vooroordeel / schimmig gevoel: dat het een soort losgeslagen bende is. (en dat slaat nergens op, maar blijkbaar zit het diep).
Ik denk dat het voor kinderen prettig kan zijn als de wereld op school lijkt op de wereld thuis. Dat vind ik een positieve kant aan het bestaan van confessioneel onderwijs en dus ook van Islamitisch onderwijs. Aan de andere kant vind ik dat scholen ook de deur naar de wereld moeten zijn en dus buiten de kaders van hun eigen stroming moeten werken. Als dit niet gebeurt, komt de kwaliteit van het onderwijs wat mij betreft in gevaar.
Nee. Ik ben alleen wel benieuwd hoe de antwoorden zouden zijn, wanneer deze niet op het forum leesbaar zouden zijn. Zeker aangezien het om vooroordelen gaat, zou anonieme beantwoording volgens mij betere informatie opleveren.
Succes met je onderzoek!
Maw.
rosa
11-05-2010 om 08:34
Hier
Nee
Geen
Schimmig, streng, niveau twijfelachtig, niet open
Nee, maar zie ook het nut van katholieke of PC-scholen niet. Religie zou geen rol moeten spelen in onderwijs.
Nee
M Lavell
11-05-2010 om 10:46
Poll van het parool
In antwoord op de vraag van Maw, zie http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/286984/2010/04/01/Mag-religieus-onderwijs-subsidie-krijgen.dhtml
Er zijn twee Poll's geweest.
Eerste: De moslimgemeenschap in Amsterdam heeft recht op een Islamitische school voor voortgezet onderwijs.
Oneens 80% (2127)
Eens 20% (543)
Dat gaf aanleiding tot de volgende poll
Nee, religieus onderwijs mag nooit gesubsidieerd worden.
67% (2137)
Religieus onderwijs moet voor iedereen mogelijk blijven
19% (592)
Ja, alleen islamitische onderwijs mag niet gesubsidieerd worden
14% (453)
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
11-05-2010 om 10:58
En ik?
Vergeet ik erbij te zetten wat ik zelf van die Poll's vind. Ik vind de stellingen problematisch. De eerste 'recht op een Islamitische school' is te sterk uitgedrukt. Ik zou dus nee zeggen, maar daarmee vind ik niet dat de overheid er recht op heeft om islamitisch onderwijs te verbieden.
De tweede is problematisch om de tweede stelling:"Religieus onderwijs moet voor iedereen mogelijk blijven" Dat sugeereert, vooral in combinatie met de eerste stelling, dat dat alleen maar kan bestaan als het gesubsidieerd wordt. En daar ben ik het niet mee eens.
Ik vind dat religieus onderwijs niet uit de onderwijspot gesubsidieerd mag worden. Daarmee is er trouwens nog steeds subsidie. Kerken worden namelijk ook gesubsidieerd. Maar vooral: zonder onderwijssubsidie is religieus onderwijs nog steeds mogelijk. De overheid mag dat wat mij betreft niet onmogelijk maken (verbieden).
Kortom: ik ben voor een heldere scheiding tussen het onderwijs waar kinderen recht op hebben volgens het IVRK (dat gaat niet over godsdienst, maar over taal en rekenen) en het onderwijs waar zij (net zo zeer) recht op hebben als het gaat om hun geloof.
Groet,
Miriam Lavell
Emmawee
11-05-2010 om 23:41
Anoniem
Ja Cecile, natuurlijk kan iedereen hier even onder een andere nick schrijven. Maar dat doen we niet. We reageren onder onze eigen naam en passen hoogstwaarschijnlijk zelfcensuur toe. Zelfs onder een andere nick zouden we dat waarschijnlijk doen, want dat doen mensen nogal snel, als het om hun eigen tekortkomingen (vooroordelen) gaat.
Het is trouwens een vooroordeel dat alleen mensen met een afwijkende mening een vooroordeel zouden hebben.
Het vooroordeel dat er op een Islamitische school lijfstraffen worden toegepast, zie ik pas bij Didi68 voor het eerst verschijnen. Ik vermoed dat een dergelijk vooroordeel al eerder genoemd was, als de antwoorden niet openbaar op het forum zouden verschijnen. Ik kan er naast zitten hoor!
Ik durf er nog wel een paar te noemen: het vooroordeel dat Nederlanders en Nederlandse gewoontes op die scholen in een kwaad daglicht worden gesteld, of op z'n minst belachelijk worden gemaakt, het vooroordeel dat er meer aandacht is voor de Arabische taal en teksten in de Koran dan het leren van fatsoenlijk Nederlands, het vooroordeel dat er geen moderne lesmethodes worden gebruikt, het vooroordeel dat er geschreeuwd wordt naar de kinderen, het vooroordeel dat het er niet fris zal ruiken (niet 'zuivelig'
), het vooroordeel dat meisjes er onderdrukt worden door de jongens, het vooroordeel dat meisjes op die scholen dom gehouden worden...
Groeten, Maw.
Jujube
12-05-2010 om 23:25
Mijn antwoorden
Nee, alleen weleens gaan kijken in het kader van de lerarenopleiding
Ik vond het niet anders dan een orthodox christelijke school. Wel merkte ik taalachterstanden bij aardig wat leerlingen.
n.v.t.
Nee
Ik vind dat het bijzonder onderwijs afgeschaft moet worden en alle scholen openbaar moeten zijn. Tevens geen uitsluiting van homosexuele docenten; iets wat nu nog wel mag wanneer een school een orthodoxe richting van een geloof aanhangt. Dan zijn we van dat soort idiote dingen ook meteen af
Groet,
Jujube
Mary-Jane
13-05-2010 om 00:12
Antwoorden
Ik ben schoolarts en werk o.a. op 2 islamitische basisscholen, op 1 al 10 jaar dus wel wat ervaring.
Gedreven personeel en ouders, veel aandacht voor taalonderwijs, veel aandacht voor gezondheidsgerelateerde onderwerpen. Een minpunt is het omgaan met verschillen tussen leerlingen, gericht op de middenmoot, zijn zich daar wel van bewust. Hiërarchische structuur, het bestuur heeft weinig besef van de praktijk. Over het algemeen scholen in ontwikkeling, altijd bereid om de dialoog aan te gaan met een relatieve buitenstaander als ik. Over vrijwel alles kan gepraat worden, echter niet over homoseksualiteit. Wordt aan gewerkt...
Zoals veel voorgangers ben ik niet voor het koppelen van religie aan school. Ik hoor wel van ouders dat zij het essentieel vinden om hun kind op te voeden tot een goede moslim.
Als schoolarts ben ik niet welkom op enkele christelijk bevindelijke scholen in mijn regio, ik weiger namelijk een rok te dragen. Op mijn islamitische scholen is me nooit gevraagd mijn kleding aan te passen. Ik voel me ook als niet-moslim serieus genomen als ik zaken bespreek vanuit mijn beroep. Op voorgenoemde christelijke scholen wordt alleen een arts van dezelfde religie geaccepteerd. Verder scoorden dit jaar 5 van de 55 groep 8 leerlingen 550 op hun cito, waarvan 4 meisjes![]()