albana
07-07-2010 om 10:08
Vraagje over gratis schoolboeken
oudste(16) gaat nadat ze geslaagd is naar mbo niveau 4. Enige info hebben wij al ontvangen.o.a. over de boeken, uit wát wij weten lijkt het alsof wij de boeken moeten betalen...
Klopt dat? Ik weet de regelgeving voor mbo niet en heb al gezocht (gegoogeld) maar kom niet verder dan krantestukjes en discussies in de kamer...
Wat zijn de regels dus?
Wij vinden het ook al zo verwarrend dat er iedere keer van wordt uitgegaan dat er schoolgeld moet worden betaald en dit betaald (schrikerdeschrik) en dat betaald en dan zien we ergens helemaal onderaan staan dat dat pas vanaf 18 jaar is....
groeten albana
Minet
07-07-2010 om 13:52
Albana
de Gratis Schoolboeken zijn alleen voor de middelbare school. Eenmaal op de MBO komen de boekenkosten weer voor rekening van de student/ouders.
Vanaf 18 jaar ga je lesgeld betalen als het kind tenminste niet meer op de middelbare school zit.
Wij hebben er nu 2 van 18, voor degene op de MBO (voltijds BOL)kregen we bericht van de DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). We moesten de bijgaande Onderwijskaart invullen voor het komende studiejaar. Daarmee krijg je dan ook de rekening van € 1031, het lesgeld dus.
Daarnaast betaal je aan de school waaraan het MBO wordt gevolgd nog de 'gewone' kosten die bij de opleiding horen.
Voor de andere 18-jarige die nu naar 6 VWO gaat hoeven we dit lesgeld nog niet te betalen omdat dit nog middelbaar onderwijs is.
albana
07-07-2010 om 16:32
He bah...........
'k was er al bang voor...maar had nog ergens stille hoop dat het tot 18 jaar was ongeacht opleiding...MMm ik had 'r denk ik gewoon moeten verplichten de HAVO te doen..(maar wilde ze niet...)
groeten albana
Kaaskopje
07-07-2010 om 21:37
Albana
Tot 18 jaar, en ook erna, kun jij en later je dochter nog steeds een beroep doen op de IB-groep. Nu Duo-IBgroep. Als dat nodig is tenminste. Mijn dochter gaat nu ook naar het mbo en kan gelukkig veel boeken van mijn andere dochter gebruiken.