Jip
08-03-2010 om 14:01
Vraag over tso (miriam, misschien weet jij het)
Er is bij ons op school een discussie gaande wat betreft het overblijven.
Dit wordt gedaan door ouders, die een kleine vergoeding er voor krijgen (10 euro per keer). Er zijn er wat die een ehbo diploma hebben en anders is er altijd een leerkracht met bhv ofzo.
Nu hebben we gehoord dat er ouders een diploma moeten halen voor de overblijf
(Scholing
• Per 1 augustus 2011 moet ten minste de helft van de overblijfkrachten een
scholing op het gebied van overblijven hebben gevolgd. Stukje uit folder min ocw http://www.minocw.nl/documenten/Over_overblijven.pdf pagina 22 onderaan).
De gene die het bij ons op school regelt zegt dat het niet nodig is, dat hebben ze als school besloten.
Volgens ons is dit niet mogelijk, maar hij houdt het vol van wel.
Dus ja, nu ben ik hulp nodig, wie kan me vertellen hoe het zit?
Alvast heel erg bedankt,
Jip
M Lavell
08-03-2010 om 14:13
Leuke zin ![]()
Ik weet het antwoord niet. Ik weet wel dat het ministerie wel meer schrijft in folders wat bij nader inzien toch niet waar blijkt te zijn. Een foldertekst is nu eenmaal geen wet.
Ik ken geen wettekst die een opleiding overblijven verplicht stelt. Maar misschien is die er wel. Misschien weten ze bij http://www.50tien.nl/ wel welke wet of wetsartikel dat dan is.
Als er zo'n wet bestaat dan kun je daarmee de regelaar de oren wassen.
Groet,
Miriam Lavell
cqcq
08-03-2010 om 14:42
Wel wettelijk vastgelegd..
Artikel 45 uit de WPO: Tussenschoolse opvang en organisatie van de buitenschoolse opvang
1.Het bevoegd gezag draagt zorg voor een voorziening voor leerlingen om de middagpauze onder toezicht door te brengen, indien ouders hierom verzoeken. Ingeval de voorziening, bedoeld in de eerste volzin, tot stand komt, draagt het bevoegd gezag er zorg voor dat:
a. er een overblijfaanpak tot stand komt,
b. overleg over de overblijfaanpak tot stand komt met degenen die met het toezicht op de leerlingen worden belast, en met de ouders,
c. het overblijven plaats vindt in een veilige en kindvriendelijke ruimte, en
d. met ingang van 1 augustus 2011 ten minste de helft van degenen die met het toezicht op de leerlingen worden belast, een scholing heeft gevolgd op het gebied van het overblijven.
De kosten die hieruit voortvloeien komen voor rekening van de ouders, voogden of verzorgers. Indien de leerlingen van de voorziening, bedoeld in de eerste volzin, gebruik maken, draagt het bevoegd gezag er zorg voor dat degene, die met het toezicht op de leerlingen wordt belast, voor wettelijke aansprakelijkheid verzekerd is.
Geen flauw idee trouwens hoe ze het bij ons gaan oplossen (zo'n 60 overblijfouders..) en de subsidie die ze jaarlijks krijgen om overblijfouders een cursus te laten volgen is net genoeg om 1 ouder een cursus te laten volgen jaarlijks...
M Lavell
08-03-2010 om 16:06
Hoe heet die opleiding?
cqcq, weet je ook om welke opleiding dat gaat dan?
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
08-03-2010 om 16:44
Vriezen of dooien
Hier wat meer info http://www.schoolenopvang.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=18
Die wettekst betekent niet zo veel. Er staat niet welke opleiding het moet zijn, of welke helft een diploma moet. Wel staat er dat de ouders het moeten betalen. Wat er weer niet staat is wie er straf krijgt als er geen opleiding gevolgd is.
Ik kan me goed voorstellen dat een directie samen met een MR tot het besluit komt niks te doen. Ondertussen mag iedereen die een cursus wil doen, dat natuurlijk doen.
Groet,
Miriam Lavell
Jip
08-03-2010 om 17:46
Het moet dus wel, maar wat de sancties zijn als je het niet dus is niet bekend.
De opleiding is dus eigenlijk een wassen neus.
Maar goed, ik ben ondertussen wel benieuwd naar die opleiding, ik heb er zelf 1 gevonden van Ios Ensac instituut. Die komen op lokatie.
Toch maar eens overleggen.
Mochten er nog meer zijn die input hebben, graag. Ik wil graag goed geïnformeerd zijn voor ik de coördinator aanspreek.
Jip.
wil40
08-03-2010 om 22:49
Cursus overblijven.
"Handreikingen voor het overblijven in het primair onderwijs".
Inhoud cursus:
- Wet- en regelgeving rondom het overblijven.
- Uitwisselen van ervaringen met andere overblijfkrachten.
- Pedagogische ondersteuning.
De cursus duurde 3 dagdelen van elk 2 enhalf uur.
dirksmama
09-03-2010 om 05:33
'kleine vergoeding'?
Ik moet een beetje lachen om je opmerking dat het een 'kleine vergoeding' is. Is namelijk het dubbele van bij ons. Hier weinig ouders, maar wel een paar met pedagogische opleidingen, dus de school kwam er makkelijk van af.
Inge M
09-03-2010 om 19:56
Hoezo ruim boven het minimumloon
Dat is alleen zo als de overblijf maar een uur duurt en er geen voor of nawerk bij komt kijken.
Het minimumloon is uit mijn hoofd gezegd ongeveer 8,30 per uur inclusief vakantiegeld. 10 euro vind ik een kleine vergoeding voor iemand die maar voor zo'n korte tijd speciaal naar het werk komt.
Er zijn volgens mij bijna geen andere laagbetaalde banen waar ze iemand voor 1 uur laten komen.
joos
10-03-2010 om 09:18
Pelle
de vrijwilligersvergoeding is maximaal 4,50 euro per uur. Alles wat daarboven komt, daar moet belasting over betaald worden. Is dat bij jullie dan ook zo?
joos
10-03-2010 om 09:24
Aanvulling
even ter verduidelijking: als je meer dan 4,50 euro per uur verdient is het geen vrijwilligerswerk meer, maar ontvang je loon (volgens de belastingdienst).
joos
10-03-2010 om 10:22
Vrijwilligersvergoeding
Wij (scholenvereniging PO) hebben net een onderzoek gehad nav de vrijwilligersvergoeding. Daarin werd zeer duidelijk het maximum van 4,50 vermeld. Op de site van Postbus 51 staat het volgende:
In de volgende gevallen krijgt u een vrijwilligersvergoeding waarover u geen belasting hoeft te betalen:
-U krijgt alleen vergoedingen voor de werkelijk gemaakte kosten, met een maximum van 150 euro per maand en 1.500 euro per jaar.
-U bent 23 jaar of ouder en u krijgt een vergoeding van maximaal 4,50 euro per uur, met een maximum van 150 euro per maand en 1.500 euro per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw werkzaamheden en de eventuele vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten.
-U bent jonger dan 23 jaar en u krijgt een vergoeding van maximaal 2,50 euro per uur, met een maximum van 150 euro per maand en 1.500 euro per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw werkzaamheden en de eventuele vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten.
Op de site van de belastingdienst staat het ook genoemd (zie http://www.belastingdienst.nl/particulier/vrijwilligers/vrijwilligers-02.html#P28_1862).
Is het dan zo dat jullie vergoed krijgen volgens de werkelijk gemaakte kosten? Want dat is volgens mij de enige manier om boven die 4,50 uit te komen.
Voor de goede orde, ik bedoel dit niet aanvallend of zo hoor, maar omdat wij er behoorlijk gedoe mee gehad hebben met de belastingdienst vraag ik het me gewoon af hoe andere scholen of schoolverenigingen dit dan kunnen doen.
Minet
10-03-2010 om 14:07
Belastinginspecteur
2 jaar geleden werkte ik bij een grote org. die naast kinderopvang en BSO op ruim 30 scholen de TSO verzorgde.
Deze org. heeft bij de belastingdienst om een formele uitspraak gevraagd mbt de vrijwilligersvergoeding voor de TSO.
Er mocht 4,5 euro per uur gegeven worden, een kwartier voor aanvang van de TSO en een kwartier erna mag worden meegeteld bij de tijd. Een periode van 2 uur vinden ze aanvaardbaar en zal niet worden gecheckt. Een tarief van 9 euro per keer is dus daar de uitkomst geworden. Daarbij mag je inderdaad max. 150 euro per maand ontvangen, en dit max. 10 keer per jaar.