Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2010 om 21:16

Vraag over middelbaar onderwijs in wallonie

Ik hoop maar dat er iemand meeleest die bekend is met het Belgische/Waalse onderwijssysteem. Mijn neefje M., opgegroeid in Las Palmas, vloeiend Spaanstalig (natuurlijk), klaar met de Spaandse basisschool, is zojuist verhuisd naar Brussel (met zijn ouders en zusje). Ouders spreken geen Frans en worden niet goed wijs uit het Belgische onderwijssysteem (horen ook veel tegenstrijdigs, wat niet helpt). Neefje is ingeschreven op een secundaire katholieke school in Brussel en gaat waarschijnlijk naar klas 1S. Volgens Google betekent dit het eerste jaar 'complementaire' met veel extra uren Frans (heel handig voor neef). Eigenlijk lijkt het een soort extra jaar voor zittenblijvers, klopt dat?
En klopt het dat neefje een CEB moet hebben, een Certificat des etudes de base (misschien van de basisschool in Las Palmas?). En klopt het dat hij, als hij snel en goed Frans leert en intelligent blijkt (wat mij allebei totaal geen probleem lijkt), dat hij dan kan doorstromen naar 2C (commune) en dat dit uiteindelijk weer aansluiting geeft op hoger vervolgonderwijs c.q. universiteit?
Wie hier de juiste antwoorden op heeft, maakt ons heel gelukkig. Elk ander advies met betrekking tot goede middelbare scholen in Brussel voor een slimme jongen (hij zou in Spanje het equivalent van gymnasium gaan doen) is heel welkom.
En hoe katholiek is zo'n katholieke school? Betekent dat de ijzeren greep van de kerk, of is het meer zoals in Nederland hier en daar een verhaal of lied over ons lieve Heer en verder over tot de orde van de dag?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Katrien

Katrien

26-08-2010 om 22:39

Poging tot antwoorden...

Gaat hij naar een nederlandstalige school of een franstalige school?

Het is zo dat in principe je een getuigschrift basisonderwijs nodig hebt voor een inschrijving in de middelbare school. Dat zal dan een attest van de school in Las Palmas moeten zijn. Maar om zeker te zijn, kunnen ze proberen na te vragen of dat voldoende is. Waarschijnlijk wel, bij mij op de middelbare school zaten er heel wat leerlingen die hun basisschool in het buitenland (Nederland ) hadden gedaan.

Ik weet niet goed wat er bedoeld wordt met die 1S complementaire? Dat zegt mij niks. Het is wel zo dat in de middelbare school je een aantal basisvakken hebt die voor alle leerlingen binnen een studierichting zijn en een aantal complementaire (keuze) vakken. En dat kunnen inderdaad bijvoorbeeld taalvakken zijn.

Maar van een soort extra jaar voor zittenblijvers heb ik nog nooit gehoord.

Hoe katholiek een katholieke school is, hangt af van school tot school.

Ik wil wel eens rondvragen (ken zelf geen scholen in het brusselse) voor goede scholen in het brusselse.

Katrien

neteret mut

neteret mut

27-08-2010 om 01:21

Massi nissa

mijn frans is niet echt goed, misschien het jouwe wel, maar ik heb geprobeerd wat info te vinden over onderwijs in Brussel/Wallonie. Uit je vragen begreep ik dat hij naar een franstalige school zal gaan. In Brussel is ook nederlandstalig mogelijk, maar ook dat zal hij niet kunnen spreken. Mijn info komt van www.enseignement.be , is dus in het frans. Met wat zoeken en doorklikken kom je een heel eind. Zoals ik het begrijp is 1C een klas voor kinderen die moeite hadden in de gewone klas 1 of om andere redenen daarin terecht kwamen, kunnen idd doorstromen naar de gweone 2c en zo verder. Maar ik dacht dat er ook classes passerelles zijn, speciaal voor ( nog)-niet franstaligen en dat je daarheen kunt van 1 maand tot 1 jaar. Er is dan ook een lijst met scholen die deze klassen aanbieden. In Vlaanderen heet dat okan- klas.( onthaal klas anderstalige nieuwkomers)
Ik woon zelf in Vlaanderen en ken het Brusselse onderwijs daarom niet echt. Er zijn daar ook internationale scholen. Let op dat op 1 sept. de scholen weer beginnen Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-08-2010 om 17:07

Katrien en neteret mut

Allereerst allebei ontzettend bedankt voor jullie snelle reactie, heel fijn!
Katrien, hij gaat naar een franstalige school. Heeft in Spanje natuurlijk al wat Frans gehad, maar dat zal niet veel om het lijf hebben. Ik heb zelf allerlei info gegoogled en het lijkt erop dat er op ZIJN school (de school waarop hij nu ingeschreven is) een systeem bestaat van speciale zittenblijf/bijspijkerklassen, 'complementaire' genaamd. De afkorting voor die klassen is "S" omdat "C" al vergeven is aan "commune" (gok ik zo).
En graag, als jij ergens hoort van een goede school in Brussel, zouden mijn schoonzus en zwager heel blij zijn met dat nieuws.
Neteret mut, het lijkt erop dat wij op dezelfde sites hebben zitten zoeken - en mijn Frans is ook niet je dat, haha. Voor die parallelklassen komt neef niet in aanmerking omdat hij EU-burger is. Vandaar het voorstel om hem dan maar in 1S te plaatsen met 12 uur Frans in de week.
Nou, nu maar weer schoonzus bellen en geruststellende geluiden maken. Ze is erg zenuwachtig, omdat ze een goede scholing van de kinderen ongelooflijk belangrijk vindt en vreest dat ze op grond van haar gebrekkige kennis en begrip een verkeerde keuze maakt voor haar zoon. Dochter is wat jonger en kan gewoon naar de basisschool, dus dat is een minder urgent verhaal. Ik denk dat de prioriteit voor komend jaar gewoon Frans moet zijn, zo snel mogelijk Frans leren en dan komt de rest ook wel goed.
Nogmaals allebei bedankt!
Groetjes
Massi

neteret mut

neteret mut

27-08-2010 om 18:28

ik heb je vraag naar een goede school doorgestuurd naar kennissen van ons die in Brussel wonen, geen garantie dat die snel zullen antwoorden. Verder is Brussel groot en zijn er veel scholen.

neteret mut

neteret mut

27-08-2010 om 21:20

Antwoord

ze hebben ervaring met 2 scholen, Saint Michiel en Don Bosco. Ik begreep dat dit volgens hen goede scholen zijn, maar ook dat er veel meer goede zijn.

Nog een keer verhuizen?

Even heel andere gedachtengang: is de kans aanwezig dat ze nog een keer gaan verhuizen? Dan is het internationale schoolgebeuren misschien verstandiger. Volgens mij kun je in Brussel kiezen tussen meer Amerikaans en ook Europees. Je kan er zeker leren richting International Baccalaureate en ook voor het Europese. Als je leert richting IB kan je in bijna elke grote stad ter wereld gewoon door. Zit natuurlijk wel een kostenplaatje aan.

Mariel

Massi Nissa

Massi Nissa

28-08-2010 om 07:55

Mariel

Het zou inderdaad kunnen dat er binnen afzienbare tijd nogmaals verhuisd gaat worden, al acht ik die kans niet zo heel groot, maar de Internationale School is nu financieel niet haalbaar, schat ik zo in. Zwager en schoonzus hebben nogal wat schepen achter zich verbrand om deze overstap te maken.
Neteret Mut, alweer bedankt, ik geef de namen door. Hij is nu ingeschreven op Centre Scolaire des Dames de Marie-Haecht-Philomène-Limite (wazzeggu?). Geweldige naam, toch?
Groetjes
Massi

Tinus_p

Tinus_p

28-08-2010 om 12:05

Ja, maar

Waarom geen nederlandstalig onderwijs? Brussel is geen Wallonië.

neteret mut

neteret mut

28-08-2010 om 13:35

Gokje

omdat de vlaamstalige scholen altijd helemaal vol zitten , ook nu nog zijn er veel ouders op zoek naar een plaats voor hun kind. Vlaamstalige scholen staan beter aangeschreven dan de franstalige ( beter onderwijs) , of dat echt zo is weet ik niet. Er zijn massa,s vooroordelen over welke school beter is (denk in NL aan bv "zwarte" school / "witte"school), oa dat roomse beter zijn dan openbare.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-08-2010 om 17:33

Tinus

Neefje spreekt geen Nederlands van huis uit. Dan is Frans de logische keuze - Romaanse taal.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.