Polly Shearman
09-12-2010 om 20:34
Vraag namens zoon over tekentalent
Oudste zoon in groep 8 heeft een bijzonder teken talent, op zijn raport heeft hij voor de vakken tekenen, en handvaardigheid als enige van de school een zeergoed gekregen. Ik vind ook dat hij mooi kan tekenen, maar natuurlijk heb ik geen ander kind van die leeftijd in huis om te vergelijken. Zijn juffen zijn echter diep onder de indruk.
Zoon wil hier iets mee, hij gaat waarschijnlijk naar een scholengemeenschap mavo/havo/vwo, waar hij genoeg zal kunnen tekenen. Maar hij wil nu graag weten wat daarna? Zijn er speciale opleidingen om kunstenaar/striptekenaar ofzo te worden?
Wat kan je met zo;n talent, wil hij weten!?
Groet, Polly
Fraz
09-12-2010 om 20:56
Gegoogeld
http://www.studieinfo.nl/nieuws/weergave/344/eindelijk_opleiding_striptekenaar.htm
http://www.depers.nl/cultuur/289195/Kunstacademie-start-opleiding-tot-striptekenaar.html
Dus sinds kort een opleiding striptekenaar. Denk dat het net als met muzikanten echter zo is dat je een hoop mazzel moet hebben en veel talent en dat een opleiding niet het belangrijkste hierin is. Eventueel zou je volgens:
http://www.nationalekinderkrant.nl/watwiljeworden/striptekenaar.php
een opleiding tot regisseur kunnen doen.
Ik weet trouwens een jongen op de basisschool die ook zo goed kon tekenen. Die zit nu op de IVKO waar je net even wat meer kunstzinnige vakken krijgt. zie http://www.ivko.nl/?tabid=535
Wel leuk hoor zo'n tekentalent
Fraz
09-12-2010 om 21:13
En illustrator
lijkt mij ook iets zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Illustrator
Poppy
09-12-2010 om 21:17
Mijn broer
Kon ook zo mooi tekenen en is na de mavo naar een tekenacademie gegaan (heette toen MRTO geloof ik? middelbare reproductie en teken opleiding)
Weet niet of ie nog bestaat. Broer is na een jaar afgehaakt helaas, hij vond het niet leuk om op opdracht te tekenen. Nu is ie politieagent ![]()
Fraz
09-12-2010 om 21:22
ga eens op zoek naar websites van illustrators (zie bijv kinderboeken). Deze ken ik bijvoorbeeld: http://oli4rijcken.nl/?page_id=74
dan krijg je een beetje een idee van de verschillende projecten en welke achtergrond iemand heeft.
rodebeuk
09-12-2010 om 22:04
Kijk ook nog wat verder
...je hebt tegenwoordig heel veel meer technische mogelijkheden en ook de daarbij behorende opleidingen. Het tekentalent laat zich op heel veel manieren inzetten. Ook bij het maken van animaties of webfilmpjes of audiovisuele presentaties. Daar heb je echt heel nieuwe beroepen in die onze generatie nog helemaal niet kent!
Een kennis van mij heeft aan de kunstacademie zoiets gedaan, wacht, even googlen, hij is nu...art director en designer en hij heeft Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
European Media Master of Arts Pathway: Image Synthesis & Computer Animation gedaan.
Denk dus niet alleen aan het potlood. Dat geeft je een basis, maar er zijn 1000 manieren om creatief verder te gaan.
Kobalt
09-12-2010 om 22:10
Het begint met...
.. tekenen, heel veel tekenen. Als je echt je beroep ervan wilt maken, moet je routine opbouwen. Het gaat niet alleen om talent, maar vooral om veel oefenen, veel kijken, veel leren, veel uitproberen.
Bijna overal is wel een tekencursus voor tieners, gegeven door een goede docent (iemand die de kunstacademie heeft gedaan, aangevuld met een pedagogische opleiding). De meeste mensen die naar de kunstacademie gaan, hebben er al heel wat jaren bij zo'n cursus opzitten. Daar leer je de basistechnieken, perspectief, verhoudingen, compositie. Van die dingen. Daar kan hij nu al op gaan.
Mijn dochter zit al jaren op tekenles en ze vindt het heel erg leuk en gezellig. Ze maakt de mooiste dingen. Ze is zelf niet gedreven genoeg om er haar werk van te maken, maar veel cursus genoten zijn dat wel van plan.
bibi63
09-12-2010 om 22:34
Wat ik zou doen
Eerst gewoon een middelbare schoolopleiding (mavo/havo/vwo wat dan ook zijn niveau op dat vlak is). Daarnaast kan hij op tekenles. Google en je vindt vast iets in de buurt. Vooralsnog is het een hobby en moet hij gewoon zijn middelbare school doen. Waar je aan kan denken qua opleiding op creatief vlak na de middelbare school is bijv. indutrieel ontwerper. Zaken als illustrator van (kinder)boeken, reclametekenaar, striptekenaar enz. zijn geen specifieke beroepen, daar rol je in.
Kortom: ga gewoon het VO in, laat hem daarnaast leuke teken- of andere creatieve cursussen doen. Laat hem desnoods werk opsturen naar uitgevers, reclamebureaus enz, wie weet rolt er wat uit.
Gr. Bibi
Nancy
09-12-2010 om 23:37
Kunstacademie
Hallo Polly,
Als je zoon graag wil tekenen kan hij sowieso alvast een cursus tekentalent (ja, zo heet deze daadwerkelijk) volgen aan een Centrum voor Beeldende Kunsten. De meeste grote steden hebben er wel een van. Als ik me niet vergis kom je uit de omgeving van Breda. In Breda is De Nieuwe Veste - centrum voor Beeldende Kunst en Muziek. Zij bieden een cursus tekentalent aan voor beginners en gevorderden in verschillende leeftijdcategorieen. Dit zijn tekencursussen voor mensen die gewoon graag willen tekenen, en zich daarin willen bekwamen, in hun vrije tijd als hobby.
Om aan een kunstacademie te kunnen studeren, aan de opleiding illustratie, heb je een afgeronde HAVO of MBO 4 opleiding nodig want een kunstacademie is een HBO-opleiding. Op een kunstacademie vraagt men niet om een uitstroomprofiel, een HAVO diploma is voldoende en natuuurlijk talent. Om op een kunstacademie te kunnen komen moet je deelnemen aan een selectieassessment (je moet opdrachten maken en een portfolio laten zien). Je zult wel denken dat is allemaal pas na de HAVO, dat klopt maar je zoon kan hier al wel naar toe werken. Hij kan eventueel ook kiezen voor een MBO4 opleiding die reeds de creatieve kant opgaat. Bv het St. Lucas in Boxtel, het grafisch lyceum in Rotterdam of het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Dan kan hij daar reeds zijn creatieve kant verder ontwikkelen. Misschien kun je gewoon eens vrijblijvend langskomen op 1 van de open dagen. Hem laten zien wat het inhoud of bv eens gaan kijken op 1 van de eindexamententoonstellingen. Overigens zijn er nog zulke leuke opleidingen aan een kunstacademie waarbij je goed moet tekenen, bv de opleiding animatie of grafisch ontwerpen. Op menig kunstacademie is een algemeen propedeuse (1e jaar) hebben. In dit jaar maak je nog niet een definitieve keuze voor een opleiding maar krijg je van alles een beetje zodat je na het eerste jaar kunt beginnen aan de opleiding van je keuze: de vakklas. Ik hoop dat ik je wat meer info heb kunnen geven. Veel succes
Groetjes, Nancy
Fiorucci
10-12-2010 om 07:14
De vriendin van mijn zoon tekent ook zo goed, en gaat Gamedesign studeren.
Elisa Gemani
10-12-2010 om 10:39
Tekenen
Kijk eens op de site van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht voor ideeen. http://www.hku.nl/web/show
Mijn zus heeft Kunstacademie gedaan en heeft een tijd Gamedesign gedaan en heeft een tijd voor een bedrijf gewerkt dat hoesjes ontwerpt voor CD's (muziek en games).
Elisa Gemani
10-12-2010 om 10:47
En ook
Je kan ook denken aan mode, architectuur, grafische vormgeving, tuinarchitectuur, reclame, arbeidstherapie etc. Het is maar net waar je kind zijn/haar interesse naar uitgaat.
Polly Shearman
10-12-2010 om 11:10
Fijn, dank jullie wel
Ik zal jullie antwoorden aan zoon laten lezen. Tekenles als hobby buiten school is idd een heel goed idee, ik zal eens googlenen voor hem,
greot, polly
notje
10-12-2010 om 12:56
Wat
wil hij is de vraag natuurlijk.Ik zou hem op deze leeftijd inderdaad een cursus laten doen,mooie suggestie's staan hier.
Mijn broer tekent geweldig goed (zit ook wel in de familie)is St.Lucas gaan doen in Boxtel,maar als je de reclame of design kant op gaat moet dat je liggen.Mijn broer is na één jaar afgehaakt,ikzelf heb het Lucas wel afgemaakt,maar ook ik doe er niets mee omdat het je in je vrijheid beperkt om dit soort opdrachten te doen.
Een kunstacademie is meer wat je dan zoekt.Je leert technieken en bent meer vrij.Maar dat is een mooie ontdekkingstocht voor de komende jaren voor jullie!
Polly Shearman
10-12-2010 om 14:18
Zojuist
De website van zijn school naar keuze doorgenomen, en hoera! daar hebben ze speciale cultuur lessen voor kinderen die hun talenten willen ontplooien: theater: muziek: tekenen: en technic.
Je kan per jaar kiezen welk vak je als extra wil volgen, maar je mag ook 5 jaar lang hetzelfde extra vak volgen. Zo hopen ze daar op school de nieuwe claudia de breij, Karel appel, en wibi soerjadie te kunnen afleveren. Lijkt me geweldig voor zoonlief.
Groet, Polly
Kobalt
10-12-2010 om 16:34
Polly
Bij mijn dochter op school wordt er ook heel goed teken- en schilderonderwijs gegeven. Maar toch leert ze op de tekencursus buiten school vijf keer zoveel dan op school. De groepen zijn kleiner, iedereen is gemotiveerd, de docent hoeft geen orde te houden. Dochter krijgt de tijd om haar werk helemaal tot aan tevredenheid af te ronden en dochter heeft meer beschikking over materialen (op het vo moeten ze toch alert blijven op verspilling, dus wordt het allemaal veel meer afgepast, op de cursus is iedereen serieus bezig, is er geen verspilling, dus mag er veel meer). Alles is gericht op groeien in je talent. Op een middelbare school kunnen ze dat toch minder bieden volgens mij. Dus ik wil niet zeuren
), maar ik zou, als ik jou was, je zoon óók op een cursus buiten school opgeven.