Temet
12-02-2011 om 21:13
Vraag aan dirksmama (lesmethoden indonesisch)
Dirksmama, in een draadje hierboven heb ik het al gehad over zoon van 5 die volgens juf extra uitdaging nodig heeft. Krijgt hij ook, dus da's mooi. Maar ik vermoed dat hij ook in latere jaren wel wat extra's kan gebruiken, en een mogelijk extraatje dat in mijn hoofd opkwam is dat-ie Indonesisch zou kunnen proberen te leren. Onze poging tot tweetalig opvoeden is namelijk jammerlijk mislukt, dus daar valt nog een hoop te halen.
Maar dan zou hij dus een lesmethode moeten hebben waarbij hijzelf of de leerkracht het werk kan nakijken. Juf kent natuurlijk geen Indonesisch. Weet jij of zulke lesmethoden bestaan, en dan natuurlijk geschikt voor kinderen. Ik kan de familie in Indonesië wel vragen om boekjes op te sturen, maar ik heb daar alleen maar dingen gezien die bedoeld zijn voor het onderwijs in Indonesië zelf, dus aan Indonesische kinderen, en dat is uiteraard de bedoeling niet.
Heb jij een idee of dat waar ik aan zit te denken überhaupt bestaat?
Groeten,
Temet
Annet
12-02-2011 om 22:20
Leren lezen boekjes
Oudste was tweetalig tot haar vijfde. In groep 3 is ze in de tweede helft begonnen met het lezen van Engelse boekjes. Dit waren leren lezen boekjes voor Engelstalige kinderen. Dit werkte prima.
Ze deed het thuis dus de kennis van de juf was niet van belang.
Misschien kun je online boekjes vinden (of laten kopen) van een dergelijke methode in het Indonesisch, aangenomen dat jullie of één van jullie hierbij ondersteuning kan bieden.
Ik vind dit een prima methode voor jonge kinderen om een taal te leren, vaak leuker dan een officiele methode om de taal te leren (als die er is)