Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
joep

joep

10-11-2010 om 10:43

Voorsprong in groep 2

In het verlengde van het draadje van Vic, waar ik niet echt het gewenste antwoord uit kan filteren, vraag ik mij af wat je nu eigenlijk kan verwachten van school.
De juf van mijn zoon deelt mij vandaag mee dat hij haar gisteren een heel boek heeft voorgelezen. (fijn, want voorheen dacht zij dat ik maar wat kletste, over zijn capaciteiten).
Ik vraag haar vervolgens: ga je er dan ook iets mee doen? Nee, want er zijn nog heel veel dingen die niet goed gaan. Als hij zelf plaatjes moet knippen en opplakken, maakt hij er een potje van en plakt ze gerust allemaal op elkaar. Hij heeft hier begeleiding nodig. De toetsen gaan overigens supergoed, zei ze er nog achteraan.
Nou kan ik hem gewoon laten zitten en kijken hoe dit zo eens uitpakt, aan de andere kant denk ik: misschien biedt het plaatjes knippen te weinig uitdaging en moet hem toch juist iets meer gevraagd worden. Zoals hierboven iemand zegt: Vic zeurt (ik vind van niet hoor!), zo zou je er tegen aan kunnen kijken. Dus ik vraag mij echt af: wat is nou realistisch? Natuurlijk hoeft niet alles op maat, maar als je een boek kan lezen hoef je toch niet dagelijks meer letters na te gaan zitten stempelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stempelen en plakken

Stempelen en plakken zijn totaal andere vaardigheden. Daarvan willen ze uiteraard ook dat een kind dat zo goed mogelijk beheerst.
Er zijn héél véél kinderen die in de kleuterklassen al kunnen lezen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze al toe zijn aan groep 3.

Gr. Poezie.

krin

krin

10-11-2010 om 11:09

Hinken

Ik pieker daar ook al een tijdje over. Zoon hangt tussen 2 en 3 in, wat leeftijd betreft én wat ontwikkeling betreft. De juf twijfelt ook, volgens mij, want die kwam uit eigen beweging melden dat ze hem getest had (op lezen), om daar gelijk de conclusie aan te verbinden dat hij niet vervroegd door moest (volgens haar definitie; Miriam zou zeggen dat ze wet overtrad), omdat er zoals Poezie zegt nog allerlei andere dingen te leren zijn. Hij moest geen stappen overslaan, in haar woorden. Ik moet nog vragen wat die stappen zijn.
De ervaringsdeskundigen die ik erover gevraagd heb, geven ook tegengestelde meningen. De een had spijt van een versnelling, omdat vroeg lezen nog niet betekent dat je overal goed in bent; haar dochter had door de versnelling de basis in rekenen gemist en heeft daar nu erg last van.
Een ander zou het zo weer doen, maar het versnelde kind zelf (inmiddels 19) meldde dat hij wel last had gehad van altijd de jongste zijn.
De derde zag niets in knippen en plakken en vond dat een cognitief-gericht kind gewoon cognitief aan het werk gezet moest worden. Dus tja.
Ik denk dat je op meer dingen moet letten. Is hij behalve een snelle lezer ook met andere dingen snel?Begint hij al met schrijven? Speelt hij veel met oudere kinderen, heeft hij 'oudere' interesses? Zou hij zich staande kunnen houden als jongste in een groep?
En, niet onbelangrijk: wat heb je ervoor over om de 'strijd' aan te gaan.

joep

joep

10-11-2010 om 11:12

Poezie

Daar heb je gelijk in hoor. Ik denk wel in het geval van mijn zoon, dat hij niet uit simpelheid niet goed stempelt of plakt, maar uit baldadigheid. Dat irriteert me ook een beetje aan de juf/school: het principe van uitdaging bieden is ze helemaal vreemd.
Overigens is het niet alleen het lezen, maar zo hoofdrekent hij ook beter dan de meeste groep 3ers. Dit weet de juf ook, want ik weet dit van haar.
Hij hoeft van mij absoluut niet naar groep 3, liever niet, maar gewoon eens een leuk werkblaadje of zo.

vlinder72

vlinder72

10-11-2010 om 11:19

Wat wil je zelf?

Wil je dat hij naar groep 3 gaat? Of wil je dat ze speciaal voor hem een programma gaan schrijven om het bezig te houden met dingen die hij wel interessant vindt?

Als je voor het tweede gaat dan kan ik je uit ervaring met mijn neefje vertellen dat dat waarschijnlijk geen succes wordt. Natuurlijk kan een school best een uurtje RT regelen om met je zoon te lezen of wat te rekenen. Neefje deed helemaal niets in groep 2. Vorig jaar in groep 1 trouwens ook niet. Hij doet alleen waar hij zelf zin in heeft en dat is erg weinig. Alleen lezen en wat teksten overschrijven vindt hij nog een beetje interessant.

Hij zit nu nog in groep 2 maar dat gaat helemaal niet. Ze kunnen hem gewoon niets bieden. Het is een illusie om te verwachten dat de school speciaal voor jouw kind een heel programma gaat samenstellen.

Neef gaat nu alsnog naar groep 3. Of hij dat wel aan kan dat weet niemand maar de school hoopt dat hij in groep 3 meer uitdaging vindt en tenminste nog enige interesse toont. Lukt het niet dan kan hij altijd nog groep 3 nog een keer doen.

Oja, mijn eigen zoon is met alles sneller maar hij past zich volledig aan. Wel merk ik dat hij eenvoudige taken afraffelt. Wij hebben hem daarom in groep 2 uitgelegd dat ook al vind je iets niet leuk als de juf het vraagt dan doe je het en je doet het ook goed. Tja, het is een slimme jongen zoiets begrijpt hij echt wel. Hij zit nu in groep 3. Moeilijke rekensommen krijgen wij foutloos thuis. Eenvoudige telwerkjes raffelt hij nog steeds af. Maar ik merk wel dat hij tenminste nog een beetje netjes probeert te doen. Vorig jaar kraste hij een tekening gewoon met een kleur in. En klaar, nu iets anders.

krin

krin

10-11-2010 om 11:28

Niet naar groep 3?

Joep: "Hij hoeft van mij absoluut niet naar groep 3, liever niet"
Waarom eigenlijk niet?

joep

joep

10-11-2010 om 11:30

Eigenlijk variant 2 + krin

maar misschien helemaal niet realistisch. Ik bedoel dan niet eens echt een programma, maar gewoon iets, enkele opdrachtjes per week.
Ik begrijp en vind het ook belangrijk dat je moet leren om dingen te doen die niet leuk zijn, alleen ben ik bang dat op een gegeven moment de baldadigheid de boventoon gaat voeren.
Krin: Jij doet voorlopig ook niks, begrijp ik dat goed?

joep

joep

10-11-2010 om 11:34

Krin

waarom niet naar groep 3? Dat weet ik zelf ook niet precies. Ik weet zeker dat hij cognitief de mogelijkheden heeft, maar groep 3 is geen leuke klas, in tegenstelling tot groep 2, waar zachtmoedige lieve figuren zitten, waartussen hij zich goed staande kan houden.
Ik zou hem er zelf ook geen plezier mee doen, omdat hij zich erg prettig voelt in zijn huidige klas.

vlinder72

vlinder72

10-11-2010 om 11:38

Joep

Als ik de situatie met neefje zie dan zou ik als insteek hebben om kind alsnog naar groep 3 te krijgen. Wil de school dat niet. En die kans is groot dan kan je erover beginnen dat je dan wel wil dat zij hem bezighouden en hoe ze dat dan willen doen.

Wij hebben er bij zoon 2 trouwens ook voor gekozen om niets te doen. Hij las ook in groep 2 (en kon ook rekenen, goed sporten, heeft oudere vriendjes etc.). Wij hebben ervoor gekozen om nu pas in groep 3 aan de bel te trekken. In groep 3 kunnen ze makkelijker aangepast werk aanbieden dan in groep 2. Waarom weet ik ook niet maar ik merk dat kleuterjuffen toch niet echt zitten te wachten op allerlei alternatieven voor een kind.

Vic

Vic

10-11-2010 om 11:46

Joep

Nou, dan doe ik hier ook gezellig mee Ik vind het lastig hoor, want ik ben er zelf helemaal niet uit wat ik nu precies wil, en wat goed is voor mijn dochter. Wat je zegt is allemaal heel herkenbaar. Dochters juf heeft ook al aangegeven dat ze cognitief helemaal klaar is voor groep 3. Maar volgens haar valt er ook nog het nodige te leren in groep 2. In het handelingsplan is met name het zelfvertrouwen benoemd. Dochter gaat nog wel eens huilen als iets niet lukt, dan meestal dingen als knippen of veters strikken. Zo zijn er wel meer voorbeelden waarmee juf wil onderbouwen dat dochter sociaal-emotioneel niet klaar is voor groep 3. Ik ben zelf eigenlijk van mening dat kunnen knippen en veteren best nuttige vaardigheden zijn, maar niet persé vereist om een schoolcarriere te vervolgen. Ik ben zelf ook aardig terecht gekomen zonder knutseltalent
De vraag is wel of je het aandurft om zelf de beslissing te nemen en daarvoor de strijd aan te gaan. Ik noemde hierboven al even om halverwege het jaar naar groep 3 te gaan. Dat zou natuurlijk zomaar goed kunnen gaan, dochter is er slim genoeg voor, maar dan loop ik het risico dat het toch te vroeg is en het niet lukt (dan vooral qua aansluiting met de klas en de hele dag op een stoeltje zitten). En doorgaan op deze manier, dat zie ik toch eigenlijk ook niet zitten. Dochter vindt de meeste van haar werkjes helemaal niet leuk, of te makkelijk. Je ontkomt er natuurlijk niet aan om wel eens dingen te moeten doen die je niet leuk vindt, maar het is nu wel het grootste gedeelte van de dag, en dat nog ruim een half jaar. Ik vind trouwens ook niet dat ik zeur, of in ieder geval vind ik dat ik goede redenen heb om dat te doen. Ik heb al wat ervaring met mijn oudste dochter, en als ik daar niet had 'gezeurd' had ze een stuk minder goed in haar vel gezeten.

krin

krin

10-11-2010 om 11:51

Nou, niks

Ik twijfel ook, ja. Het voordeel hier is dat hij in een 2/3 combinatie zit, wat het makkelijker maakt om mee te gluren met 3 en te variëren in opdrachten. Het maakt ook de dag gestructureerder dan in een 'echte' kleuterklas, zodat hij al wel leert om moetwerkjes te plannen, zoals hij ze noemt.
Omdat ik dus blij ben met die combi, zit er wat mij betreft minder druk achter. Eigenlijk heb ik het gevoel dat ik de boot al gemist heb, dat ook - ik had liever gezien dat hij na een half jaar 1 (hij is van januari) naar 2 was gegaan, dan zat hij nu waarschijnlijk het beste op schema.
Binnenkort heb ik een gesprek met de leerkracht, over die 'stappen' die zij niet wil overslaan, en over mogelijkheden om hem meer uitdagend werk te geven (wat ze zelf aanbood, maar nog verder niet heeft gespecificeerd).
Zoon zelf is net als die van jou best tevreden met zijn klas, is zelfs aan het knutselen geslagen (wilde hij nooit). Hij verveelt zich nog niet, volgens mij. En thuis kan ik hem ook wel aan zijn trekken laten komen.
Het enige waar ik bang voor ben is dat hij zo wordt als dat neefje van vlinder. Dat hij gaat denken dat hij alles al kan en alles al weet en te vroeg doorkrijgt dat school een plek is waar je uit je neus eet. Uit eigen ervaring weet ik dat het moment dat je op je bek gaat dan extra hard aankomt.

Euh vic

je schrijft: "Dochter gaat nog wel eens huilen als iets niet lukt, dan meestal dingen als knippen of veters strikken. Zo zijn er wel meer voorbeelden waarmee juf wil onderbouwen dat dochter sociaal-emotioneel niet klaar is voor groep 3."

Dan moet mijn versnelde dochter -nu in groep 5- ook weer terug naar groep 2 hoor. Ik zal niet zeggen dat ze in de klas zit te huilen maar thuis regelmatig wel hoor; bij het minste dat ze iets "niet kan" (lees: niet al kan voordat ze het moet doen) komen de tranen en vliegen schriftjes/werkjes/etc. al eens in het rond. En ze zit nogthans wel op haar plek in de klas, als jongste tussen die oudere kinderen. Heeft meer iets te maken met verwachten dat dingen zomaar uit de lucht vallen dan met sociaal of emotioneel geneuzel (afin, hier toch). Laat je daar dus maar niet aan vangen.

Ik denk trouwens dat de huilen over "niet kunnen" enkel maar erger wordt, als je niet wordt uitgedaagd.

dorle

dorle

10-11-2010 om 12:49

Ervaring

Het klinkt niet als een juf die uitdaging gaat geven aan je kind.
Hier ook een kind dat voorliep bij de kleuters. Na flink getwijfel van school en van ons, ging februarikind toch gewoon naar groep 2. De kleuterjuf dacht nog voldoende te bieden te hebben. In januari vroeg dochterlief veel aandacht en werd vervelend, toen is toch besloten om haar tussendoor naar groep 3 te laten gaan. Nu in groep 5 is het nog wel eens moeilijk, niet qua stof, maar wel qua planning en emoties.
Ik heb wel eens gelezen dat slimme kinderen ook vaak wat huileriger, snel teleurgesteld kunnen zijn. Geen idee of dat zo is. Maar mijn kind, is af en toe in tranen, ook in de klas. Toch hier geen spijt.

Cocky X

Cocky X

10-11-2010 om 16:52

Andere ervaring

Onze zoon had in de kleutergroep ook een behoorlijke voorsprong. Hij is van eind januari en had dus ook nog eens de "pech" dat hij 2 1/2 jaar moest kleuteren. Omdat zijn voorsprong op een gegeven moment voor iedereen wel duidelijk was (las al Avi 7 en sprak als een "ouwe vent" hihi) hebben we er uitgebreid over gesproken om hem eerder naar groep 3 te laten gaan. Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan omdat hij erg van het spelen genoot. Hij zou het in groep 3 beslist hebben gered maar wij vonden het uiteindelijk toch beter om hem nog lekker te laten spelen (als hij dat niet had gewild dan was de beslissing zeker anders geweest).
De leerstof is voor hem tot nog toe altijd vrij makkelijk geweest. In groep 4 hebben we hem laten testen en bleek dat hij een hoge intelligentie heeft. Uit een sociaal-emotionele test bleek echter dat hij op leeftijdsniveau reageerde. Dat was voor ons de bevestiging dat het voor hem beter was om toen niet eerder naar groep 3 te gaan! Dat gaf wel een fijn gevoel want je twijfelt toch voortdurend.

In een kleutergroep kun je ook best goed verrijken. Laat het kind in de Sinterklaashoek verlanglijstjes schrijven (of stempelen) voor zichzelf en de andere kinderen, gebouwen nabouwen in blokkenhoek (van een bouwtekening of juist van een foto), puzzels maken met de stukjes onderste boven of met een blinddoek voor. Verder is een leuk programma voor kleuters die meer aankunnen "Slimmeriken". De computer biedt ook veel mogelijkheden. Laat een kind zelf een boekje schrijven of educatieve spelletjes spelen zoals "Woordkasteel" of de "Sommenplaneet". Succes!

joep

joep

11-11-2010 om 11:47

Bedankt +vic

Bedankt voor de tips. Niet dat het daardoor nou direct makkelijker wordt.
Ik heb wel de indruk dat het op verschillende plaatsen wel wat beter geregeld is dan hier. Sowieso dat er kleuterverrijkingsprogrammas zijn, is hier denk ik niet eens bekend.
Verder kan de IBer niets voor mij doen (zij weet echt niks), de orthopedagoog weet het wel, maar durf ik niet goed een gesprek mee aan te gaan, omdat ik bang ben toestanden (de toen geconstateerde autistische trekken van mijn zoon) van vorig jaar weer boven water te halen. Dat is ook het lastige, hij wordt niet vervelend, maar gaat wanneer hij niet gestimuleerd wordt in een soort stand-bystand, onttrekt zich overal aan en gaat wat zitten dromen. Ik wil hem ook niet te veel in de picture hebben. Om deze reden kijk ik het maar weer een poosje aan.
Vic: leuk dat je hier reageert, ik wilde het eerst onderaan jouw draadje zetten, maar dat voelde voor mij toch een beetje als de ongenode gast.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.