ayla
24-09-2010 om 10:25
Voor het eerst huiswerk ;-)
tja weer een hele nieuwe fase. Dochter heeft gisteren voor het eerst huiswerk meegekregen. volgens mij iets van 15 kantjes met sommetjes. svp maandag of dinsdag inleveren. Het is allemaal groep 3 rekenwerk dus niet heel moeilijk. Doel is dat ze leert automatiseren en vooral CONCENTREREN.
ik de juf vanochtend nog gevraagd hoe ik het moest, moest ik verbeteren of niet, ernaast zitten of niet. Ze is zo slordig als wat ziet min voor plus aan en andersom. schrijft cijfers in spiegelbeeld. Volgens de juf mocht ik die foutjes verbeteren maar de gewone rekenfouten niet.
Dat lijkt me niet handig, als ik de fout toch niet verbeter maakt ze hem 2 bladzijdes verder toch weer of zie ik dat verkeerd?
En zitten jullie er echt naast? Of moet ik haar alleen de sommen laten maken en als ze klaar is pas met haar doorkijken? Jullie zien, ik ben echt nieuw in het hele huiswerk gebeuren. Vindt het trouwens best veel, we moeten zeker 3 bladzijdes per dag maken om het te redden.
Pippin
24-09-2010 om 10:51
Per kind en per huiswerk verschillend
Het is hier per kind heel verschillend. De een kan er wel tegen als ik 'aanwijzingen' geef, bij het huiswerk. De ander raakt er compleet van in de stress en faalangst.
En 'bemoeien met' kan ook nog op veel verschillende manieren. Het kan betekenen dat je het kind eraan herinnert om het te doen. Het kan zijn dat je je kind aanspoort als het tijdens het huiswerk maken uit het raam aan het staren is, het kan zijn dat je op de achtergrond aan het koken bent en helpt als het kind een vraag heeft, het kan ook betekenen dat je naast je kind zit en som voor som met haar doorneemt.
Dat laatste zou ik alleen maar doen als het echt nodig was, anders krijgt het kind de boodschap: 'Jij kunt het niet zonder mij.'
Maar mijn kinderen hebben al deze vormen van hulp bij huiswerk weleens nodig.
vlinder72
24-09-2010 om 11:04
Hmmm, even denken
Bij mijn zoon controleer is als hij begint of hij weet wat hij moet doen. (zo niet dan leg ik het eerst uit) Daarna laat ik hem zijn gang gaan. Meestal zit hij aan tafel en ben ik in de buurt. Af en toe loop ik langs om te vragen of het lukt. Ik controleer zijn werk wel maar niet als hij ermee bezig is. Dit werkt bij hem nogal demotiverend. Ik wijs meestal alleen de slordigheidsfoutjes aan. Joh, is dat nou echt 78? Meestal ziet hij dan zelf meteen de fout en past hij het aan.
ayla
24-09-2010 om 11:36
Reactie
Hoeveel sommen, even denken. Ik schat een stuk of 20 misschien 25. Het zijn ook niet echt rijtjes maar speelser. Bussen waar mensen inzitten er stappen 2 uit hoeveel blijven er over, zo’n dingen. Ik denk dat 3 bladzijdes zo’n 60 tot 70 sommen zouden zijn. Ik heb gisteren naast haar gezeten omdat ze bij ieder piepje gaat kijken wat er gebeurt. Of ze moet de kat gaan opeens aaien. Of ze moet opeens iets heel belangrijks gaan doen en als je dan naderhand gaat kijken wat ze aan het doen is dan is ze het haar van de pop aan het kammen ofzo, huiswerk weer helemaal vergeten uiteraard
Daarbij moet ik opletten dat ze niet op haar vingers telt wat ze ook nogal stiekem wil doen als ik even de andere kant opkijk. Dat gaat namelijk veel sneller.
Sasvangent
24-09-2010 om 12:02
Het is het begin
voor haar van dit huiswerk. Ik zou mij proberen wat op de achtergrond te houden. Niet teveel naast haar gaan zitten maar wel in de buurt blijven. Niet teveel fouten gaan verbeteren want dat lijkt mij nogal demotiverend. En ach, als ze die taak niet afkrijgt, dan kan de juf haar vragen hoe dat komt. Dan komt dochter waarschijnlijk tot de conclusie dat ze niet heeft doorgewerkt. Misschien kan ze met de juf dan een plan afspreken.
Het gaat er nu niet om -vind ik- dat ze die taak kost wat kost moet afkrijgen, maar ze moet leren dat ze best zo snel mogelijk komaf moet maken met die taak, en dat ze dan wat leukers kan gaan doen. Of ze kan de juf overtuigen dat ze het allemaal wel kan en dan mag ze misschien wat minder maken volgende keer? Trouwens, het zal toch de bedoeling zijn dat ze minder standaard huistaak moet maken als ze plustaak-huiswerk krijgt toch? Dat zal dan ook weer helpen voor de concentratie.
Want eerlijk: vele pagina's saaie sommen maken helpt bij weinig kinderen voor de concentratie.
Is er geen mogelijkheid dat ze die taak op school maakt (is bij ons wel het geval en onder het streng toeziend oog van de school lukt dat huistaak beter dan het thuis te moeten maken).
Sasvangent
24-09-2010 om 12:05
Trouwens
zoon heeft er wel een jaar of 3 over gedaan voor hij doorhad dat de taak gewoon maken de beste deal was hoor. Eindelijk kan hij bij het thuiskomen iets leuks doen en is hij verlost van een zeurende moeder. Het zal dus niet meteen lukken ![]()
Guinevere
24-09-2010 om 15:31
Saai
Bah, wat een saai huiswerk voor zo'n jong kind en dan nog wel zoveel. Kan dat nou echt niet anders?
Elke dag 5 minuten achter een computerrekenprogrammaatje ofzo? Bovendien heb je het na het weekend echt nog niet geautomatiseerd, dan kan je elk weekend wel zo'n pakket sommen meegeven. Dit is meer iets om elke dag even kort te doen, lijkt mij.
ayla
24-09-2010 om 15:58
Ik schrok ook wel even
toen ik het pakket zag. zeker als je weet dat wij ruim een week geleden als oefenstof nog zo'n pakket hebben gehad. dat pakket was echter geen echt huiswerk maar oefenstof, dit is echt huiswerk en moet dus gewoon dinsdag ingeleverd worden. Ik wil het wel eens met de juf erover hebben.
Tango
24-09-2010 om 16:31
Veel en saai
Ik vind dit wel erg veel en saai werk voor een kind van 6 hoor. Ik snap best dat Ayladochter wat achterstand moet inhalen op rekengebied, maar kunnen ze dat niet binnen de schooltijden doen? In plaats van lezen wat meer rekenen of zo. Kinderen van 6 moeten naar mijn mening thuis gewoon kunnnen spelen en nog geen stapels huiswerk krijgen. Dat komt wel als ze 9 of 10 zijn of op sommige scholen nog later.
Guinevere
24-09-2010 om 20:34
Liever dit
Kun je op school niet voorstellen om elke dag dit 5 a 10 minuten te doen met haar: http://www.onlineklas.nl/
Daar kun je zelf het rekenniveau instellen, en ook spelen met alleen + of - of door elkaar heen.
Emmawee
24-09-2010 om 22:33
Samen doen
Geen huiswerk hier, wel wat ervaring met de slordigheden die jij beschrijft en het snel afgeleid zijn etc. Wat ik zou doen, is samen opstarten en haar leren hoe ze zich door de som heen moet loodsen.
1. Om welke getallen gaat het?
2. En wat moet je met die getallen doen? (optellen / aftrekken / etc.)
3. Welke stappen kun je maken?
4. Wat is dan het antwoord?
Antwoord opschrijven, volgende som.
1. Om welke getallen gaat het?
2. Wat moet je met die getallen doen?
enzovoorts. Je kunt deze stappen ook opschrijven. Bij Stoffer maak ik duidelijk dat ik zo help om zijn rekenmachine goed te laten werken. Machines gaan niet iedere keer opnieuw verzinnen wat ze gaan doen. Die doen heel saai steeds hetzelfde en zijn juist daardoor heel goed in wat ze doen.
Als je haar op gang geholpen hebt kun je haar voor steeds langere perioden zelf laten werken en af en toe checken of ze nog goed bezig is.
Succes! Maw.
ayla
25-09-2010 om 07:59
Moet erbij blijven
gisteravond weer huiswerk gemaakt en ik merk wel dat ik nu in ieder geval nog even erbij moet blijven. Als ik naast haar zit en haar steeds weer 'terug haal' dan gaat het veel sneller. Anders zit ze na iedere som 5 minuten voor zich uit te staren. Echt spannend is het uiteraard ook niet. Ik heb wel het idee dat ze de materie wel beter beheerst dan een week geleden, ze rekent sneller.
Annet
25-09-2010 om 12:26
Neem de tijd eens op
Kijk eens hoe lang ze over een blad doet. Of over 5 sommen.
Kijk ook hoe lang ze erover doet als ze alleen werkt.
Hier kun je goed met haar over praten. En zo'n tijdtabelletje is dan weer interessant voor haar.
ayla
29-09-2010 om 08:12
Schaam schaam
we hadden gisteren netjes het huiswerk helemaal af, was nogal gedoe geweest vooral omdat dochter zondag absoluut niet lekker was. kwam dochter gisteren thuis met de mededeling dat de juf had gezegd dat ze echt niet alles had hoeven te maken, 1 bladzijde was genoeg geweest. Arm kind. Was fijn geweest als de juf dat van te voren even had gemeld. Al zou me het ook niet verbazen als dochter heeft zitten dromen tijdens dat stukje informatie.
ayla
29-09-2010 om 08:14
Juist dus
ik vraag het net nog even bij dochter na en ja juf had het van te voren gezegd maar dat was ze vergeten. Is niet erg mama, kan toch gebeuren ![]()
Vader
29-09-2010 om 10:13
Hahaha
Ik moest al lachen bij het lezen van de eerste zin "we hebben het af".
Hier doen we: in het begin (bij het eerste huiswerk zoals dictee en topo) samen en dan langzamerhand naar alleen en ik ben in de buurt tot 'heb je het af'? Bij toetsen enzo (groep 7) bied ik aan te overhoren maar laat de beslissing aan mijn zoon.
Vader