Melleke75
10-11-2010 om 22:44
Volgens mij doe ik iets verkeerd. [kind helpen met leerwerk]
Mijn dochter zit in de brugklas TL/HAVO en heeft veel leerwerk. Ik heb haar aangeraden om uittreksels te maken van te leren hoofdstukken en omdat ze dat niet zo goed kan, help ik haar daar mee. Nu had ze ook geschiedenis en samen hebben we een flink mapje vol met a-4-tjes van 5 paragrafen. Voor het so heeft ze geleerd, maar het lukte haar maar niet om het in dr hoofd te krijgen waardoor ze nogal gefrustreerd werd. Uiteindelijk haalde ze een 6,6. Nu heeft ze morgen een proefwerk en leerde zich een breuk op al die termen en tijdbalken en barste ineens in huilen uit, want het bleef niet hangen. Ze kan verder prima leren en staat gemiddeld voor alle vakken een 8, dus dat is het probleem dus niet. Ik ben eigenlijk bang dat ik het probleem ben......
Ik heb haar geholpen met die samenvattingen en met haar de teksten uitgeplozen. Ze stampt en stampt, maar ik heb het idee dat ze niet eens weet wat ze leert. Ze vraagt zich ook af hoe de anderen uit haar klas het leren want ze is de enige die samenvattingen maakt. Hoe kan ik haar nu helpen? Hoe kan ze 5 paragrafen met stukken tekst en tig plaatjes nou zo leren dat ze het ook onthoudt en hoe weet ze nu wat wel belangrijk is en wat niet? De samenvatting aan het eind van hoofdstuk was nogal summier, dus daar had ze ook niet veel aan. iemand tips?
Melleke75
15-11-2010 om 21:02
En het cijfer was...
Een mooie 8!
Dat wilde ik toch even melden na dit lange topic
.
Melleke75
16-11-2010 om 22:05
Katie69
Ja, dat klopt
.
Alleen bij geschiedenis raakte ze nogal van de kaart, want ze kreeg het niet in dr hoofd, dacht ze....maar zoals je ziet bleek het in de praktijk mee te vallen. Inmiddels doet ze het nu gewoon helemaal zelf, leest de tekst door, schrijft wat punten op die ze belangrijk vindt en het blijkt goed te gaan. Scheelt een hoop tijd zo zonder ellenlange samenvattingen, want die dingen op zich kosten al veel tijd
. Zij happy, ik happy
.