Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaarsje

kaarsje

09-11-2010 om 18:47

Vo-zorgen

Mijn kind zit in 3 havo en maakt een tamelijk slechte start, met nu voor drie vakken gemiddeld een onvoldoende. Ik had net een bezorgde mentor aan de telefoon, omdat kind ook al in 2 havo was blijven zitten (vanwege ernstige privé-omstandigheden). De tweede keer 2 havo ging gelukkig probleemloos.
Volgens mentor zijn er nu drie opties: 1. kind stroomt na kerst af naar TL. 2. we hebben vertrouwen dat de cijfers hoger worden, 3. daarvan is het risico dat het niet lukt, in dat geval mag kind de middelbare school niet afmaken, maar moet kind naar het MBO.
Kind is zeer gemotiveerd en weet ook duidelijk wat het doel is later (SPH). Maar wat is nou wijsheid? Kind wil niet naar TL. Ook zou dat een eindeloos verhaal worden, na TL nog eens havo doen. Ik kan het risico van naar MBO moeten niet goed overzien. Welk niveau MBO is dat? Kun je dan bijv. eerst SPW doen en daarna naar de SPH? Dat is natuurlijk een leuke route. Maar is het normaal dat twee keer blijven zitten niet mag? Wie helpt me op weg? En ondertussen zit kind extra ijverig huiswerk te leren...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spw-sph

Over dat zittenblijven kan ik weinig zinnigs zeggen.
Wel dat spw-sph een veel voorkomende route is.
als je dochter dan tijdens haar spw ook nog het nodige aan ( vrijwilligerswerk) doet in de desbetreffende richting, dan heb je kans dat ze bij de sph in het 2e jaar mag instromen. zo werkte dat tenminste bij mij, ik deed sph-deeltijd.

reina

reina

10-11-2010 om 11:02

Kan

Ja, hoor, SPW en daarna SPH is een logische route. MBO-4 staat feitelijk gelijk, qua doorstroming, aan havo.

cqcq

cqcq

10-11-2010 om 11:03

School geeft een valse voorstelling van zaken.

Dit staat in de wet op het voortgezet onderwijs:

Een leerling mag na vijf jaren te rekenen vanaf het ogenblik dat hij is aangevangen met voortgezet onderwijs, geen onderwijs meer volgen aan een school voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs, aan een school voor voorbereidend beroepsonderwijs en in de eerste drie leerjaren van een school voor hoger algemeen voortgezet onderwijs of voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.

Dit wil zeggen dat kind niet langer dan vijf jaar mag doen over het VMBO. Nu afstromen betekent dat zoon niet meer mag blijven zitten en ook niet mag zakken. Groot risico op geen diploma en afstromen naar de laagste niveau's van het MBO zonder diploma.

Echter mag kind juist wèl vijf jaar doen over de onderbouw van de Havo. Dus als hij op de havo blijft is nog een keer blijven zitten geen probleem.

(wordt er wel afgestroom, dan is dat zonder overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4 of zonder diploma vmbo de laagste vorm van MBO. Dan moet kind om alsnog het gewenste diploma te halen eerst dit MBO afronden, daarna naar een hoger niveau MBO en kan dan pas naar het HBO, nog een keer blijven zitten is zonder meer een snellere route).

cqcq

cqcq

10-11-2010 om 11:09

4 niveau's mbo

Voor het goede begrip: er zijn 4 niveau's MBO, waarvan niveau 1 het laagste niveau is, en niveau 4 het hoogste.

Alleen een MBO diploma op niveau 4 biedt de mogelijk om door te stromen naar het HBO. Zonder overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4 of minimaal VMBO kader is alleen toegang mogelijk naar MBO niveau 1 of 2.

Dan is het dus nog een lange weg naar een MBO diploma op niveau 4.

Kobalt

Kobalt

10-11-2010 om 13:40

Niveau's mbo

Ik ken iemand die van uit havo 4, naar het mbo is gegaan. Het eerste jaar op het mbo haalde hij mbo 1 en 2, het tweede jaar mbo 3 en nu is hij bezig met mbo4. Daarna wil hij hbo gaan doen. Het was voor hem een opluchting om de vakken geschiedenis, frans en aardrijkskunde voorgoed gedag te zeggen.
Als hij op de havo was gebleven had het nog 2 jaar geduurd tot hbo, maar had hij een grote kans te zakken en zonder diploma te eindigen. Nu heeft hij al mbo 3-diploma en gaat hij er drie jaar over doen om op het hbo te komen. Daarnaast heeft hij nu een vakgerelateerde vooropleiding.
Zo kan het dus ook.

.Marietje

.Marietje

10-11-2010 om 14:15

Naar mbo

Het ligt waarschijnlijk aan mijn gebrek aan kennis maar ik dacht dat een kind pas na het VMBO naar het MBO kon maar dit kan ook al eerder?

cqcq

cqcq

10-11-2010 om 15:13

Klopt niet kobalt

Jouw verhaal klopt niet Kobalt, vanuit havo 4 kun je rechtstreeks naar MBO niveau 3 of niveau 4. Dan kun je inderdaad vrij vlot een MBO diploma halen dat toegang geeft tot het HBO.

Stroom je door naar het MBO zonder middelbare school diploma of zonder overgangsbewijs van havo 3 naar havo 3 dan kun je alleen starten op niveau 1 of 2.

Dat je ook kunt instromen op het MBO zonder diploma is onvermijdelijk geworden doordat je maar vijf jaar mag doen over het VMBO. 1 keer blijven zitten en vervolgens in de vierde zakken voor het examen maakt van een kind al een schoolverlater zonder diploma. Deze kinderen moeten nog ergens naartoe. Vandaar dat er MBO niveaus zijn waar je ook naar toe mag zonder toegangseisen.

(overigens is daar wel wat beweging in, en klinkt toch de roep kinderen langer op het VMBO te houden, i.p.v. maar door te laten stromen naar de grote ROC's.)

cqcq

cqcq

10-11-2010 om 15:20

Uitleg mbo

Hier is een duidelijke uitleg van hoe de MBO structuur in elkaar zit:

http://www.platformsvmbo.nl/dossiers/documenten/Onderwijs%20in%20het%20MBO.pdf

kaarsje

kaarsje

10-11-2010 om 15:46

Wow wat goed

Kind kwam vandaag thuis met een 10 voor Nederlands, dus de grote zorgen laat ik maar even varen...
Dank voor alle uitleg over het MBO, heel veel wijzer geworden! En kind heeft extra motivatie om dit jaar te halen, dan kan ze kiezen tussen 4 havo of MBO, en dat laatste klinkt toch wel erg aantrekkelijk voor kind. Dus nu flink doorbijten even op alles wat zo saai en oninteressant en moeilijk is! En nu ga ik de link van cqcq bestuderen, dank voor alle moeite!
groetjes, K...hoe heet ik ook alweer? oh ja, Kaarsje

Kobalt

Kobalt

10-11-2010 om 17:48

Raar

Wat raar dat het niet klopt cqcq, hij heeft het echt zo gedaan en ik ken hem vrij goed.
Hij heeft overigens niet Havo 4 gehaald he? Was dat duidelijk, hij had dus de keuze tussen:
doubleren (maar extra gekleuterd, dus hij was al 'oud' en hij was zijn motivatie voor de havo helemaal kwijt, of deze manier. Het is voor hem een goede keuze geweest hoor. Gelukkig maar.

cqcq

cqcq

10-11-2010 om 20:43

Echt raar

want de overgang van havo 3 naar havo 4 is dus al voldoende voor toegang tot niveau 3 of 4. Hij had dus helemaal niet hoeven beginnen op niveau 1.

Kobalt

Kobalt

10-11-2010 om 22:47

Maar wel snel

Hij gaat op deze manier wel supersnel door de verschillende mbo niveau's heen. Ik heb begrepen dat ze dat doen op die school om te voorkomen dat kinderen zonder diploma van de school afkomen. Zijn ouders zijn blij dat hij nu al twee diploma's heeft en het is heel stimulerend voor hem om succes te hebben. Die havo, dat was echt een lijdensweg met veel hangen en wurgen. Hij is er zo van opgeknapt om eindelijk eens trots te kunnen zijn op zijn prestaties! Daar word ik altijd blij van, als ik dat zie bij kinderen.
Maar als ik hem spreek zal ik het eens aan hem vragen, hoe het nu precies zit.

Verwarring door jaren en niveau's?

Ik heb de indruk dat kobalt en cqcq langs elkaar heen praten. Dat kobalt de leerjaren bedoeld (klas 1, klas 2 etc.) en cqcq de niveau's van het mbo. Volgens mij duurt zowel niveau 1 als ook 2 in totaal 2 jaar (tenminste zo lang duurt het hier in de omgeving...weet ik van stagaires van verschillende opleidingen), daarna kan je naar niveau 3. Dat niveau duurt 3 jaar en daarna naar niveau 4. Dat duurt afhankelijk van welke richting dat niveau 3 was 3 of 4 jaar. Stroom je in van de havo en je stroomt in op niveau 3 dan doe je er dus nog 6 jaar over (!). Stroom je in op niveau 4 (en dat doe je in principe als je een overgangsbewijs hebt van 3 havo naar 4) dan dus 4 jaar of met een verkorte opleiding minimaal 3 jaar. Ik vermoed dat de exhavist die kobalt bedoeld dát gedaan heeft. In 3 jaar mbo niveau 4. En dan eerst klas 1 en 2 in 1 jaar en dan klas 3 en dan dus examenklas. Dat bestaat...En cqcq bedoelt de niveau's van het mbo.
Al die niveau's doorlopen in zo korte tijd is vrijwel onmogelijk. Bij niveau 1 moet je je ongeveer praktijkonderwijs voorstellen en daarbij moet je véél stage lopen. Dat kan je onmogelijk 'sneller' doen of je moet stageweken van 80 uur maken ofzo.
groeten albana

Kobalt

Kobalt

11-11-2010 om 10:57

Pfff

Hier kan ik dus nooit zo goed tegen, ik snap het niet meer. Ik heb even op de (zeer onduidelijke) website van die school gekeken. Ik denk dat mijn kennis inderdaad gewoon een mbo3/4 doet. Het een innovatieve opleiding in de ict. Ze kunnen er deelcertificaten halen.
Ik denk dat ze er op die school ervan uitgaan, dat het eerste jaar gelijk staat aan/vergelijkbaar is met mbo 1, en zo door. Hij heeft elk jaar een afsluiting door middel van een 'examen'.
Maar het eerste jaar is geen mbo 1 opleiding. Als ik de post van Albana lees, snap ik dat dit niet kan. Je mist dan alle stages.
Maar wat een ingewikkeld verhaal is dat geworden zeg, met die mbo niveau's. Ik wens alle pubers en ouders die moeten kiezen veel succes. Ik vind de profielkeuze van mijn dochter al een hele opgaaf.
Lekker vaag, de input van mij in dit draadje *schaam*.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.