Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anita de wit

anita de wit

16-06-2009 om 16:50

Verzuim

hallo,
onze zoon wordt al het hele schooljaar getreiterd op school. De hele tijd zeg ik maar: niet reageren, maar ik ben het zo zat. Het zijn de hele tijd kleine dingen, maar alles bij elkaar kan je er behoorlijk van balen. Nu is er weer iets voorgevallen en gelukkig onderneemt school nu iets tegen de 'daders'. Maarja, het is een kleine groep en de rest ontspringt de dans. Ondanks dit voorval en de aktie van de school gaat het getreiter gewoon door. We lopen naar de vakantie toe en eigenlijk wil ik onze zoon gewoon ziek melden. Wat zijn de risico's als we zeggen dat hij buikpijn heeft. En na 2 weken dus nog steeds buikpijn heeft? Wij hebben over ongeveer 3 weken vakantie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Noelia

Noelia

16-06-2009 om 17:07

Onacceptabel

Hebben jullie zelf geen actie ondernomen? Of mag dat van de school niet. (regeltjesregeltjes)Ik zou toch samen even savonds bij die ouders langs gaan voor een goed gesprek. Ik zou pissig worden. Over mijn man maar niet te spreken hahaha

Anita

Als hij na de vakantie terug moet naar deze school en groep dan zou ik hem zelf niet de hele periode ziekmelden en thuis houden. Drie weken extra vakantie is best lang en kan ook erg vervelend worden voor hem. Hij is toch ook zijn dagelijkse ritme en houvast kwijt. Zo nu en dan een dagje thuis houden zou ik misschien nog wel doen als mijn kind er echt aan onderdoor dreigt te gaan. Maar belangrijker is denk ik dat de school er van doordrongen raakt dat er écht een probleem is wat structureel aangepakt moet worden anders zit je na de zomervakantie zo weer met de gebakken peren. Dus geef ook op school aan dat je zoon letterlijk ziek is van de situatie.
Sterkte voor jullie allemaal.

anita de wit

anita de wit

16-06-2009 om 19:02

Alvast bedankt

voor de reacties.
Volgend jaar gaan we naar een andere school waar hij geen klasgenootjes van deze school ontmoet Er is hoop.
Kijk, ik weet gewoon dat je het normaal gesproken met school moet oplossen, maar het is nog maar zo'n korte periode. Ze doen op dit moment al weinig, nog een beetje voor de musical etc. Met de musical doet hij al niet mee, hij heeft er echt geen zin in. Als we volgende jaar weer met deze klas zouden zitten, dan zou ik er wel werk van maken, maar nu, het is het me gewoon niet waard.
Onze zoon zit pas 2 jaar op deze school. Veel klasgenootjes kennen elkaar heel goed, al de hele schoolperiode zitten ze samen. Daarnaast is het een klein dorp waar iedereen op de één of andere manier wel familie van elkaar is. Met de ouders praten heeft niet veel nut, zelfs na pesterijen via internet is er geen ouder geweest die mij heeft aangekeken, laat staan iets heeft gezegd.
Ik ben het gewoon zo zat en ik zie dat mijn zoon er onder lijdt. En ik zie dit de komende weken echt niet oplossen. Krijg ik erg veel last met een leerplichtambtenaar? Je kunt toch ook een boete krijgen als je je kind van school houdt? Kan ik de hoogte van deze boete ergens opzoeken?
gr
anita

Tineke

Tineke

16-06-2009 om 19:18

Ziek is ziek

Bij ziekte krijg je geen boete. en dit is ook ziek.

Noelia

Noelia

16-06-2009 om 19:24

Dorpelingen

och jee, ja ik begrijp je. Ik ken ook een ouder iemand die later in een dorp gekomen is. De hele basisschool heeft zij als naar ervaren. Pas op de hogere school kwam het goed. Want toen waren de dorpelingen de vreemden. En daar konden ze niet goed mee om gaan. Kan je niet naar de dokter gaan om te zeggen dat je zoontje zwaar overspannen is? Voortdurende hoofdpijn en buikpijn ofzo. Wie weet?

Anita

Wij hebben onze dochter in mei van dit jaar 2 weken van school gehouden omdat de situatie tussen leerkracht en dochter onhoudbaar was. Ondertussen waren wij steeds in gesprek met school en bovenschools. Zolang je serieus bezig bent om het probleem op te lossen ( je bent in gesprek met school) loopt het volgens mij niet zo'n vaart. Daarbij kan jij zoals de anderen al zeiden zeggen dt je kind er "ziek" van is. Voor die 3 laatste weekjes op deze school verwacht ik niet zoveel problemen. Je hebt hem al bij een andere school ingeschreven, dus je hebt actief iets met het probleem gedaan. Hou die jongen alsjeblieft lekker thuis!
Ik zou er

Tango

Tango

16-06-2009 om 22:53

Nieuwe school

Is het geen mogelijkheid dat hij alvast een aantal dagen op zijn nieuwe school mee gaat draaien? Bij ons op school gebeurt dat wel. Destijds kwam er ook een jongetje van een andere school bij Tangodochter in de klas de laatste week voor de zomervakantie meedraaien omdat hij van school zou wisselen. Dit was dan wel in een kleuterklas.
Ik kan niet terugvinden om welke groep het bij jouw zoon gaat, maar misschien is dit mogelijk.
3 weken voor een vakantie plakken lijkt mij persoonlijk wel erg lang. Ik zou dit ook niet op kunnen vangen in verband met werk e.d. Mijn kinderen zouden zich ook heeeel erg gaan vervelen, maar misschien is jouw zoon daar anders in.
Ik begrijp zeker waarom je dit wil en sluit me verder dan ook bij bovenstaande posters aan dat je hem gewoon ziek kunt melden als er geen andere mogelijkheden zijn.

anita de wit

anita de wit

17-06-2009 om 07:30

Anders

groot gelijk dat je deze vraag stelt/ mij erop wijst.

onze zoon gaat volgend jaar naar het vo. Hij is hb maar valt daarmee niet op, hij is (was) een meester in aanpassen. Maar nu, in groep 8, kan hij gewoon niet met het gedrag van zijn leeftijdsgenootjes. Dat puberale gedrag vindt hij maar niets. En hij wil zich daar niet bij aansluiten. Dit resulteerde in het langzaam afzonderen van de groep. Dat proces is geleidelijk gegaan, hoor en ik denk ook dat hij dit proces zelf heeft ingezet. In oktober gaf hij nog zijn feestje en toen was het nog niet zo extreem als het nu is. Het zijn vooral de kinderen die thuis gelovig worden opgevoed die nu het gevoel hebben dat ze zich moeten bewijzen.

De leerkracht en de directie hebben zelf al aangegeven dat er veel ouders niet weten dat hun kinderen tot dit gedrag in staat zijn. De oudere zijn door school uitgenogigd voor een gesprek, maar het lost gewoon niets op. Het schijnheilige getreiter gaat gewoon door. En het zijn allemaal dingen die net op het randje zijn. Uitspraken zoals ik ga dit jaar nog iemand gigantisch op zijn bek timmeren, duwen, voor lul zetten etc. Dingen die achter de rug van de leerkracht gebeuren en waarvan ik zeg, niets van aantrekken.
Onze zoon kwam al met het idee om er 1 gigantisch onderuit te halen en ook wat klappen te geven, maar dit past totaal niet bij onze zoon. Ik denk dat hij zelf dan de meeste klappen gaat krijgen LOL. Ik heb ook aangegeven dat ik dit gedrag niet zal accepteren. Hij hoeft zich niet tot dit gedrag te verlagen. Gelukkig ziet hij zelf ook in dat dit niets zal oplossen.

Mijn zoon is niet zelf met het idee gekomen om thuis te blijven, nee, want hij gaat ondanks al het gezeur graag naar school..... Hij zit ook in een plusklas op school en is vrij om naar dat lokaal te gaan. Daar maakt hij ook gebruik van en hij vindt het heerlijk om daar aan zijn projecten te werken. Als ik hem thuis houd, vraag ik ergens een cursus voor hem aan zodat hij wel iets te doen heeft.
Nou, ik ga vandaag maar even afwachten. Kijken wat vandaag weer brengt, maar als ik mijn zoon weer stil van het schoolplein zie komen, dan denk ik dat hij donderdag pijn in zijn buik heeft.
groet,
anita

anita de wit

anita de wit

17-06-2009 om 07:31

Pelle

je was me net voor....
je hebt gelijk, volgend jaar vo, nu groep 8.
groet
anita

In dit geval

Het gaat dus om de overgang van groep 8 naar het vo, en dan ook nog eens zonder "oud klasgenoten" begrijp ik hier uit. Dan denk ik dat ik er voor zou kiezen om hem lekker thuis te laten als hij zich daar kan vermaken.
Hier geen probleem met de kinderen onderling (nog niet) maar wel met een leerkracht die er overduidelijk geen zin meer in heeft en een klas waar de hormonen bijna zichtbaar alle kanten op vliegen. Onze zoon is ook echt aan het aftellen, heeft totaal geen zin (ook niet in de musical) maar wordt niet gepest of zo. De afgelopen weken een paar ortho bezoeken gehad en as week ook weer twee, we maken er dan samen stiekem een beetje misbruik van en hier en daar rekken we de tijd wat op en eten bijvoorbeeld nog even een lekker ijsje of turkse pizza voordat ik hem weer naar school breng.
Succes met je zoon, geen leuke manier om de bassisschoolperiode af te sluiten, dat vind ik hier ook zo jammer.

Wolkje

Wolkje

17-06-2009 om 10:29

Niet liegen

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je een kind heel makkelijk thuis kunt houden als het buikpijn heeft. Onze dochter heeft chronische buikpijn gehad. En heeft op een gegeven moment maanden niet naar school gekund. Maar zou je erom liegen? Dat vind ik niet zo'n goed signaal voor je zoon.
Is het niet beter om met hem te overleggen? Als hij ook vindt dat hij beter niet naar school kan gaan deze laatste weken, zou ik hem ziek melden op grond van overspannenheid. Dan geef je gelijk een signaal naar de school. Men beseft nog steeds niet altijd hoe groot de gevolgen van pesten zijn. En je bent eerlijk.
Maar als ik lees dat je zoon wel graag naar school gaat, denk ik dat het misschien beter is om hem ontzettend te belonen voor zijn doorzettingsvermogen. Want als ik het zo lees, is hij een kanjer. En dan wel dit jaar afsluiten met de klas. Dan geef je hem ook de gelegenheid het af te sluiten. (en dan op de laatste dag taart en een feestje: 'Zo, wij hebben overwonnen, van die gasten zijn we af!')

woes

woes

17-06-2009 om 12:00

Zelf weten

Ik zou hem zelf laten kiezen denk ik.
Als hij echt nog graag naar school gaat, zou ik hem nog laten gaan. Maar anders zou ik hem gewoon lekker thuis houden, leuke dingen doen. Inderdaad misschien een cursus ofzo.
Als je mannetje het hele jaar al bij die verveeloren heeft gezeten zou hij van mij die laatste weken "cadeau" krijgen voor zijn doorzettingsvermogen en lef. Misschien geen goed signaal voor je zoon om te liegen, maar misschien wel een goed signaal voor hem dat je voor hem kiest?

anita de wit

anita de wit

17-06-2009 om 16:34

Beslissing is genomen

vanaf morgen blijft hij thuis. Vandaag was er weer het e.e.a. voorgevallen en het is gewoon niet meer leuk. Ik begrijp dat hij graag wil leren, maar dat is nu ook zeer beperkt omdat er nog weinig les wordt gegeven. Vandaag gaf hij zelf aan dat hij gewoon gigantisch baalde en de dagen zit af te tellen.
Morgen gaan we een taalcursus ofzo bestellen zodat hij de komende weken wel wat te doen heeft en niet alleen maar hangt.
Morgenochtend zal ik school bellen, volgende week ga ik wel een keer naar de huisarts. Eerst eens alles laten afkoelen en overdenken.
Bedankt voor jullie informatie.
groet,
anita

*bella*

*bella*

18-06-2009 om 11:55

Klappen?

Ik weet het niet, zou het zelf ook niet zo gauw doen. En zou iid ook denken; bij mijn zoon werkt het niet, en moeten we naar dat nivo?
Het blijft toch uiteindelijk een beetje eten of gegeten worden, vrees is. (in het geval van je zoon misschien veel, maar altijd een beetje )Realisser je dat veel kinderen dit te horen krijgen van hun ouders; laat je niet slaan. (ik hoor het vaak, al bij kleuine kinderen!) Ik weet niet of het werkt, maar misschien heeft het als resultaat dat die kinderen al minder kans maken gepest te worden, en misschien blijven de kinderen met ´nettere´ ouders dan eerder over? Zijn zomaar wat gedachten die wel vaker door me heen gaan hoor, zoon wordt hier niet gepest maar is qua persoon wel kwetsbaar. (goede sfeer hier op school voor zover ik kan beoordelen)
Pesten is toch ook tweerichtingsverkeer, de gepeste staat het ook toe. Zelf liet ik me gewoon slaan als kind. Misschien had ik me toch sterker gevoeld als ik het advies had gekregen terug te slaan, het kwam niet eens in me op. Terwijl ik toch nu, als brave burger, problemen altijd zou proberen te ontwijken maar me zeker niet meer zou laten slaan oid. Ben dus uiteindelijk wel uit die slachtofferrol geklommen, ook al was ik als kind over-braaf. Terwijl ik nog steeds enorm tegen geweld ben. Maar opkomen voor jezelf is soms nodig.

Jakiro

Jakiro

18-06-2009 om 12:47

Thuishouden

Thuishouden van school is ook niet meedoen aan de musical, het afscheidsfeest, het schoolfeest, de spanning van de laatste schooldag....
Wanneer wordt hij het meest gepest ? Tijdens de lessen, of bij het uitgaan om 3 uur ?
Ik zou denk ik voor een tussenoplossing kiezen.
Naar de leerkracht gaan, melden dat je zoon er geestelijk heel erg onder lijdt en hem alleen de ochtenden naar school laten gaan.
Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.