Sasvangent
25-11-2009 om 10:34
Verveling in groep 3
Dochter doet maar een halve dag mee in de klas: ze moet niet meedoen met lezen en de bijhorende activiteiten, en nu ook niet meer met schrijven – enkel het leren van de nieuwe letter, en dan moet ze blijkbaar niet meer verder mee-oefenen. Rekenen doet ze wel mee met de klas.
Tijdens leesles moet ze achteraan in de klas een (eigen) boek zitten lezen of een zittenblijver corrigeren. Daar “wordt ze moe van”. En meedoen met de klassikale rekenles is “saai”. En het is te merken in haar schriften: was alles eerst nog netjes geschreven, waren cirkeltjes in haar rekenschrift mooi rond etc. het wordt allemaal groter en slordiger.
Op haar herstrapport schreef de juf wel mooi rapport ... maar ook dat ze teveel onnodige aandacht vraagt en dat ze nauwkeuriger moet schrijven. Over die onnodige aandacht zegt ze dat ze altijd aan de juf moet vragen wat ze moet doen omdat ze oefeningen niet begrijpt/niet weet wat ze moet doen. Deze uitleg komt niet overeen met haar punten.
Verder wil ze blijkbaar ook niet meer met haar klasgenootjes spelen (terwijl ze best populair is) en daarop heeft ze een goede truk gevonden: ze zorgt dat haar oefeningen in de klas niet af zijn, en dan /moet/ ze tijdens de middag met de juf terug mee naar de klas. Daarna helpt ze dan de juf met kleine taakjes. Waarom doorziet de juf dit trukje niet of geeft ze er aan toe?
Als er uitbreiding was van leerstof, zou de juf het wel aanbieden. Ik weet echt niet goed wat mijn plan van aanpak moet zijn. Of ik doe niets. Of ik ga /klagen/. Maar misschien zal de juf haar misschien willen over laten gaan naar het volgende jaar – dat is wel zo gemakkelijk voor juf natuurlijk. Daarbij genomen dat ze dit jaar in een kleine klas zit, moet het toch mogelijk zijn iets te doen. Wat kan ik vragen van de juf?
En thuis begint ze flink flauw te worden: steeds met een piepstem spreken, voor het minste wenen, valt moeilijker in slaap. Anderzijds is ze nog steeds een vrolijk meisje dat niet met tegenzin naar school gaat.
Kan iemand advies geven over een plan van aanpak?
kaatje43
25-11-2009 om 15:50
Met de juf praten
Kunnen ze haar geen andere stof aanbieden of willen ze dat niet omdat dat niet gewoon is op school? Ik zou toch wel even een gesprekje met de leerkracht aangaan en op aanvullend of ander werk aandringen. Zo te lezen verveelt ze zich gewoon rot.
Bastet
25-11-2009 om 18:12
Mee eens
Ik ben het niet eens met het feit dat ze je dochter laten freewheelen,ik denk dat ze zich rot verveelt.En ik weet uit ervaring dat je een kind zo geen werkhouding aangeleerd krijgt.....
Groetjes,bastet
Sasvangent
26-11-2009 om 10:07
Bedankt
ja, ik zal wel naar de juf moeten om te vragen of ze niet af en toe wat andere stof kan aanbieden. Ik zie wel wat ze zegt. Maar wat doe ik dit niet graag, dit soort dingen. Bovendien laat ik mij altijd te gemakkelijk afschepen met (vaak loze) beloftes. Vandaar dat ik een plan van aanpak vroeg.
Bastet
26-11-2009 om 11:46
Niet afentoe
Niet vragen om afentoe maar gewoon:verdiepende stof vragen.Succes!
Groetjes,bastet
kaatje43
26-11-2009 om 18:42
Gewoon structureel
en ook regelmatig informeren, schriftjes, werkkaarten inkijken van dochter. En als zij blijven weigeren of het niet doorzetten ondanks jouw vragen, zou ik toch eens naar een andere school uitkijken. Als ze zich in groep 3 al verveelt heeft ze nog wel wat jaartjes te gaan. Daar zullen haar prestaties niet beter van worden.
Sasvangent
01-12-2009 om 10:16
Gesprek gehad
De juf heeft er niet veel zin in.
Voor rekenen: juf kan zich wel inbeelden dat dochter rekenen saai vindt maar omdat ze nu bezig zijn met de cijfers 6/7/8 vindt de juf dat alweer wat uitdaging. Verder meent ze dat dochter niet ‘heel erg extreem is in rekenen’. Bovendien: de uitbreiding die ter beschikking is zou niet aansluiten op de rekenmethode die school gebruikt, en het is niet zelfstandig te gebruiken. Vanuit het verleden weet ze trouwens dat die extra’s niet werken.
Voor lezen en taal biedt ze aan dat dochter na de kerstvakantie (als ze alle letters hebben geleerd) van het gelezen boek ‘een samenvatting schrijft’. Dit lijkt mij echt niks. Er moet toch echt wat anders zijn.
En op sociaal vlak: juf kan zich wel voorstellen dat de aansluiting er niet helemaal is. De reden is dat ze dit jaar een op sociaal vlak een uitzonderlijk jonge klas heeft; nagenoeg de hele klas zit op kleuterniveau(?)
Ik ben dus eigenlijk geen stap verder, behalve dan dat er wel materiaal is, maar juf het niet wil geven. Dus nu maar eens naar de zorgcoördinator. Zucht.
denkster
01-12-2009 om 14:30
Klasse-assistent of leerkracht
Tja, een juf uit duizenden. En dat mag lesgeven, ze draait haar werk af en iedere inspanning om ieder kind zijn eigen niveau te geven wordt afgewimpeld- Juf functioneert in feite als klasse-assistent in plaats van leerkracht die ieder kind apart beziet die dat nodig heeft. Tips:
1. Schrijf op per vakgebied voor de zorgcoordinator wat jouw kind kan, zo precies mogelijk. Welke sommen kan ze maken voor het ontbijt? wat leest ze in haar vrije tijd? Wat bouwt ze verder, wat tekent ze? Geef dat mee aan de Ib'er. En vraag een preciezering van de woorden van de juf. Wat bedoelt ze met 'uitdaging'? Of met "geen extreem in rekenen" ?
2. Vertel je kind rustig eens dat het zin heeft om zijn best te doen, omdat de juf dan kan zien wat ze kan. VOor mijn dochter was het een eye opener, en opeens ging ze overal keurig aan werken prompt kreeg ze pluswerken
3 Het is niet makkelijk voor een school om een verveelde leerling, die zijn gewone werk niet goed afmaakt, goed te begeleiden, waar je ook zit. En soms is het karakter van een kind gewoon zo, wat je ook duwt en trekt.
Sasvangent
01-12-2009 om 15:34
Denkster
goede tip om een soort van lijstje te maken voor de IB-er. En ik ga zelf vragen achter haar scores van het volgsysteem en eens polsen bij andere ouders van wie ik weet dat kind slim is. Komt het door de juf of is het schoolbeleid om niets te willen doen - overigens zet de juf zich wel in voor de kindjes die het moeilijker hebben hoor.
Als kind af en toe eens wat anders mag doen, zal ze al heel blij zijn. En als het echt te saai wordt, geef ik maar zelf wat mee.
Trouwens: ik weet niet waarom de juf met 'extreem' enzo afkomt, dat is kind ook helemaal niet; gewoon wel sneller.