B.
25-11-2008 om 16:35
Versnellen op basisschool... wie heeft ervaring?
Hallo,
Mijn zoon is een decemberkind. Hij doet nu groep 4. Hij doet het zo ontzettend goed op school dat ze hem willen gaan toetsen om te kijken of hij kan versnellen. Als de scores het toe laten gaat hij na de meivakantie naar groep 5 en na de grote vakantie naar groep 6. Nu is het natuurlijk nog niet zo ver, maar ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn.
Groetjes en vast bedankt,
B.
cqcq
25-11-2008 om 16:50
Leeftijd?
Heeft hij kort of lang gekleuterd? Als hij lang heeft gekleuters zal in elk geval het leeftijdsverschil heel beperkt zijn.
Het niveau daar is school al mee bezig, dus je kunt ervan uitgaan dat dat voldoende is.
Wat dan overblijft is een soepele overgang van groep 4 naar groep 5. Ten eerste zou ik niet wachten tot de meivakantie, die periode is veel te lang. Doortoetsen kan volgende week klaar zijn, dan kunnen ze tot de kerst gebruiken om de hiaten weg te werken, en dan zou hij na de kerst gewoon over kunnen. Zo lang wachten is voor een kind alleen maar lastig. Bovendien beginnen in groep 5 vaak een aantal nieuwe vakken (biologie/geschiedenis, afhankelijk van de school) en is ook daarom een snelle overstap logisch.
Mocht hij toch kort gekleuterd hebben, dan zal hij straks wel echt jonger zijn dan zijn klasgenoten, dat vraagt dan ook aanpassing van ouders (oftewel dat betekent eerder loslaten, met tien naar de middelbare school etc...).
Ik zou het in elk geval niet uitstellen, hoe verder in de basisschoolperiode hoe lastiger versnellen is (wij hebben gister net besloten dat onze dochter groep 6 en 7 in 1 jaar gaat doen, na de kerst over, dat heeft heel wat meer voeten in de aarde dan de versnelling van de oudste destijds van 3 naar 4).
Hiaten kunnen bijvoorbeeld opgespoord worden door alle methodetoetsen te maken, daar waar een kind nog uitvalt wordt de stof versneld aangeboden.
B.
25-11-2008 om 17:19
Reactie
Hallo,
Mijn zoon heeft lang gekleuterd, dus het leeftijdsverschil is idd nihil. Hij heeft zijn lengte ook mee en gaat nu al om met jongens uit groep5, dus daar zal het probleem niet liggen. En dat "doortoetsen" ,wat houd dat dan in? Is het mss zinvol om een afspraak te maken met de IB-er op school?
Groetjes en bedankt!
Meer reacties zijn welkom!!!
B.
25-11-2008 om 17:21
Nog een aanvulling
Mijn zoon is in maart van school veranderd door verhuizing. Op de oude school hadden ze nog niet te maken met nieuwe systeem (inspectiekind?), dus de oktobergrens. Nu is gewoon gebleken dat vervredingsstof niet voldoende is voor hem.
Groeten, B.
Sjocola
25-11-2008 om 21:48
Aanvulling op pelle
Vooral wat de sommen betreft is het belangrijk dat er goede uitleg gegeven gaat worden bij doortoetsen...
Een kind dat nog nooit een breuk van dichtbij gezien heeft kan er niets mee als er zonder uitleg doorgetoetst gaat worden. Dus een korte uitleg voor zo'n toets is dan heel belangrijk (en komt vaak voor dat men dit over het hoofd ziet).
Groet,
Sjocola
Z0nnetje
26-11-2008 om 07:05
Hier positieve ervaring
Zoon heeft hier ook groep 5 overgeslagen. Hij is na groep 4 naar groep 6 doorgestroomd.
Het is hier prima gegaan, hij heeft begin van het schooljaar al het rekenwerk van groep 5 versneld gemaakt. En heeft het hele schooljaar ook meegedaan met aardrijkskunde groep 5. Hij zat toen in een combi 5/6 dus dat was makkelijk te organiseren.
Nu zit hij in groep 7 en het gaat nog steeds goed.
Onze zoon is van april en is nu wel de allerjongste van de klas (combi 7/8).
Ook zoon is doorgetoetst en haalde eind groep 4 een gemiddelde score van eind groep 5 op de Cito toetsen.
De toetsen voor zijn rapport van groep 4 had hij allemaal maar matig gemaakt (hij vond er niks aan...).
Jetta71
26-11-2008 om 09:09
Ervaring
Hoi,
Mijn zoon heeft vorig jaar een groep overgeslagen. Hij begon het schooljaar in groep 3.Tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie is hij doorgetoetst, na de kerstvakantie heeft hij de stof die hij nog niet beheerste versneld doorgewerkt (vooral schrijven en spelling), tegen de meivakantie was hij op het niveau waarop groep 4 toen ook was. Na de meivakantie is hij overgestapt, hij kon toen makkelijk invoegen.
Na de zomer ging hij mee naar groep 5. Daar heeft hij het nu goed naar zijn zin, hoewel het erop lijkt dat hij weer voor gaat lopen.
Overigens is hij van eind november, en had ook hij lang gekleuterd. Nu is hij de jongste van de klas, maar niet met afstand. Met rekenen liep hij zoveel voor dat hij twee jaar kon overslaan, zonder extra oefening. Nu rekent hij als bijna 8-jarige in groep 6, en daar is hij wél jong
maar ook dat gaat prima. Ik ben heel blij met het maatwerk dat hij krijgt. Ik moet er niet aan denken dat we hem hadden "vastgehouden" in zijn oorspronkelijke groep. Sinds hij op school meer wordt uitgedaagd zit hij veel beter in zijn vel, dat merken we thuis heel goed.
Sterkte met jullie beslissing,
Groet, Jetta
Elisa Gemani
26-11-2008 om 12:57
Versneld
Hier is mijn zoontje (eind januari wordt hij acht) versneld van groep 3 naar groep 5 vorig jaar na de zomer. Hij is hb en zit op een Montessorischool dus in een combigroep 3/4/5. Ondanks verrijking/verdieping/verbreding bleef hij voor lopen en sowieso vond hij meer aansluiting bij de "groteren". Het gaat erg goed ook al moet hij met bepaalde dingen zoals schrijven er wel harder aan trekken. Hij is overigens absoluut de kleinste van zijn groep (en bijna ook van de klas
maar hij redt zich prima. Volgend jaar gaat hij naar de Plusklas en het zit er misschien ook in dat hij de bovenbouw (groep 6/7/8) in twee jaar gaat doen ipv in drie jaar. Dus hier een positieve ervaring!
B.
26-11-2008 om 20:33
Tot zover
... bedankt voor jullie reacties!
De juf heeft aangegeven dat hij allemaal hoge Á's moet scoren, dat anders het feest niet doorgaat. Mijn zoon is niet HB, hij heeft gewoon een voorsprong en hoeft iets maar 1x te horen en hij weet het.
Ik probeer zsm een afspraak te maken met de IB-er om alle info te krijgen en ook om aan te kaarten dat het me beter lijkt om dat doortoetsen nog voor de kerst te doen, zodat hij dan eventueel (als het voldoende is) na de kerst naar groep 5 kan en na de bouwvak naar 6.
We wachten af....
Nogmaals bedankt!
B.
cqcq
26-11-2008 om 21:17
Op welke toetsen?
Hoge A's wat een nonsens. Op de meeste scholen gaan kinderen die t/m C scoren zonder meer over naar de volgende klas. Waarom zou jouw zoon dan hoge A's moeten scoren? Of bedoelen ze alleen maar dat hij op de cito's van groep 4 hoge A's moet scoren?
Dit lijkt me een heel fout criterium. Hoe gaan ze dat eigenlijk doen? Gaan ze dan wel eerst de stof van groep 5 aanbieden? Anders is het helemaal lastig om hoge A's te scoren. Wat ik zou willen in dit geval, is nu de cito's maken. Nagaan waarop je zoon nog uitvalt, en dat gericht aanbieden, zodat hij zo snel mogelijk naar groep 5 kan.
denkster
28-11-2008 om 11:01
Bezig met versnellen, traject en protocol
Mijn zoon zit ook in een versnellingsproces; hij zit nu in gr 3, maar zal na de zomervakantie doorgaan naar gr 5. Ondertussen krijgt hij dan in zijn eigen groep nog stof van gr 4 die hij nog niet kent (zit in avi 9+, doet de tafels). De school heeft een hoogbegaafdheidsprotocol met een heleboel testen, en obv die observaties en testen gaat hij ook naar de plusklas. Wij vinden het wel prettig dat hij pas na de zomer verhuist naar een andere groep, dan is de overgang minder groot en kan hij zich makkelijker inwerken in de groep.
B.
01-12-2008 om 19:01
Update
Hallo allemaal,
Ik heb gevraagd of de toetsen eerder kunnen en jaaaa hoor! Ze zijn vandaag al gestart. Volgende week heb ik een gesprek met de IB-er en de week erop zijn, als het goed is de toetsuitslagen bekend. Ik ben zooooo benieuwd.... Ik ben erg trots, maar ik vind het ook eng...
Groetjes en tot kijk!
B.