blauwtje
24-09-2010 om 10:46
Versnellen kleuter
Vanmiddag heb ik een gesprek op school. Ik ben erg in dubio over hoe ik me moet opstellen. Willen jullie even meedenken?
Zoon is vorig jaar met een aanzienlijke voorsprong begonnen bij de kleuters. Ik heb een paar keer aan de bel getrokken of er verbreed/verdiept kon worden. In respons daarop is hij getoetst met groep 2-cito, die had hij volgens juf "heel slecht" gemaakt. Ik heb het er toen verder bij laten zitten. Hij had eigenlijk al begin groep 3-niveau toen hij begon bij de kleuters en die cito hebben ze een half jaar later afgenomen, dus het zei me niet zoveel. Ik had zo vaak gevraagd om meer uitdaging dat ik hem die thuis maar heb laten zoeken. Was niet veel voor nodig want als je hem op zijn vierde een potlood en papier gaf ging hij een heel verhaal opschrijven.
Nu komt school plompverloren met het aanbod om te gaan versnellen. Hij is in juni vijf geworden. De afgelopen maanden hebben man en ik elkaar regelmatig aangekeken omdat we dachten "als ze hem zolang bij de kleuters laten heb ik geen idee meer wat hij in groep 3 of 4 moet".
Dat komt nu ook uit want school overweegt zelfs een dubbele versnelling.
Eigenlijk wil ik niet versnellen zonder te verbreden/verdiepen. Ik vind het heel vervelend en ook geen oplossing, want zonder verbreden/verdiepen loopt hij straks weer vast. Hij zit kwa lezen/rekenen nu ongeveer eind groep 4 schat ik, kwa belangstelling nog wat hoger (aardrijkskunde en geschiedenis, muziek).
Als ik dit zou lezen met de ogen van een buitenstaander dan zou ik zeggen wissel van school. Oudste is ook al versneld nadat ze hem bij de kleuters klein hadden gehouden en die zit in een faalangst/perfectionisme fuik waar je een puntje aan kan zuigen. Maar ik heb eigenlijk niet echt een plaatje bij wat een betere school zou zijn in de omgeving. Bovendien zit oudste stabiel in de groep, die wil echt niet weg. Daar hebben we het al eerder over gehad omdat hij naar een Leo zou kunnen. Kwa score dan, praktisch is dat een ramp. Daar moeten we voor verhuizen.
Ik ga het vanmiddag maar eens aanhoren denk ik. Maar hoe zal ik reageren?
blauwtje
01-10-2010 om 17:46
Lekker in de trein gezeten
en ik zie het weer zitten.
Het zijn heerlijke kinderen, het Groene Hart lag er weer mooi bij en er is een hoop om gewoon van te genieten.
De rest komt later wel.
Net nog even gevraagd of ze weleens hun hand opsteken in de kring.
Jongste: "ja, altijd"
Oudste:"nee, ik weet toch alles al"
Zit 3,5 jaar tussen.